szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Fellángolt a vita Karinthy Frigyes 1929-es elméletéről. Egy kutatócég adatai szerint hat helyett már csak 4,74 lépés kell ahhoz, hogy ismerőst találjunk, de a Facebook pontosít: még ennél is kevesebb, csupán 3,74 lépésre vagyunk egymástól.

Ha elkezdjük felgöngyölíteni kapcsolati hálónkat, a Földön minden ember hat másik ember „távolságra” van egymástól Karinthy Frigyes 1929-es „hat lépés távolság” elmélete szerint. Azaz elég öt közös ismerős, hogy bárkihez eljussunk. Az elméletet több kísérlet, egy film és az a játék tette népszerűvé, amelyben a játékosok megpróbálták hat lépésben összekapcsolni Kevin Bacont egy másik hollywoodi sztárral. Matematikusok, szociológusok és a fizikusok már régóta próbálják a sejtést igazolni, cáfolni és pontosítani.

Most két forrásból is újabb számokkal rukkoltak elő. Egyes cikkek szerint, melyek a Laboratory for Web Algorithmics adatát idézik, a hatelemű lánc 4,74-re csökkent. A Facebook szerint viszont ebből a számból egyet le kell vonni – utóbbit a BBC hírében olvashatjuk. A Facebook szerint ugyanis bárki kapcsolatba kerülhet bárkivel úgy, hogy a két aktív Facebook-felhasználó között 3,74 tagból álló ismeretségi lánc áll. A kísérletben aktív Facebook-tagok vettek részt – a Facebook meghatározása szerint az számít aktívnak, aki 28 nap alatt legalább egyszer bejelentkezett a közösségi oldalra. A 3,74-es átlag úgy jön ki, hogy a facebookozók 99,6 százaléka legfeljebb öt lépésre van más Facebook-felhasználóktól, 92 százalékkal pedig maximum négy lépésben lehet kapcsolatba kerülni.

Facebook

Lars Bäckström viszont már sokkal nagyobb mintával dolgozhatott – a Facebook adatbázisából, amely 721 millió aktív tagot számlál, azaz a földlakók majdnem 10 százalékát vizsgálta – és a közöttük levő 6,9 milliárd kapcsolatot. A kutatás során figyelmen kívül hagyták a rajongói oldalakat, a hírességek Facebook-profiljait.

Az elméletet Stanley Milgram amerikai pszichológus igazolta. Az 1967-es kísérlet során Milgram véletlenszerűen kiválasztott Kansas és Nebraska államban élő embereket kért meg arra, hogy próbáljanak egy levelet postán eljuttatni egy - általuk ismeretlen - Massachusetts államban élő személynek. Minden résztvevőt arra kért, küldje a levelet olyasvalakinek, akiről feltételezi, hogy ismerheti a célszemélyt, vagy legalábbis közelebb lakik hozzá. Az egyik "ágon" 60, a másikon 160 levél indult útnak. A 60 levélből mindössze 3 érte el a célját nyolc emberen keresztül (9 lépés távolság), a 160 levélből azonban már több: 44 ért el Massachusettsbe, 2-10 lépésnyi távolságra mutatva egymástól a két személyt. A 2008-ban végzett hasonló vizsgálat még 4,28 lépcsőfokos különbséget, azaz köztes személyt mutatott a tagok között. Kutatók szerint az átlagos távolság azonban stabilizálódni látszik, és nem lesz ennél sokkal kisebb.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Kult

A Facebook-film írója forgathat Steve Jobsról

Film készülhet az október elején elhunyt Steve Jobsról. Az Apple egyik alapítójáról szóló alkotást valószínűleg Aaron Sorkin, A közösségi háló című dráma Oscar-díjas forgatókönyvírója forgatja majd.

hvg.hu Tech

Nem az Anonymous műve a facebookos pornóspam

Döglött kutyák, nemi szervek, megcsonkított testek – sok Facebook felhasználó tudtán kívül ízléstelen képeket terjesztett a közösségi oldalon. A Facebook tudja, ki felelős a pornóspam-támadásért, de a mintegy 800 millió felhasználót elérő fertőzés nem az Anonymous hacktivista csoport műve. A Facebook azt állítja, az erőszakos képek nagy részét már letakarították az oldalról.

hvg.hu Tech

Egyre több a halott a Facebookon

Annak ellenére, hogy a Facebookot elsősorban a fiataloknak találták ki, az első csatlakozók felett is eljár az idő.

hvg.hu Tech

Radar alatt repül a Facebook

Közösségi tartalomnak álcázott hirdetéseket jelenít meg a Facebook. Már nem pusztán az ismerősök aktivitása látható az értesítésfolyamban, hanem a „szponzorált történetek” is.

hvg.hu Tech

Reklám és arcanalízis Facebook-profil alapján

Egy pillantás a kirakatra, és a videókamera rögzíti a potenciális vásárló arcát, egy szoftver pedig meghatározza az illető életkorát és nemét. Az USA-ban ez már a valóság. Nem túl nagy erőfeszítés kideríteni az érdeklődő nevét sem, elég a Facebook-profilokból adatbázisba rendezni a képeket és a hozzájuk tartozó neveket. A közeljövő lehet a Facebook-profilok alapján készült, névre szóló, célzottan az üzlet előtt álló személyre szabott reklám.