szerző:
Bicsérdi Ádám - Bodnár Zsolt

A legjobb élőszereplős kisfilm kategóriájában először díjaztak magyar produkciót az Oscar-gálák történetében. A Kaliforniai álomnak nem jött össze a rekord, és kis kavarodás után kiderült, a Holdfény vitte el a legfontosabb díjat a Trumpnak szánt kiszólásokkal tarkított este folyamán.

Percről percre tudósításunkat itt találja.

Bár előzetesen alig lehetett biztosra venni, azért jó esélyei voltak Deák Kristóf filmjének több szaklap szerint is. Végül Salma Hayek és David Oyelowo adta át a díjat a színpadra lépő rendezőnek, a producer Udvardy Annának, az egyik főszereplőnek, Szamosi Zsófiának, és a rendező feleségének Nina Kovnak. Ezzel egymás utáni két évben kapta meg a legfontosabb filmes elismerést magyar alkotás, hiszen 2016-ban a Saul fiát díjazta a Filmakadémia.

©

Deák Kristóf nagyon egyszerű köszönőbeszédet mondott: "ajánlom ezt a díjat mindazoknak az embereknek, akik jobbá tehetik ezt a világot, a gyerekeknek. Próbáljuk őket jól felnevelni, hogy büszkék lehessünk rájuk" – fogalmazott a rendező, utalva ezzel a Mindenki üzenetére.

"A külföldi vetítéseken jól fogadták, hogy a filmnek pozitív a végkicsengése, hogy nagyon örömteli üzenettel hagy magadra. És valahogy egybevág a mostani korszellemmel, a világpolitikában zajló folyamatokkal. Furcsa ilyet mondani egy gyerekfilmről, de egy csomó embernek a jelen világpolitikai eseményeit, például az oszd meg és uralkodj elv térhódítását juttatta eszébe a történet" – jellemezte korábban a filmet Deák Kristóf.

A Mindenkiben szereplő kórus tagjai, akik a Bakáts Téri Ének Zenei Általános Iskola tanulói, így örültek a hatalmas sikernek.

Közben persze lezajlott maga a gála is, és még ha néha elég unalmas is volt (a hosszabb cukormázas bejátszásakat igazán elfelejthetnék már), Jimmy Kimmel időnként feldobta a show-t: elővette a Mean Tweetset is, és hát a Matt Damon-poénjai mindig ütnek.

A káosz pillanatai
©

A legnagyobb "poén" viszont az est legvégén következett: a Faye Dunaway-jel együtt díjat átadni érkező Warren Beatty rossz borítékot kapott, ő láthatóan tanácstalan volt, végül Dunaway a Kaliforniai álmot jelentette be a legjobb film kategória győztesének. A producerek már a színpadon ünnepeltek, amikor kiderült, hogy hiba történt, és valójában Barry Jenkins filmje, a Holdfény a nagy nyertes.

A musical persze még így sem szégyenkezhet: 6 díjával magasan a legtöbb szobrot begyűjtő film lett. A kötelező zenei (filmzene és betétdal) és a grandiózus látványt elismerő díjak (látványtervezés, operatőr: Linus Sandgren) mellett azért a presztízskategóriákban is jól szerepelt a film: Damien Chazelle 32 évesen a valaha volt legfiatalabb rendező, aki Oscart nyert, Emma Stone pedig 28 évesen vihette haza a legjobb női főszereplőnek járó szobrocskát.

Egyébként úgy tűnt, szépen szétosztották a díjakat: A régi város is behúzott két fontosat (férfi főszereplő: Casey Affleck, eredeti forgatóköny: Kenneth Lonergan), a Holdfény a film mellé vitt még egy férfi mellékszereplőt (Maherhala Ali) és egy adaptált forgatókönyet (Barry Jenkins és Tarell Alvin McCraney), de még A fegyvertelen katonát is kétszeres Oscar-díjassá tették (vágás és hangkeverés).

A női mellékszereplők közt nem volt meglepetés: Viola Davis valószínűleg simán nyert a Fencesért. A legjobb filmre jelöltek közül már csak az Érkezésnek volt némi szerencséje: a legjobb hangvágásnál díjazták a földönkívüliek nyelvéhez alkotott hangeffekteket. De szokatlanul sok közkedvelt mozit díjaztak: a Legendás állatok és megfigyelésük a jelmeztervezésért, A dzsungel könyve a vizuális effektekért nyert, a Zootropolis pedig vitte az animációs versenyt. És még azt is sikerült elérni, hogy a Suicide Squad Oscar-díjasnak mondhassa magát – köszi a sminkeseknek!

Trump vs. Oscar

Az Oscar-gála, ahogy az várható volt, természetesen rengeteg politikai tartalmú üzenetet hozott, bár Meryl Streep Golden Globe-on előadott monológjához hasonlóan erős és emlékezetes beszédet senki sem mondott ezúttal.

Már a díjátadó elején megadta az alaphangot Jimmy Kimmel, aki szerint minden nyertes csak örülhet annak, hogy valószínűleg az amerikai elnök Twitter-oldalán is szerepelni fog a nevük, utalva ezzel a korábbi Streep–Trump-csörtére. Kimmel pedig később így konferálta fel az Akadémia elnökét, Cheryl Boone Isaacsot: „most pedig jöjjön egy igazi ritkaság, egy elnök, aki a tudományokban és a művészetekben is hisz”.

Az igazán politikus pillanat azonban akkor jött el a gálán, amikor kiderült, az iráni Az ügyfél című film kapta a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscart. A rendező, a második filmjével Oscart nyerő Aszhar Farhadi ugyanis nem utazott el Los Angelesbe, hogy így szolidarítson a Trump intézkedése miatt hátrányosan megkülönböztetett országok lakóival. A rendező egy állásfoglalást olvastatott fel köszönőbeszéd helyett. „A filmesek odafordulnak kameráikkal a legalapvetőbb emberi értékekhez, és képesek a különböző népekkel és vallásokkal szembeni sztereotípiák lerombolására” – üzente az iráni rendező.

Gael Garcia Bernal pedig mielőtt átadott volna egy díjat a mexikói–amerikai határra tervezett fal ellen szólalt fel. „Minket, színészeket nem lehet megosztani. Mexikóiként, latin-amerikaiként, bevándorló munkásként, emberként ellene vagyok a falnak, amely el akar minket választani egymástól” – mondta a színész.

Pizsamapartival készül az Oscar-gálára a Mindenkiben szereplő kórus - videó

Hajnalban kiderül, Oscar-díjat kap-e a Mindenki, a kisfilmben fontos szerepet játszó kórus tagjai pedig jelenleg épp alszanak, hogy később már együtt izgulhassák át a díjkiosztót. Ellátogattunk a különleges éjszakára készülő gyerekekhez

Az Oscar-jelölt magyar film, amely a jelen világpolitikai eseményeit juttatja eszünkbe

Egy tízéves kislány új iskolába kerül, ám a beilleszkedés nem várt nehézségekbe ütközik - Deák Kristóf Mindenki című filmjének egyszerű, pozitív kicsengésű története lenyűgözte több külföldi fesztivál közönségét, ezután került egyre közelebb az Oscar-jelöléshez. A rendező szerint a film a reményt adó üzenete miatt lett sikeres, a külföldi kritikák pedig a két gyerekszereplő játékát dicsérik.