szerző:
Papós Tamás
Tetszett a cikk?

A Vasembert filmvászonra ihlető Elon Musk a Szilícium-völgy egyik legérdekesebb alakja, akiről már biztosra vehető, hogy az internetes fizetés és az űrutazás után az elektromos autók iparágát is forradalmasítja. A napenergiával tölthető Tesla modellekkel olyan fejlődési tempót diktál, amelyet nehezen tudnak követni, a környezetet kímélő jármű ráadásul az Apple érdeklődését is komolyan felkeltette. Megmutatjuk miért.

A globális felmelegedés csak egy, de a legfontosabb azon veszélyes tényezők közül, amelyek egyre inkább sürgetik a megújuló energiaforrások használatát. Főként a benzingőzös közlekedésben, amelynek káros hatásait a világon mindenki érzi, a városlakók különösen. Az olajtermelők lobbija árnyékában néhány éve még elképzelhetetlennek tűnt, hogy az ezt megvalósító elektromos autók könnyen használhatók és megfizethetők lesznek, de a techvilág egyik leginkább figyelemreméltő alakja, Elon Musk másként gondolta.

A Tesla Motors megalapítása után persze sokan szkeptikusak voltak vele és ötleteivel szemben is. 2008-ban talán csak a hibrid hajtású Toyota Prius amerikai sikere tartotta életben a cége által képviselt irányt, de kicsit később, 2012-ben is éles elnökjelölti vita zajlott a Tesla támogatásáról. Végül az energiaügyi minisztérium zöld utat adott az elektromos autógyártó terveinek, azóta pedig a vállalat elképesztő fejlődésen megy keresztül.

Napsütötte 90 másodperc, csak ennyi kell hozzá

A Tesla autókat napenergiával töltik, speciális állomásokon. Észak-Amerikában jelenleg 97, Európában 23, Ázsiában pedig 3 ilyen létezik. Jó ideig érthető volt, hogy a számuk, és ezzel együtt az autók eladásából származó bevétel csak lassan növekszik. Az állomásokon ugyanis 30 percet kellett várni egy teljes töltésre, ezért állították őket szupermarketek közelébe. Ez pedig rengeteg idő, még azzal együtt is, hogy a gyártó saját töltőállomásain ingyen lehet feltankolni a Tesla eddigi legnagyobb sikerét hozó Model S-t. Az autó  például nálunk egyelőre 40 millió forintba is kerülhet, aki pedig ennyit kifizet érte, az alighanem jobban örülne a pénzes, de gyors tankolásnak.

Tavaly azonban Elon Musk hihetetlen bemutatóval lepte meg a világot: a Tesla Model S 90 másodperces feltöltésével. A másodperc nem elírás, íme a bizonyíték.

Itt kezdték el vakarni a fejüket a hagyományos autóipar vezetői, az érdeklődők pénztárcái pedig kinyíltak. Olyannyira, hogy mára Kalifornia állam tehetősebb vidékein majdhogynem népautónak számít a Model S. Ennek is köszönhető, hogy elkezdhetett terjeszkedni a Tesla, és a tervek szerint 2015 februárjában már a százhoz közelít majd az európai töltőállomások száma. De nem csak a töltőállomások, hanem az új fejlesztések, így pedig a szabadalmaik száma is egyre csak növekszik.

Vasembertől lopni szabad, sőt ajánlott

A Tesla idén megdöbbentette az Apple és Samsung dollármilliárdos szabadalmi pereihez szokott techvilágot: egyik napról a másikra az összes szabadalmát bárki számára felhasználhatóvá tette. A nyílt nyerőkártyák kihasznalását mindössze ahhoz köti, hogy felhasználásuk legyen jóhiszemű, ne a hagyományos technológiát, hanem az elektromos autóipart erősítse. A feltétel betartásáról természetesen a Tesla előzetesen tárgyal az érdeklődőkkel, mielőtt kiadná szabadalmait. "Többen gyártanak majd elektromos járműveket, ha szabad az út, mintha tele lenne akadályokkal" - nyilatkozta az alapító Elon Musk, akinek személye is megér egy misét.

A köztudatba úgy vonult be, mint az igazi Vasember, ugyanis a népszerű képregény-feldolgozás főszereplője, Robert Downey Jr. bevallotta: Elon Muskról mintázták a filmekben játszott karakterét. A sokszor érdekes nyilatkozatai és stílusa, valamint munkamániás életvitele mellett azonban egy elképesztő technikai újítással is erősítette ezt a hasonlóságot. Talán saját népszerűsége növelése miatt is tette, de akkor sem vehető el tőle az érdem: megvalósította a filmben látott, gesztusokkal irányítható 3D-s interfészt, ezzel pedig a mérnökök modellezési lehetőségei előtt eddig ismeretlen távlatokat nyitott meg.

A másik vasemberi hasonlóság alapját az űrtechnológia adja, és nem csak azért, mert már 12 évesen űrjátékot programozott. A népszerű internetes fizetési módszer, a PayPal volt az első nagy dobása, majd amint túladott rajta, a dollárok százmillióit nem bankban tartogatta, hanem a SpaceX megalapításával a kereskedelmi- és magánűrhajózás megvalósítása felé vette az irányt. Sikerrel: ma már dollármilliárdokban mérhető megrendelései vannak a cégnek, Musk ennek elérésével jutott másik álma, a Tesla megvalósításáig.

Ahogy egy TED-interjúban is elmondta: az elektromos autókon túlmutató tervei vannak, hiszen szerinte 20 éven belül több energiát nyerünk a napból, mint bármi másból, a megújuló energiaforrások széles körű felhasználsát pedig a 21. század legfontosabb feladatának tartja. És ez még nem is tartozik az igazán merész gondolatai közé, az már inkább, hogy a SpaceX technológiájának köszönhetően eljutna a Marsra, ugyanis ott szeretne meghalni.

Esélyes, hogy az Apple felvásárolja

A Tesla legérdekesebb tech vonatkozása, hogy fél éve felröppent a pletyka, amely szerint az Apple a Tesla felvásárlására készül. Ám mielőtt rátérnénk erre a híresztelésre, nézzük meg, hogy mi minden szól az akvizíció mellett.  Kezdjük talán azzal, hogy eloszlatjuk az eddig jogosan elraktározott véleményt, hogy a cupertinói cég nem vesz kész terméket, főleg nem milliárdokért. Ez Tim Cook vezetésével megváltozott, sokat lehetett már hallani arról, hogy a végül Google által bekebelezett Nest is az Apple tulajdona lesz, de a Beats már biztosan az: 3,2 milliárd dollárt fizettek a hangetchnikával foglalkozó, divatos fül- és fejhallgatókat gyártó cégért.

A Tesla felvásárlása körülbelül tízszer ennyibe kerülne, de ez meg sem kottyanna az Apple-nek, készpénztartaléka ugyanis már valahol 160 milliárd dollár fölött jár. Ráadásul a befektetők részéről is egyre nagyobb a nyomás, hogy a minden más tech-óriásnál nagyobb profitot termelő cég forgassa is a pénzt, ne csak céltalanul üljön rajta.

Az új termékkategóriába lépés az Apple érdeke is, hiszen elkötelezett vásárlói az újabb forradalmi termékeket várják, üzleti szempontból pedig már veszélyes mértékben függ az iPhone eladásaitól, amely már alig vonz új embereket az iOS világába.

Az autós irány felé egyébként az Apple már tett egy komoly lépést, a CarPlay révén az iOS renszerét integrálják az autók fedélzeti számítógépébe. Ha viszont komolyan gondolják az autóiparba lépést, akkor nem várhatnak sokáig, ugyanis a rivális Google időközben már elő is állt kormány nélküli járművével. Ezzel kapcsolatban csak még szimpatikusabb lehet a Tesla, Elon Musk ugyanis azt nyilatkozta, hogy két éven belül ők is készítenek magát hajtó autót, de házon belül, a Google segítségéből nem kérnek.

Ha ez még nem lenne elég, Steve Jobs is szeretett volna autót fejleszteni, egy megbeszélésen el is szólta magát, szó szerint azt mondta, ha lenne hozzá energiája, Detroit felé venné az irányt, hogy az amerikai autóipar fellegvárában hozza össze az Apple saját autóját. Ha már a legendás vezető szóba került, az sem szabad félvállról vennünk, hogy a Szilícium-völgyben sokak szerint Elon Musk lehetne az új Steve Jobs, a "Vasember" forradalmi ötletei és sikerei láttán pedig ez cseppet sem tűnik túlzásnak.

Jobb akksik, okos otthonok és még ki tudja mi felé vezetne

Egy német pénzügyi szakértő, Adnaan Ahmad olyan komolyan veszi az akvizíció lehetőségét, hogy tavaly Tim Cooknak egy nyílt levelet írt, amelyben a Tesla megszerzésére bátorítja. Ki tudja, talán ez is hozzájárult ahhoz, ami a felvásárlásról szóló pletykát útjára indította: tavaly decemberben kiderült, hogy Adrian Perica többször feltűnt a Tesla központjában. Ő pedig nem akárki, kizárólag a felvásárlásokkal foglalkozik az Apple-nél. De állítólag nemcsak ő, hanem maga Tim Cook is többször találkozott már Elon Muskkal. Sokatmondó, hogy a Tesla első embere nem cáfolta a híresztelést, bár nem is erősítette meg.

Némi ellentétet okozhat a tárgyalásokon, hogy a Tesla autóiban a Google tulajdonában lévő Nest technológiáját használják arra, hogy például a sofőr szokásai és mobilja közeledése alapján a megfelelő időben a kívánt hőmérséklet legyen az utastérben. A hasonló ötletek nekünk nagyon ismerősek a varsói CES konferenciáról, és talán az Apple a Tesla révén kaphatna is egy kísérleti terepet az okos otthonok felé vezető úton, amely a cupertinóiakkal kapcsolatban szintén egyre többször felmerülő pletyka.

A Gigafactory néven emlegetett és megálmodott gyár a Tesla lehetőségeit egy új szintre emelné, hiszen csak az akkumulátorok fejlesztése miatt költenek rá 5-6 milliárd dollárt. Az Apple a projekt infrastruktúrájával egy csapásra közelebb kerülhetne a gyorsabban töltődő és lassabban merülő akksik gyártásához.

Az autóra visszatérve: a Gigafactory végső célja nem más, mint a Model E bevezetése, amely már a 10 millió forint alatti árkategóriába sorolná az új autót. Addig is a Model S lesz a Tesla sikerdarabja, amelyet Handras tesztelt is, így egy minden igényt kielégítő, magyar nyelvű videót is tudunk mutatni azoknak, akik érdeklődését felkeltette a cikk. Többek között az is kiderül belőle, hogy egyáltalán nincs hangja, valamint hogy Handras becslései szerint 60-80 ezer kilométeren 2 millió forint spórolható meg az elektromos tankolással.

Ha ez érdekes volt, hasonlókért lájkolja a hvg.hu Tech rovatának facebookos oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!