Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f580a887-b87c-451e-866b-40c25cd90acc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szeptembertől kerülhet állami finanszírozásba az intézmény.","shortLead":"Szeptembertől kerülhet állami finanszírozásba az intézmény.","id":"20250401_Godollo-szakrendelo-allamositas-onkormanyzat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f580a887-b87c-451e-866b-40c25cd90acc.jpg","index":0,"item":"3be5ce4b-0578-4474-8dab-8813c8f9f0a3","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Godollo-szakrendelo-allamositas-onkormanyzat","timestamp":"2025. április. 01. 07:53","title":"Nem győzi a költségeket az önkormányzat, államosítják a gödöllői szakrendelőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6bfaffe7-d0f8-47b6-b160-d645a6d99c32","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ismét megnyilvánult a nemi erőszakkal és emberkereskedelemmel vádolt fivérek Orbán Viktor iránti rajongása. Az apropó a sikkasztás miatt elítélt francia szélsőjobboldali politikus ügye.","shortLead":"Ismét megnyilvánult a nemi erőszakkal és emberkereskedelemmel vádolt fivérek Orbán Viktor iránti rajongása. Az apropó...","id":"20250331_Az-ifjabb-Tate-fiver-Orbant-posztolva-allt-ki-Le-Pen-mellett-andrew-romania-eroszak-sikkasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6bfaffe7-d0f8-47b6-b160-d645a6d99c32.jpg","index":0,"item":"b2e8543e-db56-4d37-bfaa-853dc99bc56d","keywords":null,"link":"/elet/20250331_Az-ifjabb-Tate-fiver-Orbant-posztolva-allt-ki-Le-Pen-mellett-andrew-romania-eroszak-sikkasztas","timestamp":"2025. március. 31. 18:53","title":"Orbánt posztolt az ifjabb Tate fivér, hogy kiálljon Le Pen mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump halottnak akarja látni Európát. Az amerikai Szenátus sújtsa szigorú szankciókkal Oroszországot, mert Putyin csak a bolondját járatja Trumppal. Putyin ideges, főként, miután Moszkvában felrobbantották az autóját. Engedjék indulni Le Pent az elnökválasztáson, mert bár a bűnösnek lakolnia kell, ennek nem ihatja meg a levét a demokrácia. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trump halottnak akarja látni Európát. Az amerikai Szenátus sújtsa szigorú szankciókkal Oroszországot, mert Putyin csak...","id":"20250402_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"0e52b097-4e51-4fa7-941e-439238a2d822","keywords":null,"link":"/360/20250402_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 02. 10:41","title":"Miért gyűlöli országa fővárosát Orbán, Trump és a többi autokrata?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae7ccae3-2618-4d20-a8f6-2bbf62b1db93","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A riválisainál jelentősen olcsóbb Aston Martin Valhalla a márka első sorozatgyártású középmotoros plugin hibrid modellje.","shortLead":"A riválisainál jelentősen olcsóbb Aston Martin Valhalla a márka első sorozatgyártású középmotoros plugin hibrid...","id":"20250402_ilyen-egy-sporolos-hiperauto-itt-az-1079-loeros-legujabb-aston-martin-valhalla","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae7ccae3-2618-4d20-a8f6-2bbf62b1db93.jpg","index":0,"item":"436d3ba0-c68d-4217-ab74-a2698a4d9016","keywords":null,"link":"/cegauto/20250402_ilyen-egy-sporolos-hiperauto-itt-az-1079-loeros-legujabb-aston-martin-valhalla","timestamp":"2025. április. 02. 07:59","title":"Ilyen egy spórolós hiperautó, itt az 1079 lóerős legújabb Aston Martin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46010587-90d5-4d26-b827-faca06c4e08e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ha a megszabott határidőn belül nem sikerül megválasztani az új kormányt, akkor előrehozott választást kell tartani.","shortLead":"Ha a megszabott határidőn belül nem sikerül megválasztani az új kormányt, akkor előrehozott választást kell tartani.","id":"20250401_Vucsics-Szerbia-ellenzek-koztarsasagi-elnok-tuntetes-Ujvideki-tragedia-valasztasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46010587-90d5-4d26-b827-faca06c4e08e.jpg","index":0,"item":"e472a1f6-0828-444b-ba12-699b5b44fab0","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Vucsics-Szerbia-ellenzek-koztarsasagi-elnok-tuntetes-Ujvideki-tragedia-valasztasok","timestamp":"2025. április. 01. 18:07","title":"Nem tárgyal Vucsiccsal a szerb ellenzék az új kormányalakításról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2998b819-5ac3-41e8-9cc3-6a10744667e6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A cáfolatra azért volt szükség, mert a humorista hétfőn arról írt, hogy „2025-ben újra kommunizmust idéző, tiltó szelek fújnak Debrecenben”.","shortLead":"A cáfolatra azért volt szükség, mert a humorista hétfőn arról írt, hogy „2025-ben újra kommunizmust idéző, tiltó szelek...","id":"20250401_A-debreceni-VOKE-Egyetertes-Muvelodesi-Kozpont-politikai-okok-miatt-nem-lephetett-fel-Bruti-Tisza-Part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2998b819-5ac3-41e8-9cc3-6a10744667e6.jpg","index":0,"item":"cccd7576-2112-4780-9d0d-d9bd5a0c9ed6","keywords":null,"link":"/elet/20250401_A-debreceni-VOKE-Egyetertes-Muvelodesi-Kozpont-politikai-okok-miatt-nem-lephetett-fel-Bruti-Tisza-Part","timestamp":"2025. április. 01. 07:02","title":"A debreceni VOKE Egyetértés Művelődési Központ cáfolja, hogy politikai okok miatt nem léphetett fel náluk Bruti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9fc3535-706e-4379-96fb-df42197319c3","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bármennyire is kényelmetlen a többi utas számára, a szűk és zsúfolt repülőgépen nem lehet elkerülni a kellemetlen helyzeteket, amik az utaskísérőket is éppúgy megviselik.","shortLead":"Bármennyire is kényelmetlen a többi utas számára, a szűk és zsúfolt repülőgépen nem lehet elkerülni a kellemetlen...","id":"20250401_repulo-utaskisero-halaleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9fc3535-706e-4379-96fb-df42197319c3.jpg","index":0,"item":"00823935-5ad3-4513-9711-ecbad5240608","keywords":null,"link":"/elet/20250401_repulo-utaskisero-halaleset","timestamp":"2025. április. 01. 07:01","title":"Mi történik, ha meghal valaki a repülőn?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e41ed8a5-5478-4fc9-b614-c9b3b564731e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A humorista arról írt a Facebookon, hogy nem tudott kibérelni egy termet Debrecenben az októberi fellépéséhez.","shortLead":"A humorista arról írt a Facebookon, hogy nem tudott kibérelni egy termet Debrecenben az októberi fellépéséhez.","id":"20250331_bruti-debrecen-humorista-voke-politika-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e41ed8a5-5478-4fc9-b614-c9b3b564731e.jpg","index":0,"item":"06d32d06-0830-4877-aff9-66987352ab05","keywords":null,"link":"/elet/20250331_bruti-debrecen-humorista-voke-politika-tiltas","timestamp":"2025. március. 31. 17:48","title":"Nem léphet fel Bruti Debrecenben, a humorista szerint politikai okok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Los Angeles-i reptértől a csepeli villamosig: így készülünk az olimpiára
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Aki csak a térképeket látja, azt gondolhatja, Budapest kínálja a 2024-es olimpiára pályázók közül a legkönnyebben megközelíthető versenyhelyszíneket. A valóság már közel sem ennyire szép.
la24-prod.s3.amazonaws.com / paris2024.org / HVG
Könnyen megközelíthető helyszínek, minél kisebb távolságok a szurkolóknak a létesítmények között, és amit semmiképp nem lehet gyalog elérni, azt lehetőleg tömegközlekedéssel lesz a legjobb megközelíteni – ezt ígéri mindhárom, a 2024-es olimpiára pályázó város. A terv papíron mindhárom helyen látványos és környezetbarát, de egészen más kérdés, mi történik, ha nemcsak tervezőasztalon kell ezeket elképzelni, hanem egy város hétköznapi életébe beillesztve.
Alapjaiban határozza meg a helyzetet, hogy mennyire hatalmas különbségek vannak a három rivális város méreteiben. A magyar főváros kisebb, mint Los Angeles fele, de ötször akkora, mint Párizs. A franciáknál és nálunk nem volt nehéz úgy megrajzolni az olimpiai térképet, hogy szinte minden versenyhelyszín egy 10 kilométeres sugarú körbe essen, Los Angeles ezzel meg sem próbálkozott.
la24-prod.s3.amazonaws.com / paris2024.org
A sportolók vagy a nézők utazzanak többet?
A párizsi szervezők gyakorlatilag kétközpontú olimpiát terveznek: ott a város északi részén húznák fel az olimpiai falut, onnan pedig gyalog is könnyen megközelíthető távolságra a legtöbb versenyhelyszínt, a másik nagy központot pedig a belvárosba tervezik, a Szajna-partra. Budapesten akkor volna minden egyszerű, ha a Dunán és a Hungária körúton könnyű volna közlekedni: az egyik központ a Margitsziget és a Dagály Úszóaréna környéke lehet, a másik Észak-Csepel, a harmadik pedig a Népliget és a Puskás Stadion. Los Angeles ebből a szempontból nem igazán baráti: ott a városban négy központ köré csoportosítva szórnák szét az olimpiai versenyhelyszíneket. Egy ötödik lenne maga az olimpiai falu: a sportolóknak kimondottan sokat kellene utazniuk ahhoz, hogy a versenyeikre eljussanak.
Így aki csak térképen látja a három várost, azt gondolhatja, hogy Budapesten minden közel van egymáshoz – aztán valószínűleg ezt kicsit átértékeli, miután megpróbált eljutni egy átlagos hétköznap reggel az Árpád hídtól Csepelre. A Google útvonaltervezője szerint nálunk az olimpiai falu tervezett helyszíne a Dagálytól tömegközlekedéssel kicsit kevesebb, mint egy óra, már persze ha nincs semmi fennakadás. Párizsban nagyjából ugyanennyi a táv kilométerben, csakhogy a Stade de France körüli olimpiai falutól a belvárosi helyszínekre fél óra alatt oda lehet érni. Los Angelesben ugyanez az idő arra elég, hogy a sportolók eljussanak a szállásaikról a versenyhelyszínekre, a szurkolóknak viszont ennél jóval kevesebb időt kell a közlekedésre szánniuk.
Persze nem csak abból kell kiindulni, hogy miképp néz ki a közlekedés 2017-ben. Ezért is különösen látványos, hogy mekkorák a különbségek a három város fejlesztési tervei között. Az elképzelések most így néznek ki:
- Los Angelesben modernizálnának minden repülőtéri terminált és egy újat is építenének, kilenc metrót és elővárosi vasutat újítanának fel, és összesen 158 kilométer új vasútvonallal szolgálnák ki az olimpiára látogatókat. A költségeket 10 milliárd dollár körülre tervezik, ez volna a város történelmének legnagyobb, közpénzből fizetett beruházása.
- Párizs a Charles de Gaulle reptér bővítését ígérte meg, és egy óriási metrófejlesztést, aminek a végén a Charles de Gaulle-ról 25, az Orly reptérről pedig 20 perc alatt be lehetne jutni a belvárosba. Ott már kevésbé nagyratörőek a tervek, külön a nézőknek és a résztvevőknek megnyitott sávokat ígérnek az utakon, és hangsúlyozzák, hogy minden versenyhelyszín legfeljebb 400 méter sétára lesz a legközelebbi metróállomástól.
Olimpiai színekkel világítják meg a párizsi Eiffel-tornyot a 2024-es nyári olimpia megrendezéséért versenyző francia főváros hivatalos kampányának elindítása alkalmából tartott rendezvényen.
MTI / AP / Francois Mori
- Budapesten eközben azt tervezik, hogy felszedik a csepeli HÉV vágányait, a helyén pedig villamos járna, amit a Soroksári útnál kötnének össze a 2-essel. Ezen kívül az olimpia idejére a 4-6-os villamost a Nagykörútról Dél-Buda helyett az olimpiai faluhoz irányítanák át, és a Hungária körúton náluk is olimpiai sáv lehetne. Kelenföld és Csepel között hidat építenének, és a repülőtér 2-es termináljáról vasút vezetne a belvárosig.
Nem véletlen, hogy a tömegközlekedés a központi kérdés. Los Angeles bátran autómentes olimpiát ígér, Párizs pedig azt, hogy ha valaki már bejutott a belvárosba vagy az északi olimpiai központba, akkor onnantól akár gyalogolhat is. Budapesten úgy számolnak, hogy a sportolók ötöde gyalog közlekedne, és a nézőknek is ezt ajánlják.
Így Szerbia is képes lesz orosz olajat importálni az Ukrajnán és Magyarországon keresztül. Szijjártó Péter közben arra utalgatott, hogy Ukrajna nem megbízható tranzitország.