szerző:
hvg.hu

Hiába vált Simicska Lajos a Fidesz ellenségévé, a mutyigyanús ügyeit nem vizsgálták, és a vagyonából is megmaradt annyi, hogy dúsgazdagon vonulhatna vissza. De mi jöhet az újabb kétharmad után?

Nagyot tévedett, aki azt hitte 2015-ben, Simicska Lajos és Orbán Viktor szakításakor, hogy az oligarcha éveken át kitartó munkával épített cégbirodalma egyik pillanatról a másikra, egy látványos bedőléssel fog összeomlani. A kivéreztetés azonban sikeres volt. A megmaradt Simicska-cégek sok jóra nem számíthatnak: döntően olyan szektorokban működnek, ahol az állami vagy önkormányzati megrendelésektől függ a siker, a törvények átírásával pedig bármelyik vállalatot lehet csuklóztatni, ha a kormánynak ez a célja.

A médiabirodalom összeomlott az állami hirdetések nélkül

Hogy mi minden jöhet a médiapiacon, azt már részletesen bemutattuk, miután a pénzhiányra hivatkozva bezárták a Magyar Nemzetet és a Lánchíd Rádiót. A G-nap után Simicska sajtócégei veszteségessé váltak az állami hirdetések nélkül. A Magyar Nemzet hirdetési bevételei a 2015-ös 1,2 milliárd forintról egy év alatt 276 millióra estek vissza, az árbevétele megfeleződött, és 762 millió forint veszteséget könyvelt el. (A céges pénzügyi beszámolókat május végén teszik közzé, így a 2016-os adat a legfrissebb.)

A Lánchíd Rádió utolsó órájában 2018. április 10-én
©

A médiabirodalomból a Hír TV és a Heti Válasz maradt meg. A tévénél spórolni kezdenek, a hetilap főszerkesztője pedig közleményben jelezte, hogy befektetőket vár. Rossz előjel az ott dolgozók számára, hogy a Hír TV-nél 2016-ban 771 millió forint hiány jött össze, miközben 2014 és 2016 között harmadára csökkent az árbevétel. A Metropolt pedig be is zárták még 2016-ban, miután Habonyék ingyenes lapja, a Lokál színre lépésével a BKV nem hosszabbította meg a szerződést, amely alapján az aluljárókban osztogathatták az újságot. De elbukott a médiaháborúban a Class FM is. Ami az online piacot illeti: 2014-ben, még Fidesz-közeli oligarchaként Simicska érdekeltségi köre opciós jogot szerzett az Index megvásárlására. Ezt a részesedést tavaly átruházták egy alapítványra.

A Közgép autópálya helyett biciklishidat építhetett

A Simicska-birodalom talán legfontosabb cége a Közgép – miközben évekig úgy kellett írni a cégről, hogy csak Simicska-közeliként emlegettük, annyira bonyolult cégháló mögé rejtették el a valódi tulajdonost. A HVG már 2016 nyarán arról írt: az iparági pletykák szerint Simicska akár el is adná a céget, de nincs rá vevő – azóta másfél év eltelt, és még mindig nem történt változás. Nem is csoda: a Közgép bevétele 2015-ről 2016-ra 81,5 milliárd forinttal zuhant, a nyeresége pedig 9 milliárd forinttal csökkent.

©

A cég 2010 és 2015 között az út- és vasútépítésben szinte mindent vitt, ebben az időszakban összesen 23 milliárd forint osztalékot termelt. A csúcsévében, 2014-ben 13 milliárd forint nyereség jött össze, nagyrészt az állami megrendeléseknek köszönhetően. A G-nap után eltelt egy kis idő, amíg kifulladtak az állami megbízások, 2015-ben még 9,6 milliárd forint nyereség összejött, de a dolgozói létszámot már 2015-ről 2016-ra a felére csökkentették. A nyereség 2016-ra 504 millió forintra esett vissza, mostanra pedig már nagyítóval kell keresni, hogy nyer akármit a Közgép. Néhány kisebb útépítés, mint például a nagykanizsai elkerülő úté, vagy a Tordas és Gyúró közötti kerékpároshídé, a Közgépé lett még 2016-ban is, de utána kizárták a céget a közbeszerzésekből. A Közbeszerzési Hatóság szerint ugyanis valótlan adatok szerepeltek egy Közgép-pályázatban, és ugyan a Kúria kimondta, hogy a kizárás jogtalan volt, a pereskedés elvitt két évet. Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építését pedig leállította a kormány kartellgyanúra hivatkozva, pedig amikor Simicska fideszes oligarcha volt, még külön statisztikával magyarázkodott a kormány az uniós szerveknek, hogy nem is nyerte magát túl a Közgép a 33 milliárdos építkezésen.

Az jól látszik, hogy a Közgép mennyire az államra szorult rá. A bevételei jelentős részét az állami megrendelésekből kapta,a külföldről származó bevétele pedig csak ezrelékben mérhető az összes bevételhez képest. Vagyis arra nem érdemes alapoznia Simicskának, hogy majd a Közgép meg tud élni a versenyszférában.

A plakáttörvényeket a Fidesz írja

A reklámpiacon meglepően jól teljesítettek a Simicska-cégek a G-nap utáni első teljes évben. A Mahir Cityposter például épp 2016-ban fordult át újra nyereségesbe, a 2015-ös mínuszok után ekkor 157 millió forintot hozott össze. Az Euro Publicity ennél kicsit kisebb nyereséget, 145 millió forintot termelt, de a Publimont 431 millió forint nyereséggel zárta 2016-ot. Az már a cégvezetés óvatosságát jelezte, hogy egy fillér osztalékot sem vettek ki, inkább eredménytartalékban hagyták a nyereséget. Azért a szakítás Orbán Viktorral itt sem maradt nyom nélkül, a Publimont például 2010 és 2015 között még majdnem 10 milliárd forint adózott eredményt hozott össze.

Egy darabig még hoz pénzt Simicskának az, hogy a közterületi hirdetésekre ritka hosszú távú szerződéseket kötött még fideszes korában. Emlékezetes példa a budapesti hirdetőoszlopoké: a Mahir 25 évre került gyakorlatilag monopolhelyzetbe a belvárosi tereken és a forgalmas csomópontokban, majd a városvezetés fél évvel a G-nap után hirtelen rájött, hogy a szerződés mégis előnytelen Budapestnek.  A főváros egyoldalúan szerződést bontott, ami után az oszlopok eltávolítására kiküldött munkások néztek farkasszemet a Simicskáék által fizetett biztonsági emberekkel – végül ebben az ügyben is bíróság mondta ki, hogy a szerződést jogszerűtlenül bontotta fel az önkormányzat.

A kültéri reklámplakátoknak országszerte ma nagyjából harmada, mintegy 1100 plakáthely a Publimonté. Azt azonban láthattuk, hogy a plakáthelyek szabályozásába a Fidesz bármikor belenyúl, ha az érdekei úgy kívánják, néha a városképre hivatkozva, néha arra, hogy elvonná az autósok figyelmét a sok reklám. Ráadásul az önkormányzatokkal kötött szerződések is lejárnak egyszer, abban pedig nem nagyon érdemes Simicskának bíznia, hogy a kétharmad birtokában a Fidesz visszafogná magát.

Simicska Lajos
©

A földek maradhatnak, de nem olcsón

Nincs könnyű helyzetben Simicska földbirtokosként sem. A Mezort-csoportba tömörült volt állami gazdaságok – a Lajta-Hanság Zrt., a Sárvári Mezőgazdasági Zrt. és a Szombathelyi Tangazdaság Zrt. –, a G-nap előtt együttesen 200 millió forint körüli osztalékot hoztak évente, terület alapú támogatásokból 3-5 milliárd forintot kaptak évente. Azzal viszont, hogy ezt a támogatást maximalizálták, és 1200 hektár felett már nem jár, a HVG 2016-os számítása szerint évente 600 milliótól fosztották meg a Mezort-csoportot.

Simicska korábban évtizedekre nyert földhasználati jogot, vannak szerződései, amelyek 2051-ig élnek. Csakhogy a bérleti díjakat kétévente felül lehet vizsgálni, és a földeladást 2015-ben épp azokkal a földekkel kezdte el az állam, amelyeket a Simicskához köthető agrárcégek béreltek.

De az elszámoltatás elmaradt

Simicska Lajos a Fidesszel való szakítása ellenére gazdag ember – és szabad. A pénzének nagy részét elvesztette ugyan, a Forbes 2017-es listáján már csak a 21. leggazdagabb magyarnak számított, de a 46 milliárd forintosra becsült megmaradt vagyon még mindig biztosíthatná a tisztes visszavonulás lehetőségét, ha ez volna Simicska célja. Azt nem tudhattuk 2015 februárjában, hogy vajon az egykori korrupciógyanús ügyeket meg fogják-e vizsgálni a hatóságok. Eddig úgy tűnt, hogy a Fidesz beéri a kivéreztetéssel, elszámoltatás nem jött, de még csak vizsgálódás sem. Az újabb kétharmados Fidesz-győzelem után sem változott a helyzet: gyakorlatilag csak Polt Péter legfőbb ügyész döntésén múlik, hogy megpiszkálják-e a gyanús ügyeket.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!