Crème de la crème – világsztár francia kortárs művészek a Ludwig Múzeumban

Kíváncsi arra, hogy Európa egyik legfontosabb művészeti központjában miket tartanak kiemelkedően jó kortárs műveknek? Franciaországról van szó, ahol nagyságrendileg több pénz és figyelem jut kortárs művészetre, mint nálunk, és ahol feltehetően kisebb a szakadék (ha van egyáltalán) a hivatalosan támogatott művészet és a politikailag akár kényelmetlennek számító műveket létrehozó művészek között. Párizs (valójában: egész Franciaország) kortárs művészetének krémje látható Budapesten, a Ludwigban, a Talált terepen – művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításon.

Crème de la crème – világsztár francia kortárs művészek a Ludwig Múzeumban

A történet úgy kezdődött, hogy a budapesti Francia Intézet megkereste a Ludwig Múzeumot azzal a kérdéssel, hogy rendezne-e egy kiállítást a legrangosabb magánalapítású francia képzőművészeti elismerés, a Marcel Duchamp-díj elmúlt 25 évéről. Ehhez szabad kezet adnának a magyar kurátoroknak, hogy azok olyan szempontok alapján válogassanak az elmúlt negyed évszázadban a díjra jelöltek munkái közül, hogy a létrejövő tárlat egyrészt reprezentálja a díj szellemiségét, másrészt a magyar közönség is minél könnyebben tudjon kapcsolódni a művekhez.

Egy ilyen felkérésre természetesen „igen” a válasz, már csak azért is, mert ez lehetőséget ad olyan, sok esetben világhírű alkotók Budapesten való bemutatására, akiket nem biztos, hogy máskülönben láthatna a magyar közönség.

A Marcel Duchamp-díjat a magángyűjtők által létrehozott ADIAF (Egyesület a francia művészet nemzetközi terjesztéséért) alapította 25 éve. Minden évben négy művészt jelölnek a díjra, akiknek a műveit a Center Pompidouban állítják ki, mielőtt kiválasztják az az évi nyertest.

„A magánalapítású egyesület fennállásának 25 éve alatt tehát 100 művészt jelöltek a díjra.  Úgy éreztük, hogy egy ekkora merítésből válogatva kitűnő lehetőség nyílik arra, hogy a magyarországi közönségnek bemutathassuk, mi történt Franciaországban a kortárs művészeti szcénában az utóbbi 25 évben” – mondta Jan Elantkowski, aki a megvalósult budapesti kiállítás egyik kurátoraként végigvezetett a kiállításon, kiemelve egy-egy munkát.

Kiállítási enteriőr
Bíró Dávid

„Az volt az első gondolatunk, hogy egy történetileg átfogó, reprezentatív kiállítást hozunk létre. De hamar arra jutottunk, hogy ez nem reális, a rendelkezésre álló tér sem elégséges hozzá, de ami ennél is fontosabb, a művészek által felvetett társadalmi témák sokkal érdekesebb koncepció felé mutattak. Ezért aztán inkább azt próbáljuk megmutatni, hogy a franciaországi kortárs művészeti szcéna mit mond a francia társadalomban jelenlévő problémákról” – folytatta Jan Elantkowski. „A kiállításnak a Talált terepen címet adtuk, ami egyrészt utal a ready made-re (‘talált tárgy’), és rajta keresztül Duchamp munkásságának egyik lényeges elemére, másrészt, kurátor társammal Kálmán Borbálával nagyon hamar felfedeztük, hogy a Duchamp-díjra jelölt művészek munkamódszere sokszor emlékeztet a kutatókéra, vagyis a folyamat, amely elvezet a műalkotások megszületéséhez, gyakran kutatói hozzáállás eredménye. Műveik létrehozásakor kimentek a négy fal közül valamilyen „terepre”, azaz a különféle társadalmi, politikai témákkal foglalkozva gyakran egészen mélyreható terepmunkát végeztek” – tette hozzá Jan Elantkowski.

A kiállítás nyitó terében a kurátori szöveg foglalja el az egyik falat, és ott olvasható annak a tizennyolc francia művésznek is a neve, akiket a két kurátor végül kiválasztott. A névsoron végigfutva feltűnhet, milyen sok köztük a nem francia hangzású név. A Marcel Duchamp-díj ugyanis inkluzív: elvileg minden Franciaországban élő és alkotó művész számára elérhető, függetlenül attól, hogy az illető francia állampolgár-e. Ha valaki valamilyen szinten hozzátesz a francia művészethez Franciaországban, akkor a művészeti közeg részének tekintik. Emiatt aztán a díjra jelölt és a budapesti válogatásban szereplő alkotók is sokszínű háttérrel rendelkeznek. Egyébként már a díj legelső, 2000-es kiadásának nyertese, a Párizsban élő Thomas Hirschhorn is svájci születésű.

Thomas Hirschhorn: „Hol állok? Mit akarok?”, 2007
A művész jóvoltából

Ugyanebben az előtérben, nagy méretben egy másik falra vetítve a Franciaországban felnőtt, algériai származású Zineb Sedira videóján egy idősebb férfit látunk sétálni egy művelés alá vont terepen, és ez sajátos módon utal a kiállítás címére is. A videó poézise és társadalmi vonatkozásai persze csak akkor bontakoznak ki teljesen, ha a látogató elolvassa a mű születésének háttértörténetét is. A mozgóképen ugyanis a művész korábban földművesként dolgozó apját látjuk, aki a tíz évig tartó algériai polgárháború lezárulta után először látogat el egykori hazájába, és valamikori földjein járkálva mintegy körbeírja annak határait.

„Minden egyes résztvevő művészről olvasható szöveg a kiállításban. Igyekeztünk egyszerűen fogalmazni, valamint kontextust teremteni a művekhez, illetve rámutatni bizonyos kapcsolatokra az itt kiállított műtárgyak között. A kiállított műalkotások tematikái közül pedig négy aspektust emeltünk ki, és ezekre vonatkozó ún. széljegyzeket is elhelyeztünk a falakon, melyek a következők: narratíva; helyreállítás, környezet, tudomány; az ember és a természet viszonya; illetve: a művész mint  kutató, megfigyelő, állampolgár. Ezek segíthetnek továbbértelmezni a műveket” – mutatott rá Jan Elantkowski.

A kérdésre, hogy a kiállítók közül kik számítanak sztároknak franciaországi vagy esetleg világszinten is, Jan Elantkowski azt felelte: „Majdnem mindenki az. Csak néhány példa: Kader Attia mindenképpen, Bertille Bak szintén az élvonalba tartozik; Mohamed Bourouissa – akinek a Périphérique című fotósorozatát mindenképpen ajánlom – hasonlóan nagy név, tavaly volt a Palais de Tokyóban egyéni kiállítása. Nem kevésbé ismert a marokkói származású Latifa Echakhch, aki Svájcot képviselte a Velencei Biennálén 2022-ben, vagy Julien Creuzet, aki pedig Franciaországot tavaly.  Camille Henrot-nak a kiállításban látható Nagy fáradtság című munkája 2013-ban elnyerte a fődíjat Velencében.

Kiállítási enteriőr
Bíró Dávid

Három kelet-európai származású művész is szerepel a kiállításban, a román Mircea Cantortól például a 2012-ben készült Ne ítélj, rostálj, lőj! című, szitákból összeállított rózsaablak látható, amelynek sodronyaiba beton és aranyozott fém töltények ütöttek lukakat és akadtak bele. A mű a világ több pontján jelen lévő fegyveres krízis miatt szinte mindig aktuális. 

Közben járjuk a kiállítást, és épp Noémie Goudal videóinstallációja előtt állunk. A Supra Strata című munka egy nagy méretben kivetített egycsatornás videón megfigyelhető jelenet, egy különös mozgókép, amely egy folyamatos átalakulás alatt álló természeti tájat, pontosabban egy táj kulisszáját ábrázolja. „Ez a színházi díszletre emlékeztető látvány úgy született, hogy Goudal először elkészítette a munkához felhasználandó analóg fényképeket, nagy méretben kinyomtatta, majd fémkeretre feszítette és lelógatta őket egymás mögött, rétegesen. A videón az látható, hogy időközönként lefújja valamelyik réteg egy részletét egy képen kívüli szerkezet vagy személy valamilyen szerrel, amitől az adott helyen a kép feloldódik, és a papíranyag kisebb-nagyobb darabokban leszakad az állványra függesztett teljes képből. Amikor egy-egy rész lehullik, mindig megpillantunk mögötte egy másik réteget, így alakul át a táj, és így változik folyamatosan a perspektíva is” – magyarázta Jan Elantkowski, majd így folytatta: „sokféle módon lehet ezt értelmezni, többek között úgy is, mint az antropocén kor emberi tevékenységére vonatkozó kritikát. Nagyon szeretem ezt a művet!”

Noémie Goudal: Supra Strata, filmstill, 2024
A művész jóvoltából

Az én kedvencem viszont a rövid bejárás alatt Bertille Bak Bányászporontyok című műve lett, egy ötcsatornás, függőleges képernyőkön megjelenő videómunka, amelynek bár rövid részletei láthatóak a neten több helyen is, azok nem adják vissza azt az erős élményt, amelyet a 13 perces munka in situ megtekintése nyújt. „Bertille Bak gyakran dolgozik úgy, hogy kiválaszt magának egy embert vagy embercsoportot, és hosszabb ideig követi. Ebben a műben is érződik a társadalmi elkötelezettség és a mögötte meglévő kutatói munka. Az ötcsatornás videóinstalláció mindegyik képernyőjén olyan gyerekeket látunk, akik a valóságban bányászként dolgoznak, öt különböző országban. Azt gondolná az ember, hogy ha ilyen témával foglalkozik valaki, akkor bizonyára egy dokumentumfilm lesz az eredmény, de nem ez történt. Bertille Bak a nyersanyagot, amelyet leforgatott a gyerekekkel, többféle filmes eszközzel manipulálja, mert nem az a célja, hogy a nyers valóságot mutassa be. Furcsa, vizuálisan megkomponált helyzeteket látunk zenei aláfestéssel és különös színekkel, akár még a Wes Anderson-filmek világa is eszünkbe juthat” – vont párhuzamot Jan Elantkowski, majd felhívta a figyelmet még valamire: „azt a darabokból álló szivárványt, amelyik a videóinstalláció fölött látható, itt a Ludwig Múzeumban festették óvodás gyerekek múzeumpedagógiai foglalkozáson. A művész ugyanis minden olyan helyszíntől, ahol a művét kiállítják, azt kéri, hogy a műhöz tartozó kartonszivárványt helybéli gyerekek készítsék el. Ez a mű témáját adó gyermekmunka és a játékidő kontrasztját erősíti.”

Kiállítási enteriőr
Bíró Dávid

A mozgóképes és fotográfiai anyagok mellett számos vegyes technikájú installáció, nyomatok, rajzok, plasztikák láthatóak a kiállításban. És bár vannak olyan művek az anyagban, amelyekhez a művet támogató háttéranyagok, és az alkotók impresszív művészeti karrierjéről szóló információk ellenére is nehezebb közel kerülni, mindenképpen informatív és elgondolkodtató tárlat a Ludwig Múzeum Talált terepen című kiállítása. Jól látni, hogy hol tart a társadalmi problémákra érzékeny kortárs művészet reakciókészsége, illetve komolyan vétele Nyugat-Európában, másfelől az artworld hol átgondolt, hol rejtélyes validálási és működési mechanizmusait is érzékelni lehet.

Megtekinthető augusztus 24-ig.

A nyitókép forrása: Bíró Dávid