Jungheinrich
Jungheinrich
Tetszett a cikk?

Egyre több nagyvállalat dönt amellett, hogy raktárrendszerét robotok használatával fejleszti. Így elkerülhető az, hogy az emberi munkaerőt ismétlődő folyamatok elvégzésére pazarolják, gyorsabb és pontosabb szállítást tesznek lehetővé, valamint a baleset és károkozás esélyét is csökkentik. Cikkünkben néhány nagyobb logisztikai cég fejlesztéseit néztük meg közelebbről.

Az úszómedencék nagykereskedelmi forgalmazásával foglalkozó osztrák Steinbach csoport több nagy kihívással került szembe a bővüléskor: az egyre több feladat és megrendelés teljesítéséhez automatizált logisztikai központ létrehozására volt szükség. Ezért az észak-ausztriai Linz mellett található Aistingban ma már rakodódaru száguld a sorok és a szintek között, hogy gyorsan és pontosan mozgassa az árucikkeket a 4500 rakhellyel rendelkező, 34 méter magas létesítményben.

A raktári felrakó gépekkel elérték, hogy a 3 ezer négyzetméter alapterületű raktárból a lehető leggyorsabban útnak indulhassanak a termékek a címzettekhez. A 20 ezer rakhelyes doboz raktáruk is teljesen automatizált, ebben 2 felrakógép működik, a 4500 raklapnak helyet biztosító paletta-raktáruk pedig 19 ezer rakhellyel és 3 rakodódaruval szolgálja ki az előző két helyszínt. A létesítményen belüli szállítást egy 14 tonnás automata felrakógép látja el, amelyik óránként akár 50 raklapot is át tud helyezni az egyik pontról a másikra. 

A Steinbach csoport ügyvezetője, Peter Steinbach a fejlesztés eredményéről elmondta, hogy az automatizációnak köszönhetően az osztrák kiskereskedelmi szektornak 24 órán belül, Európa többi országába pedig 48 órán belül le tudják szállítani a teljes raklapokat.

Hasonlóan támaszkodik a gépek teljesítményére hollandiai üzemében a ThyssenKrupp csoport, ahol a belső szállítási folyamatot automatizálták. A rendszer a lépcsőliftekhez tartozó sínelemeket mozgatja a különböző munkahelyszínek között.

A cél a munkatársak tehermentesítése

Az automata, vezető nélküli targoncákkal (automated guided vehicle, AGV) működő gyárban az volt a cél, hogy tehermentesítsék a munkatársakat, és a lehető legkevesebbszer álljon le a termelés a belső szállítás bármilyen problémája miatt. Az automatizált rendszer további előnye, hogy az anyagmozgás is jobban nyomon követhető a gyártási folyamat egésze során.

A sínek gyártásához 6 különböző részleg összehangolt munkája szükséges. A csövek és az állványprofilok elkészítéséhez a részelemeknek minden helyszínre el kell jutniuk, amit az automata, vezető nélküli targoncák segítségével oldanak meg. Fontos, hogy a rendszer a kapacitás későbbi növelésére is alkalmas, a további AGV-k is egyszerűen csatlakoztathatóak a már meglévőhöz.

A ThyssenKrupp Krimpen aan den IJsselben található üzemében automata vezérléssel működnek a vezető nélküli targoncák. A navigációjukhoz nincs szükség padlóba helyezett eszközökre, az irányítás lézernavigációval történik. A lézernavigációt az állványokon, a falakon és az oszlopokon elhelyezett reflektorpanelek vezérlik. A balesetek és a sérülések elkerüléséért a targoncákon többféle biztonsági szenzor is található. Amennyiben bármilyen tárgy gátolja az előre kijelölt haladási útvonalat, a gép megáll, és amint az út ismét szabaddá válik, az AGV automatikusan folytatja a feladatát.

A németországi Rudolph Logistik cégnél is beruháztak 2 automatizált vezető nélküli targoncákkal üzemelő rendszerre, hogy optimalizálják a raktárban végzett folyamatokat. 8 hetes tervezési és tesztelési idő után döntöttek úgy, hogy a már meglévő raktárrendszerük és tárolóhelyiségek mellé telepítik az AGV-ket is.

Automaták az éllemiszergyártásban

Az angliai AVO cég Európa egyik legnagyobb fűszerspecialistája ugyancsak arról döntött, hogy automatizációval javítja az intralogisztikai folyamatait. Ehhez három szempontot vettek figyelembe. Az első az volt, hogy nagyobb pontosságot akartak elérni a fűszerkeverékek összeállításánál.

A második a dolgozók tehermentesítése volt az ismétlődő feladatok alól, a harmadik pedig a receptúrák folyamatos visszakövetésének igénye. Ezeken kívül az is cél volt, hogy a különböző komponensekből kisebb töltőmennyiségeket keverjenek össze - mindezt a szennyeződések teljes kiszűrésével.

Ezért a fűszergyártó vállalat üzemében lézervezérelt, automata, vezető nélküli targoncákra bízták a fűszerek adagolását. A gépeknek az a feladatuk, hogy a gyűjtőtartályokat a lehető legnagyobb pontossággal helyezzék a töltő- és adagoló berendezések alá. A lézernavigációval irányított mozgás a legoptimálisabb útvonalakon történik, és használatával teljesen kiküszöbölhetőek a szállítások alatt bekövetkező káresemények.

További előnyük, hogy egyszerűen integrálhatóak a már meglévő raktárinfrastruktúrába és az automata üzemeltetéssel megszűnik a feldolgozási és várakozási idő. A lézernavigációval nincs szükség a talajban elhelyezett vezetőszálakra, így az AGV környezetében a raktárszerkezet a gyártási folyamatok megváltozásával bármikor rugalmasan átalakítható.

Goran Milosevic, az AVO gyár üzemvezetője azt mondta, hogy az alapanyagokat korábban elsősorban manuálisan szállították. Az automatizálás előtt az üzemben 8 nyersanyagot tudtak kezelni, az automatizálást követően pedig már 40 fűszer adagolása történik.

Idő- és költségmegtakarítás automatizálással - biztonságosan

A Gyermelyi Logisztika Kft.-nél összesen 8, lézernavigációs rendszerrel felszerelt ERC 215a típusú automata targoncát alkalmaznak, valamint két akkumulátortöltő állomást.

A vállalat alapvetően három feladatra keresett megoldást. Az egyik a tésztagyártásból és a malomüzemből a csomagolt és palettázott áruk szállítása az automata magasraktárak görgőpályás átadópontjaira.

A másik feladat az automata raktárakból történő kitárolás, és a kitárolt áruk szállítása a kiszállítási területekre. A Jungheinrich AGV-k harmadik feladata az automata raktárakból az áruk egy elkülönített kézi komissiózási területre szállítása.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Jungheinrich Hungaria Kft. megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Jungheinrich BrandChannel

A Mikulásnak és a Jézuskának is besegítenek a robotok

A magyarok jóval több édességet vesznek karácsonykor, mint az év többi részében, a magyar édességpiac forgalmának egyik legnagyobb részét a szaloncukor teszi ki. De hogy lehet mozgatni ezt a hatalmas csokimennyiséget és hogy jönnek a képbe a robotok?

Jungheinrich BrandChannel

A lítium az új arany?

Miközben a világ egyik felében még csak gondolkoznak rajta, hogy megéri-e tárolni az energiát, Ausztráliában a Tesla 60 nap alatt felépített egy lítium-ion akkumulátortelepet, mellyel stabilabbá vált egy fél földrész áramellátása. Tényleg a lítium-ion technológia határozza majd meg a jövőt?

Jungheinrich

Önműködő raktárak forradalmasítják a logisztikát

Helyettünk gondolkozik és dönt, a megrendelések alapján üzen a gyártónak, rendel, számláz és irányítja az önvezető targoncákat. Nem beteg és nem fáradt, a nap 24 órájában képes dolgozni. Jól jönne egy ilyen munkaerő a raktárba, igaz?

Jungheinrich BrandChannel

Papírpalettákkal ötvözi a logisztikai csúcstechnológiát az IKEA Soroksáron

Az egyik legegyszerűbb alapanyaghoz nyúlt a svéd IKEA bútorgyártó és forgalmazó vállalat, ahol újszerű megoldásokkal kísérleteznek mind a szállítás, mind a raktározás területén. Az egyik legfontosabb, hogy papírra váltották fel a fa raklapokat, ami a cég soroksári áruházánál is nagyot növelt a hatékonyságon.

Jungheinrich BrandChannel

10 tény, amit nem tudott a lítiumról

Talán nem túlzás, hogy az elektromos autózás korában, akkor, amikor el sem tudjuk képzelni az életünket kütyük nélkül, a világ legfontosabb fémjévé lépett elő a lítium, amelyből a felsoroltak akkumulátora készül. Jelenünk egyik legértékesebb anyaga körül rengeteg érdekes, sokszor megdöbbentő tény, tévhit és legenda kering. Ezekből válogattuk ki a legérdekesebbeket.

Jungheinrich BrandChannel

Modern dizájn és hatékonyság? Lehetséges!

Gondolná, hogy egy beépített lítiumionos akkumulátor segít abban, hogy szebb dizájnja lehessen egy targoncának? Na de miért fontos ez? Azért, mert a formatervezés nem csak a szépséget szolgálja, hanem könnyebbé és hatékonyabbá teszi a munkavégzést. A világ első ilyen, integrált akkumulátorral működtetett targoncája már Magyarországon is dolgozik. Utánanéztünk, milyen előnyöket jelent a dizájndíjas gép.

Jungheinrich BrandChannel

A „megrendelem” gomb, és ami mögötte van

Ma már nem meglepő, sőt inkább elvárás, hogy ha online rendelünk valamit, az pár napon belül el is érjen hozzánk. De belegondolt már, hogy mi minden történik a megrendelem gomb megnyomásától egészen addig, míg a terméket a kezébe veheti?