A mű
Kortárs művészeti tárgyú cikkeink, interjúink itt olvashatóak. A HVG Kiadó művészeti lapja, A mű itt elérhető.
| 2023-ban a világ tíz legjobb kiállítása közé sorolta több művészeti szakíró is Philip Guston londoni bemutatkozását; az 1980-ban elhunyt alkotót pedig az elmúlt száz év legfontosabb amerikai festőjének tartják. A több művészeti stílusban megnyilatkozó Guston nemcsak a rasszizmus, az antiszemitizmus és a fasizmus – a számtalan alakban jelentkező gonosz – banalitását választotta kritikai munkái témájául, hanem karikarisztikus módon jelenítette meg az amerikai identitást is. Helyszíni beszámoló a Tate Modern még február végéig futó kiállításáról.
Több éves késés után jutott el tavaly a kanadai-amerikai Philip Guston életmű-kiállítása a londoni Tate Modernbe. Pár éve nagy felháborodást okozott a művészeti világban, hogy neves amerikai múzeumok a londoni intézménnyel együtt a George Floyd halála után kialakult helyzetben a halasztás mellett döntöttek. Pedig az erős üzenetet közvetítő képek önmagukért beszélnek, és egyértelmű kiállást jelentenek a rasszizmus ellen.

Philip Guston fiatalon
Wikimedia Commons / Archives of American Art
Nem kevés bátorság és elszántság kellett ahhoz, hogy a befutott művész, Philip Guston az ötvenhez közel otthagyja a sikert és elismertséget hozó absztrakt ábrázolásmódot, és új képi nyelvet létrehozva, meghökkentő és szokatlan művekkel rukkoljon elő.
Ahogy kritikusa, John Perreault írta róla akkor: „igazán tökösnek kell lenni egy ilyen váltáshoz, mert nagyon sok ember utálni fogja ezeket a festményeket.” (Majd hozzátette, hogy ő nem tartozik közéjük.)