Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950","c_author":"Földes András","category":"vilag","description":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam az ostromlott országba, ahol közelről láttam a Hezbollah elleni háborút. Miért támogatja a libanoniak egy része Izraelt? Hogyan ejtette túszul a Hezbollah egész Libanont? Hogy lehet kilőni egyetlen emeletet egy toronyházból? Szellemvárosokban forgattam, ahol nem csak a bombázásoktól, de a lincselésre kész lakóktól is tartani kellett. Nézze meg Földes András teljes riportfilmjét.","shortLead":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam...","id":"20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950.jpg","index":0,"item":"a1fdd66d-9969-4108-8fe9-567060565cad","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","timestamp":"2024. december. 27. 16:27","title":"Libanonban értettem meg, hogyan durvulhatott be ennyire a Közel-Kelet - Földes András videója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59b79797-2540-4213-a9a9-44e900f559de","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Ha már önt is zavarta a szomszédból átjövő vagy az utcáról feljövő zaj, akkor bizonyára értékelni fogja amerikai kutatók innovációját. Egy különleges anyagú függönyről van szó, amely kioltja a zajt a helyiségben.","shortLead":"Ha már önt is zavarta a szomszédból átjövő vagy az utcáról feljövő zaj, akkor bizonyára értékelni fogja amerikai...","id":"20241226_fuldugo-helyett-hajszalvekony-zajszuro-fuggony-zajszennyezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59b79797-2540-4213-a9a9-44e900f559de.jpg","index":0,"item":"45361452-1f71-48b5-8b19-131ffe2189b6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241226_fuldugo-helyett-hajszalvekony-zajszuro-fuggony-zajszennyezes","timestamp":"2024. december. 26. 20:03","title":"Füldugó helyett: hajszálvékony függöny, amely kiszűri a zajokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b7cdbc2-6c95-49a1-88e2-d33c515566c0","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Svájci otthonában meghalt Ake Gustafson, a Tetra Pak kartondobozok feltalálója. A 101 évet élt svéd mérnök annyira elégedett volt az általa készített csomagolóanyaggal, hogy Chatel.st-Denis-i házát is ezzel szigetelte.","shortLead":"Svájci otthonában meghalt Ake Gustafson, a Tetra Pak kartondobozok feltalálója. A 101 évet élt svéd mérnök annyira...","id":"20241227_101-evesen-meghalt-a-Tetra-Pak-italoskartonok-feltalaloja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b7cdbc2-6c95-49a1-88e2-d33c515566c0.jpg","index":0,"item":"5094c6fb-e0eb-4695-8140-1504cfd8652b","keywords":null,"link":"/elet/20241227_101-evesen-meghalt-a-Tetra-Pak-italoskartonok-feltalaloja","timestamp":"2024. december. 27. 21:05","title":"101 évesen meghalt a Tetra Pak italoskarton feltalálója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges intelligenciát futtató adatközpontok, a közegészségügyi kiadások pedig jelentős mértékben emelkednek meg majd emiatt.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges...","id":"20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92.jpg","index":0,"item":"51a4cd6c-49ea-458d-957c-49e8814cbe8f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2024. december. 27. 14:03","title":"Aki jót akar magának, meg úgy mindenkinek, az egyelőre inkább kerülje a mesterséges intelligencia használatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3ee6c36-c8d9-40e2-a3a5-c11660d98893","c_author":"E.ON","category":"brandcontent","description":"Egy kis-és középvállalkozás zöldülésének folyamatában fontos mérföldkő az, amikor a működéséhez szükséges energiát már fenntartható energiaforrásokkal tudja biztosítani. Ennek egyik módja a származási garanciával ellátott zöldáram vásárlása, ami a környezetvédelmi szempont mellett üzleti hasznot is biztosít a felhasználónak. De nézzük, mi a zöldáram, hogyan szerezhető be, és milyen előnye származhat belőle egy vállalkozásnak?","shortLead":"Egy kis-és középvállalkozás zöldülésének folyamatában fontos mérföldkő az, amikor a működéséhez szükséges energiát már...","id":"20241204_Vonzobbak-a-zoldarammal-mukodo-vallalkozasok_eon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3ee6c36-c8d9-40e2-a3a5-c11660d98893.jpg","index":0,"item":"f4635455-cbc2-4145-b0cf-9c307710b46d","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241204_Vonzobbak-a-zoldarammal-mukodo-vallalkozasok_eon","timestamp":"2024. december. 26. 15:30","title":"Tudta, hogy áram és áram között is van különbség?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"644371d0-dfec-4d48-a2fc-643c2748a159","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"A középkori magyar krónikaírók elfogadták az egyébként máig nehezen bizonyítható hun-magyar kontinuitás elméletét, így a Képes Krónika, illetve Kézai Simon munkája és Thuróczy János krónikája is a hunok történetével indul. Ezekben visszatérő szereplő egy bizonyos Veronai Detre, aki folyamatosan a hunok ellen intrikál és végül az ő érdeme lesz, hogy Attila király fiai egymás ellen fordulnak. De ki volt valójában Veronai Detre és mit lehet róla tudni a krónikák megállapításain túl?","shortLead":"A középkori magyar krónikaírók elfogadták az egyébként máig nehezen bizonyítható hun-magyar kontinuitás elméletét...","id":"20241226_Hosok-vagy-gonosztevok-veronai-detre-kozepkor-hunok-gotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/644371d0-dfec-4d48-a2fc-643c2748a159.jpg","index":0,"item":"b41d9870-33f5-4c15-95a2-c2bd70249a51","keywords":null,"link":"/360/20241226_Hosok-vagy-gonosztevok-veronai-detre-kozepkor-hunok-gotok","timestamp":"2024. december. 26. 19:30","title":"Hősök vagy gonosztevők: Veronai Detre, a magyar krónikairodalom első főgonosza, aki bedöntötte a hun birodalmat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Reggel 410,81 forint volt az euró árfolyama.","shortLead":"Reggel 410,81 forint volt az euró árfolyama.","id":"20241226_forint-arfolyam-erosodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902.jpg","index":0,"item":"bcae1fe7-5b58-4ce9-8f63-d8086cf4971d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241226_forint-arfolyam-erosodes","timestamp":"2024. december. 26. 09:24","title":"Erősödött a forint karácsony másnapjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97072704-b2c7-4ff1-b090-b64a0b8b9ba7","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Leukémiában szenved Aszma Asszad, Basar Aszad felesége, s az orvosok szerint ötven százalékos esélye van arra, hogy sikerül legyőznie a betegséget. Aszma Asszad állítólag már többször el akart válni férjétől és most Moszkvából is elutazna.","shortLead":"Leukémiában szenved Aszma Asszad, Basar Aszad felesége, s az orvosok szerint ötven százalékos esélye van arra...","id":"20241227_Leukemiaban-szenved-Basar-Asszad-eluzott-sziriai-diktator-felesege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97072704-b2c7-4ff1-b090-b64a0b8b9ba7.jpg","index":0,"item":"9845d170-858d-406c-bcd3-f67695d902c7","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Leukemiaban-szenved-Basar-Asszad-eluzott-sziriai-diktator-felesege","timestamp":"2024. december. 27. 16:48","title":"Leukémiában szenved Basar Asszad elűzött szíriai diktátor felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az utas nem számít? Ahol csak lehet, csökkentené vagy drágítaná szolgáltatásait a MÁV
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Ahol csak tud, nekiesik a MÁV-Start az általa nyújtott szolgáltatásoknak – legyen szó a nemzetközi vonatok ritkításáról, az étkezőkocsik, vagy a törzsutaskártyák elvételéről. A nemzetközi és az intercity vonatokkal is jelentős változások várhatók, és aki mindig rosszul jár, az az utas.
Jelentősen megnyirbálja szolgáltatásait a MÁV-Start a decemberben életbe lépő jövő évi vasúti menetrendben, a hvg.hu értesülése szerint jóformán megszüntetik a Budapest–Berlin közvetlen járatot. De búcsút mondhatunk az étkezőkocsiknak is, és a sokak által használt Start-klubkártyához kapcsolódó szolgáltatásokat is megnyirbálnák úgy, hogy az utasoknak nem éri majd meg megvenni azt.
Kezdjük az utóbbival: a Regionalbahn vasúti szakmai lap szerint a Start-törzsutaskártyát úgy alakítanák át, hogy vagy a duplájára, 30-ról 60 ezerre dráguljon, vagy 100 km alatti utazásokra ne legyen érvényes. A portál szerint ezzel azt szeretné elérni a vasút, hogy azok az ingázók, akiknek nem fizeti vasúti bérletüket a munkahelyük, de a klubkártya birtokában 50%-kal olcsóbban megvehették a bérletüket, ezután már ne érje meg.
Arról, hogy a MÁV-Start az étkezőkocsikat lekapcsolta, már mi is írtunk korábban. (A vasúttársaság állítja, a korábbi hírekkel ellentétben a szolgáltatás megszüntetését nem követik majd létszámleépítések.)
Fülöp Máté
Mint megírtuk, a belföldi intercity-rendszert is átszabná a MÁV-Start. A vasút helyzetére rálátó szakértőnk elmagyarázta, az átalakítás alapját a társaság nemsokára elkészülő IC+ kocsijai alkotják. Ezek nem lesznek ahhoz elegendő számúak, hogy a teljes hazai IC-forgalmat ellássák, azt pedig nem szeretné a vezetőség, hogy ugyanazért az árért néha régi, néha új intercity járjon, ezért inkább két csoportra bontanák a meglevő IC-ket: gyakrabban megálló régi, illetve ritkábban megálló új kocsikkal közlekedőkre. Ez pedig azzal járna, hogy a régieket az eddigi áron lehetne használni, az újakért pedig további plusz felárat kérne a vasút. Szakértőnk szerint a módosításhoz szét kellene zilálni a teljes meglevő és jól működő ütemes vasúti menetrendet, ezért bízik benne, hogy a vezetőség végül eláll a tervektől.
Berlinbe megszűnik a gondtalan utazás
Búcsút mondhatunk annak is, hogy Berlinbe kényelmesen, egy éjszaka alatt eljussunk vonattal. Már olyan tervek is voltak, hogy a cseh fővárost is érintő berlini Metropol Euronightot teljesen kihúzták volna a menetrendből – erről itt írtunk korábban –, azonban úgy tudjuk, végül csak Budapesttől Prágáig fogják rövidíteni a következő évi menetrend életbelépésével. Prágában, aki szeretne, átszállhat majd a Berlinbe tovább közlekedő nappali vonatra. Talán nem kell részletezni, miért kellemetlen hajnalban egy hálókocsis vonatról átszállni és az utat ülve befejezni. A másik hátránya a nyirbálásnak, hogy külön kell majd jegyet venni a két vonatra, ami így még drágább lesz.
Korábbi cikkünkben azt is megírtuk, hogy éppen itt, a Budapest–Pozsony–Prága–Berlin vonalon egyre nagyobb a verseny a közlekedési szolgáltatók között. Már Prágába és Berlinbe is repülnek fapados járatok Budapestről, és a diszkont busztársaságok, mint pl. a Flixbus is olcsó és gyakori indulásokat kínálnak. A vasútnak a kényelem volt a legfőbb vonzereje a többiekkel szemben – az étkező- és hálókocsik kihúzásával és az átszállással azonban ez az előny megszűnni látszik.
Fülöp Máté
Rémálom lett a berlini út
Úgy tűnik, már neki is állt a MÁV-Start az általa üzemeltetett berlini Metropol vonatok tönkretételének. A rendszeresen Berlinbe utazó Polyák Levente mesélt szeptember végi oda-vissza útjának tapasztalatairól a hvg.hu-nak. Levente az esti, Keleti pályaudvari indulás előtt szembesült csak azzal, hogy hiába lobogtatja kezében a kusettkocsiba megvett jegyét, a vonaton nem közlekedik ilyen, ezért választhat: ülve teszi meg a 13 órás éjszakai utat Berlinig, vagy visszakéri a pénzt. Utóbbi mellett döntött, de az sem ment egyszerűen: a kalauz az ügyfélszolgálathoz küldte, az ügyfélszolgálatos pedig vissza a kalauzhoz. Fél órába telt, mire megkapta az igazolást arról, hogy jegyét nem használja fel. Szerencséjére sikerült nagyjából ugyanennyiért jegyet vennie a másnap hajnali repülőre, és azzal utazott Berlinbe. Visszafelé sem járt sokkal jobban: a berlini főpályaudvaron közölték vele, hogy ugyan van fekvőkocsi a budapesti vonaton, de abban nem működik a fűtés, ezért abba nem engedélyezhetik a felszállást. Van ugyan másik hálókocsi, amiben utazhatna, arra viszont a kalauznak nincs jogosultsága jegyet eladni. Van egy harmadik fekvőkocsi is, ami csak Breclavig közlekedik, onnantól Varsó felé továbbítják, de addig utazhat benne, a hátralevő öt órát viszont ülve kell megtennie. Lévén, hogy nem volt kedve késő este ismét rapid repülőjegy-vásárláshoz és reptéri taxizáshoz, Levente az utóbbi lehetőséget választotta.
Évek óta járok a Metropollal, nagyon jó kis járat volt, de most már elment tőle a kedvem
– tette hozzá Levente.
Még több ritkítást szerettek volna
Korábban úgy volt, hogy még sokkal jobban visszavágja a nemzetközi vasúti kínálatát a MÁV-Start. Ettől azonban a társvasutak tiltakozása miatt nagyrészt el kellett állnia. Tervben volt, hogy a jövő évi új menetrendben már a Budapest–Pozsony–Prága–Berlin vonatok egy részét teljesen megszüntetik, a magyarországi szakaszon pedig Szob és Vác között mindenhol megállítják, illetve a határon kicserélik a mozdonyt – ezzel a megmaradó vonatok menetidejét is jelentősen megnövelték volna.
Ettől a tervtől végül elálltak, sőt a vonatok a nemzetközi járatoknál szokásos Keleti helyett a Nyugatiba érkeznek majd, ennek köszönhetően még majdnem 20 perccel csökken is a menetidejük, és valamelyest tehermentesítik majd a váci zónázókat – ennek a történetnek tehát jó vége lett.
MTI / Bruzák Noémi
Arról is folytak azonban tárgyalások, hogy a Magyarországon található legjobb vonatok, az osztrák vasúttársaság által fenntartott Budapest–Bécs között járó Railjetek országon belül – tehát pl. Budapest és Győr között ne legyenek igénybe vehetők. Nemzetközi nyomásra végül ettől is elálltak.
A tervezett nyirbálások oka, hogy a MÁV-Startnak térítést kell fizetnie a külföldi vasúttársaságok által üzemeltetett, de Magyarországon közlekedő nemzetközi vonatokért, és ezeknek a költségeknek egy részétől szerettek volna szabadulni. A színvonal csökkentése – legyen ez az étkezőkocsik, vagy a közvetlen hálókocsis vonatok kiiktatása – aligha szolgálja azt a célt, hogy az utasokat vonatozásra csábítsa a vasúttársaság.