szerző:
FH
Tetszett a cikk?

A HÉV kocsik is hasonlóan öregek, mint a Budapesten futó metrószerelvények, azonban ezeknél a járműveknél megfelelő karbantartás esetén még fenntartható az üzemszerű működés.

A HÉV szerelvényeknél egyébként az elmúlt években jóval ritkábbak voltak a metróban előfordultakhoz hasonló műszaki hibák. A HÉV kocsiknál évente legfeljebb 1-2 kirívó meghibásodás történik. Amennyiben nem csökkentik a karbantartásra fordítható költséget, még egy jó ideig futhatnak a jelenlegi kocsik - mondta el a Független Hírügynökségnek Győri Tamás, a Független HÉV Szakszervezet vezetője.

Mint ismert, Tarlós István főpolgármester pénteken, egy csepeli tájékoztatón jelentette be, hogy 43 metrókocsit vonnak ki hétfő reggel 8 óráig a forgalomból. A kivonásra ítélt kocsik közül öt 43 éves, harmincnyolc pedig betöltötte a 41-et. A tájékoztatón a főpolgármester arról is beszélt, hogy a kialakult helyzet felgyorsíthatja a metrószerelvények beszerzését célzó új tender kiírását. A 43 metrókocsi kivonása miatt ritkábban járnak a szerelvények.

Fazekas István

A metrókocsikhoz hasonlóan a HÉV szerelvények kocsijai sem mai gyerekek. A Független Hírügynökség a HÉV - kocsik műszaki állapotáról Győri Tamást, a Független HÉV Szakszervezet vezetőjét kérdezte. A HÉV szerelvények kocsijait a korábbi NDK - ban gyártották. A legöregebb a '60-as, a legfiatalabb a '70-es években érkezett Magyarországra. Jelenleg három típusuk fut. A legrégebbiek az M900-as típusnevet viselik, ezeknél újabbak az M10-esek és ennek továbbfejlesztett változatai, azaz a legfiatalabbak az M10/A jelűek.

Győri Tamás szerint: ha még létezne a gyártó, feltehetően ugyanaz lenne a válaszuk, mint a metrókocsik gyártójának, vagyis, hogy a 40 év felettieket működtetése már biztonsági kockázatot jelent. Azonban a jelenlegi helyzet szerint az M10-es és M10/A kocsik állapota megfelelő, illetve karbantarthatóak és a csepeli vonalon közlekedő, régebbi M900-asok is működtethetők, szintén megfelelő karbantartás mellett.

A Magyar Nemzet hétfői számában Vitézy Dáviddal, a Budapesti Közlekedési Központ vezetőjével készült cikkben az szerepel, hogy 2014 után megvalósítható lenne a csepeli és ráckevei HÉV meghosszabbítása az Astoriáig.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!