szerző:
Németh Róbert

Örkényi groteszk, és kevésbé vicces fordulatok az egyik legizgalmasabb hazai rockzenekar, az Apey & The Pea kecskeméti fellépése körül.

A zenekar szerda este Facebook-posztban jelezte közönségének, hogy nincs minden rendben hétvégi koncertjével.

"Pénteken nem árulhatunk merchet (pólót, ajándéktárgyakat - a szerk.), sem az új lemezünket, nagyon sajnáljuk, de egy nem várt fordulat folyományaképp egy helyi politikai képviselő olyan helyzetbe hozta a TEKA döntéshozóit, hogy ne árulhassuk a termékeinket a klubban az este folyamán mivel sért egyes vallási csoportokat. Nem igazán értjük a problémát, és a nyomás hatására fontolgattuk, hogy inkább lemondjuk a koncertet, és nem megyünk bele ebbe a méltatlan kompromisszumba. De tudnotok kell, hogy nekünk ez az este ennél fontosabb (...) " - írta az együttes.

A történet úgy indult, hogy Radics Tivadar kecskeméti jobbikos képviselő a Facebookon posztolt egyet arról, hogy nem érti, miért nem léphet föl a kecskeméti Teka klubban a nemzeti rock egyik emblematikus zenekara, a Hungarica, és miért igen a "sátánista" Apey & The Pea. Meg, ha már lendületben volt, egy kicsit zsidózott is.

A Hungarica 2010-ben egyébként valóban nem léphetett fel a klubban, mert több szervezet tiltakozott ez ellen.

"Hmm. Érdekes. Egy nemzeti rock zenekar (Hungarica) szellemisége nem fér bele a rabbi számára, hogy a régi zsinagógában a mostani technika házában koncertet adjon, de egy sátánista, a kereszténységet gyalázó zenekar (Apey & the Pea) már belefér... Pentagrammok, kecskefejek és fordított keresztek. Ez való egy zsinagógába ezek szerint" - írja Radics.

Megmagyarázzuk a finom utalást: a Teka klub az egykori kecskeméti zsinagóga épületében üzemel.

A helyi szervezők erre összerezzentek. A klub tulajdonosa néhány nap múlva megbeszélést hívott össze, melyen jelen volt rajta kívül a klub programszervezője, a jobbikos képviselő, és a zenekar szervezője. Apey-ék menedzsere szerint a helyi politikus az angolul éneklő zenekar szövegeinek fordításával érkezett a találkozóra, melyet "verselemezve" - és a zenekar vizuális világát sajátosan górcső alá véve - továbbra is azzal érvelt, hogy a rockzenekar "sátánista".

A zenekar szervezője hiába érvelt azzal, hogy szó sincs erről, ez a szövegvilág és vizuális készlet esetükben a művészi kifejezés eszköze (sok esetben ironikus eszköze), és hiába utalt arra, hogy ennek mi a tágabb összefüggése a hard rock/heavy metal-kultúrában, a megbeszélés egyre abszurdabb fordulatokat vett.

"Azt kérték tőlünk, hogy ne áruljunk lemezeket és pólókat, mert azok sértik a keresztények érzéseit. Mire mi megkérdeztük, hogy a fiúk a tetoválásaikat is takarják-e le. Erre azt a választ kaptuk, hogy ha lehet, igen. Mire azt is megkérdeztük, hogy a közönség tagjai viselhetik-e a pólóikat. Erre azt mondták, hogy abba nem szólhatnak bele." - mondja Marosi Nikolett, Apey-ék menedzsere.

És akkor ezzel vissza is értünk cikkünk elejére. Apey-ék fellépnek Kecskeméten, mert azt mondják, koncertjük és közönségük fontosabb számukra, mint a koncert körül kialakult perpatvar.