Magyar Power 50: ők a hazai művészeti színtér legbefolyásosabb szereplői
Az A mű 50-es toplistájának első 10 helyén tavalyhoz és az utóbbi évekhez képest szinte csak helyezésbeli különbségek vannak. Akadnak azonban, akik sokkal befolyásosabbnak ítéltettek, mint korábban, és vannak új szereplők is a listán.
A Műértő 2011 decembere óta minden évben közzétette – az Art Review magazin Power 100 nemzetközi listájának mintájára – a hazai művészeti színtér 50 legbefolyásosabb szereplőjének névsorát, amivel a főszerkesztő, Andrási Gábor és az ötletgazda, Emőd Péter itthon is hagyományt kívántak teremteni. A Műértőt 2022-ben felváltotta digitális utódja, A mű, de a Magyar Power 50 rangsorát azóta is minden évben megjelentetjük. A listáról továbbra is elmondható, hogy nagy érdeklődést és többségében pozitív visszhangot vált ki, s az évek távlatából egyre értékesebb lehetőséget nyújt a magyar szcéna alakulásának vizsgálatára.
A rangsort összeállító zsűri tagjai évről évre minimális változásokkal ugyanazok a képzőművészet és a műkereskedelem világát belülről ismerő szakemberek, akiket arra kérünk fel, hogy mérlegeljék az elmúlt év szereplőinek a magyar képzőművészeti életre gyakorolt súlyát. Fontos, hogy itt nem a hatás milyensége esik elsősorban a latba, hanem a konkrét erő, a befolyás, amely alapján nem csak pozitív teljesítmények mutatkozhatnak meg a listán. Ennek ellenére – vagy ezzel együtt – a lista a pontosan mérhető mutatók csaknem teljes hiánya miatt természetesen nem lehet objektív; s azt is minden évben leszögezzük, hogy egyszerre vehető komolyan és játék gyanánt.
Az utóbbi években nemcsak személyekre, hanem intézményekre és kollektívákra is érkezhettek jelölések. Itt azt a gyakorlatot követtük, hogy ha egy adott személy neve egybeforrt az általa vezetett intézménnyel, és mindkettőre érkezett jelölés, ott összevontunk. Ez történt például Fabényi Julia és a Ludwig Múzeum kurátori csapatának esetében, ahol ez utóbbira is érkeztek külön szavazatok. Fehér Dávidnál viszont, aki elsősorban nem csupán mint a Közép-európai Művészettörténeti Kutatóintézet (KEMKI) igazgatója volt „látható” 2024-ben, külön számoltuk a KEMKI kollektívájára érkezett jelöléseket – mely így, számos programjával, kiadványával, pályázatával idén először fel is került a top 50-be.
Míg az Art Review legutóbbi 100-as listáját a hatalmi átrendeződés jellemezte, ez továbbra sem mondható el a magyar szcénáról: bebetonozott dobogós helyét továbbra is tartja Baán László – idén ismét elsőként. A magyar képzőművészeti élet csúcsintézménye, a Szépművészeti Múzeum és az ezzel összevont Magyar Nemzeti Galéria (MNG) felett diszponáló főigazgató befolyása a Liget Budapest egyre több tervének megvalósulásával – a projekt miniszteri biztosaként – folyamatosan nő.
Az általa vezetett intézmények erejét illusztrálja, hogy mind a már említett KEMKI, mind annak vezetője, az idén harmadik helyre előlépett Fehér Dávid művészettörténész a Szépművészeti Múzeum kötelékébe tartozik; az őt előző, ezüstérmes Petrányi Zsolt pedig az MNG főmunkatársa és kurátora – nevéhez 2024-ben is több emlékezetes kiállítás kötődött.

A top 10-ben tavalyhoz és az utóbbi évekhez képest szinte csak helyezésbeli különbségek adódtak. Ugyanúgy itt szerepel az itthon és külföldön is befolyásos, s a kortárs ékszer területén is aktív Spengler–Somlói gyűjtő házaspár (5.); magángaleristaként Pados Gábor (8.), a folyamatosan az élvonalban lévő acb Galéria vezetője; a jelentős kiállításokat szervező és a Velencei Biennálé magyar szerepléseit is felügyelő Ludwig Múzeum igazgatója, Fabényi Julia (4.); képzőművészként Maurer Dóra (10.); a nemzetközi tendenciákkal legláthatóbban együtt mozgó két független kollektíva, az OFF Biennále Budapest és a Trafó Galéria munkáját vezető és összefogó két kurátor: az előbbié Somogyi Hajnalka (6.), utóbbié Szalai Borbála (7.); valamint Mélyi József (9.), a Magyar Képzőművészeti Egyetem tanszékvezetője.

Idén a zsűritagoktól 225 főre érkezett jelölés, de a pontszámok összesítése után felállt közös ötvenes listába végül ezúttal is kevés művész került be, holott az egész szcéna magvát ők jelentik. Az ötven főből idén összesen heten vannak az alkotók – tavaly ez a szám kilenc volt. Maurer Dóra után a következő, a hazai műkereskedelem legfelső ársávját továbbra is uraló Keserü Ilona (13.); őt követi a 2024-es Velencei Biennálé Magyar Pavilonjában kiállító Nemes Márton (30.), a korábban ugyanott szereplő Keresztes Zsófia (35.); új belépőként Keresztesi Botond (45.) és Kaszás Tamás (49.), aki a munkáiban éppúgy konzekvens, mint az utóbbi évek power-listás szerepléseiben; valamint Horváth Gideon (50.).

Tavalyhoz képest sokat lépett előre, a 24. helyről a 14.-re került Erőss Nikolett, a Budapest Galéria főosztályvezetője és művészettörténésze, valamint a 2023-as listán új belépőként a 38. helyen szereplő Páldi Lívia kurátor, aki ezúttal a 19. helyen áll. Munkájuk többek közt a Budapest Galéria kiállítóterében megvalósult következetesen magas színvonalú kiállításokban öltött testet. Szintén sokat javított Don Tamás: a 49. helyről a 33.-ra került, közelítve így a 17. helyen álló Vizi Katalinhoz, akivel sikerült a fővárostól lélektanihatár-távolságban lévő debreceni MODEM jelentős tárlatait 2024-ben is reflektorfénybe helyezni. A több helyezést javítók közt szerepel a két évvel ezelőtt még új belépő, Istvánkó Bea is, aki most a 48.-ról a 32. helyre került, miután a nonprofit galériás modellt és az egyedülálló művészeti könyvesbolti kínálatot idén egy videógalériával toldotta meg az immár ISBN+ néven működő helyszínen.
Az 50-es összesített lista új belépői közt a festőművész Keresztesi Botondon kívül Tausz Ádámot is megtaláljuk, aki bár húsz éve színen van az Antik Enteriőr majd az Art and Antique művészeti vásár szervezőjeként, két éve a kortárs piacon is szintet lépett a Budapest Contemporary, majd 2024-ben a Füred Art Week elindításával. Tausz nemcsak hogy felkerült a Magyar Power 50-re, hanem 39. helyével meg is előzte az eddig rendre a listán szereplő, a hazai műkereskedelmi vásár szcénát képviselő, jelenleg a 44. helyen álló Ledényi Attilát, az Art Market Budapest igazgatóját.
Szintén új szereplő Baki Péter (48.) a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház ügyvezető igazgatója és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Intézetének művészeti és tudományos igazgatóhelyettese, egyetemi oktató, kurátor és szerző, akinek mostani toplistás helyezése a Liget Projekt keretében az Andrássy úti Klösz-villába költöző, jelenleg Kecskeméten található Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatói pozíciójának szól.

A visszatérők közt található – egy év kihagyás után – Miklósvölgyi Zsolt (47.) szerkesztő, művészeti író, aki a 2024 áprilisában tragikus hirtelenséggel eltűnt Artportal főszerkesztői székéből került az acb Médiához. Szintén régi-új szereplő az utoljára a 2021-es évet értékelő ötvenes listán szereplő Molnár Annamária (37.), akinek a 2009 óta működő kortárs galériája által képviselt Konok Tamás három műve is bekerült 2024-ben a párizsi Pompidou Központ gyűjteményébe.

Végül, de semmiképp nem utolsósorban fontos visszatérő 2021 után újra a listán András Edit (36.), aki mérvadó elméleti köteteivel, szakmai jelenlétével mindig is befolyásos, tekintélyt képviselő, lényeges vonatkozási pont volt. 2024 októberében nevezték ki a pozsonyi művészeti akadémia díszdoktorává, novemberben első magyar díjazottként neki ítélték oda a régió legjelentősebb, kétévente átadott művészettörténészi kitüntetését, az Igor Zabel-díjat. Az indoklás szerint „a kelet-európai művészet és művészettörténet-írás ellenhegemón diskurzusaihoz való hozzájárulása, valamint progresszív és kritikus (feminista) kurátori, kutatói és szerzői munkássága elismeréseként”. Egy friss, vele készült rádióinterjúban hangsúlyozta: a művészetnek mindig is része volt, hogy reflektáljon arra a világra, amelyben élünk. Azonban ma Magyarországon a problémafelvetésekkel foglalkozó, a kortárs helyzetre reagáló képzőművészet erősen el van nyomva, ugyanakkor a regnáló politikai kurzus „a képek erejét nagyon is használja”.

2. Petrányi Zsolt (6.) művészettörténész, MNG Jelenkori Osztály – 760
3. Fehér Dávid (5.) művészettörténész, Szépművészeti Múzeum, igazgató, KEMKI – 686
4. Fabényi Julia (3.) főigazgató, LUMU, kollégiumi tag, NKA – 618
5. Spengler Katalin és Somlói Zsolt (2.) műgyűjtők – 610
6. Somogyi Hajnalka kurátor és az OFF Biennále Budapest csapata (7.) – 573
7. Szalai Borbála kurátor (8.), Trafó Galéria – 555
8. Pados Gábor (4.) galériatulajdonos, acb Galéria, műgyűjtő – 551
9. Mélyi József (12.) művészettörténész, kritikus, tanszékvezető, MKE – 546
10. Maurer Dóra (9.) képzőművész – 507
11. Pőcze Attila (11.) galériatulajdonos, Vintage Galéria – 455
12. Valkó Margit (15.) galériatulajdonos, Kisterem – 400
13. Keserü Ilona (18.) képzőművész – 354
14. Zsikla Mónika (10.) kurátor, Einspach & Czapolai Fine Art – 345
15. Erős Nikolett (24.) kurátor, Budapest Galéria – 337
16. Horányi Attila (36.) oktató, MOME – 329
17. Vizi Katalin (13.) ügyvezető igazgató, MODEM – 325
18. Küllői Péter (17.) befektető, filantróp – 321
19. Páldi Lívia (38.) művészettörténész, Kiscelli Múzeum – 308
20. Rieder Gábor (37.) művészettörténész, MNB Gyűjtemény tanácsadó – 304
21. Virág Judit (22.) műkereskedő, Virág Judit Galéria és Aukciósház – 287
22. Topor Tünde (29.) főszerkesztő, Artmagazin – 260
23. Einspach Gábor (21.) galériatulajdonos, Einspach & Czapolai Fine Art – 253
24. Bencze Péter (27.) galériavezető, Everybody Needs Art, Longtermhandstand – 251
25. Kieselbach Tamás (31.) műkereskedő, Kieselbach Galéria – 243
26. Százados László, muzeológus, KEMKI, MNG, a Balkon szerkesztője – 241
27. Hegyi Dóra (19.) művészettörténész, tranzit.hu – 236
28. Kopeczky Róna (30.) kurátor, acb Galéria – 232
29. Matolcsy György és az MNB Gyűjtemény (16.) – 231
30. Nemes Márton (35.) képzőművész – 226
31. Fenyvesi Áron (34.) kurátor, acb Galéria – 220
32. Istvánkó Bea (48.) művészettörténész, ISBN+ – 212
33. Don Tamás (49.) kurátor, MODEM – 210
34. Deák Erika (23.) galériatulajdonos, Deák Erika Galéria – 205
35. Keresztes Zsófia (44.) képzőművész – 201
36. András Edit művészettörténész, MTA – 184
37. Molnár Annamária galériatulajdonos, Molnár Ani Galéria – 183
38. Kukla Krisztián (25.) oktató, művészeti vezető, aqb – 177
39. Tausz Ádám, a Budapest Contemporary és az Art and Antique főszervezője – 167
40. Székely Katalin (47.) kurátor, Centrális Galéria – 157
41. Geskó Judit (28.) művészettörténész, Szépművészeti Múzeum – 145
42. Mucsi Emese (42.) kurátor, Capa Központ – 143
43. Bencsik Barnabás (26.) művészettörténész –141
44. Ledényi Attila (45.) igazgató, Art Market Budapest – 140
45. Frazon Zsófia (41.) muzeológus, Néprajzi Múzeum – 134
45. Keresztesi Botond képzőművész – 134
46. KEMKI – 121
47. Miklósvölgyi Zsolt kritikus – 119
48. Baki Péter fotótörténész, igazgató, Magyar Fotográfiai Múzeum – 117
49. Kaszás Tamás (43.) képzőművész – 110
50. Horváth Gideon (39.) képzőművész – 107
* Összpontszám. Az 1. hely 100 pont, a 2. 80 pont, a 3. 60 pont, a 4. 55 pont, az 5. 50 pont, a 6. 45, a 7. 44 pont. A 8.-tól egyesével csökken, az 50. hely 1 pontot ér. Zárójelben a tavalyi 50-es listán elért helyezés.
Nyitóképünkön Keserü Ilona: Mozaikterv (SOTE), 1974