szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?

Szinte hetente röppen fel újabb hír a neten a magántraffipaxokról, arra figyelmeztetve, hogy aki az adott autót látja, legyen óvatos a száguldozással. Az autósok véltek már felfedezni sebességmérőt budapesti közlekedési lámpákban, postaládákban, legutóbb pedig egy a forgalommal szemben álló rejtélyes teherautó lett gyanús. Az esetek többségéről kiderült, hogy kamu, az autósok félelme azonban nem alaptalan, a jogszabályok szerint ugyanis a rendőrség bármilyen trükköt bevethet. És be is vet, mert a "statisztikákat hozniuk kell".

Önkényes sebességmérésről szóló pletykák terjednek a Facebookon. Az autósok szerint Székesfehérvár környékén, a 70-es főút leállósávjában álló kisteherautó tűnt fel, amelynek oldalára jól láthatóan egy kamera van felszerelve. A hozzászólók között akadt, aki tudni vélte, hogy egy polgárőrszervezet a jármű tulajdonosa.

Kamulevelek a sunyi traffipaxokról

Rejtett, trükkös traffipaxról rendszeresen kapnak lábra különféle pletykák. Újra és újra felbukkant egy e-mailben, hogy a fővárosi közlekedési lámpákba – például a Moszkva téren vagy a Budafoki úton –, automata traffipaxok vannak beépítve. A hvg.hu-nak akkor az Országos Rendőr-főkapitányság azt írta, hogy a körlevélben felsorolt helyszíneken nem végeznek "stabilan telepített eszközökkel" sebességellenőrzést, és nem figyelik a tilosban áthaladókat.

Többen trükkös sebességmérésre gyanakodtak, holott minden rendben volt
Facebook

Nem volt igaz az a pletyka sem, hogy a rendőrség postaládának álcázott traffipaxokkal próbálja növelni a bevételeit. A Magyar Posta erről azt közölte: az úgynevezett "támponti levélszekrények" sebességmérő eszközt nem tartalmaztak. Egy Alkotás utcai irodaépület tetején szintén egy "fix traffipaxot" fedeztek fel az emberek, de a rendőrség a kameráról azt közölte, hogy az nem az övék, és az nem is alkalmas a sebesség mérésére, csak a forgalom nagyságát, jellegét figyeli a készülék.

A rejtett sebességmérő eszközökről szóló híreket gyorsan felkapják a netezők. Így történt ez a Facebookra kitett teherautós képek esetében is. Ám a forgalommal szemben parkoló járműről is az derült ki, hogy nem a rendőrségé, és nem is traffipax volt benne. Az Autóvadász oldalon múlt hét csütörtökön megjelent ugyanis egy közlemény, mely szerint „az IVECO-n látható technikai eszközök nem mérnek sebességet, azok rendszámfelismerő eszközök. Az eszközök képe a SIGMOID Kft. speciális autóvadász szoftverére fut be és a rendszer rendszám alapján azonosítja a lopott, körözött, a forgalomból kivont és a lejárt műszaki engedéllyel közlekedő gépjárműveket”. A rendszámfelismerő eszközzel felszerelt autót egyébként az Újpesti Polgárőrség és Önkéntes Közhasznú Tűzoltó Egyesület üzemelteti.

Kiszervezett vadászat
Naponta 13-15 autót lopnak el az országban. A járművek nagy részét – mint tavaly év végén megjelent a hvg.hu-n – a fővárosban kötik el, a rendőrségi adatok szerint évente közel ötezer gépkocsit. Ezek megtalálása nem lenne reménytelen, ha a szolgálati autókat felszerelnék olyan rendszámfelismerő számítógépekkel, amellyel rendelkeznek a polgárőrök és az úgynevezett lopott kocsikat felkutató autóvadászok. Az eszköz előnye, hogy azzal egyszerűbb a forgalomból kiszúrni a keresett járművet, mint egyesével megállítani az autósokat és ellenőrizni őket. Az autóvadászatot viszont rendszerint kiszervezték: a bűnüldöző szervekkel szerződésben álló cégek, polgárőr-egyesületek végzik a munkát. A hajdúszoboszlói kapitányság egyik baleseti helyszínelőként dolgozó munkatársa tavaly megunta az áldatlan állapotokat és saját pénzén vásárolt egy, a keresett járműveket kiszűrő eszközt félmillió forintért. A hvg.hu szeretett volna riportot készíteni a hajdúsági rendőrrel, de a megyei kapitányság ezt akkor nem tette lehetővé.

"Gárdonyban tartottunk akciót a körözött járművek, a lejárt műszaki érvényességgel vagy a forgalomból kitiltott járművek kiszűrésére a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársaival közösen augusztus 10-én, és nem sebességet mértünk" – mondta a hvg.hu-nak Szenderák Attila. "A KRESZ erre lehetőséget ad” – magyarázta az Országos Polgárőr Szövetség Gépjármű-felderítő Tagozatának vezetője, miért állt a jármű a forgalommal szemben. Szerinte a Gárdonyra, Karcagra, Törökszentmiklósra és Ózdra kiterjedő akciójuk alatt mintegy 15 ezer gépjárművet ellenőriztek, amelyek közül mindössze 23-mal szemben kellett a rendőröknek intézkedniük.

Lesből, bokorból, leállósávon is támadhatnak

Bár a világhálón terjedő pletykák többségéről kiderült, hogy kamu, az autósok félelme nem alaptalan. Három éve ugyanis a rendőr tiltott helyen is mérheti a járművek sebességét. Ezt egy KRESZ-módosítás tette lehetővé, amely 2010. január elsejével lépett életbe. Így már nem jelent gondot, ha szabálytalanul, vagy trükkösen, a bokrok mögül mér a traffipax. Az előírások egyetlen feltételt tartalmaznak: a sebességmérős rendőrautót úgy kell elhelyezni a közúton, hogy az ne akadályozza "indokolatlan mértékben" a gyalogos és járműforgalmat. Tehát akár tilosban, esetleg az autópálya leállósávjában, annak lehajtóján vagy felhajtóján is vadászhatnak a rendőrök a gyorshajtókra.

Akik, ha nem figyelnek eléggé, könnyen fennakadnak, a rendőrök ugyanis nemcsak kék-lámpás, "RENDŐRSÉG" feliratú, úgynevezett csíkos járőrautókból "vadászhatnak" a megengedett sebességet túllépőkre, hanem látszólag "civil" gépkocsikból is. Így járt most augusztusban az M6-oson egy férfi, aki egy furgon láttán nem fogott gyanút. "Kiraktak egy százas táblát, és tőle körülbelül 25 méterre állt egy furgon a leállóban. A furgon (nem rendőrségi) és a padka között pedig kedves barátaink!" – írta egy, a közlekedéssel kapcsolatos joggal foglalkozó blogra egy olvasó az általa tapasztaltakat. "A kirakott táblát nem is vettem észre, mert előztem! 122 kilométer/órás sebességért a 30 ezres bírságot kissé jellemtelennek tartom, mert nem volt indoka a 100-asnak, csak pénzbeszedés."

Így sasolnak a rendőrök
MTI / Füzesi Ferenc

Ráadásul a sebességmérők folyamatosan dolgoznak. Mint korábban beszámoltunk róla, az egyik kapitányságon egy percet sem pihenhettek a traffipaxok, amint az egyik elromlott, a vezetőség azonnal javításra küldte, hogy minél előbb vissza lehessen vinni az út szélére. Az 525 darab új sebességmérő beszerzése – mintegy 12 milliárd forintért –, enyhíthet ezen a helyzeten. A Belügyminisztérium a beszerzésről azt közölte, hogy tervei szerint 15-20 kilométerenként lennének telepítve az autópályákon és a főutakon. Minisztériumi forrásoktól a hvg.hu úgy tudja, hogy az új traffipaxok kihelyezése még nem történt meg. Az újak közül egyelőre csak hét darabot telepített az M1-es és az M0-ás mellé.

Amíg "hozni kell a statisztikát", mindig is lesznek trükkös megoldások – mondta egy neve elhallgatását kérő volt rendőri vezető a hvg.hu-nak. Az elvárások pedig nagyok: 2012-ben és idén is 16 milliárd forint bírságot terveztek be. A rendőrség tavaly túl is teljesítette a tervet: több mint 19,1 milliárd forint közigazgatási és szabálysértési bírságot vetettek ki 2012-ben. Persze a teljes összeget nem sikerült beszedni, hiszen sokan húzzák-halasztják a csekkek befizetését.

A hvg.hu-nak korábban több kapitányságról is arról számoltak be, ugyan darabszámra nem írják elő az egyenruhásoknak, hogy egy szolgálatban mennyi bírságot szabjanak ki, de a parancsnokok arra kínosan figyelnek: a kiszabott közigazgatási bírság ne essen a korábbi évek szintje alá. Sőt, kellemetlenségre számíthatnak a tervet nem teljesítő kapitányságok: miután tavaly Debrecenben rosszul teljesített a rendőrség, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság rendészeti igazgatója, Lingvay Csaba vizsgálatot rendelt el.

Csak a rendőr

Az autóvadászatban a rendőrségnek besegítő polgárőröknek nincs joga intézkedni. Minden esetben értesítenie kell a rendőröket, így a meglelt lopott autót is ők kaphatják el. A rendőrökön kívül egyetlen szervezet, a közterület-felügyet munkatársai igazoltathatják az embereket, viszont sem a polgárőröknek, sem a BKV munkatársainak nincs joga ahhoz, hogy valakitől iratokat kérjen a személyazonosság megállapítására. Tavasszal írt a hvg.hu arról, hogy az autópálya-matricák meglétét ellenőrző emberek, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. dolgozói sem rendelkeznek hatósági jogosítványokkal.

Erről azt követően számolt be a hvg.hu, hogy egy volt rendőr a Facebookon megosztotta történetét, amely szerint nem állt meg az M5-ösön két sárga mellényes, legyeket hajkurászó mozdulatokkal az autósokat kiterelő embernek. Miután továbbhajtott, rendőrök eredtek a nyomába. Amikor az autóson számon kérték, hogy miért nem állt meg matrica-ellenőrzésre, elmondta, az ÁAK dolgozói nem számítanak hatósági személyeknek, és nem intézkedhetnek vele szemben. Ezt az egyenruhások elismerték, és elengedték a férfit. Az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata is úgy tájékoztatta akkor a hvg.hu-t, semmilyen következménye nincs annak, ha az ÁAK munkatársa nem a rendőrséggel közös akcióban, hanem egyedül akarja megállítani az autóst, de az továbbhajt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Közlekedés

Továbbra is csak legenda a zsámbéki postaláda-traffipax

A rendőrség alaptalan városi legendának nevezte azt az álhírt, amely szerint sebességmérőt szereltek a Zsámbék határában található postaládába. Tavaly is volt már ilyen híresztelés, akkor ugyancsak cáfolták, de a közösségi oldalakon megint terjedni kezdett a rendőrség szerint.

Csikász Brigitta Itthon

Két hét alatt rend: bírságolásban már túl is teljesít a rendőrség

Tavaly jól teljesítette a rendőrség az elvárásokat - bevételi szempontból. A központi költségvetésben előírányzott 16 milliárd forint helyett az egyenruhások a közigazgatási és szabálysértési bírságok terén 19,1 milliárd forintot osztottak ki. Érdekes egyébként, hogy a közlekedési szabálysértések miatt évek óta egyre kevesebb büntetést szabnak ki.

Csikász Brigitta Itthon

Pénzbehajtásra kell a rendőrségnek a rengeteg új traffipax?

Tavaly mintegy hatmilliárd forint, közlekedési szabálysértések és gyorshajtások miatt kiszabott bírság nem folyt be a költségvetésbe. Leginkább a külföldi rendszámú autósokkal szemben tehetetlen a rendőrség, rajtuk a bírságot nagyon nehéz behajtani. Novembertől erre is lehet megoldás egy nemzetközi megállapodás révén, lehet, hogy a kormány emiatt is rendelt több száz új traffipaxot. A cél valószínűleg a pénzbehajtás.

MTI Autó

Több száz fix traffipaxot szerelnek fel

A közeljövőben 365 – sebesség-ellenőrzésre is alkalmas – fix telepítésű Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontot (KKEP) állítanak fel, valamint további 160 mobil eszközt is üzembe helyeznek Magyarországon – erősítette meg az erről szóló hírt az Országos Rendőr-főkapitányság szerdán az MTI-nek.

MTI/Népszabadság Autó

15 kilométerenként lehet traffipax a sztrádákon

A rendőrség adatai szerint továbbra is a gyorshajtással magyarázható a balesetek 27 százaléka, ezért több mint tízmilliárd forintot költenek két év alatt azért, hogy még több traffipax működhessen az autópályákon - írja a Népszabadság.