Tetszett a cikk?

Melyek a legfontosabb momentumok egy webáruházba látogató számára? Mi az, amit a legtöbb webshop-tulajdonos elront, illetve hogyan kell felkelteni a vásárlók figyelmét? Íme 7 tipp a Webshop Experts tulajdonosától!

1. Csak semmi üdvözlés

Tisztelt vásárló, üdvözöljük weboldalunkon! Valószínűleg ezt a mondatot olvashatjuk leggyakrabban webáruházakat böngészgetve. Persze ez érthető is, hiszen a legtöbb webáruház tulajdonos illendőnek érzi a vásárlókat pár szép szóval köszönteni (ami gyakran fél oldalas bemutatkozó szövegbe csap át). A főoldal nagy részének az üdvözlő szöveggel történő kitöltése azonban nemcsak, hogy felesleges üzleti szempontból, de egyenesen káros, a látogatottság növelésére irányuló marketing erőforrások teljes elpazarlása.

Egy webáruház főoldalának ugyanis minden egyes négyzetcentimétere érték, olyan, akár egy bolt kirakata (hiszen ezt látja először a vevő). Célja, hogy a látogatókat alig 10-15 másodperc alatt (statisztikák szerint ennyi idő áll átlagosan rendelkezésre) „megfogja”, meggyőzze őket, hogy érdemes maradni. Ha nem győzi meg őket amit a „kirakatban” látnak, akkor már be se jönnek a boltba! Vagyis célszerű csupa „vevőmarasztaló” tartalommal telepakolni a főoldalt.

Mivel lehet a látogatókat maradásra bírni? Legkézenfekvőbb megoldás egy webáruház esetében a legnépszerűbb vagy legújabb termékeket, a legkedvezőbb akciókat, vagy bármilyen kiemelt terméket kirakni. De hasonlóan jó megoldás lehet valamilyen aktuális ajánlat kimelten történő hirdetése („Vásároljon legalább 5000 Ft-ért, és egy 3500 Ft-os XYZ-t adunk ajándékba! Ajánlatunk csak ezen a héten érvényes!”).

2. Szüntessük meg az akadályokat

Igen gyakran előfordul, hogy a látogatónak nem csak egy semmitmondó főoldalon kell túljutnia, hogy érdemi tartalmat is lásson, de egyéb akadályok is nehezítik vásárlását. Ezek közül a leggyakoribbak az úgynevezett splash vagy intro oldalak, amelyek a hatékonyság legfőbb ellenségei.

Ezek olyan oldalak, melyek általában nulla, vagy közel nulla tartalommal rendelkeznek (jó esetben legalább pár kiemelt menüpont található rajtuk), de egyébként csak valamilyen grafikailag látványos oldalak, melyek „előszobaként” üzemelnek a tényleges webáruház előtt.

Jó ha tudjuk: olykor a vásárlók közel fele lemorzsolódik az ilyen oldalakon, meg se várják, míg betöltődik a gyakran nagy méretű Flash (ezek az oldalak általában Flash technológiával készülnek), hanem klikk, és már át is mentek a konkurenciához. Továbbá azt sem árt tudnunk, hogy a nagy és sikeres webáruházak közül egy sem alkalmaz ilyen intro oldalakat.

Miért fordulnak mégis oly gyakran elő a gyakorlatban? Valószínűleg azért, mert a legtöbb webáruház tulajdonos nem érti az internetes vásárlások lényegét, nem tudja, mitől lesz sikeres a webáruház, de tetszik neki a szép, látványos animáció. Nem ritka, hogy valamilyen „gyerekkori álmukat” valósítják meg a tulajdonosok az intro videó formájában, mely videóban végül egyedül ő fog gyönyörködni, a látogatók közül nem igen lesz senki, aki türelmesen végignézné. Győzzük hát le a kísértést, hogy valami „szépet” tegyünk a látogatók útjába, helyette próbáljuk inkább minél egyszerűbbre és vevőbarátabbra építeni webáruházunkat!

3. Mutassuk az utat

Rendkívül frusztráló tud lenni az Internethez szokott vásárlók számára,  ha „eltévednek” egy webáruházban, ha keresnek egy funkciót vagy egy konkrét terméket, de nem találják. A hatékony navigáció épp ezért minden webáruház legfontosabb eleme kell, hogy legyen.

Vizsgáljuk meg a webáruházunkat, hogy megfelel-e a legfőbb használhatósági követelménynek, azaz bárhol is tartózkodjunk oldalunkon, mindig meg kell tudnunk válaszolni a következő három kérdést: Hol vagyunk? Hova tudunk eljutni innen? Hogyan tudunk eljutni oda, ahova akarunk?

Az első kérdésre a legegyszerűbb megoldás az útjelző használata, mely mindig pontosan mutatja, hogy épp hol járunk a kategória struktúrában (pl. Főoldal -> Könyvek -> Üzleti könyvek -> Marketing könyvek). A másik két kérdésre pedig a navigációs elemek következetes használata jelenti a megoldást.

A leggyakoribb megoldás a bal oldali kategória-menü, és egy felső menü használata. Nem célszerű épp a navigációs elrendezésben „kreatívnak” lenni, a legtöbb vásárló ezt a struktúrát szokta meg, és otthonosabban mozog a megszokott környezetben. Továbbá célszerű ezen elemek használatában következetesnek lenni, azaz biztosítsuk, hogy minden egyes oldalon ugyan ott találhassa meg őket a vásárló. Így bárhova is kerüljön a látogató, mindig lesz számára két állandó pont ahova fordulhat.

4. Kezdjünk el ténylegesen hírlevél feliratkozókat gyűjteni

A legtöbb webáruházon megtalálható egy „Hírlevél feliratkozás” nevű doboz, amely elméletileg a hírlevél feliratkozókat hivatott gyűjteni. Ez legtöbb esetben meg is marad az elmélet szintjén, gyakorlatban ugyanis szinte senki nem iratkozik fel rajtuk keresztül. Miért nem – kérdezhetnénk - hiszen ingyenes!

Csak azért mert valami ingyenes, nem feltétlenül fogják kérni. Csak azért mert a lehetőség adott, nem fognak a hírlevélre jelentkezni. Az Interneten nincs holtidő, az emberek folyamatosan "rohannak", minden egyes oldalnak meg kell dolgoznia azért az időért, amit rajta töltenek. Egy hírlevélre való feliratkozás is idő (sőt a hírlevél olvasása még több). És akkor még nem is beszéltünk a bizalomról amit kölcsönöznek nekünk azzal, hogy megadják személyes adataikat. Így mindig kell egy nyomós érv, ami miatt végül mégis beadják a derekukat.

Erre szolgál a csali. Egy olyan valami, ami a potenciális vásárlók számára értéket képvisel, ami számukra hasznos, ami nem kerül nekik pénzbe, és amire könnyen "rá tudnak bólintani", hogy igen, ezért megéri megadnom a nevem és email címem.

Csali lehet számtalan dolog, a teljesség igénye nélkül a leggyakoribbak: rendszeres témába vágó hírek és cikkek, valamilyen letölthető bónusz tanulmány, levásárolható kuponok, vagy valamilyen termék minta/ingyenes termék egyaránt képezheti a motiváció tárgyát.

5. Használjuk a fizetett keresőhirdetéseket

A keresők (pl. Google) a minőségi látogató-szerzésnek talán a leghatékonyabb eszközei. A hagyományos reklámoktól eltérő logika mentén működnek, hiszen ilyenkor nem mi „csábítjuk be” a

látogatókat az oldalunkra, hanem ők maguk érdeklődnek a termékeink iránt, és mi csupán segítünk nekik megtalálni az oldalunkat. Mivel már alapból érdeklődő látogatókat kapunk, ezért sokkal magasabb arányban lehet őket vevővé konvertálni, mint mondjuk a bannerek által vonzott látogatókat (vagyis a keresők minőségibb látogatottságot vonzanak).

A fizetett keresőhirdetések (pl. Google Adwords) lényege, hogy a keresőkben adott szavakra és kifejezésekre való rákeresés esetén kérhető, hogy egy rövid szöveges hirdetésünk megjelenjen a fizetett hirdetések között adott pozícióban (mely pozíció általában attól függ, hogy mennyit vagyunk hajlandó fizetni akkor, ha rákattintanak a hirdetésünkre). És így költsége is csak akkor van eme hirdetési formának, ha ténylegesen rá is kattintottak az adott hirdetésre, szemben a bannerekkel, melyek esetében minden megjelenés után kell fizetni (és lehet, hogy ezer megjelenésenként csak egyszer kattintanak rá).

Egyik nagy előnye, hogy a költségekkel nagyon precízen lehet tervezni, a költségkeret havi, vagy akár napi szinten is korlátozható (azaz pl. csak addig jelenjen meg a hirdetésünk, amíg el nem érte a napi 1000 Ft-os költséget).

Másik komoly erőssége az ára: egy látogató költsége (20-60 Ft) csupán töredéke a bannerekkel megszerzett látogatókéhoz képest, és a keresőből érkező látogatók feltehetően sokkal nagyobb arányban fognak vásárolni is, mint az utóbbiak!

Általános tanácsként azt tudom javasolni, hogy az összes webáruházunkhoz kötődő, többé-kevésbé általános kifejezésre adjunk fel hirdetést. Tehát az általános termékkörünkön túl („könyv”, „könyvek”, „szakkönyv”, „tankönyv”, stb.) célszerű az összes kategóriára és alkategóriára is (pl. „irodalom”, „hobbi”, „gasztronómia”, „lexikon”, stb.), illetve az összes gyakoribb kapcsolódó kifejezésre („olvasás”, „bestseller”, „Harry Potter”, stb.).

6. Növeljük az árat, csökkentsük a szállítási költséget

Sok esetben a magas szállítási díjak jelentik az akadályozó tényezőt. Valljuk be nem sokan szeretünk párezer forintért vásárolni valamit, és ráfizetni még egy ezerötszáz forintos házhozszállítási díjat is.

Vagy vegyük a következő példát: ha két pizzéria árul pizzát, az egyik 800 Ft-ért árulja és darabonként plusz 200 Ft-ért hozza házhoz, míg a másik 1000 Ft-ért árulja a pizzát és ingyenesen házhoz hozza, melyiktől fogunk végül vásárolni?

Amennyiben összehasonlítható tömegterméket árulunk (amit számtalan más webáruház is árul változatlan formában), akkor talán kevésbé megoldható az áremelés. Viszont az egyedi termékeket, netalántán szolgáltatásokat árusító webáruházaknál annál inkább lehetséges, sőt gyakran még pozitív hatása is van. Hiszen a magasabb ár magasabb minőséget sugall, és és ki ne akarna minőségi termékeket vásárolni!

7. Legyünk aktuálisak

Rendkívül lehangoló lehet egy vásárlónak, ha valahányszor visszatér az oldalra, mindig ugyanazzal a tartalommal találkozik (leggyakrabban ugyanazzal az „Üdvözöljük webáruházunkban” szöveggel). Pedig az oldal folyamatos friss tartalommal való ellátása nem hosszú feladat: elég pár hetente rászánnunk egy tíz percet, átírni kicsit a fő ajánlatainkat, írni esetleg egy új hírt, stb.

A webáruházunk rendszeres aktualizálásának számos előnye van: egyrészt a látogatókban növeli a bizalmat, hiszen látja, hogy törődnek a bolttal, és nem csak egy valamikor megírt és aztán magára hagyott oldallal van dolga.

Másrészt az ajánlataink sokkal hatékonyabbak, ha alkalomhoz kötődnek, azaz mindig valamilyen aktuális információ is szerepel benne. Így pl. Valentin napkor sokkal hatékonyabb a „Lepje meg szerelmét Valentin nap alkalmából”, mint a „Virágot minden alkalomra” szöveg. És végül a rendszeres friss tartalom a keresőkben is javítja az oldal pozícióját: a Google nem szereti a statikus oldalakat, ellenben a rendszeres tartalom-frissítést szinte mindig jó helyezéssel jutalmazza.

Zajdó Csaba
http://www.webshopexperts.hu

 


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Vevőcsalogató módszerek webáruházaknak

Mi a kulcsa az eredményes internetes vevőszerzésnek? Hol hibázik a legtöbb webáruház? A WebShop-Experts Kft. által bemutatott stratégia segítségével minden egyes marketingre fordított forint garantáltan megtérül. A módszer lépésről-lépésre mutatja be, miként lehet megszerezni és megtartani a vásárlókat.

Salgó Andrea (hvg.hu) Vállalkozás

Hogyan indítsunk webáruházat?

Az online áruházak közötti erős versenyben hamar elbukik, aki nem veszi figyelembe a rutinos bolttulajdonosok tapasztalatait s az internetes vásárlók szokásait.