szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kormány szerint a beruházók jóval kevesebb utast ígértek a felcsúti kisvasútra, mint azt az "ellenzéki sajtó állítja". Szerintük Jávor Benedek a saját hazáját jelentette fel, amikor a kisvasúttal kapcsolatban az Európai Bizottság regionális főigazgatóságához fordult.

A Miniszterelnökség közleményében azt írják Jávor Benedekről, a PM EP-képviselőjéről, hogy "a képviselőnek bőven elég egy - a sajtóban keringő - félinformáció, máris Brüsszelbe rohan feljelenteni saját hazáját. Magyarországra árulkodik, ahelyett, hogy a feljelentés megtétele előtt legalább a tényeknek utánanézne". Jávor június elején tett feljelentést, vasárnap esti hírek szerint az eljárás elindult.

A Miniszterelnökség szerint "a beruházók évente 10 ezer utazóra, tehát naponta 28 főre tettek vállalást pályázatuk benyújtásakor" és "az eddigi látogatottsági adatokat figyelembe véve pedig a szám megalapozott, hiszen az ellenzéki sajtó is ekkora utazóközönségről beszél kritikus cikkeiben". A Miniszterelnökség azt állítja, hogy a felcsúti kisvasút fejlesztése egy turisztikai koncepció része, amely kapcsolódik a Váli-völgy többi fejlesztéséhez,  növelve a térség turisztikai teljesítőképességét. Az induláskor teszteltük a kisvasutat, az elégedetlenkedők voltak többségben.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség miniszterhelyettese a közlemény szerint "már korábban is felhívta Jávor képviselő úr figyelmét arra, hogy a Kormány a sajtóban önálló életre kelt számok hitelessége kapcsán nem tud és a jövőben sem vállal felelősséget, de képviselő úrnak a jövőben is rendelkezésére áll, amennyiben aktuális feljelentése megtétele előtt a tényekkel is szeretne megismerkedni". Kiemelik azt is, hogy eddig az OLAF, az Európai Csalásellenes Hivatal részéről semmilyen hivatalos megkeresés nem érkezett.

Az Átlátszó még 2015-ben kérte ki a tervdokumentációt a Nemzeti Közlekedés Hatóságtól. Abban pedig a pesszimista számítás alapján is napi 2560 utassal számolnak még a kisebb szerelvénnyel is.

Az NKH szerint itt nagyon nagy félreértés van

Cikkünk megjelenése után a Nemzeti Közlekedés Hatóság (NKH) megkereste szerkesztőségünket, mivel szerintük az általuk az atlatszo.hu blognak tavaly márciusban kiadott kalkulációt tartalmazó tanulmány nem is a keskeny nyomvonalú felcsúti kisvasútra vonatkozik, hanem a normál nyomtávú Bicske–Lovasberény-vonal első ütemére.

Mint kifejtették, "az NKH-nak nem az a feladata, hogy a projekt pénzügyi fenntarthatóságát vizsgálja, hanem az, hogy az engedélyezéshez szükséges adatokat elemezze, és kapacitásbecsléseket adjon. A támogatást pedig az alapján adják meg vagy utasítják el, hogy a beruházás vállalt utasszáma, az ebből fakadó bevételek és a többi térségi turisztikai projekt fenntarthatóvá teszi-e a fejlesztést. Az NKH tevékenysége a beruházás engedélyezése kapcsán releváns, ahogyan egy autópálya-fejlesztéshez is elvégeznek ilyen kalkulációkat – például mekkora az átviteli kapacitása az M6-os autópályának – de ez nem azt jelenti, hogy egy beruházás csak 100 százalékos áteresztőkapacitáson válik önfinanszírozóvá." 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!