APRÓpénzből százmilliók: online szolgáltatások egy mobilra optimalizált világban

Mobile first, reszponzív weboldal, ASO: fogalmak, amiket számtalanszor hallottunk, mondtunk, olvastunk az elmúlt években. Az okostelefon-penetráció növekedése miatt már tudjuk, hogy a radikálisan megváltozott felhasználói viselkedésre a marketingeseknek és a UX designereknek is reagálniuk kell. De ugyanígy érzik ennek a trendnek a hatását a sales osztályok is, ahol számszerűen is tisztán látszik a változás. Mi lehet a válasza a főleg display bevételekből élő kiadóknak vagy online szereplőknek a mobile share növekedésével járó kihívásra? 5 plusz 1 tipp a Jófogás példáján keresztül! - Oláh Alexandra írása.

  • HVG Konferencia HVG Konferencia
APRÓpénzből százmilliók: online szolgáltatások egy mobilra optimalizált világban

Függés egy harmadik piaci szereplő teljesítményétől - például sales housetól- , vagy egy Ad Blockerhez hasonló szoftvertől: ez olyan luxus, amit egy profitábilisan és hosszú távon működni kívánó oldal nem engedhet meg magának. A display felületek növelése helyett, inkább érdemes a felhasználóktól érkező árbevételt előtérbe helyezni.
Lássuk, hogyan!

1. Mobilon is 100%-os szolgáltatást nyújtani
Már volt szó a felhasználók mobil platformra való átvándorlásáról, ami megnehezíti a klasszikus banner-értékesítést. Az egyéb szolgáltatások monetizálására viszont jó hatással lehet, hiszen az online kapcsolat időtartama kitágult és szinte minden pillanatban elérhetjük a potenciális felhasználóinkat. Gondoljunk csak a lokáció szerinti push notifikációra! Épp ezért elengedhetetlen, hogy az oldalunk megfelelően működjön mobil eszközökről is, könnyen és gyorsan végig lehessen vinni a tranzakciókat és egyszerűen ki lehessen fizetni azokat. A Jófogás magánszemélyektől érkező bevételének például 17%-a mobilon költődik el, holott ezt a platformot inkább a böngészésre és gyors kapcsolatfelvételre használják a júzerek.

2. Válasszuk szét a magán és céges felhasználók kiszolgálását!
Amennyiben a termékünk / szolgáltatásunk célcsoportjába céges és magán felhasználók egyaránt tartoznak, fontos a kommunikációt és a termékfejlesztést is szétválasztani és külön menedzselni. A profi hirdetők / eladók / szolgáltatók igényei eltérnek az egyszeri, vagy alkalmi felhasználókétól. A külön felület, csomagban való értékesítés és dedikált kapcsolattartás mind-mind olyan extra, amiért szolgáltatási díjat lehet kérni, egy eredetileg ingyenes szolgáltatás esetében is. Apróhirdetési piacon ilyen az XML-es feltöltés, külön B2B fiók az ingatlanügynököknek, vagy akár a multi-régiós hirdetésfeladás lehetősége.

3. "Freemium" szolgáltatások a privát felhasználóknak
Magánszemélyek esetében is érdemes extrákat bevezetni és minél inkább arra motiválni a már meglévő felhasználói bázisunkat, hogy próbálják ki a fizetős szolgáltatásainkat is. Gondoljunk csak a Spotify-ra és arra, hogy mennyivel hatékonyabban tudták bevezetni terméküket a piacon azzal a húzással, hogy ingyenesen is elérhetővé tették a használatát nagy tömegek számára és csak később próbálták monetizálni az elérésüket. Vagy vegyük például a Jófogást: a legtöbb kategóriában ingyenes a hirdetésfeladás, azonban a kényelmi szolgáltatások – például a többszörös előresorolás -, már fizetős termék. Ingyenes kódokkal viszont azok a felhasználóink is kipróbálják ezeket a szolgáltatásokat, akik számára az első fizetés olyan belépési küszöb lenne, amit nem lépnének meg soha.

4. Kooperáció és bevételmegosztás
Együttműködésekkel sokkal szélesebbre tudjuk tágítani a szolgáltatásaink körét, mintha csak a saját erőforrásainkból építkeznénk. A házhozszállítás bevezetése  a Jófogás esetében például lehetetlen lett volna, ha nem egy nemzetközi szállítócég vállalja a projekt logisztika részét. A közös munkának köszönhetően viszont mára már több mint 2 millió hirdetést adtak fel az oldalon ezzel a szolgáltatással. Ehhez hasonló összefonódásokból olyan új sales pontokat tudunk nyitni, amelyek win-win helyzet teremtenek számunkra és a partnercég számára is.

5. Vertikális és cross-platform megoldások
A Jófogás esetében a vertikalizálódás a klasszikus piactér-hirdetések mellett, a legtöbb árbevételt termelő kategóriák - vagyis az ingatlan, állás és jármű - fókuszát jelenti. Ugyanaz a tartalom egy, a téma iránt eleve érdeklődő közegben jobban értékesíthető. A felhasználók szívesebben böngésznek olyan tartalmakat, amik kielégítik speciális érdeklődési körüket, illetve az adott kategória tulajdonságaihoz passzolnak, pl.: nagyobb képek, böngészéshez mobil alkalmazás, részletesebb szűrő, stb. Ha újra tudjuk csomagolni a tartalmunkat, új célcsoportokat tudunk elérni, ami nem csak a forgalmi adatainkra, hanem az árbevételünkre is pozitív hatással lehet.

+1: Innovációk 24/7
Az e-kereskedelemi piacra belépő új szereplők miatt egy percre sem érdemes hátradőlni. Ha még nem vagyunk piacvezetők, akkor azért kell állandóan az újdonságokat keresni és folyamatosan megújulni, ha pedig már mi vagyunk az elsők, akkor pedig pont azért.
Nézzük meg az Amazont: nem úgy tűnik, mint akik beérték az online könyv terjesztéssel - éppúgy, ahogy az Alibaba sem csak felület biztosítja a vásárláshoz, hanem a tranzakció minden lépésének fontos szereplője és ezáltal nyertese is.

A cikk szerzője Oláh Alexandra, a Jófogás.hu és a Használtautó.hu marketing igazgatója. Alexandra a HVG Growth Hacking konferenciáján osztja meg további szakmai tapasztalatait - a részletes programért kattintson!

HVG Konferenciák
A tudásátadás intenzív formáját jelentik szemináriumaink és konferenciáink, amelyek a gazdaság és menedzsment témájú köteteinkre, tematikus weboldalainkra, illetve a hozzájuk kapcsolódó szakmai kiadványainkra épülnek. Célunk, hogy ezek túlmutassanak a hagyományos gazdasági megközelítéseken, új ötleteket, kitörési pontokat és megoldási javaslatokat nyújtsanak minden részvevő számára.