Both Miklós népzenekutató: Hátborzongató történeteket mondtak el ukrajnai ismerőseim

Nyolcévesen kezdett gitározni, majd hegedülni, megalkotta a négyhúros hegedű-gitár ötvözetet, a hetárt. Zenekarokat alapított, népzenegyűjtő lett, tavaly Európai Polgár díjjal ismerték el kelet-ukrajnai zenekutatását, amelyet a Polyphony Projektben végez. A Hagyományok Házának főigazgatója és tagja a Demeter Szilárd által létrehívott Petőfi Zenei Tanácsnak. HVG-portré.

Both Miklós népzenekutató: Hátborzongató történeteket mondtak el ukrajnai ismerőseim

HVG: Tizenhat éves volt, amikor ihlető kedvencét, Jimi Hendrixet, a tévéből hallott Cantata profana hatására leváltotta Bartók Bélára. Hogy történt?

Both Miklós: Bevallom, a mai napig rejtély nekem, hogy Bartók intellektuális, sok tudást igénylő zenéje kamaszként hogy tudott ennyire telibe találni. De emlékszem, olyan erős vonzást éreztem és olyan nagy élmény volt a hallgatása, hogy folyamatosan, szisztematikusan tanulmányoztam, hátha megértem végre, mi okozza ezt bennem.

HVG: Ilyen elementáris erejű volt gyerekkori találkozása is a gitárral?

B. M.: Egy biztos: otthon nálunk mindig szólt a zene. A nagyszüleim rengeteget énekeltek, ők még ahhoz a generációhoz tartoztak, akik megteremtették maguknak a zenét. A szüleim már gombnyomásra, a rádióból vehették magukhoz, de a 80-as évek végén azért sok házban volt a zongora mellett gitár is. A beatkorszak ezt a hangszert hozta magával, így került az én kezembe is, egyáltalán nem dacból. Ismerkedtem a zongorával is, persze, de az első igazi zenei élményeim már a gitárhoz kötődtek.

HVG: Túllépett aztán a hangszerén is, kitalálta magának a hetárt. Arra miért volt szükség?