szerző:
Dobos Emese
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az EXIM befektetése előtt egy hajszál választotta el őket attól, hogy lehúzzák a rolót, aztán a Nanushka újrakezdett mindent a nulláról, és bejött nekik. Az új üzleti modelljük mellett a teljes átalakulásról, tanulságokról és nehézségekről, emellett jövőbeni terveikről beszélgettünk.

„Talán egy-két hétre voltunk mi is attól a döntéstől, amit a USE nemrég meghozott, a társaság az utolsókat rúgta az EXIM Növekedési Magántőkealap befektetése előtt” – emlékszik vissza Baldaszti Péter arra az időszakra, amikor – tavaly novemberben – a GB & Partners által kezelt alap többségi tulajdont szerzett a Nanushkában. A USE Unused nem sokkal tovább húzta: az egyik legsikeresebb divatmárka tulajdonosai 13 év után, 2017 nyarán döntöttek a megszűnés mellett.

Rendkívül gyors átalakulásra volt szükség az életben maradáshoz, az új partnerhez már egy teljesen új stratégiával mentek. „Olyan volt az az időszak, mintha kereket cseréltünk volna egy autón, amely közben 130-cal száguld az autópályán” – mondja. Egyedül a kreatív terület maradt meg motorként, minden más „alkatrészt” cseréltek.

Új üzleti modellre volt szükség, amelynek része volt a nagykereskedelmi partnerhálózatuk átalakítása: a korábbi disztribútortól mindent átvett az általuk felállított globális sales-csapat. Ez jelentős terhet rótt rájuk az adminisztráció terén, viszont nagyon hasznos adatait lettek a vásárlóikról. Teljes arculatváltás után idén márciusban megújult a márka webshopja is – és ez a forgalmon azonnal érződött: éves szinten tízszeresére nőtt az itt értékesített készlet.

©

„Láttuk, hogy ígéretesnek tartja a Nanushkát a piac, de az nem látszott korábban, hogy hogyan lesz a vállalkozás sikeres. A jó termék nagyon kis szelete a sikernek. Mindennek a helyén kell lennie.

Félelmetesen kompetitív a piac, világszerte bukkannak fel versenytársak nap mint nap, durva erőfölénnyel”

– mondja Baldaszti, aki szerint a váltás jó pillanatban következett be.

„A globális kereslet elérése sosem volt könnyebb, mint most. Öt évvel korábban nem tudtunk volna eljutni oda, ahol most vagyunk. Tíz éve még nem lehetett volna A4-es méretű Vogue-hirdetések nélkül márkát építeni, ehhez képest ma már a közösségi média van a fókuszban, ami viszont egy olcsó eszköz” – véli. Az Instagram a márka digitális profiljának egyik legfontosabb eleme, ami ezen a téren fejtörést okoz számukra, az leginkább az, hogy mi lesz a következő dobás a képmegosztó után.

Magyarországról a világpiacra

12 éves történet

A divattervező Sándor Szandra becenevét viselő Nanushka divatmárka 2005-ben indult. 2012-ben az OTP Bank kockázati tőkealap-kezelő társasága, a PortfoLion Zrt. befektetési portfóliójába került be a márka, 1,6 millió dolláros kétütemű tőkeemelést és 1 millió dolláros tulajdonosi hitelkeretet biztosítottak a cégnek. 2016 nyarán Szandra párja, Baldaszti Péter londoni székhelyű befektető vállalkozásának segítségével visszavásárolták az alap részesedését. 2016 novemberében tették közzé, hogy a GB & Partners által kezelt EXIM Növekedési Magántőkealap többségi tulajdont szerzett a cégben. Több lépcsőben közel 750 millió forintot fektetett a márkába.

Itthon az oktatás csak a divattervezők képzésére fókuszál, viszont a gyártás, a cégvezetés, a sales és marketing is elengedhetetlen annak, aki márkát szeretne építeni, növekedni és a nemzetközi piacot szólítaná meg. „Az értékesítést vezető munkatársunk korábban máshol üzletvezetőként dolgozott és ruhákat hajtogatott, most meg a Net-a-Porter-val tárgyal. Akár az értékesítés, akár a digitális marketing már online elérhető tudásnak számít, a nagy márkák is most próbálják felvenni a ritmust” – mondja Baldaszti Péter.

Az új vezetők kinevelésén túl a gyártási háttér biztosítása is jelentős feladatot jelent a cég számára. Mint Sándor Szandra, a cég alapítója mondja: kiöregedőben vannak a szakemberek, eltűnőben van a könnyűipar és nincs utánpótlás, hiszen mindenki divattervező akar lenni, de például szabászból, modellezőből hiány van.

A magyarországi varrodák legnagyobb százalékban bérmunkát végeznek, nemzetközi márkák megrendeléseit készítik el. A hazai márkák kisebb szériáit nehezen vállalják el, mivel közben a környező országok kedvezőbb áron dolgozó varrodáival is fel kell venniük a versenyt.

Baldaszti Péter és Sándor Szandra
©

Ennek ellenére a Nanushka-termékek 75-80 százaléka itthon készül. „A Nanushka magyar márka. Legrosszabb esetben 60-65 százalékát a gyártásnak itthon szeretnénk tartani, már csak a kontroll miatt is. A contemporary luxus divatkategória, amelybe mi is tartozunk, elbírja a drágább gyártást, de mindenképpen jó minőséget kell hozni. Sok kisebb, 10-15 főt foglalkoztató varrodával dolgozunk együtt” – meséli Szandra. – A jelenlegi gyártási kapacitás éppenséggel elég számukra, jövőre azonban az idei termékek számának legalább dupláját kell, hogy legyártsák. „Míg eddig a minimumok teljesítése volt számunkra a legnagyobb kihívás, most már kénytelenek leszünk maximalizálni a megrendeléseket, hogy azokat teljesíteni tudjuk” – mondja Szandra.

Tiszta lap

November elejétől egy hónapig a párizsi Galeries Lafayette-ben voltak jelen, a szereplésük felülmúlta az áruház elvárásait, egy hét alatt elfogyott a teljes árukészlet. Most tárgyalnak a folytatásról, de Szandra nagy vágya azt, hogy a világ legelső és máig egyik legnevesebb nagyáruházába, a szintén párizsi Le Bon Marché-ba is bekerüljenek.

„Igazából mostanra engedhetjük meg magunknak azt, hogy válogassunk az érdeklődők közül, hogy elengedjük azt, aki nem megfelelő. Már megválaszthatjuk azt, hogy az adott város melyik negyedében legyünk jelen és milyen márkák mellett. Amíg ez nem volt így, sokkal kiszolgáltatottabbak voltunk.

Sokan azt a kérdést szegezik nekünk, amikor megtudják, hogy 2005 óta létezik a brand, hogy mégis mit csináltunk eddig?

Erre nehéz jó választ adni, hiszen utólag visszanézve sok hibát követtünk el” – mondják.

©

Szandra számára a legnagyobb tanulság a márka indulása óta, hogy hallgasson magára: „A tervezés szempontjából sokszor rosszul sült el, amikor megfogadtam külső tanácsokat. Megtanultam, hogy azt csináljam, amivel teljesen azonosulni tudok. Édesanyámtól örököltem vállalkozói vénát, szeretek eladni, de nem mindegy, milyen arányban építjük be ezeket a visszajelzéseket a tervezésbe” – mondja.

Tovább nyomni a gázpedált

Míg a partnereiktől kapott visszajelzések szerint az idei újítások eredményét 2018-ban arathatják majd le, szerintük szó sincs arról, hogy akár kicsit is hátradőlhetnének. Tovább nyomják a gázt, hiszen egy esélyük van: „Fél év múlva jöhet egy új It-brand, ami hátravethet minket. Most a következő fél év gyártását menedzseljük, hogy semmi ne legyen ad hoc” – mondja Péter.

A márka új üzleti tervének része az online értékesítés erősítése is, amivel kapcsolatban számos fejlesztést terveznek. Például a ruhadaraboknál a mérettel kapcsolatos kérdésekre igyekeznek megoldást találni, májusban pedig tovább bővül a Nanushka termékpalettája kiegészítőkkel, amire már most is van kereslet. „Ettől sokat várunk, mert a táskák és más kiegészítők online is jól fogynak, számos cég bevételének jelentős hányadát teszik ki” – mondja Szandra. Februárban pedig megnyit a márka Bécsi utcai üzlete. „Azt szeretnénk, ha valaki Budapestre jön, ezt biztosan meg akarja majd nézni” – avat be minket Szandra jövőbeni terveikbe. A hamarosan induló gyerekruházat, a különböző projektjeik és a már meglévő kerámiák is mind azt a célt szolgálják majd, hogy azt az egyedi világot építsék és erősítsék, ami a Nanushkát fémjelzi.

©

A cég az újrapozicionálás után egyre közelebb és közelebb került ahhoz, hogy önfenntartó nemzetközi divatcég legyen, két éven belül pedig vonzó célpont lehet befektetők számára, illetve kedvező feltételekkel juthatnak forgóeszköz-finanszírozáshoz banki partnerektől. Idei bevételük előre láthatólag körülbelül 760 millió forint lesz, amely közel 2,5-szerese a tavalyinak. Ennek 90 százaléka külföldi eladásokból származik, az amerikai a legnagyobb piacuk.

Nagyon intenzív év elé néznek, ugyanis januárban egy nagy sajtóeseményt szerveznek Londonban, februárban nyit az üzletük itthon, majd a New York Fashion Weeken vesznek részt a hivatalos programban egy prezentációval. Áprilisban pedig Los Angelesben nyitnak egy négy hónapos pop-up üzletet. „Ezek azok, amik már kőbe vésett és látható tervek. A munkát folytatjuk, mind a digitális jelenlétet, mind a nagykereskedelmi hálózatot fejlesztjük, de ezek mellett stabilizálni szeretnénk a belső működésünket” – mondják. A cég egyik legfontosabb célkitűzése, hogy szerves részükké tegyék a hosszú távú működést: „míg korábban ez hangzatos marketingfogásnak tűnt, egyre inkább azt látjuk, hogy öt év után eltűnnek azok a márkák, amelyek nem formálják át magukat” – mondja Péter. A másik, hogy megtalálják arra a választ, miként maradnak globálisan is fontosak akár 3 év múlva. „Ha a terveinkkel szépen haladunk, reméljük addigra sok tízmillió eurós céggé válhatunk. A befektető is biztos az exitet keresi, mi pedig ebben jó partnerek vagyunk” – mondják.