A vevő pár kattintással egy svájci órát indít el

Megnéztük, mi történik az online rendelések kulisszái mögött és valóságos sci-fibe csöppentünk.

  • Boxy Group Boxy Group
A vevő pár kattintással egy svájci órát indít el

A koronavírus-világjárvány eredményeként elképesztő mértékben nőtt meg az online rendelések száma, illetve ezzel párhuzamosan a különféle webshopok forgalma. A megugró kereslettel sok e-kereskedő csak nehezen tudta tartani a lépést, különösen, hogy a külföldi cégek gyakorlatát látva a hazai fogyasztók igényei is elkezdtek formálódni. Ma már sokuknál alapvető elvárás, hogy az adott kereskedő akár aznapi szállítással is képes legyen kiszállítani a megvásárolt árut.

Ezt a trended ismerte fel Magyarország egyik legdinamikusabban növekvő logisztikai és úgynevezett fulfillment szolgáltatója, a Boxy, amely idén, hároméves előkészítést követően lépett be a hazai piacra. A fulfillment szolgáltatás lényege a csomaglogisztika teljeskörű kezelése, az árucikkek raktározásától kezdve, a csomagok összeállításán át a csomagolásig, esetenként pedig akár a házhozszállításig.

A cég jó időzítéssel alakult, miután felismerték, hogy 2018-ban a globális e-kereskedelem forgalma bő 2549 milliárd euró volt, tavaly ez az összeg már közel 4180 milliárd euróra emelkedett. A hazai statisztikák is rímelnek erre a trendre: míg itthon 2018-ban csupán 1,253 milliárd euró volt a magyar e-kereskedelmi piac forgalma, tavaly ennek már több mint duplája, közel 2,8 milliárd euró mozgott a webshopok és a vásárlók között. A szektor dinamizmusát jól jelzi, hogy semmilyen más iparágban nem látható ez a léptékű – aggregált 80 százalékos – növekedés. Erre a fogyasztói szokások alakulása is rátesz egy lapáttal, napjainkban ugyanis már itthon is látható gyakorlat, hogy valaki többféle méretet rendel, például egy cipőből, a túlméretes darabokat pedig a kiszállítás után visszaküldi, ami fokozza a logisztikai cégekre nehezedő nyomást. A cég azonban a teljeskörű szolgáltatásával a visszáru-forgalmat is képes megbízhatóan kezelni.

Táncsics András, a Boxy vezérigazgatója a vállalat üllői, csúcstechnológiás fulfillment központjának novemberi 9-i átadóján elmondta, hogy a olyan “end-to-end” szolgáltatást és logisztikai képességet nyújtanak a webshopoknak, ami az országban jelenleg egyedülálló módon akár azt is lehetővé teszi, hogy a kereskedőknek fizikailag nem is kell érintkeznie az árucikkeikkel. Ez ma még ritkaságnak számít, mivel a webáruházak java általában saját raktárat vagy polchelyet bérel, a szállításhoz pedig külön futárcéggel szerződik. A fulfillment cégek azonban lehetővé teszik, hogy az e-kereskedők összekapcsolják a rendszereiket a Boxy raktárkezelő informatikai rendszerével, ami zökkenőmentessé teszi a vásárlók kiszolgálását, a skálázhatóságnak köszönhetően pedig tervezhetővé teszi a költségeket, illetve a rendszer rugalmassága miatt biztosítja, hogy a webshopok fenntartóinak a hirtelen megugró kereslet – legyen szó akár Black Friday-ről, akár a karácsony előtti rohamról – kiszolgálása se okozzon problémát.

Ma már nem napok, hanem órák kérdése a siker

A csúcstechnológiás logisztikai központban az ipari robotoknak, az öntanuló mesterséges intelligenciáknak, illetve a nagy teherbírású, rugalmas szoftverekből álló IT-háttérnek köszönhetően kevesebb mint 2 óra alatt is képesek összeállítani az akár több beszállító termékeiből álló csomagokat, amelyeket utána továbbítanak a szerződéses futárpartnereknek. A Boxy emellett az említett aznapi kiszállítást is megkezdte, ami azt jelenti, hogy az adott napon, délután 2 óráig leadott rendeléseket délután 4 és este 10 között ki is szállítja a megrendelőknek. Ez utóbbi szolgáltatás egyelőre Budapesten és környékén üzemel, de a Boxy hosszú távra tervez – a jelenleg 10 autóból álló, úgynevezett same day flottát a jövőben 200 autóra bővítik, a cég további fejlesztéseire pedig már évekkel előre elkülönítették a szükséges összegeket. Ahogy Táncsics András mondta: “lehet, hogy azt sem tudjuk, mit kell majd fejlesztenünk 2028-ban, de a pénz már megvan rá”.

Nem csak a nagyok játszótere

A Boxy felismerte azt is, hogy a kisebb, sokszor egyéni vállalkozásként üzemeltetett webshopoknál milyen komoly problémákat okoz, ha egy futárcég nem megbízható vagy nem költséghatékony. A cég a szolgáltatását ezért úgy árazta be, hogy az egyaránt elérhető lehet az évi pár száz csomagot forgalmazó kisebb üzletek, de akár a napi több száz ügyfelet kiszolgáló óriáscégek számára is. Ez pedig a jelenlegi gazdasági környezetben, illetve az idei évben kialakult energiaválság fényében komoly fegyvertény, ugyanis egy kis cégnek akár egyetlen futárautó fenntartása, vagy épp egy raktárhelyiség temperálása is jelentős költségeket jelenthet. Ahogy Táncsics András fogalmazott: „mindegy, hogy 100 ügyfélhez kell egy csomagot kiszállítani, vagy fordítva, mindenki kiszolgálására képesek vagyunk”.

A vállalat üllői raktárában a technológia is gondoskodik róla, hogy csúcsra lehessen járatni a hatékonyságot. A jelenleg tízezer négyzetméteres csarnok már aktívan működik, a Boxy azonban már a jövőre készül: további 63 ezer négyzetméternyi raktárkapacitás kialakítása van még folyamatban. A raktárban az úgynevezett goods-to-person rendszerrel dolgoznak, ami azt jelenti, hogy négyszer gyorsabban tudják összeállítani a raktározott árukból a küldésre kész csomagokat, mintha a teljes folyamatot emberi erővel végeznék. Az úgynevezett komissiózási területre élő ember be sem léphet, ott ugyanis a robotoké, pontosabban egy robotizált polcrendszeré a főszerep.

A szabványosított méretű dobozokba kerülő termékeket egy automata rendszer a megrendelések alapján válogatja össze, majd az így összeállított polcot egy automata robotplatform mozgatja a csomagolást előkészítő munkatársakhoz – ők nincsenek sokan, a Boxy teljes raktárában összesen 20 ember dolgozik. Az áruk csomagoláshoz történő kiválogatásában egy lézeres rendszer támogatja az embereket: zöld fénnyel világítja meg azt a rekeszt, ahol a következő rendelési tétel lapul, a háttérben dolgozó mesterséges intelligencia pedig számontartja, hogy milyen termékek mellé milyen árucikkek kapcsolódnak leggyakrabban. Így ha valaki például egy laptopot rendel, a rendszer ugyanarra a polcra „irányít” más, kapcsolódó árucikkeket, mint például az egér vagy a laptoptáska. Ha pedig egy árucikkből általában sok fogy, akkor a számítógép minden polcra helyez belőle, hogy mindig legyen kéznél a csomag-előkészítéshez.

A Boxy emellett a fenntarthatóságot is szem előtt tartja: az üzem energiaellátását megújuló forrásból fedezik, de még a csomagok tartalmát védeni hívatott műanyag fóliabuborékokhoz is olyan, biológiailag lebomló anyagot használnak, amelyet vízben feloldva akár meg is lehetne inni, semmilyen veszélyt nem jelentene az ember vagy a környezet számára.

A cég vezetői bizakodva tekintenek a jövőbe, a hazai webshopok ugyanis egyelőre komoly lemaradásban vannak a nemzetközi piachoz képest: egyelőre a teljes haza kiskereskedelem csupán 10 százalékát bonyolítják le, ami 4 éves lemaradást jelent. Ráadásul, a magyar e-kereskedőknek csupán 5 százaléka használ kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat, ami a Boxy statisztikái szerint azt jelenti, hogy a cégek 90 százaléka manuálisan csinál mindent, a megrendelések kezelésétől a csomagoláson át a postázásig – noha legalább harmaduknak ez komoly kihívást, nehézséget jelent.

„Fulfillment központunkban olyan technológiát biztosítunk, amely eddig csak a világ legnagyobb e-kereskedelmi cégei számára volt elérhető, az automatizált goods-to-person rendszertől kezdve a robotizált szortirozó megoldáson át az integrált szoftveres irányító platformig” – mutatott rá Kamuthy László, a Boxy informatikai igazgatója.

Levesszük webáruházáról a logisztika terhét! Webáruházak teljes logisztikáját szolgáljuk ki, robotizáltan, pontosan.