szerző:
Tetszett a cikk?

Kétes bizniszből meggazdagodó apuka, a jómódhoz könnyen hozzászokó anyuka, és két, az igazsággal nehezen megbírkózó gyerek – novemberben érkezik az HBO nagyon várt új krimi-szériája, az Aranyélet, melynek középpontjában egy család, és az állandóan kiskapukat kereső magyar néplélek áll. A stáb szerint Magyarországon korszakalkotó sorozat lehet a produkció, legalábbis ezt vallják a forgatás végéhez közeledve. Ott jártunk az egyik forgatási napon.

Általában csínján kell bánni az olyan hangzatos kifejezésekkel egy forgatáson, hogy nagy dobás, korszakalkotó, tuti siker. Az Aranyélet forgatásán azonban úgy tűnt, mindez nem süket duma. Legalábbis az alkotók szeméből azt lehetett kiolvasni, komolyan beszélnek, amikor a fenti jelzőkkel illetik a novemberben debütáló HBO-sorozatot, az Aranyéletet.

Magyarországon nem lehet tisztességesen megélni?

Nem véletlenül bizakodnak. Az Aranyélet témájánál fogva nagyon betalálhat a magyar nézőknél, és a stábot elnézve az a veszély sem fenyeget, hogy a magyar sorozatok kilencvenes éveket idéző gyerekbetegségein kell bosszankodnia a nézőknek. A nyolc részes széria a nagy magyar sumákságról, a kiskapuzásról szól egy család történetén keresztül. Az Aranyélet azt az általánosan elfogadott nézetet feszegeti, hogy Magyarországon nem lehet tisztességesen megélni.

A történet középpontjában egy jómódú család áll, ahol a családfő, Attila (Thúroczy Szabolcs) különböző mutyikból épített hamis várat, vagyona sorozatos csalások eredménye. A széria cselekményét az ő erkölcsi dilemmája indítja be: felhagyjon bűnöző életmódjával vagy fenntartsa a látszatot a családon belül? Feleségét a sorozatszerepet először vállaló Ónódi Eszter alakítja majd, míg a történet szerint két gyerekük, Mira (Döbrösi Laura) és Márk (Olasz Renátó) is elég nagy már ahhoz, hogy rájöjjenek, szüleik nem tisztességes módon érték el, hogy nagy lábon élhessenek.

Az Aranyélet forgatásán Mira, azaz a fiatal Döbrösi Laura jelenetébe csöppentünk. A Társas játékból és az Egynyári kalandból ismerős színésznő ezúttal egy naiv, de a család sötét titkát lassan felfedező kamaszlányt alakít. „Jóval összetettebb ez a szerep, mint például az Egynyári kalandban. Itt eleve egy családi hálóban ismerjük meg Mirát, és szerintem a nézők is folyamatosan fedezik fel a karakter árnyalatait” – jellemzi szerepét a fiatal színésznő.

Farkas Franciska és Döbrösi Laura a forgatáson
Stiller Ákos

Ezúttal a sorozatban a közeli barátnőjét alakító Farkas Franciskával vesznek fel jelenetet egy nyolcadik kerületi játszótéren. A felvétel előtt még imponáló őszinteséggel válaszol egy, az eddigi egydimenziós sorozatszerepeit firtató kérdésre. „Rettentően félek a beskatulyázástól. Ezt nem is tagadom. De abban bízom, hogy amikor majd ezt a sorozatot megnézik az emberek, nem azt veszik észre, hogy megint egy naivát játszom, hanem azt, hogy egy ennél jóval komplexebb szerepben is megállom a helyem.”

Döbrösi Laura
Stiller Ákos

Nagyon más lesz, mint a finn eredeti

A forgatókönyv ennek a bizonyítási vágynak könnyen teret adhat. Az Aranyélet ugyan a finn Helppo Elämä című, három évadot megélt, hazájában rendkívül sikeres sorozat alapján készült, azonban a magyar íróstáb alaposan átgyúrta az eredeti történetet. Bárki megnézheti a finn eredetit, nem kell attól tartania, hogy a magyar verzió csak másolat lesz. Az átírásnál beemelt, sajátosan magyar ízek, hangulatok, helyszínek miatt amúgy is alapjaiban változott meg a sorozat miliője a finn anyaprodukcióval szemben.

Stiller Ákos

„A pilot első tíz perce csírájában még emlékeztet az eredeti finn sorozatra, de azután már rá se lehet ismerni az eredetire” – ezt már az érezhetően a jelentre koncentráló rendező, Dyga Zsombor mondja, aki hozzáteszi, ilyen műfajú sorozat még nem nagyon készült itthon. A thriller műfajába az Utolér című, 2010-es nagyjátékfilmmel már belekóstoló rendező szerint nincs nagy különbség egy tévé vagy a mozi számára készülő produkcióban. „Mi most tulajdonképpen egy öt és fél órás filmen dolgozunk. A különbség annyi, hogy epizodókra lesz osztva ez az öt és fél óra. Egy magyar rendező amúgy sem válogathat szerintem, nincs már nagy különbség aközött, hogy valaki tévés vagy játékfilmes produkcióban dolgozik.”

Dyga egy másik rendezővel, Mátyássy Áronnal párban készíti az Aranyéletet. A két alkotó pályája némileg hasonlít egymásra, hiszen mindketten a debütáló filmjükkel küzdötték fel magukat a fiatal rendezők élvonalába: Dyga a Tesóval, Mátyássy az Utolsó időkkel hozott új színt a magyar filmgyártásba. A nagy dobás azóta azonban – talán ezen ők sem sértődnek meg – nem jött össze egyiküknek sem. (Bár ne legyünk igazságtalanok, a Köntörfalak még abszolút kiemelkedik a legutóbbi évek filmterméséből).

Dyga Zsombor
Stiller Ákos

Ez a bizonyos nagy dobás lehet már nem is a mozivásznon, hanem épp a tévéképenyőkön jöhet össze nekik. A sorozat készítésének feszes tempója (a nyári forgatás után, novemberben már érkezik is az első rész) miatt volt szükség a két rendezőre, mivel Mátyássyt készülő filmje, a Víkend utómunkálatai is lekötik.

A szoros határidő ellenére azonban Dyga szerint nyugodt a stáb: „azért az elég jó tesz a pszichének, hogy az első három résszel már elkészültünk, és azok alapján kijelenthető, hogy ez egy korszakalkotó sorozat lesz itthon”.

Látatlanban ezt a véleményt még nehéz ellenőrizni, de ha valaki még bátran bizakodhat az Aranyélet sikerében, az Krigler Gábor, az HBO Magyarország forgatókönyv-fejlesztésekért felelős kreatív producere, aki anno először látott fantáziát a finn sorozatban. „Még 2012-ben láttam először a finn szériát. De a lassan folyó jogi procedúrák miatt csak 2013-ban kezdhettük el a magyar verzió forgatókönyvének fejlesztését” – mesélte a forgatásra kilátogató Krigler, aki azért a rendezőhöz képest árnyalja a két sorozat közötti párhuzamot. „Az első rész dramaturgiája és végkifejlete azért eléggé emlékeztet a finn eredetire, de a második résztől már teljesen másképp folytatódik a cselekmény.

Krigler Gábor
Stiller Ákos

Az Aranyélet forgatókönyvét már bizonyított írókra bízta az HBO, mivel a sorozaton Tasnádi István (Terápia, Made in Hungary), Zomborácz Virág (Utóélet) és Bárány Márton (Csudacsalád) dolgozott.

Az Aranyélet még több nézőt hozhat, mint a Terápia vagy a Társas játék

Az Aranyélet műfaja (krimi-thriller) miatt elsőre talán rétegsorozatnak tűnhet, de az HBO nemrég közzétett felmérése szerint pont ez az a műfaj, amelyre a leginkább vevő a hazai szériákat követő közönség. „Azért ezt nem úgy kell elképzelni, hogy azért kezdtünk bele az Aranyélet forgatásába, mert a marketingosztály felmérése szerint krimisorozatot kell készíteni. De abban ez az eredmény megerősített, hogy az Aranyélet lehet a legsikeresebb saját gyártású sorozatunk. A számok azt mutatják, hogy egyre többen nézik a sorozatainkat. Ha jellemezni kellene az eddigi produkcióinkat, akkor azt kell mondanom, hogy a Társas játék a női, a Terápia az értelmiségi közönségnél talált be. Az Aranyélet viszont egy családról szól, és így ez reményeink szerint egy szélesebb réteget vonz majd.”

A stáb közben már egy apró, a játszótérhez közeli lakásba költözik, oda, helyszűke miatt már nem követhetjük őket. Az alig több, mint két hónapos forgatás amúgy is a végéhez közeledik, november 8-án pedig már érkezik is az első epizód. Akkor majd minden itt elhangzó jelzőt számon lehet kérni az alkotókon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!