Badiucao karikaturista: A Kínai Kommunista Pártnál jobb PR-ügynökséget nem is kívánhatnék
„Én Sziszüphosz vagyok, a cselekvésben magában találom meg a célt”, mondja magáról a 37 éves kínai művész, aki politikai érdeklődését onnan datálja, hogy (egyébként egy véletlennek köszönhetően) megnézett egy, az 1989-es Tienanmen téri vérengzésről készült dokumentumfilmet. Az egyetem után Ausztráliába emigrált, művészi és személyes pályája azóta is fordulatos, néhol zaklatott és közéleti konfliktusoktól szegélyezett. HVG-portré.
HVG: Sokan a kínai Banksynek titulálják, ez elismerés vagy idegesíti?
Badiucao: Nem gondolom, hogy Banksy nagynénikéjét beviszik az angol rendőrségre, és megfenyegetik. Az ár, amit fizetünk, a kockázat, amit vállalunk, nagyon más. Az egyetlen hasonlóság, hogy sokáig én is elrejtettem az identitásomat, de teljesen más okok miatt. Ahhoz, hogy valaki politikai művészetet űzzön, mindig rá kell lépnie valakinek a sarkára, de Banksy kereskedelmi ellenállása, a „szeretet és béke” üres szlogenjei az emberek olcsó vágyait elégíti ki, valódi következmények nélkül.
Banksy letette névjegyét Ukrajnában, de alkotásai veszélyben vannak
Az ukrán posta bélyegen örökítette meg a híres brit street art művész, Banksy egyik, Kijev környéki alkotását, amelyen egy gyerek dzsúdódobással földre viszi a nála sokkal erősebb ellenfelét. Bár a bélyeg örök emléket állít a graffitinek, kétséges a sorsa az eredeti és a további hat Banksy-alkotásnak.
HVG: Mindig is lázadó természet volt?
B.: Nem, egyáltalán nem. A lehető legunalmasabb diák voltam. Ez elég gyakori Kínában, tulajdonképpen soha nem vagyunk igazán fiatalok. Minden percet tanulással töltünk. Ha jó életet szeretnél, bekerülni egy jó egyetemre, akkor ez az egyetlen út. Nem bulizunk, nem megyünk sehová órák után, csak tanulunk. Én is ilyen stréber diák voltam.
HVG: Hogyan találta meg a művészi stílusát bármiféle képzés nélkül?