szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Repkednek az ezermilliárdok az Építési és Közlekedési Minisztérium terveiben. Rengeteg vonatot, mozdonyt és buszt vennének a következő tíz évben, de költenének gyorsvasútra is.

Technikai hiba történt, ezért nem került fel a Magyar Közlönybe a vasútfejlesztési program, amikor a kormányhatározatok megjelentek a beruházási programmal – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium Tordai Bence független országgyűlési képviselővel.

Az egy hónapja megjelent a következő tíz év állami közlekedési beruházásairól szóló tervezetben csak a közúti fejlesztések voltak megtalálhatóak, a vasútiakat a minisztérium most pótolta Tordai kérésére, miután Lázár János tárcavezető meghallgatásán ezt szóvá tette.

Tordai Bence

Megszereztem, közzéteszem: itt vannak a kormány 2035-ig szóló kötöttpályás közlekedésfejlesztési tervei! Az elmúlt hetekben viharos vita zajlott a “Vasúti közlekedés szakpolitikai-ágazati beruházási…

A képviselő kapott egy projektlistát és egy szükséges járműállomány listát is, ezek szerint összesen 10 800 milliárd forintot költene a vasútra a kormány 2035-ig. A projektekről azt írta Tordai, hogy „nincs komolyan vehető új elem: ez az elmúlt években meghozott, releváns kormányhatározatok gyűjteménye, az is kétséges megbízhatósággal”. A járműbeszerzési listán szerepel:

  • IC ingaszerelvény (51 db) 324 milliárd forint
  • Villamosmozdony (115 db) 253 milliárd forint
  • IC motorvonat (29 db) 118 milliárd forint
  • Regionális villamos motorvonat (95 db) 353 milliárd forint
  • Dízel motorvonat (68 db) 140 milliárd forint
  • HÉV járművek (54 db) 308 milliárd forint
  • Autóbuszok (2458 db) 260 milliárd forint

A projektlistán a Telex szerint olyan tételek vannak, mint a fővárost délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal, a V0 teljes szakaszának tervezésére és építésére (3302 milliárd), a V4 nagy sebességű vasút Budapest és Varsó közötti (magyar) szakaszának tervezése és kivitelezése 2280 milliárd forint és a nagy sebességű vasút kolozsvári folytatása, ami 1482 milliárd forintba kerülne.

A meglevő vasúthálózaton 11 nagyobb szakaszt fejlesztenének 2713 milliárd forintból. Ezek a Zalaszentiván-Nagykanizsa, a Debrecen-Mátészalka, a Debrecen-Berettyóújfalu, a Kiskunfélegyháza-Szeged, a Hatvan-Füzesabony, a Kelenföld-Budaörs, a Rákospalota-Vác, a Hegyeshalom-Rajka, a Hegyeshalom-Szombathely vonalszakasz korszerűsítése, a Szombathely-Kőszeg vasútvonal villamosítása, és a Győr-Sopron vasútvonal kétvágányúsítása. 14,4 milliárd forintból pedig befejezik a 30. sz (dél-balatoni) vasútvonal vasútfejlesztésből kimaradt tételeket.

A fővárosi fejlesztéseknél ott van a Déli körvasút, III. és IV. üteme, a Budai fonódó II. üteme, a Nyugati pályaudvar bevezető szakaszok fejlesztése és a Kis-Gellérthegyi alagút felújítása is.

Úgy elhanyagolták a vasutat, hogy most már ezermilliárdokba kerül az is, hogy ne romoljon tovább az állapota

A mozdonyok egyre nagyobb része van túl az ötven éven, a vasúti fővonalakon a mostani menetidő tartásához is egymilliárd eurós hitel kellene, a mellékvonalakat pedig gyakorlatilag feladta az állam.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!