Komoly vetélytársat kaptak az amerikaiak kedvenc július 4-i programjai, a nagy közös grillezések és a családi baseballmeccsek. Úgy tűnik, az Egyesült Államok egyik legfontosabb ünnepét, a függetlenség napját a sportpályák és a parkok helyett egyre többen töltik otthon, a felvonulások és a tűzijátékok helyett pedig inkább sorozatokat néznek, méghozzá órákon át. Az elmúlt években már a legnagyobb hírportálok, életmód és IT oldalak is különleges sorozatajánlókkal készülnek az ünnepnapokra és a hosszú hétvégékre, az amerikaiak közül ugyanis egyre többen használják a munkaszüneti napokat arra, hogy maratoni sorozatnézős összejöveteleket szervezzenek maguknak és a barátaiknak.
A binge-watching kifejezés a kilencvenes évek végén tűnt fel, a binge-eating, vagyis a mértéktelen evés mintájára azokat a sorozatrajongókat kezdték így nevezni, akik kedvenc sorozatukból – akkor még VHS-en vagy DVD-n – egyhuzamban akár három-négy részt is megnéztek. A nálunk leginkább darálásként emlegetett jelenség aranykora akkor jött el, amikor tömegek számára vált elérhetővé a szélessávú internet, így könnyen (és ingyen) epizódok tucatjait tölthették le vagy nézhették meg online. „A jelenség a torrentes világból nőtt ki, a torrentezők kezdtek teljes évadokat letölteni” – mondja Pintér Róbert, az eNet Internetkutató és Tanácsadó Kft. kutatásvezetője, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa. Hozzáteszi: „a havidíjas online videostreaming szolgáltatók (online videótékák, ahonnan az előfizetési díjért cserébe a kínálatból meghatározott ideig korlátlan számú filmet és sorozatot nézhetünk meg) is igyekeznek alkalmazkodni a sorozatdarálók igényeihez, több szolgáltató a saját gyártású sorozatait már nem epizódonként, hanem évadonként teszi közzé”.
A binge-watch egyre fontosabb médiafogyasztási trenddé válik. Ezt jelzi, hogy a kifejezés az Oxford szótár online kiadásába már 2014 szeptemberében bekerült, 2015-ben pedig az év szavává választották. A maratoni sorozatnézés rajongói a Bingeclock nevű oldalon még a play gomb megnyomása előtt ellenőrizhetik, legújabb kedvencüket mennyi idő alatt nézhetik végig (az amerikai politikai dráma, a House of Cards összes epizódját megszakítás nélkül például 2 nap és 4 óra, a The Simpsons rajzfilmsorozatot 12 nap és 18 óra alatt lehet befejezni), de a legnépszerűbb hír- és szórakoztató portálok is rendszeresen foglalkoznak a sorozatnézés népszerű formájával.

David Giesbrecht / Netflix
A Buzzfeed például arra kérte olvasóit 2015-ben, mondják el, ők milyen sorozatokat „darálnak” szívesen. A listára többek között a Breaking Bad (Totál szívás), a Jóbarátok és a Mad Men is felkerült, de sokan említették a Golden Globe- és Emmy-díjas Lost, a Trónok harca, a Grace Klinika és a Walking Dead című sorozatot is. A lista egyetlen 80-as évekbeli – és egyben legrégebbi – darabja a Cheers, ez pedig jól jelzi, hogy a binge-watch ízére elsősorban a fiatalok éreztek rá.
„A binge-watching elsősorban a 20-as és a 30-as, kisebb mértékben a 40-es korosztályra jellemző, az idősebbekre kevésbé. Ez valószínűleg összefügg a szabadidő mennyiségével, a 30-asoknak a gyerekvállalás és a munka mellett kevés a szabadideje, nem tudnak, és nem is akarnak a tévéműsorhoz igazodni. Az 50-es, 60-as korosztálynak eltérőek az internetezési szokásai, kevesebb embernek van internet-hozzáférése, és kevesen vannak birtokában a letöltéshez szükséges technikai tudásnak” − sorolta a lehetséges okokat Pintér Róbert, aki szerint az idősebbek ráadásul „hozzászoktak a hátradőlős, hagyományos tévézéshez”.
A „csak még egy részt” szindróma
A binge-watching persze a pszichológusok érdeklődését is felkeltette: mégis mi késztet arra egyre több embert, hogy újra és újra rákattintsanak kedvenc sorozatuk soron következő epizódjára, hogy órákra a televízió, a laptop vagy a tablet előtt ragadjon? Úgy tűnik, Robert Kubey médiakutató és Csíkszentmihályi Mihály pszichológus 2003-as megállapításai a tévéfüggőségről, mely szerint a televízió sokak számára menekülési útvonal a saját életükből, egy jól megkomponált sorozat ugyanis gyors és hatékony feszültségoldó, a sorozatdarálásra is igaz.
Az egyik online videostreaming szolgáltató és a Harris Interactive közös kutatásában előfizetőket kérdeztek meg arról, szerveznek-e maguknak maratoni sorozatnézéseket. Tízből nyolc válaszadó szerint sokkal élvezetesebb „darálni” a sorozatokat, mint epizódonként nézni, 76 százalékuk pedig azt is bevallotta: így próbál pár órára kilépni a saját életéből. Ha jó a forgatókönyv, jók a karakterek, a sztori néhány perc alatt „behúzza” a nézőt, aki - sokak szerint gondolkodás nélkül, szinte automatikusan - újabb és újabb epizódokat néz végig, így több órát tölt ugyanazoknak a szereplőknek a történetével, „belesüppedve” a sorozat világába.
Mi igazodunk a tévéhez, vagy a tévé igazodik hozzánk?
A kutatók szerint a binge-watching jelenség egyértelműen azt mutatja, hogy egyre kevesebben hajlandóak a tévéműsorhoz igazodni (és egy teljes hetet várni a kedvenc sorozatuk következő részére). A hagyományos televíziózásnak ennek ellenére nem áldozott még le, pláne nem Magyarországon. „Itthon még mindig erősen tartja magát a hagyományos tévézés, és többféle médiafogyasztási szokás is megél egymás mellett. Vannak, akik minden héten várják kedvenc sorozatuk legújabb epizódját, mások ismétléseket néznek, sokan letöltik a sorozatokat, és vannak, akik valamilyen video-on-demand szolgáltatásra fizetnek elő” − árnyalta a képet Pintér Róbert.
A Magyar Telekom TV GO szolgáltatásával a sorozatdarálók is kedvükre válogathatnak a különféle sorozatok között: követhetik az élő tv-műsorokat, vagy mozifilmeket, sorozatokat kölcsönözhetnek a neten, és laptopon, tableten vagy okostelefon is megnézhetik őket. |
Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.