Az izraeli-iráni háború lezárását jelentette be Donald Trump
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
A Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége (AICA) nemrég tette közzé 2024-es globális felmérésének eredményeit, amely a művészeti kritika területén dolgozók helyzetét vizsgálta. A kutatás célja az volt, hogy átfogó képet nyújtson a szakmában dolgozók demográfiai összetételéről, munkakörülményeiről, fizetési struktúráiról, valamint szakmai motivációiról. A világ 59 országából érkezett válaszok betekintést nyújtanak a szakma globális kihívásaiba és lehetőségeibe. Ugyan a válaszadók arányában a magyar részvétel kimutathatatlanul alacsony, de a globális felmérés számai így is sejtetik, hogy jelentős szakadék tátong a nyugat-európai és észak-amerikai válaszadók helyzete, valamint a hazai körülmények között.
Az AICA (Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége) friss kutatása átfogó képet ad a művészeti kritikusok helyzetéről világszerte. A kutatás célja az volt, hogy részletesen feltérképezze a szakma jelenlegi állapotát, rávilágítson a tagok munkakörülményeire, demográfiai jellemzőire, szakmai kihívásaira és motivációira. A felmérés adatai alapot nyújtanak az AICA politikai ajánlásainak kidolgozásához, valamint a szakma támogatására és megerősítésére irányuló stratégiák kialakításához. A kutatást három szakértő, Elli Leventaki, Mary Mikaelyan és Omar Mirza készítette. A projekt az AICA International keretein belül zajlott, a szervezet AICA Akadémia programjának részeként. A kutatás tervezését és megvalósítását Mathilde Roman koordinálta a 2023-as krakkói AICA-kongresszuson elindított kezdeményezés részeként.
De mi is az az AICA? A műkritikusokat, kurátorokat, művészettörténészeket és esztétákat tömörítő szervezet 1950-ben alakult, közvetlenül a UNESCO párizsi székhelyén tartott két nemzetközi kongresszus (1948, 1949) után.
Az alapítók célja a műkritika szerepének meghatározása, a művészekkel és a közönséggel szembeni felelősség elemzése, valamint a művészettörténet és a kultúra fejlődéséhez való hozzájárulás volt.
Az alapítók között a kor legismertebb szakemberei szerepeltek, mint például André Chastel, Herbert Read és Lionello Venturi. Egy évvel később az AICA nem kormányzati szervezetként (NGO) hivatalos státuszt kapott. Azóta a szövetség több mint 5000 művészeti szakembert fog össze 95 országból, 63 nemzeti szekció és egy nyílt szekció keretében.
Az AICA 2024-es felmérése világosan bemutatja a művészeti kritikusok közösségének erősségeit és kihívásait. A tagok magas képzettsége és elkötelezettsége mellett a pénzügyi bizonytalanság és a szakma fiatalítása jelentős problémát jelent. A felmérés eredményei fontos alapot nyújtanak az AICA jövőbeli stratégiáinak és ajánlásainak kialakításához, amelyek célja a művészeti kritikusok munkakörülményeinek javítása és a szakma hosszú távú fenntarthatóságának biztosítása. A 2024-es globális felmérésben 434 tag vett részt, ami a teljes tagság körülbelül 8,7%-át jelenti. Az eredmény tehát reprezentatívnak tekinthető, de csak általános megállapítások tételére jogosít.
A felmérés 434 válaszadót foglalt magában, akik a világ 59 országát képviselik. Az adatok alapján a válaszadók 24,4%-a Franciaországban él, ami a legmagasabb arányt jelenti. Az Egyesült Államokban élők 11,1%-ot tesznek ki, míg Spanyolországot a válaszadók 6,8%-a képviseli. Németország és Kanada egyaránt 3,6%-kal szerepel, Hollandiában és Svájcban 2,7%, illetve 2,5% található. Ez az adatsor azt mutatja, hogy az AICA tagjainak többsége Európából származik, de jelentős nemzetközi jelenléttel bír, beleértve Észak-Amerikát és más régiókat is.
A nemek szerinti megoszlásban a női tagok dominálnak: a válaszadók 64,7%-a nő, míg a férfiak aránya 34,1%. Ez az arány több mint kétszeres női többséget jelez. Ezen túlmenően 1,2% queer, transz vagy nem bináris identitásúként azonosította magát. A szakma nemi megoszlása figyelemre méltó, mivel más művészeti területeken gyakran a férfi dominancia jellemző.
A válaszadók korcsoport szerinti megoszlása változatos képet mutat. A legnagyobb arányban a 31-45 és 56-70 évesek csoportja szerepel, mindkét kategóriában 27,6%-kal. A 70 év felettiek 21,4%-ot tesznek ki, míg a 46-55 évesek aránya 17,5%. A fiatalabb, 18-30 éves korosztály mindössze 5,8%-os jelenléttel bír. Ezek az adatok azt jelzik, hogy a művészeti kritika területe tapasztalt szakemberekre épül, míg a fiatalabb generációk bevonása/bevonódása korlátozott.
A szakmai tapasztalat alapján a válaszadók 37,1%-a több mint 31 éve dolgozik a szakmában. További 24,7% rendelkezik 11-20 éves, 23,7% pedig 21-30 éves tapasztalattal. Csak 3,9% dolgozik kevesebb mint 5 éve ezen a területen. Ez a magas tapasztalati szint rávilágít a szakma iránti hosszú távú elkötelezettségre.
Az AICA tagjainak képzettsége kiemelkedően magas. A válaszadók 83,2%-ának van mesterfokozata, doktori vagy posztdoktori képzettsége. Közülük 38,5% mesterfokozattal, 33,9% doktori fokozattal, míg 10,8% posztdoktori státusszal rendelkezik. Az alapképzéssel rendelkezők aránya 9,4%, míg kevesebb mint 1% nyilatkozott úgy, hogy nincs felsőfokú végzettsége.
A tanulmányok területei alapján a válaszadók 44%-a művészettörténetet vagy kortárs művészetet tanult. További 20% bölcsészettudományi, 12% képzőművészeti, míg 10% kulturális tanulmányokat végzett.
Az adatok azt sugallják, hogy az AICA tagjai magasan képzett szakemberek, akik sok esetben multidiszciplináris ismeretekkel is rendelkeznek.
A felmérés egyik fontos kérdése az anyagi bizonytalanság és a karrierváltás kapcsolata volt. A válaszadók 48,4%-a nyilatkozott úgy, hogy soha nem gondolkodott el a karrierváltáson anyagi okokból. Ugyanakkor 43,8% már fontolgatta ezt, ami rávilágít a szakmát érintő pénzügyi kihívásokra.
A jövedelemforrások elemzése szerint a legtöbb válaszadó (66,1%) projektenként számolja el díjazását. Csak 3,7% dolgozik órabérért, míg 5% havi fizetésben részesül. A válaszadók 6%-a nem kap fizetést a munkájáért, ami a szakma kiszolgáltatottságát jelzi.
Az óradíjakat tekintve a válaszadók körében széles skála figyelhető meg: 25% keres 20 euró alatt óránként, 50% óradíja 20 és 50 euró között mozog, 25% keres 50 euró felett, közülük 14,3% 21-30 euró között. Ezek az adatok azt mutatják, hogy bár vannak kiemelkedően kereső szakemberek, a többség alacsony vagy közepes jövedelemre támaszkodik.
Az AICA tagjai által használt írási nyelvek tükrözik a szövetség nemzetközi jellegét. A leggyakrabban használt nyelvek: angol: 38,3%, francia: 24,3%, spanyol: 9,6%. Ezek mellett kisebb arányban szerepel több más nyelv, például német (3,4%), katalán (2,8%), török (2,2%) és portugál (2%).
A válaszadók motivációit tekintve az érzelmi tényezők dominálnak: a válaszadók 65,3%-a említette a „szenvedélyt” és a „szeretetet” fő hajtóerőként. Az intellektuális tényezők, például a kutatás és a tanulás, 34,7%-ot képviseltek. Csak négy válaszadó nyilatkozott úgy, hogy a pénz motiválja őt.
A kihívások között a legtöbben az alulfizetettséget, a bizonytalan munkakörülményeket és a szakma elismertségének hiányát emelték ki.
A tagok szerint az AICA legfontosabb feladatai a következők: a művészeti kritikusok munkájának elismerése és támogatása (30,7%), a szólásszabadság védelme és a cenzúra elleni küzdelem (24,6%), a kritikusok díjazásának védelme (23,6%). Ezek az eredmények rávilágítanak arra, hogy a tagok elsősorban az anyagi és szakmai biztonság erősítését várják a szervezettől.
A felmérésből kiderül, hogy a műkritikusok és kurátorok világszerte anyagi bizonytalansággal küzdenek, de az óradíjak és fizetési modellek jelentősen eltérnek régiónként. Míg a globális átlagban a válaszadók óradíjának legnagyobb része 20-50 euró között mozog, Magyarországon ez az összeg töredéke.
A helyzetet súlyosbítja, hogy a magyar közoktatásból kivezetett művészettörténet-oktatás tovább csökkenti a művészeti kritika iránti társadalmi érdeklődést, miközben a szakmában dolgozók már most is alacsony jövedelemmel és csekély társadalmi presztízzsel és néznek szembe.
Az AICA Magyar Tagozata jelenleg 69 taggal rendelkezik, a párizsi központ további 11 jelentkezés elbírálását végzi. Az új, 2023-ban megválasztott vezetőség egyik legfontosabb célkitűzése az AICA-díj felélesztése volt, amelyet idén januárban három kategóriában ki is osztottak – „Legjobb kritika”, „Legjobb egyéni kiállítás” és „Legjobb kurátori projekt” – véletlenszerűen választott zsűritagok közreműködésével az FKSE-ben (Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület).
További jelentős projektjük a Kurátori praxisok Magyarországon a rendszerváltás után című előadás-sorozat, amely a hazai kiállítástörténet elmúlt harminc évét és meghatározó kurátori tevékenységeit dolgozza fel. Az első évadot az MKE (Magyar Képzőművészeti Egyetem) fogadta be, míg a második évad a METU Művészet- és Designelméleti Intézetével együttműködve folytatódik. Emellett újraindították a szervezet Facebook-oldalát, elindítottak egy Instagram-csatornát, és online elérhetővé tették a lengyel, cseh és szlovák AICA-tagokkal közösen kiadott Bridging the Gaps című kritikatörténeti antológiát, amely a Visegrádi Alap támogatásával készült. Szakmai közéleti tevékenységük során állást foglaltak a középiskolai művészettörténet-oktatás megszüntetése ellen, és más szakmai ügyekben is aktívan jelen voltak/vannak.
A jövőbeli terveik között szerepel az AICA-díjak 2025-ös kiosztása, valamint a „Kurátori Praxisok” sorozat kétnyelvű kiadvány formájában történő megjelentetése. Szintén 2025-ben közös nemzetközi kritikusi projektet terveznek a cseh, szlovák és lengyel tagozatokkal, amely fiatal, harminc év alatti szerzőket mentorálna, összhangban a fent ismertetett kutatási eredményekkel.
_
A cikk elkészültéért köszönettel tartozunk az AICA Magyar Tagozatának képviseletében Balázs-Miklós Katának és Don Tamásnak, az AICA Nemzetközi Irodája részéről pedig Sonja Recansensnek.
A diagramok a felmérés eredményeinek közlésekor bemutatott eredeti diagramok magyarra fordításával készültek.
Ezekre vonatkozó kreditek:
Editorial coordination: Sonia Recasens
Study Design and Realisation: Elli Leventaki, Mary Mikaelyan, Omar Mirza
Translation: Daniela Ayestaran and Sadie Fletcher
@AICA – International Secretariat
Graphic Design: LMpolymago
–
A hvg360 tartalma, így a fenti cikk is, olyan érték, ami nem jöhetett volna létre a te előfizetésed nélkül. Ha tetszett az írásunk, akkor oszd meg a minőségi újságírás élményét szeretteiddel is, és ajándékozz hvg360-előfizetést!
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.