Visszatérhetnek a repülésbe a léghajók, és már látszik, hogy jobbak, mint valaha

Amekkora behemótok, annyira lomhák is, mégis jócskán akadnak olyan területek, ahol a repülőgépeknél és helikoptereknél jobb szolgálatot tehetnek. A modern léghajók fejlesztésén több vállalat mérnökei is régóta dolgoznak, munkájuk gyümölcsei mostanában kezdenek beérni.

Visszatérhetnek a repülésbe a léghajók, és már látszik, hogy jobbak, mint valaha

Akár 120 km/órás sebességre is képesek lesznek a néhány éven belül felszálló modern léghajók. Ami a Trabantnak becsületére vált volna, az a repülésben – az ennél mintegy hétszer gyorsabb légi utazás és árufuvarozás világában – elsőre nem hangzik túl ígéretesen.

Talán mégsem lapoz azonnal tovább az olvasó, ha megemlítjük, hogy a legtöbbek által régiesnek gondolt léghajókban az avíttsággal igazán nem vádolható Google társalapítója, Sergey Brin is meglátta a fantáziát. Nem utasként, hanem üzletemberként. Az általa 2015-ben életre hívott LTA Researchről október utolsó napjaiban derült ki, hogy megkapta az Egyesült Államok szövetségi repülésügyi hatóságának (FAA) engedélyét: a Pathfinder 1 nevű léghajó prototípusa tesztelési célból levegőbe emelkedhet.

Pathfinder 1
LTA Research and Exploration

A XX. század elejének hagyományos léghajóformája (zeppelin) az új fejlesztésben is visszaköszön. Az ikonikus alakú vázhoz használt, titánium- és szénszállal megerősített polimercsövek elég könnyű szerkezetet eredményeznek ahhoz, hogy a fokozottan robbanásveszélyes – a Hindenburg 1937-es katasztrófáját is okozó – hidrogén helyett a nem gyúlékony héliumot használhassák felhajtógázként. (Eredetileg a Hindenburgot is héliummal töltötték volna fel, az amerikai exportkorlátozás miatt maradtak mégis a korábbi modelleknél is használt hidrogénnél.)

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.