Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5512335f-9f66-4b31-b5c3-9c7e34a67057","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az esemény tervezett fellépőiről a Magyar Kétfarkú Kutya Párt posztolt. ","shortLead":"Az esemény tervezett fellépőiről a Magyar Kétfarkú Kutya Párt posztolt. ","id":"20241221_karacsony-jotekonyagi-esemeny-ivanyi-gabor-mkkp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5512335f-9f66-4b31-b5c3-9c7e34a67057.jpg","index":0,"item":"71c88c13-0bff-4d4a-891e-c58a49c06d38","keywords":null,"link":"/elet/20241221_karacsony-jotekonyagi-esemeny-ivanyi-gabor-mkkp","timestamp":"2024. december. 21. 18:27","title":"Neves művészekkel tartanak jótékonysági rendezvényt vasárnap a Blaha Lujza téren Iványi Gáborék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3b481cc-6093-435c-9628-479f0d1967a8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Győző-Molnár Anna táplálkozástudományi szakember a Kösz, jól című podcastunk évadzáró adásában hasznos tanácsokat adott arról, hogyan legyünk mértékletesek az ünnepeket alatt is. ","shortLead":"Győző-Molnár Anna táplálkozástudományi szakember a Kösz, jól című podcastunk évadzáró adásában hasznos tanácsokat adott...","id":"20241222_karacsonyi-tippek-taplalkozas-menu-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3b481cc-6093-435c-9628-479f0d1967a8.jpg","index":0,"item":"6b579004-1276-494a-828f-681c9a5a40d5","keywords":null,"link":"/elet/20241222_karacsonyi-tippek-taplalkozas-menu-eves","timestamp":"2024. december. 22. 10:00","title":"Nem mindig a mentes a jobb – táplálkozási tippek karácsonyra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Hegyeshalomnál és Mocsánál is autók ütköztek, az előbbinél a torlódás Ausztriába is átnyúlik.","shortLead":"Hegyeshalomnál és Mocsánál is autók ütköztek, az előbbinél a torlódás Ausztriába is átnyúlik.","id":"20241221_ket-baleset-autok-utkozes-hegyeshalom-mocsa-torlodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"eae81224-1a10-484e-b7d8-26e659f69be3","keywords":null,"link":"/cegauto/20241221_ket-baleset-autok-utkozes-hegyeshalom-mocsa-torlodas","timestamp":"2024. december. 21. 08:23","title":"Két baleset is történt az M1-esen, az egyik miatt 15 kilométeres a dugó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d02ce538-103e-4262-8831-6b3a8d312e49","c_author":"Singer Magdolna","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241222_hvg-singer-magdolna-szabo-magda-az-ajto-irodalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d02ce538-103e-4262-8831-6b3a8d312e49.jpg","index":0,"item":"d365d64b-803c-4637-a3c8-c73197e80fab","keywords":null,"link":"/360/20241222_hvg-singer-magdolna-szabo-magda-az-ajto-irodalom","timestamp":"2024. december. 22. 16:00","title":"Singer Magdolna író, gyásztanácsadó: Szabó Magda Az ajtó című regénye mágikus mű, egyenesen hipnotizálja az olvasót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72386c8a-cf51-48cc-a7c1-68fb54e90f50","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fővárosi Közgyűlés a napokban utasította el az új, gyűjtőpontos koncepciót. ","shortLead":"A Fővárosi Közgyűlés a napokban utasította el az új, gyűjtőpontos koncepciót. ","id":"20241221_lomtalanitas-mohu-energiaugyi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72386c8a-cf51-48cc-a7c1-68fb54e90f50.jpg","index":0,"item":"ac2ea0ef-abf9-434d-9bdf-278bf64f658c","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_lomtalanitas-mohu-energiaugyi-miniszterium","timestamp":"2024. december. 21. 20:11","title":"Január első felében dönt a MOHU és az Energiaügyi Minisztérium az új lomtalanítási rendszerről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7a23b01-7536-4a39-9389-dad2044a651f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Meglepő és csak részben mulatságos korrupciós ügyeket gyűjtött össze Ceglédi Zoltán. Megtudhatjuk, hogyan kell luxusverdával kiszállítani a szociális ebédet. Kiderül, miként juthatna menő fővárosi garzonhoz egy falusi bölcsőde minden kis lakója. Fény derül a milánói világkiállítás híres-hírhedt „sámándobjának” sorsára. Valamint az ügyben is okosodhatunk, mi az a görcsónak, és hogyan kell egy száraz csónakázó tavon szakszerűen közlekedni.","shortLead":"Meglepő és csak részben mulatságos korrupciós ügyeket gyűjtött össze Ceglédi Zoltán. Megtudhatjuk, hogyan kell...","id":"20241221_duma-aktual-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7a23b01-7536-4a39-9389-dad2044a651f.jpg","index":0,"item":"887ccbf8-de0b-4956-abbb-c7c85e241c80","keywords":null,"link":"/360/20241221_duma-aktual-korrupcio","timestamp":"2024. december. 21. 19:30","title":"Száraz tónak nedves partján milliomos bölcsisek – korrupciós besztof a Duma Aktuálban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00b85ce5-c7cb-4d70-9737-1dbe0bb6258e","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Elképesztő hangrendszerű szuperluxus házimoziban próbáltuk ki az Epson több ezer lumenes fényáramú legújabb lézerprojektorait.","shortLead":"Elképesztő hangrendszerű szuperluxus házimoziban próbáltuk ki az Epson több ezer lumenes fényáramú legújabb...","id":"20241222_highend-hazimozi-epson-4k-projektor-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00b85ce5-c7cb-4d70-9737-1dbe0bb6258e.jpg","index":0,"item":"dff7c3f1-9e29-4cd5-b462-6ed952082f8b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_highend-hazimozi-epson-4k-projektor-teszt-velemeny","timestamp":"2024. december. 22. 20:03","title":"150 millió forintért már elég jó házimozink lehet: megnéztük és meg is mutatjuk, hogy milyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241221_tarsintelligencia-3-resz-mi-ai-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975.jpg","index":0,"item":"4419cda9-aa30-483e-b984-cd4a910ebf73","keywords":null,"link":"/360/20241221_tarsintelligencia-3-resz-mi-ai-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2024. december. 21. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 3. rész: Egy szoftver minden felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lenne értelme a pedagógiai munka értékelésének, de ennek a legkevésbé felel meg a januárban bevezetendő tanfelügyeleti rendszer. Különösen a belső ellenőrzés lehet aggályos, ami nemcsak átláthatatlan mennyiségű adminisztrációs terhet rak a tanárokra, de meg is mérgezheti a tantestületek légkörét. A szülők is készülhetnek: évekig kell majd kérdőívhegyeket kitöltögetniük.
Nagy port kavart a közvéleményben az a hír, hogy bevezetik az iskolákban a tanfelügyelethez kapcsolódva az intézményi önértékelést. Valószínűleg az emelte erős hírértékűvé ezt, hogy az Oktatási Hivatal (OH) honlapján megjelent tervezet szerint a pedagógusok ellenőrzését az iskolavezetők által felkért önértékelési csoportok fogják végezni. A szlengben gyorsan kibővült a csoport neve a pedagógus előtaggal, így a rövidítés klasszikus mém-pozitív kifejezés lett: el is lepték a netet, a sajtót a PÖCS-csel kapcsolatos írások, képek.
70 ezer tanárt értékelnek évente
Pedig ennél sokkal komolyabb változásról van szó. Elvileg „a magyar köznevelési rendszer minőségének – hatékonysági, eredményességi és méltányossági mutatóinak – javítása érdekében” új iskolai külső és belső értékelést vezetnek be. Ennek részeként az intézményt, az iskolavezetőt és a pedagógusokat is ellenőrzik. Minden egyes pedagógusra kétévente kerül sor (a vezetőkre szintén, az intézményi ellenőrzésre 5 évente). Azaz évente elvileg mintegy 60-70 ezer értékelést fognak gyártani az önértékelési csoportok évente.
Stiller Ákos
Minden hatékony szervezetnek – legyen az egy vállalat vagy egy iskola – vannak bizonyos értékelési módszerei, és ebben a belső értékelés is szerepet kap. Nem ördögtől való tehát egy ilyen rendszer felállítása a magyar oktatási intézményekben sem. A jelenlegi tervezet azonban elég aggasztó jövőképet fest az iskolák mindennapi működésére. És megint nem arról van szó, hogy mi lenne jobb a gyerekeknek, mitől lenne hatékonyabb, gyermekközpontúbb a tanítás, hanem arról, mennyire tudja leadminisztrálni a rendszer a működését.
A tantestületet mérgezi
Az intézmény, a pedagógusok, vezetők ellenőrzését tehát az önértékelési csoportok (más néven Belső Értékelési Csoportok) végzik. Ez az amúgy is túlterhelt – és az értékelést felvállaló – pedagógusokra óriási adminisztrációs terhet ró majd. A saját tanóráik megtartása mellett nekik kell elkészíteniük az éves önértékelési tervet, amit fel kell tölteniük az (egyelőre még nem működő), OH által üzemeltetett site-ra. De nekik kell előkészíteniük az önértékelést, megtervezniük a tanárok, szülők, diákok tájékoztatását, fel kell készíteniük az önértékelésbe bevont pedagógusokat.
Az értékelés tartalmaz dokumentumelemzést, megfigyelést, interjúkat és hosszú kérdőívek kitöltetését, értékelését. Megnézik a tanfelügyelet és az intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó értékelőlapjait, a tanmenetet, a tematikus, az óra- és a más foglalkozásokhoz készült terveket, a naplót és a tanulói füzeteket is. Az értékelést végzők beülnek saját kollégáik órájára is.
Elöntik az országot a kérdőívek
De nem csak az értékelők, hanem az értékeltek (tehát kétévente egyszer minden pedagógus), a kollégáik és a szülők számára is munkát jelent majd a rendszer. Az értékelt tanárnak olyan kérdésekre (összesen 18-ra) kell megjelölni egy ötös skálán a véleményét, mint például „Alapos és körültekintő a szakmai tervezése” vagy „Határozott, szuggesztív az órákon”, esetleg „Tanóráin rend, fegyelem van”.
Kérdőívet kapnak az értékelt tanár kollégái is. Nekik tanártársukkal kapcsolatban azt kell belőniük egy ötös skálán például, hogy „Jól ismeri az intézmény vezetésének elvárásait (munkaköri leírás), melyeknek napi munkája során kiválóan megfelel”, „Tisztában van önmaga képességeivel, szakmai felkészültségével” vagy hogy „Rendszeresen tájékozódik a szaktárgyára és a pedagógia tudományára vonatkozó legújabb eredményekről”.
De a szülők sem maradnak ki, sőt a középiskolás diákok kérdőívére is számítanak az értékelők. Az önértékelési kézikönyv nem tér ki arra, hogy kötelező lesz-e a tanároknak, szülőknek (ez mondjuk nehezen elképzelhető) a kérdőíveket kitölteni. Az biztos, hogy állandó elfoglaltságot jelent majd mindez az oktatás minden szereplője részére. Egy lelkiismeretes, mondjuk két iskoláskorú gyermekes szülő évente akár 20-30 kérdőívet is kaphat.
Fortélyos félelem
A dolgozók körkörös (egymás és a külső partnerek általi) értékelése a már megszokott gyakorlat a vállalati világban – mondja Setényi János oktatáskutató. Ennek iskolai alkalmazása akkor lehet eredményes, ha a vállalati minta nyomán világosan szabályozzák, kik és milyen minőség- és humánpolitikai célokra fogják használni az értékelési eredményeket. Ha ez nem válik világossá, akkor a pedagógusokban törvényszerűen megjelenik a bizonytalanság és félelem.
A PDSZ elnöke szerint az, hogy egy tantestületből 4-5 embert kiemelnek a többiek értékelésére, olyan szintű megosztást eredményez majd a pedagógusok között, ami szétverheti a tantestületeket. „Rosszízű emlékeket idéz fel, hogy a kollégák egymást értékelik. Ráadásul az ellenőrzés nem arra kíváncsi, hogy a kiszemelt pedagógus jó-e a szakmájában, hanem arra, hogy megfelel-e a munkája a kormányzat által teremtett feltételeknek.”
Kudarcra van ítélve
Mendrey László szintén kiemeli, hogy a normál feladat mellett most újabb, átgondolatlanul nagy terhet raknak az értékelők nyakába. „Teljes óraszám mellett órákat kell látogatniuk, portfóliókat kell vizsgálniuk, kérdőívekkel kell bajlódniuk.” Önadminisztrációval fog foglalkozni mindenki: hogy minél jobb óravázlata, jobb portfóliója legyen, alaposabb vázlatot diktáljon a gyerekeknek.
„Okozhat sebeket a tantestület hangulatában az, hogy kollégák értékelik a kollégáikat. Sértődések, megbántások oka lehet mindez, s ez biztos nem javítja a közösség hangulatát” – ért egyet (kivételesen) Mendreyvel a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke.
Horváth Péter a hvg.hu-nak elmondta, az új értékelési rendszernek akkor lehet sikere, ha az egész folyamattal valamennyire azonosulni tud a pedagógustársadalom. „Ha nem, akkor kudarcra van ítélve, mert akkor fölösleges nyűgnek tekinti majd mindenki, és minden adminisztrációval el lesz intézve.” Horváth azt is hozzátette, hogy az egy próbafélév, élesben januártól indul a rendszer. Addig még lehet finomítani, és az NPK javasolni is fogja annak egyszerűsítését.
Értékelés – jól
Azokban az országokban, ahol hatékonyan működik az iskolák értékelése, nem a pedagógusokat, hanem az intézményeket értékelik. (Erre volt kísérlet Magyarországon is: a 2000-es évek környékén bevezetett, majd a kormányváltás után gyorsan elhalt a Comenius program.)
Ideális értékelési rendszer például a skótoké – mutat rá Setényi János. Ott a királyi tanfelügyelet értékeli az iskolákat kívülről, a pedagógusok pedig – ugyanazon paraméterek alapján – belülről. A két oldal véleménye alapján ott párbeszéd kezdődik, ami alapján közösen tudnak kidolgozni hatékony akciótervet az adott intézményre.
Stiller Ákos
Magyarországon eddig is megvolt az elvi lehetőség az intézményi értékelésre. Néhány éve bekerült a jogszabályokba egy olyan passzus, ami arról szól, hogy ha egy iskola jelentősen alulteljesít, akkor a fenntartónak (ma már ez jellemzően a Klik) van lehetősége megkövetelni egy iskolafejlesztési terv elkészítését. Ez alapján sokkal olcsóbban és hatékonyabban lehetne javítani az oktatás színvonalát. Első körben azokkal az intézményekkel kellene foglalkozni, aki tartósan egy szint alatt teljesítenek. Erre jó példa a holland modell. Ott azt az iskolát, amelyik normálisan dolgozik, békén hagyják. Arra összpontosítják a tanfelügyeletet, a belső önértékelést, ahol baj van – mondja Setényi.
Eddig is tudtuk, melyik a jó iskola
Ráadásul számos fontos paramétert eddig is tudtunk a magyar iskolákról. Nagyon jól dokumentálhatók az iskolák minőségi munkáját mutató „kemény változók” a kompetenciamérésekből, felvételi adatokból, továbbtanulási adatokból. Az OH egy óra alatt minden egyes iskoláról meg tudná mondani ezek alapján, hogy az milyen munkát végez. (Egyelőre az iskola hozzáadott értékének dokumentálása nem pontos, de ezen folyamatosan javítanak.)
Ezt a részt tehát nem kellene új rendszerekkel értékelni. Nem tudják megmutatni ezek a mérőeszközök ugyanakkor a „puha változókat”, az iskolai légkör, az intézményi kultúra jellemzőit, hogy mire nevelik a gyerekeket, motiváltak-e a tanárok, stb. Ezek felfedésében lehetne szerepe egy intézményi önértékelésnek.
Hogy miért nem a sikeres országok által követett intézményi értékelést vezetjük be, hanem helyette az egyes pedagógusok ellenőrzését, annak leginkább politika okai vannak. Ahogy egy forrásunk fogalmaz, „Hofmann Rózsa kőkemény rendelése volt” az iskolai értékelési rendszer kidolgozói felé, hogy az – 1985-ös megszüntetése után uniós pénzekből kifejlesztett – újraélesztett tanfelügyelet a pedagógusokra, igazgatókra vonatkozzon.
Az új önértékelési rendszerről megkérdeztük az Emmit is, amint megkapjuk a válaszukat, közöljük.