Budapesti fura szerzetek: Zsabka Kálmán, az antiszemita botrányhősből lett embermentő
Kevesen mondhatják el magukról, hogy életük során ugyanúgy voltak fehérterroristák, mint kitüntetett antifasiszta ellenállók, az életnek eredetileg színészi ambíciókkal nekifutó Zsabka Kálmán viszont közéjük tartozott.
Amikor dr. Marinovich Jenő budapesti rendőrfőkapitány 1927. október 22-én ellenőrizte emberei állásait a Blaha Lujza téren a Nemzeti Színház előtt, már pontosan tudta, hogy sűrű estéje lesz. A jobboldali sajtóban napok óta zajlott ugyanis a hangulatkeltés, mivel a színház épp Szomory Dezsőnek a Mária Teréziáról írt színdarabját, a Nagyasszonyt tűzte újra műsorára, ez pedig sokak nemtetszésével találkozott.
Nem mintha bárkinek is komolyabb gondja lett volna Mária Teréziával, sokkalta jobban szúrta a mérsékelten úri közönség szemét a darab szerzőjének származása. Szomory Dezső ugyanis zsidó volt, ahogyan a Nemzeti Színház akkori igazgatója, Hevesi Sándor is és ez már elég volt ahhoz, hogy a korszak antiszemita revolversajtója egészpályás letámadást indítson ellenük. Az alkalom sem volt véletlenszerű, hiszen 1927 őszén már zajlott az a vitafolyamat a parlamentben, ami az évtized elején bevezetett numerus clausus törvény enyhítéséről szólt. Klebelsberg kultuszminiszter pedig nem csinált titkot abból, hogy ő maga is a törvény átfogalmazása mellett van.
Innentől kezdve pedig már nem volt nehéz az elzsidósodott kulturális szférán ütni kívánó szélsőjobbnak célba venni Szomory előadását. A bemutatót megelőző napokban már öles címekben hirdette az Új Nemzedék katolikus napilap, hogy a nemzet és a katolikus egyház elleni írásokat publikáló, szeméremsértésért elítélt Szomoryval provokálná a Nemzeti Színház a keresztény közvéleményt. Persze az ügy érdekében lelkesen jelzőhalmozó újságírót az mérsékelten érdekelte, hogy ezekből vajmi kevés fedi a valóságot, így egy évre rá Szomory a bíróságon kényszerítette bocsánatkérésre a szerzőt miattuk, de mindennek semmi jelentősége nem volt már a botrány szempontjából.
Nem csoda hát, hogy az ilyen előzmények után tekintélyes, többezres, a szélsőjobboldali Magyarság szerint tízezres tömeg vonult a színház elé tiltakozni a bemutató ellen, ezért nagyon is jól tette Marinovich főkapitány úr, hogy idejében intézkedett az épület biztonságáról. Így amíg bent, ha kicsit izgatottabb hangulatban is, de elkezdődött az előadás, addig kint, a rendőrsorfal túloldalán a korszak jellegzetes antiszemita rigmusával, az Erger-Bergerrel melegített a tüntető tömeg.