Jungheinrich
Jungheinrich
Tetszett a cikk?

Szeged és Szabadka között, Mórahalmon található a műanyagipari csomagoló eszközök gyártásával foglalkozó Hok-Plastic Kft. A társaság 1996 novemberében családi vállalkozásként alakult meg, majd az elmúlt közel 25 évben megvalósított beruházásainak és kapacitásfejlesztéseinek eredményeképp stabil piaci szereplővé vált. A vállalat többek között a raktár és a gyártás automatizációjának is köszönheti, hogy az elmúlt években megsokszorozta a feldolgozó- és gyártókapacitását. Annak jártunk utána, hogyan segítette ezt a folyamatot az emberek és a gépek együttműködése.

A mórahalmi Hok-Plastic Kft. éves kibocsátása a kezdetekkor 120 tonna volt, ma pedig eléri a 7-8 ezer tonnát. Ezek 90 százaléka szabott termék, vagyis műanyag zsákok és tasakok készítéséből áll. Az alaptermékek, a műanyag fóliatekercsek előállítása zárt rendszerben, teljesen automatizált módon történik, így tudnak megfelelni a szigorú élelmiszeripari előírásoknak.

Folyamatos üzemeltetés mellett havonta 800 tonna alapanyagot dolgoznak fel. Az egyedi megrendelésre gyártott termékeiket többnyire a nyugat-európai piacokon értékesítik, és az összes gyártott mennyiség 80 százalékát az élelmiszeripar használja fel. A késztermékeik száma több 1000-re tehető.

Az üzemben folyó anyagáramlásról, azaz alapanyagok érkeztetésétől a késztermék-kiszállításig tartó folyamatokról Horváth Csaba tulajdonos-ügyvezetőt kérdeztük. “Saját teherautókkal szállítjuk a telephelyünkre az alapanyagokat. A járműveket belépéskor mérlegeljük, majd attól függően, hogy milyen típusú alapanyagról van szó, a silóknál, vagy a dokkolókapuknál rakodunk le. Ezután mintát veszünk a beérkező anyagokból és bevizsgáljuk azt saját laboratóriumunkban, ahol egyébként a késztermékeink paramétereit, például a szakítószilárdságot is ellenőrizzük”.

„Ezt követően a műanyag granulátumból egyéb adalékanyagok hozzáadásával zárt rendszerben, 6 extrudáló gépen állítjuk elő a gyártáshoz szükséges félkész termékeket. Ezekből az 1000 kilogrammos műanyag tekercsekből 11 szabógépen gyártjuk le a különböző formájú és méretű zsákokat, illetve tasakokat, amelyek meghatározott darabszámban kerülnek kartondobozokba vagy csévékre. A késztermékkel teli, zsugorfóliázott palettákat egy görgős állványrendszerben tároljuk be, majd onnan a saját szállítójárműveinkre rakodjuk a kiszállításkor” - ismertette a cégvezető a gyártási folyamatot.

A szintlépéshez kellett az automatizáció

Az anyagmozgatási folyamatok automatizálása azért vált szükségessé, mert szintet kellett lépniük, hogy a cég méretéhez és forgalmához a lehető legjobban illeszkedő, még hatékonyabb rendszert hozzanak létre.

“Így jutottunk el az önvezető targoncákkal kiszolgált anyagmozgatási koncepcióhoz, amelyet a raktárban és a gyártáskiszolgálás területén valósítottunk meg. Az automatizálással a már korábban kialakított anyagáramlást képeztük le úgy, hogy sokkal biztonságosabbá tettük a folyamatainkat, és jelentősen növeltük az anyagmozgatás hatékonyságát. Az automatizálási projekt keretében 5 darab Jungheinrich ERC 215a és 1 darab EKS 215a önvezető targoncát állítottunk üzembe, illetve a késztermékek tárolásához görgős állványrendszert alakítottunk ki” - mondta Horváth Csaba.

A 1,5 tonna teherbírású AGV-k (önvezető targoncák) raktári és gyártásellátási anyagmozgatási feladatokat végeznek. Az extrudáló gépektől viszik a műanyag tekercseket a félkésztermék-raktárba, a megüresedett raklapokat pedig a raklaptárolókba szállítják. Onnan látják el a szabógépeket üres raklapokkal, valamint viszik el a késztermékeket a szabógépektől a MEO-területre, majd a minőségellenőrzés után a csomagolósorra. 

Az EKS 215a önvezető targonca a csomagolósorról a görgős átfolyós állványrendszerbe szállítja és tárolja be a késztermékekkel teli raklapokat.

Mindenki biztonságban

A vezető nélküli gépek irányítását a targoncafelügyeleti rendszer biztosítja, amely interfésszel kapcsolódik a Hok-Plastic Kft.-nél néhány éve bevezetett vállalatirányítási rendszerhez. Az önvezető targoncák egymással is kommunikálnak, így a működtetésük a lehető legbiztonságosabb.

Az önvezető targoncák biztonságosan működtethetők olyan környezetben, ahol manuális munka is folyik. A gépek csak a nekik előre meghatározott útvonalakon haladnak. Ennek ellenére előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor a dolgozók figyelmetlenül átkelnek az úton. Ebben az esetben átfogó biztonsági rendszer gondoskodik az azonnali lefékezésről. A személyvédelmi érzékelők ugyanis folyamatosan felügyelik a targonca útvonalát és környezetét. Amennyiben egy személy vagy másik gép lép a figyelmeztető zónába, a targonca azonnal lassít, majd megáll

Gép a gépnek parancsol

Horváth Csaba arról is beszélt, hogy a gyártás kiszolgálásához szükséges üres paletták mozgatását is teljesen automatizálták.

“Az üres raklapok nyomon követéséhez szenzorokat helyeztünk el a gyártógépeknél kialakított palettahelyek monitorozására. A szenzorok érzékelik, amint egy raklap üressé válik, majd ez alapján a rendszer utasítást ad az automata targonca számára, amely elviszi az adott helyről az üres raklapot az erre dedikált raklaptárolóba. Az üres palettákat jelenleg több helyen tároljuk, de a jövőben ezt egy központi helyre szeretnénk összevonni. Ehhez külön raktárrészt tervezünk építeni, ahonnan majd ellátjuk a gyártást üres raklappal” – fogalmaz az ügyvezető.

A 880 paletta kapacitású görgős állványrendszer alsó két szintjét az automata targonca szolgálja ki, a felső szinteken pedig tartalék tárólóhelyek vannak, amelyeket manuálisan, tolóoszlopos targoncával töltenek fel.

Ha pedig a feltöltésnél járunk: az önvezető targoncák töltése is teljesen automatizált. A lítiumion akkumulátorral szerelt targoncák töltöttségét egy targoncafelügyeleti rendszer monitorozza, és amikor ez a meghatározott töltöttségi szint alá csökken, az adott gép automatikusan a töltőállomásra megy.

A gépek ráállnak a kijelölt területre, majd egy felső, áramsínes csatlakozáson keresztül tölti fel a rendszer akkumulátorokat. A folyamat végeztével a gép elhagyja a töltőállomást és visszatér az anyagmozgatási folyamatba.

Mindez teljesen automatizálva, emberi beavatkozás nélkül történik meg. A targoncák „önállóan” közlekednek mind a töltési helyhez, mind a feladatok ellátási helyéhez.

Horváth Csaba szerint a fejlesztéssel maradéktalanul megvalósult a folyamatbiztonság megteremtése és az emberi hibák kiküszöbölése. “Az önvezető targoncákkal jelentősen csökkenteni tudtuk a gyártásközi anyagmozgatással okozott sérüléseket. A feladatok precíz végrehajtása, a hibamentes működés, és ezáltal az okozott károk és veszteségek minimalizálása mind olyan eredmények, amelyeket az automatizált targoncákkal történő anyagmozgatással tudtunk elérni. Nincs fennakadás, a központi rendszer irányításával minden összehangoltan működik, a gépek és az emberek remekül kiegészítik egymást” – fogalmazott.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Jungheinrich Hungaria Kft. megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Jungheinrich BrandChannel

Modern dizájn és hatékonyság? Lehetséges!

Gondolná, hogy egy beépített lítiumionos akkumulátor segít abban, hogy szebb dizájnja lehessen egy targoncának? Na de miért fontos ez? Azért, mert a formatervezés nem csak a szépséget szolgálja, hanem könnyebbé és hatékonyabbá teszi a munkavégzést. A világ első ilyen, integrált akkumulátorral működtetett targoncája már Magyarországon is dolgozik. Utánanéztünk, milyen előnyöket jelent a dizájndíjas gép.

Jungheinrich BrandChannel

Mire jók a robotok? Így segítik az embereket a raktárakban

Egyre több nagyvállalat dönt amellett, hogy raktárrendszerét robotok használatával fejleszti. Így elkerülhető az, hogy az emberi munkaerőt ismétlődő folyamatok elvégzésére pazarolják, gyorsabb és pontosabb szállítást tesznek lehetővé, valamint a baleset és károkozás esélyét is csökkentik. Cikkünkben néhány nagyobb logisztikai cég fejlesztéseit néztük meg közelebbről.

Jungheinrich BrandChannel

Papírpalettákkal ötvözi a logisztikai csúcstechnológiát az IKEA Soroksáron

Az egyik legegyszerűbb alapanyaghoz nyúlt a svéd IKEA bútorgyártó és forgalmazó vállalat, ahol újszerű megoldásokkal kísérleteznek mind a szállítás, mind a raktározás területén. Az egyik legfontosabb, hogy papírra váltották fel a fa raklapokat, ami a cég soroksári áruházánál is nagyot növelt a hatékonyságon.

Jungheinrich BrandChannel

10 tény, amit nem tudott a lítiumról

Talán nem túlzás, hogy az elektromos autózás korában, akkor, amikor el sem tudjuk képzelni az életünket kütyük nélkül, a világ legfontosabb fémjévé lépett elő a lítium, amelyből a felsoroltak akkumulátora készül. Jelenünk egyik legértékesebb anyaga körül rengeteg érdekes, sokszor megdöbbentő tény, tévhit és legenda kering. Ezekből válogattuk ki a legérdekesebbeket.

Jungheinrich BrandChannel

A Mikulásnak és a Jézuskának is besegítenek a robotok

A magyarok jóval több édességet vesznek karácsonykor, mint az év többi részében, a magyar édességpiac forgalmának egyik legnagyobb részét a szaloncukor teszi ki. De hogy lehet mozgatni ezt a hatalmas csokimennyiséget és hogy jönnek a képbe a robotok?