szerző:
Zelki Benjámin

Úgy tűnik, mintha váratlanul érte volna Budapestet a metrópótlók megjelenése: sokszor a sávok felét kátyúk foglalják el, a tragikus állapotú útburkolat pedig szétrázza az utasokat és az új buszokat is. Végigfotóztuk az apokaliptikus állapotokat a Váci úton.

Amennyire jól felkészült a BKK a metrópótlás kezdetén, látszólag annyira váratlanul érte a pótlóbuszok jelenléte a Váci úton a fővárosi utakat fenntartó Budapest Közutat. Pedig várható volt, hogy a 45 másodpercenként járó pótlóbuszok extrém terhelést jelentenek majd a Váci úti burkolatra, és ezért itt a szokásosnál sokkal gyorsabban amortizálódik majd az út felülete, és ez különösen igaz a téli hónapokra, amikor a téli fagy és a hőingadozás erősen kikezdik az útfelületet. A november elején kezdődött metrópótlás után három hónappal mégis hosszan elnyúló úthibák borítják a Váci úti buszsávot, több helyen a burkolat is megsüllyedt, de a Lehel téri megálló után már több mint a fél sávot egy gödör foglalja el:

©

A főváros felkészületlensége a metrópótló buszok jelenlétére abból is jól látszik, hogy a Váci utat nem újították fel még a metrópótlás kezdete előtt. Pedig a burkolat a Lehel tér és Árpád híd között már ekkor is áldatlan állapotban volt, az úthibák döntő többsége most is erre a szakaszra esik, és azt is tudhatták, hogy a téli időszakban csak ideiglenes kátyúzásra nyílik mód, amikor hideg aszfaltot döngölnek bele a lyukakba.

Az útfenntartó Budapest Közút a hibák javítását nem is sieti hát el, a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet még január 24-én tett ki képet a Facebookjára a Lehel téren kialakult óriási útsüllyedésről. Február 12-én, amikor végigfotóztuk a metrópótlók vonalán található úthibákat, a hatalmas süllyedést még mindig a helyén találtuk:

A Lehel térnél már több mint két hete áll megsüllyedve az útburkolat
©

A buszok sok helyen nem tudják sávváltás nélkül kikerülni a kátyúkat. Kifelé haladva a Dózsa György út előtt már majdnem az egész útpálya használhatlanná vált, úgyhogy itt kénytelenek az autók között haladni, amikor dugó van, akkor emiatt hosszú perceket vesztegelni.

A kátyúk miatt a pótlók már van, ahol nem is tudják használni a buszsávot
©

A centrum irányába pedig annyira rosszak az állapotok, hogy a Dózsa György úti megállóba is alig tudnak beállni a metrópótlók.

A Dózsa György úti megállást is úthibák nehezítik
©

De máshol is lehet félsávnyi kátyúkat látni a pótlók vonalán: a Váci út és a Révész utca sarkán úgy néz ki a burkolat, mintha egy kisebb bomba csapódott volna be:

©

Nem jobb a helyzet az újpesti Árpád úton sem, itt is rossz állapotú volt a burkolat már a metrópótlás előtt is, nem meglepő hát, hogy itt is vannak úthibák bőven:

©

Szétrázza az utasokat és a buszokat is

Az, hogy az út ilyen tragikus állapotban van, több kellemetlenséget okoz – erről a Közlekedő Tömeg is írt Facebook-oldalán. A metrópótlás kezdetén vadonatújként forgalomba állított Mercedes buszok is gyorsabban amortizálódnak, de a rossz út miatt természetesen a buszon ülők is szenvednek: a Dózsa György út és az Árpád híd között döbbenetesen rázkódnak az új buszok, erről videót is készítettünk:

A kátyúkáosz a Közlekedő Tömeg szerint azt jelzi, hogy hiba volt csökkenteni a BKK kompetenciáit az útfenntartásban. Korábban a BKK intézte a közutak fenntartását is ott, ahol saját járatai közlekedtek, amíg 2016-ban külön nem választották tőle a Budapest Közutat. Így korábban saját hatáskörben tudott intézkedni a BKK az ilyen ügyekben is, nem kellett egy másik cég beavatkozására várnia.

Frissítés, Budapest Közút: folyamatosan vizsgáljuk az út állapotát

Megkérdeztük a Budapest Közutat, hogy mikor várható a hibák kijavítása, illetve a BKK-t is, hogy milyen mértékben amortizálják az új buszokat az áldatlan állapotok. Eddig csak a Budapest Közút válaszolt, azt írták, a metrópótlók által igénybevett útszakaszon rendszeres ellenőrzést végeznek. Folyamatosan felmérik és vizsgálják az útvonal állapotát és az útburkolati hibákat, a szükséges intézkedéseket elrendelik, a helyreállításra az időjárás függvényében kerül majd sor. Válaszukban azt is írják, hogy a Váci út teljeskörű felújítására vonatkozó kérdésekben nem ők a kompetensek.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!