Tetszett a cikk?

A legnagyobb magyar a legkisebb helyiségben. Gyurcsány és Orbán a budiajtón. Politikai indulatok, vértolulás, székrekedés. Hát már a vécén se vagyunk biztonságban? Nem kell megijedni, mindez tulajdonképpen szükségszerű. „Minden dolog a végzete felé iparkodik” – mondta volt Francois Rabelais, akinél a témához jobban tán senki sem értett.

Vécéfirka. Vérhas
© hvg.hu
Ha a megkönnyebbülésre vágyó gyanútlan idegen betér a Debreceni Egyetem patinás központi épületének földszinti vécéjébe, nem várt, ezzel együtt figyelemreméltó jelenségbe botlik. Az egyetemisták (?) heves politikai vitát folytatnak a vécéfülkék ajtajain. Noha a színvonal nem túl emelkedett, meg maga a téma és az argumentáció is gyakran azonos (pl. „Gyurcsány zsidó” vagy „Orbán cigány”), antropológiai vagy kultúrhistóriai szempontból figyelmet érdemlő jelenséggel van dolgunk.

A szkatológia, az emberi anyagcsere végtermékeivel kapcsolatos multidiszciplina már régóta felfigyelt a politikai megnyilvánulás és az ürítés közti hasonlatosságra. És azt is tudni, hogy a modern állam és társadalom bizony sok az ember testiségével, biológiai megnyilvánulásával kapcsolatos dolgot tabusított, a nyilvános helyekről intim zugokba száműzött. E zugok egyike a vécé. Cserében viszont a politikai cselekvés és megnyilvánulás, a véleményalkotás szabadságát kaptuk. Nyilvánosan ugyan nem lehet fülrepesztően szellenteni, de a kormányt szidni szabad; ha hangosan böfögsz, kiiratkozol a civilizált emberek társaságából, ha viszont habzó szájjal gyalázod politikai ellenlábasod, elnyerheted a köz megbücslését, és még képviselővé is választhatnak.

Ám az emberi természet lassabban változik, mint a társadalom, az évezredes beidegződéseket csak lassan írják felül a politikai transzformációk, és ez feszültséget szül, amely levezetésének terepe a nyilvános vécé. E néhány évszázados intézménynek egyszerre van intim és közösségi (publikus) jellege. A nyilvános illemhely határterület, ahol jó és gonosz, helyes és helytelen, igaz és hamis, hatalmas és alantas, a meghalás és a feltámadás egyszerre van jelen, olyan hely, ahol sok minden megtörténhet, ami másutt nem (lásd példának Nádas Péter Párhuzamos történetek c. regényének karneváli és orgiasztikus jeleneteit). Ilyen helyek voltak egykoron az ispotályok, a színházak, a mozik vagy a közfürdők is. Efféle pontokon találtak időleges búvóhelyet a társadalom számkivetettjei, például a nyomorékok, a bélpoklosok, a házasságtörők, a földönfutók vagy éppen a pederaszták.

A falra való firkálás és ezen belül a vécé falára való firkálás egyidős az emberi civilizációval, és az is hogy ezek a graffitik vaskos, trágár politikai üzeneteket hordoznak. Pompeiben például számos gyalázkodó falfirka maradt fenn, amelyek az ókortudósoknak, az epigrafika lelkes művelőinek ma is nagy segítséget adnak az antikvitás politikai viszonyainak megértéséhez.

A modern folklórtudománynak se büdös a témához nyúlni. Háy Ágnes a hetvenes években elkezdte gyűjteni a magyarországi feliratokat, ennek egy részét ugyan még publikálhatta, de az aczéli cenzúra letiltotta. A graffitik többsége trágár hangnemben az ürítkezés és a nemiség témáját járta körül, de azért volt köztük jó pár politikai tárgyú is. Az egyik például valahogy így szólt: „Tiéd az ország, magadnak szarsz, ezt hagyta neked Lenin és Marx.”

A terep (Oldaltörés)

Az egyik vécéajtó. Szélgörcs
© hvg.hu
A nyolcvanas években, ezt személyes tapasztalataimból tudom, egyáltalán nem voltak feliratok az egyetemi férfivécékben. Új jelenségnek tetszik tehát, hogy a Debreceni Egyetem főépületének (Egyetem tér 1.) egyik földszíni férfi illemhelyén megjelentek a politikai feliratok. Mint megtudtam, az a vécé évek óta a firkálók kedvenc helye volt, de többnyire meleg (homoszexuális) tartalmú szövegek íródtak, amelyek az átlyukasztott funérlemez választófalakon könnyű nemi aktusra invitálták a betérőt. Az egyetem többször renováltatta a helyiséget, de mindannyiszor hetek alatt visszaállt a korábbi állapot. Néhány hónapja a tulajdonos huszárvágásra szánta el magát, és téglafallal választotta el egymástól a fülkéket. Ezek után a homoszexuális feliratok – egy-két invitációtól eltekintve – szinte teljesen eltűntek. Megjelentek viszont a politikaiak, amelyek az őszi zavargások és a felforrósodott politikai helyzet „kibeszéléseinek” tekinthetők.

Elcsámcsoghatnánk azon, hogy mi veszi rá az egyetemistát (?) arra, hogy budiajtóra firkáljon, boronghatnánk a barbarizmus általánossá válásán, de most nem ezt tesszük. Bár a jelenség kiterjedtségét nem ismerjük pontosan (egy emelettel feljebb az angol tanszék melletti vécé például „érintetlen”), de a számos eltérő íráskép azt sejteti, sokan bekapcsolódnak a „fórumozásba”. Az is látható, hogy az internetnek óriási szerepe van a vécéfalfirkák felélesztésben (a néprajztudomány ezt revival jelenségnek nevezi), a válaszok szinte mindig egymás mögé rendeződnek a vécéajtó megszabta hasábok szerint: a „topic” tehát kéthasábos. A „vita” dinamikája is az internetes anyázásokéhoz hasonlít, a két szélsőséges álláspont egymás szimbolikus megsemmisítésére tör.

Az hinnénk a magány, a fülke teremtette – igaz, törékeny – intimitás spontánná és kreatívvá teszi a benn csücsülőt, de ennek éppen az ellenkezőjét tapasztaljuk. A nyilvános közbeszédből száműzött vagy kikopott, színes káromkodások, átkozódások, fogadkozások se nagyon bukkannak fel, amit mi felette sajnálunk. Rajz vagy más grafiaki jel is csak elvétve jelenik meg (dávidcsillag, nyíl azért van), a mondatok mindent elborítanak. És bár a helyesírás jobb a szokásosnál, de az elcsépelt, unalomig ismételt, bármelyik internetes politikai fórumon olvasható „érvek” köszönnek itt is vissza. Ez persze bizonyítja a budipolitizálás közösségi jellegét, nem személyes (szerzői) alkotással van tehát dolgunk, hanem folklórjelenséggel. Nem kell tőle félni, ha a helyén marad, gond csak akkor támad, ha nem ismerjük fel, és valaminő okból azonosítjuk a nép hangjával, vagy pedig maga a politikus vetemedik rá.

Csak a vécéblokk három zárt helyiségében találtunk feliratokat, a piszoároknál és a mosdónál már nem. A helyzet faramucisága miatt csak néhány képet készítettünk, így is volt bennünk némi szorongás, amikor kamerával kezünkben a férfi vécében sürgölődtünk. Az ajtókra rótt feliratok mindegyikét rögzítettük, igyekeztünk az eredeti helyesírás és megformálás szerint, de előfordulhat, hogy siettünkben vétettünk a tudományos leírás szabályai ellen. Ezért elnézést a gyűjtőktől. [Megjegyzéseinket szögletes zárójelben közöljük!] De most már jöjjenek maguk a szövegek:

Szöveggyűjtemény I. (Oldaltörés)

Ajtófirka a vécéből. Emésztési rendellenesség
© hvg.hu
Első fülke, első hasáb:

– Zsidó Gyurcsány.

– Dögölj meg te böszme genyláda!!

– O. V. [Orbán Viktor] se különb!
Amikor 2002-ben választást vesztett 3 hónapig volt Németországban Pszichiátrián…

– Buzi Gyurcsány!

– Sztem is elkúrtad kisapám!!!

– Hajrá Loki! [Látszólag kontextusidegen bejegyzés. Valójában azonban természetes, Debrecenben vagyunk, a kedvenc focicsapat a DVSC. A vécéfeliratok hagyományos rétegéhez tartozik.]

– Dübörög a gazdaság?
Nézz körül!
És ne hazudj!Ezt a gazembert meg el kell tüntetni! [Nem tudni pontosan, a firkáló Gyurcsányra vagy Kókára gondol-e.]

– Hallgass a szívedre,
Halál a Fideszre!

– MSZP-re! De az SZDSZ-re is.

– Elmondom most, hogy kérdez a szemed
Jó benned hinni és indulni veled ó igen
Igen-Igen, Igen-Igen,

Én nem ígérem, hogy a gond amin [olvashatatlan rész]
De figyelek rád __________ [Nem tudni, az MSZP választási nótájának felidézése mi célt szolgál.]

– Hajrá ANYÁD MSZP

– Ruszkik a Casa [Jelentése: Ruszkik, haza! A falfirkák előző rendszerbeli rétegéből, azt hittük volna, hogy kiveszik, látszólag értelmét veszítette.]

– [Egy ötsoros vers következne, amely azonban meghaladta főszerkesztőnk tűrőképességét. A rigmus a "zsidó" Gyurcsány válogatott kínzásokkal történő lemészárolásáról fantáziál.]

– Divizio 88 [Nehezen kivehető sor, az sem tudni, hogy az előző versikéhez tartozik-e. Valószínűleg a Lelkiismeret ’88 csoportra utal.]

Első fülke, második hasáb:

– Gyurcsányt bele kell lőni a Dunába
a cipőjét meg utána kell dobni!!!
50 évvel 56 után még mindig a kommunisták irányítanak.
Meddig tűrjük még???

– Kihúzhatnátok a fejeteket
Viki seggéből!

– A külcsín elárul… [Lányos íráskép, már-már iskolás.]

– Akkor te nem minimál béres vagy [Nem értjük, pontosan melyik beíráshoz kapcsolódik.]

– OILX járt itt. [Városi graffitis szignó.]

– [Olvashatatlan városi graffitis szignó.]

– Tüntessetek majd télen
abbahagyjátok

– NEM!!!

– Hasznos tanács:
Mindig a bejárathoz legközelebb
eső WC a legtisztább! [Ez esik a legtávolabb. Helyzetkomikum.]

– Igen a Ferire

Szöveggyűjtemény II. (Oldaltörés)

Ajtófirka a vécéből. Zsigerileg
© hvg.hu
Második fülke:

– Fszt. túloldal v. II. em (rektori) [Felhívás nemi aktusra helykijelöléssel. Fontos: a (rektori) is vécé.]

– Gyurcsány menj haza Izraelbe!

Harmadik fülke, a vécéajtó felső része:

– Mi magyarok minden fórumon anyázunk
SZÉÉÉP

Alatta középen:

– Sírni fogsz Magyar!!

– Anyád, de nem a magyarok!

– Béke veletek

Harmadik fülke, első hasáb:

– Az a cigány, aki a cigányokat támogatja! [Az alatta lévő mondatra reagál, És Gyurcsányra utal.]

– VIKI CIGÁNY!!!
SZÉGYEN!!! [Orbánra gondol.]

– szereted a hazádat?

– Igen!!!

– Ezért gyűlölöm Orsós Vikit! [Orbánra gondol.]

– Jó nagy faszok vagytok mind!
Itt végre összefogásra van szükség,
nem gyűlölködésre! [Meglepő indítvány egy árnyékszéken.]

– Látszik, hogy bolsi [olvashatatlan rész]!

– Gy. F. [Gyurcsány Ferenc] egy közönséges bűnöző!!

– Te [olvashatatlan rész] A tiedet nagyon tönkretette? [olvashatatlan rész] Nyugaton nem tehetné meg.

– Semmi sem tart örökké,
Gyurcsány is meghal egyszer…

– Anyád!

– MSZP

Harmadik fülke, második hasáb:

– IGEN MEGCSINÁLTUK [Irónia vagy büszkeség?]

– Orbán V. Azt mondta, hogy Gy. F. hataloméhes! És h. küzd a hatalomért. De ha egyszer ő ül abban a székben, akkor ki örekszik a helyére, ki a hataloméhes???

– II. emeleti WC (a rektori mellett) v. a földszint túloldal [A régiek próbálkoznak visszatalálni az eredeti témához.]

– ORBÁNV. EGY CIGÁNY!

– Húzzunk bele

– SZERETE MAG. [Talán: Szeretem Magyarországot.]

– HAJRÁ MSZP

– ÖVÉ AZ ORSZÁG? [Alatta dávidcsillag.]

ZSIDÓ GYURCSÁNY

– Diktatúra

– Minden nemzetnek olyan kormánya van, aminőt megérdemel. Ha valami oknál fogva ostoba vagy komisz emberek ülnek egy bölcs és becsületes nép nyakára, akkor a nép azokat a silány fickókat minél hamarabb a pokol fenekére küldi! De (!): ha egy hitvány kormány huzamosan megmarad a helyén, akkor bizonyos, hogy a nemzetben van a hiba! Akkor az a nemzet aljas vagy műveletlen! [Végig nagybetűvel.] Gróf Széchenyi István [A legnagyobb magyar szavai új életre keltek a magyar jobboldalon, és már fradista ultrák kormányellenes transzparensein is felbukkantak.]

– NE A BUDIBAN PRÉDIKÁLJ

– Szar alak, aki szarás közben prédikál [Jöjjön egy középkori latin idézet, Rabelais-nál is megjelenik: totus homo fit excrementum, avagy az egész ember szarrá lesz.]

– [Piros golyóstollal írt szöveg, alig olvasható:] Íme a HÍR TV-s torzult [???]

– Jack Bauer 24 h alatt megoldaná ezt a helyzetet [Utalás a 24 c. tévés akciókrimi-sorozatra.]


Zádori Zsolt

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Gyurcsány Debrecenbe megy, önmérsékletre szólították fel Kósát

A debreceni szocialisták arra kérik Kósa Lajost, a cívis város fideszes polgármesterét, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök csütörtöki látogatása kapcsán "nyilvánosan szólítsa fel önmérséklet tanúsítására a város érdekeit veszélyeztető tiltakozókat".

MTI Itthon

Tarlós: a graffiti liberális népművészet

Budapesten 2006-ban így néz ki a liberális népi művészet - mutatott körbe Tarlós István a Móricz Zsigmond körtéri aluljáró összefirkált falain. A graffitivel összefirkált házfalak és összemázolt aluljárók ügye nem művészeti, hanem jogi kérdés - hívta fel a figyelmet.

Kult

Mióta számít tabunak a nyilvános szellentés?

A természetes intéznivalók egykoron valóban természetesen intéződtek, ma számos tabu veszi őket körül. Nyilvános intézésükkel kiiratkoznánk a civilizált emberek köréből, feltéve, ha eleve nem tartoztunk közéjük, serdületlen gyerekek vagy láthatóan betegek vagyunk. Egykoron illemtanok tiltották például a szellentés visszatartását – próbálnánk meg most Erasmus intelmének engedelmeskedni.

Hét nap

VÉCÉBOTRÁNY A SAKKDÖNTŐN

Háromnapos szünet után hétfőn folytatódott a dél-oroszországi Kalmükia fővárosában, Elisztában az a párbaj, amelyen a...

Kult

Orrürítés: mióta nem töröljük az ingünkbe?

„Zsebkendőbe köhögj, tüsszents!” – inti jómodorra a legkisebb Ugrifüles tüskéshátú barátját és Brekkencset Csukás István meséjében. Ami azonban illedelmes mesefiguráknak és kortárs európai felnőtteknek természetes, korántsem az más kultúrákban és más korszakokban. A zsebkendőhasználat általánossá válása Európában is csak szűk kétévszázados fejlemény.

MTI Itthon

Nemzetközi Graffiti Múzeum a Karton Galériában

Február 23-án nyílik a Nemzetközi Graffiti Múzeum első nyilvános bemutatkozása a budapesti Karton Galériában. A bemutatkozás célja a graffiti jelenségének kultúrtörténeti feldolgozása.