Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Gondolná, hogy egy beépített lítiumionos akkumulátor segít abban, hogy szebb dizájnja lehessen egy targoncának? Na de miért fontos ez? Azért, mert a formatervezés nem csak a szépséget szolgálja, hanem könnyebbé és hatékonyabbá teszi a munkavégzést. A világ első ilyen, integrált akkumulátorral működtetett targoncája már Magyarországon is dolgozik. Utánanéztünk, milyen előnyöket jelent a dizájndíjas gép.
Manapság nem csak az autóiparban és az ülőbútoroknál fontos az, hogy a dizájn kényelemmel járjon együtt, hanem a nagyszériás járművek és munkagépek esetében is. Egy modern traktor vagy targonca vezetőfülkéjében ugyanúgy megjelenik a formatervezés, amivel nagyobb hely, kényelmesebb ülés, több funkció jut a gép kezelőjének. Így később fárad el a dolgozó, növekszik a teljesítőképesség. A targoncákba rugalmasabban beépíthető, kisebb akkumulátorok lehetővé teszik azt, hogy a tervezőmérnökök több hellyel gazdálkodjanak, amikor az adott munkagép ergonómiáján, kinézetén és funkcióin dolgoznak.
Dizájn a gépgyártásban: versenyben az ipari formatervezés
A formatervezés, ezen belül az ipari formatervezés vagy dizájn az iparban előállított tárgyak formai-esztétikai kialakításával foglalkozik. A kifejezés a második világháború utáni időszakban alakult ki – írja a Wikipedia –, és ötvözi az esztétikát, a formát és a funkcionalitást. A szakma egyik legrangosabb nemzetközi elismerése az iF Design Díj, amely az adott évben megjelent fejlesztések közül választja ki a legjobbakat. A díjakról elismert dizájnszakemberek döntenek 7 kategóriában: termék, csomagolás, kommunikáció, belsőépítészet, szakmai koncepció, szolgáltatás tervezés / UX és építészet. Idén több, mint 6400 pályázat közül választották ki azokat, amelyek a müncheni BMW-Világ élménycentrumban rendezett gálán elnyerték a győztesnek járó trófeát. Köztük volt a Jungheinrich ETV 216i típusú targoncája is, amelynek egyik legnagyobb különlegessége, hogy a már említett módon valósította meg az új, forradalmi dizájnt.
A gép a világ első olyan targoncája, amelynél az energiaforrást fixen a gépdizájnba építették be. A lítiumionos akkumulátor beépítése jóval nagyobb helyet biztosít a vezetőfülkében, ennek pedig a gépkezelő kényelmén túl több szerepe is van. A targoncás látótere is nagyobb, ezzel jelentősen csökken a holttér miatt előforduló balesetek és káresemények esélye. Azzal, hogy maga a gép is kisebb, keskenyebb helyeken is jól közlekedik.
„Az ETV 216i fejlesztése során a mérnökök és formatervezők a legelső lépéstől fogva szorosan együttműködtek. Ennek eredményeképpen egy olyan targoncát alkottak, amely a dizájnt és teljesítményt úgy egyesíti, mint semmi más a korábbiak során” – mondta Michael Niebuhr, a Jungheinrich AG ipari dizájn tervezője a díjazott targoncáról.
Egyre kevesebb a hely, és egyre gyorsabb a munka a raktárakban
A Jungheinrich targoncáival dolgoznak a Cellcomp Kft. celldömölki raktárközpontjában is: Magyarországon az elsők között itt használják a tavaly bemutatott ETV 216i típusú tolóoszlopos targoncát. Celldömölkön két raktár van, a központiban 2160 tárhellyel rendelkeznek, a külső raktárban 2750 tárhelyet lehet megtölteni.
Kovács Csaba raktárvezető szerint a villa gyorsemeléssel és kitolással a hagyományos targoncákhoz képest jelentősen több raklapot tud mozgatni óránként. A targonca töltése is nagyságrendekkel környezetkímélőbb, mint hagyományos, savas ólomakkumulátorral működő társaié. A töltésnél nincs gázképződés, ezért nem kell szellőztetni. Az energiautánpótláshoz így nincs szükség külön 5 négyzetméteres töltőhelyiségre, ami a raktárak egyre zsúfoltabb világában nagy szó, hiszen ennyivel több pakolható terület áll a logisztikusok rendelkezésére. A rövid töltési idő miatt a 3 műszakos munkavégzés tervezése sem attól függ, épp melyik targonca mikor áll órákat a töltőhelyiségben. Az új akkumulátor-megoldással növelhettük a hatékonyságot – mondta a szakember.
A nyugat-magyarországi cég elektronikai alkatrészeket gyárt, többek között áramköröket és ventilátorokat. Ezekhez a beépített alapanyagokat raklapra csomagoltan vagy gitterboxokban tárolják, targoncákkal mozgatják. Celldömölkön egyelőre nem használják ki az új gép 10,7 méteres rakodási képességét, mivel a jelenlegi legnagyobb polcmagasság 5,2 méter. A raktárak tervezett jövőbeli fejlesztésekor – a targonca új funkcióját is kihasználva – már magasabb tárolófelületeket alakítanak ki.
„Fontos megjegyezni, hogy ha nem ezt a gépet választottuk volna, a feladataink bővülése miatt még egy plusz targoncát kellene beállítanunk a flottánkba” – mondta Szélesi Krisztina logisztikai vezető. „Két magyarországi központunkban, Tapolcán és Celldömölkön összesen 29 Jungheinrich targoncát használunk, a modern dizájnú típusból először csak tesztelésre szereztünk be egy darabot. Ezt aztán rövid időn belül egy másik követte. A gépek a raktárkörnyezetünkben tényleg beváltak, ahol a három műszak miatt nagyon fontos a folyamatos rendelkezésre állás. Úgy gondoljuk, ez a jövő targoncája, így amint kifutnak a korábbi típusok bérleti szerződései, ilyen lítiumionos gépeket szeretnénk használni” – hangsúlyozta Szélesi Krisztina.
Könyvelni a vezetőfülkében?
„A jövőben változik a beszállítási rendszerünk: a korábbi gyűjtő szállítások helyett beszállítókként más-más spedíció kézbesíti a küldeményeket. Ez folyamatos készenlétet jelent mind az ember, mind a gép részéről. Napról napra fontosabbá válik a raktár munkájának sebessége, erre pedig az új típusú targoncákkal készülünk fel” - mondta. Szélesi szerint a logisztikának egyre gyorsabbnak kell lennie, hiszen rövidebb átfutási idővel és szorosabb határidővel dolgoznak majd, hogy megfelelően kiszolgálhassák a gyártást és ezáltal a vevőket.
„Ezen vagy az automatizálás gyorsíthat, — ami lehet egy mesterséges intelligencia irányította robottargonca is —, vagy pedig felszerelt targoncák, amelyek egy, a gépen kialakított mobil munkahely lehetőségét vetítik előre. Ilyenkor a kezelő több munkafolyamatot is úgy tud elvégezni, hogy nem kell leszállnia a fülkéből. Ennek egyik nehézsége a programozás lesz, mert a dinamikusan változó adatokat minden egyes targonca számítógépes rendszerének élőben kell követnie” – tette hozzá.
A cég víziója az, hogy az SAP-ben történő könyvelést is a kezelőfülkéből lehessen elvégezni: egy szkennerrel összekötve így az adott tevékenységhez rendelt adatok beolvasása is azonnal megtörténhet majd, ez pedig a jövőben tovább optimalizálná a raktári munkát. A feladat logisztikai szempontból rendkívül komplex, hiszen szükség lesz nemcsak a tevékenységi körök letisztázására, hanem azok gépekbe integrálására is, hogy az egész folyamat gyorsabb, hatékonyabb és nem utolsó sorban egyszerűbb lehessen.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Jungheinrich Hungaria Kft. megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.
Ma már nem meglepő, sőt inkább elvárás, hogy ha online rendelünk valamit, az pár napon belül el is érjen hozzánk. De belegondolt már, hogy mi minden történik a megrendelem gomb megnyomásától egészen addig, míg a terméket a kezébe veheti?
Az egyik legegyszerűbb alapanyaghoz nyúlt a svéd IKEA bútorgyártó és forgalmazó vállalat, ahol újszerű megoldásokkal kísérleteznek mind a szállítás, mind a raktározás területén. Az egyik legfontosabb, hogy papírra váltották fel a fa raklapokat, ami a cég soroksári áruházánál is nagyot növelt a hatékonyságon.
Miközben a világ egyik felében még csak gondolkoznak rajta, hogy megéri-e tárolni az energiát, Ausztráliában a Tesla 60 nap alatt felépített egy lítium-ion akkumulátortelepet, mellyel stabilabbá vált egy fél földrész áramellátása. Tényleg a lítium-ion technológia határozza majd meg a jövőt?
A magyarok jóval több édességet vesznek karácsonykor, mint az év többi részében, a magyar édességpiac forgalmának egyik legnagyobb részét a szaloncukor teszi ki. De hogy lehet mozgatni ezt a hatalmas csokimennyiséget és hogy jönnek a képbe a robotok?
Helyettünk gondolkozik és dönt, a megrendelések alapján üzen a gyártónak, rendel, számláz és irányítja az önvezető targoncákat. Nem beteg és nem fáradt, a nap 24 órájában képes dolgozni. Jól jönne egy ilyen munkaerő a raktárba, igaz?
A nyár kifejezetten pörgősre sikerült az energiatárolással összefüggő újítások terén, sorra jelentek meg a tudományos áttörésekről szóló hírek. Mivel a megújuló energiatermelés jövője is a felesleg tárolásán múlik, utánajártunk, hol tartanak most a fejlesztések.
Talán nem túlzás, hogy az elektromos autózás korában, akkor, amikor el sem tudjuk képzelni az életünket kütyük nélkül, a világ legfontosabb fémjévé lépett elő a lítium, amelyből a felsoroltak akkumulátora készül. Jelenünk egyik legértékesebb anyaga körül rengeteg érdekes, sokszor megdöbbentő tény, tévhit és legenda kering. Ezekből válogattuk ki a legérdekesebbeket.
Egymillió targoncát értékesítenek évente a világban, ami ugyanannyi, mint amennyi a legnépszerűbb személyautóból gazdára lel ugyanennyi idő alatt. De hogyan lett az egyszerű taligából targonca, hogyan változtatta meg az anyagmozgatást, és mi köze van mindehhez a Yale egyetem kutatóinak?