Az új szabályozás szerint az elkövetkezendő két évben a gyártók a gépjárművek és alkatrészek importjára kivetett 25 százalékos vám egy részét visszaigényelhetik majd.
hvg.hu/MTI
Ahogyan arra már számítani lehetett, Donald Trump amerikai elnök kedden a gépjárműalkatrész-importra kivetett vámok részleges visszatérítéséről határozott egy rendeletben kétéves átmeneti időre az Egyesült Államokban működő gyártók számára.
Ezzel a kormányzat enyhíteni akarja az autóipari vámok hatását úgy, hogy csökkenti a belföldön gyártott autókhoz felhasznált külföldi alkatrészekre kivetett egyes vámokat, valamint megakadályozza, hogy a külföldön gyártott autókra kivetett vámok halmozódjanak más meglévő terhekkel.
Az új szabályozás szerint a gyártók gépjárművek és alkatrészek importjára márciusban kivetett 25 százalékos vám egy részét visszaigényelhetik majd, és más vám-ellentételezésre is pályázhatnak. Ez azt jelenti, hogy jövő év április 30-ig a gyártók által ajánlott fogyasztói ár 3,5 százalékát kaphatják meg ellentételezésként, valamint az ezutáni időszakban egészen 2027 áprilisáig az ár 2,5 százaléka lesz az ellentételezés.
A rendelet amerikai és külföldi tulajdonú gyártókra is vonatkozik, annyi feltétel van, hogy a jármű az Egyesült Államokban készüljön el. A szabályozásban szerint az intézkedés célja az, hogy időt hagyjon az Egyesült Államokban működő autógyártók számára az alkatrész-előállítás belföldre telepítéséhez.
Ugyancsak kedden Scott Bessent pénzügyminiszter a Hehér Házban azt mondta, hogy nagyon közelinek tartja a kereskedelmi megállapodást Indiával, de megemlítette azt is, hogy Dél-Koreával, valamint Japánnal is előrelépést értek el az egyezségről szóló tárgyalásokon. Howard Lutnick kereskedelmi miniszter kedden azt közölte, hogy egy országgal megállapodás született. A CNBC-nek adott interjúban elmondta, hogy részleteket addig nem tud bejelenteni, míg a szóban forgó ország kormánya és törvényhozása azt jóvá nem hagyja.
Már a vámok bejelentésekor számtalan elemző figyelmeztetett rá, hogy a gépjárművek- és járműalkatrészeket érintő vámok bevezetése nem olyan egyszerű, ráadásul jó eséllyel különösen fájdalmas az USA-ban termelő gyáraknak és a fogyasztóknak. A gyárak ugyanis jellemzően sok importalkatrészt használnak, ráadásul a Mexikóval és Kanadával összefonódott termelés során egy jármű többször átlépi a határt, mire kész autó lesz belőle.
Sorra veti ki a kereskedelmi védővámokat az amerikai elnök, kedden az acél- és az alumínium importjának extrasarcát jelentette be, de ehhez csapva belengette, hogy hasonló pluszterhekre számíthatnak az USA gyógyszer- és autóipari partnerei is. Utóbbiak között az egyik legjelentősebb Németország, és Donald Trump egy friss nyilatkozatában külön ki is pécézte a legnagyobb német autógyártókat, kétséget sem hagyva a következő célpontjai felől.
Eddig 3,3 milliárd forintnyi európai uniós támogatást kellett visszafizetni, mert a magyar kormányzati szervek szabálytalanul szereztek be Microsoft-licenceket – tudta meg a HVG. Az ügyben a Központi Nyomozó Főügyészség is nyomoz, a hatóságok viszont hat év alatt nem jutottak el még a gyanúsításig sem.