szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Még a Tesla is érintett, amely az alkatrészei jelentős részét Mexikóból szerzi be.

A Trump-kormányzat által bevezetett 25 százalékos vám a kanadai és mexikói importtermékekre drasztikusan megemelheti az autók árát az Egyesült Államokban. A becslések szerint egy amerikai nagy SUV ára akár 9000 dollárral (4,3 millió forint), míg egy kisteherautóé 8000 dollárral (3 millió forint) nőhet. Egyes elektromos járművek, különösen a Mexikóban és Kanadában gyártott modellek, akár 12 000 dollárral (4,5 millió forint) is drágulhatnak.

Az USA-ban készülő autók sem mentesülnek a hatások alól, hiszen ezek gyakran importált alkatrészeket tartalmaznak, ami további 3000 dolláros (1,1 millió forint) áremelkedést eredményezhet – írja az Insideevs oldal.

Kedden élesedhetnek Trump vámjai, már csak az a kérdés, kinek fognak jobban fájni

Donald Trump elnök éppen az amerikai dominanciájú globális kereskedelmi rendszer alapjait támadja, amikor 1939 óta nem látott csúcsra emeli az importra vonatkozó összesített vámtarifát. Az elnök egyértelmű célja visszahozni az USA-ba a gyártást, és erősíteni a hazai piac szerepét, ám mindennek ára van, ami hosszabb távon akár a dollárt és az amerikai gazdaságot is gyengítheti.

A vámok az olyan nagy amerikai autógyártókat is hátrányosan érintik, mint a Ford, a General Motors és a Stellantis, amelyek számos járművet és alkatrészt állítanak elő Kanadában és Mexikóban. A Ford vezérigazgatója, Jim Farley szerint a döntés „óriási lyukat üthet az amerikai iparban”. A Tesla sem marad ki a hatásokból, hiszen alkatrészeinek mintegy 20 százalékát Mexikóból szerzi be. A kereskedők kezdetben a régebbi, vámmentes készleteiket értékesítik – most akár egy kis extraprofittal –, de ahogy ezek kifogynak, az új árak gyorsan megjelennek a piacon, ami a kereslet csökkenéséhez és a használt autók iránti érdeklődés növekedéséhez vezethet.

A gazdasági elemzők szerint a vámok nemcsak a vásárlókat, hanem a két ország közötti kereskedelmi kapcsolatokat is megterhelik. Az USA és északi–déli szomszédai közötti kereskedelem 2024-ben több mint kétezer milliárd dollárt tett ki, de a vámok miatt ez várhatóan csökkenni fog. Kanadában és Mexikóban akár több ezer munkahely is megszűnhet, ami viszont az amerikai iparra is visszahat.

Trump elismerte, hogy a fogyasztók „némi fájdalmat” érezhetnek a tarifák miatt, de szerinte ez szükséges lépés Amerika gazdasági dominanciájának visszaállításához. Azonban sok szakértő attól tart, hogy az új autógyárak felépítése hosszú éveket vehet igénybe, miközben az árak és a piac bizonytalansága az amerikai vásárlókat és autógyártókat is hátrányosan érinti.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!