Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Börtönbe zárták Oroszországban, megkínozták Fehéroroszországban, farkasszemet nézett Putyinnal, de a saját démonaival nem sikerült megküzdenie – mozgalma és művészete azonban túlélte őt. Megnéztük a részben Magyarországon forgatott Oxanát.
„A legerőteljesebb dolog, amit a pénzt és hatalmat nélkülöző fiatal diákok tehetnek, az az aktivizmus, az újságírók és a kameráik felhasználása. Amikor az emberek hallanak a problémákról és megvitatják azokat, a dolgok elkezdenek megváltozni” – ebben hitt az ukrán radikális feminista aktivista csoport, a Femen egyik alapítója, Okszana Sacsko, és ennek szentelte tragikusan rövidre szabott életét, amelyről Charlène Favier César-díjra jelölt francia rendező készített forradalmi hevületű és felkavaró filmet.
A film kezdetén Szent Iván éjszakáján, a tűz körül táncoló virágkoszorús lányok között ismerjük meg a gyermek Okszanát, aki már kislányként is különös elhivatottságot érez magában – amíg barátnői szerelemről ábrándoznak, ő határozottan kijelenti, hogy nem földi férfihez, hanem Istenhez akar férjhez menni. Nem annyira a vallási áhítat vezérli, mint inkább a valamiért való elköteleződés és a totális önátadás vágya. Anyja lebeszéli tervéről, és látva az ortodox egyház botrányos ügyeit, a kamaszlány érdeklődése hamarosan a vallástól a filozófia felé fordul: új istenei Nietzsche, Marx és Clara Zetkin lesznek.
Az alkoholista apa és a házi cselédként tartott anya mellett szegénységben felnőtt Okszana olyan szociálisan érzékeny fiatallá válik, akiben túlteng a tettvágy és a lázadó hajlam: meg akarja változtatni a világot, eszközéül pedig a művészetet választja. Amikor szembesül a városában, Hmelnickijben zajló igazságtalanságokkal (nőgyilkosságok, gyermekprostitúció), barátnőivel tiltakozó akciót szervez, melyhez óriási, véres vásznakat fest. Megmozdulásukat felkapja a média, a lányokban pedig megszületik egy mozgalom terve. Az egyre ismertebbé váló Femen a helyi érdekeltségű ügyek után az egész országot érintő kérdéseket kezd a zászlajára tűzni: az „Ukrajna nem bordélyház” elnevezésű akciójukkal az Európa szerencsésebb feléből a kelet-európai perifériára irányuló szexturizmus és az elképesztő méreteket öltő prostitúció ellen léptek fel.
Ahogy a filmben is elhangzik, Ukrajna a ’90-es évek óta a kelet-európai emberkereskedelem fellegvára, ahonnan kiszolgáltatott helyzetben lévő nők tömegeit exportálják Nyugatra szexuális kizsákmányolás céljából. Az országban emellett virágzott és virágzik a pornóipar, valamint házasságközvetítő ügynökségek tucatjai működnek, amelyek nehéz sorsú, ám „gyönyörű, hagyományos értékek szerint élő, családorientált” ukrán nőket közvetítenek ki gazdag nyugat-európai vagy amerikai férfiak számára. A prostitúciót mint a nők önrendelkezését és szabad választását ünneplő liberális feministákkal szemben a Femen radikális feminista elveket valló mozgalomként azt hirdette, hogy a szex nem lehet munka, ahogy szabad döntés sem születhet a nyomor kilátástalanságából.
Okszana Sacsko ráérzett arra, hogy a nők jogaiért decens köznapi öltözetben tüntetve továbbra is láthatatlanok maradnának a patriarchátus szemében – hogy figyelmet kapjanak, olyannak kell mutatkozniuk, amilyenek azok a kihasznált nők, akiknek a hangjává kívánnak válni.
A mellünk a fegyverünk – adja ki a jelszót Okszana, a módszer megfelelőségében kételkedő társait pedig azzal szereli le: „Ez nem csábítás. Mi nem mosolygunk.”
A patriarchátus viszonya a női meztelenséghez ugyanis kettős: egyfelől mindennél jobban vágyja azt, de csak a saját feltételei szerint – másfelől tabusítja és szankcionálja azokat, akik nem eszerint viselkednek, és nem az ő játékszabályai szerint meztelenek. Egyedül a csöndben mosolygó meztelenség az elfogadható – a dühösen kiabáló pőreség viszont nem vágyat, hanem félelmet kelt, mert kilép a szexuális tárgy szerepéből: a mell tulajdonosa cselekvő alannyá válik, aki azt követeli, hogy emberként kezeljék.
A Femen performanszai a male gaze-t (tárgyiasító férfitekintet) játszották ki önmaga ellen: egyrészt arra hívták fel a figyelmet, hogy a meztelenség a nők esetében is természetes állapot, amely nem egyenlő az erotikával. Másrészt a fedetlen mell vált az ő médiumukká, a rajta lévő üzenet pedig így azokhoz is eljutott, akik maguktól talán sosem szembesültek volna a feminista társadalom- és kultúrakritikával. És sikerült elérniük még valamit: a fiatal és csinos Femen-lányok rácáfoltak arra a közkeletű sztereotípiára, miszerint csak a kevésbé előnyös külsejű és/vagy leszbikus nők szállhatnak síkra a női egyenjogúságért.
A saját testével békében lévő Okszanának nem okozott gondot lemeztelenedve protestálni a cél érdekében, a film által is megjelenített magánéletbeli szabad(os)ságával pedig szintén a patriarchális rendszeren kívüliségét demonstrálta. Bűntudat és szégyenkezés nélkül élte meg szexualitását, és eldöntötte, hogy soha nem fog férjhez menni, mert nem akarta elveszíteni az autonómiáját. Saját szavával élve szextremizmusa a politikai aktivizmusa mellett művészetének is központi elemévé vált – képein az ortodox ikonfestészet hagyományait ötvözi radikális feminista és antiklerikális üzenetekkel: női Krisztus, nikábot viselő Madonna, ölelkező, kisminkelt férfiszentek, arkangyalok Kalasnyikovval vagy épp fedetlen mellekkel. Egy barátnője a filmben Artemisia Gentileschihez hasonlítja Okszanát: a korai olasz barokk egyik legjelentősebb festője sem volt hajlandó magára venni a megaláztatása szégyenét, nem maradt csendben, és a művészet eszközével vágott vissza.
Okszana hatására a Femen kezdeti megmozdulásai a performanszművészet jegyeit is magukon viselték: a lányok sokszor saját maguk által készített, szimbolikus jelmezekben és díszletek között adtak elő különböző társadalmi kérdésekre reflektáló jeleneteket. A nők jogainak képviselete mellett tiltakoztak az autoriter rendszerek szabadságjogokat korlátozó törekvései ellen, felemelték hangjukat a Janukovics-éra korrupciós ügyeivel és az egyházi vezetők (pl. Kirill pátriárka) világi befolyásával szemben is. Ugyanúgy tüntettek az abortuszt ellenző katolicizmus, mint a nőkre burkát kényszerítő iszlám ellen; és hazájukon kívül is protestáltak az olyan elnyomó vezetőkkel szemben, mint Putyin vagy Lukasenka.
A film ugyanakkor a kiépülő szervezeten belüli törésvonalakat is megmutatja: amíg az alapítók börtönben ülnek, az egyik tag, a karizmatikus Inna Sevcsenko (Maryna Koskina) Párizsba menekül, és létrehozza a mozgalom franciaországi ágát. Mire Okszana és társai csatlakozni tudnak hozzá, rá kell döbbenniük, hogy Inna konszolidálta és kisajátította a Fement, és magát tette meg első számú vezetőjéül. A hierarchikus struktúrákat ellenző alapítók kisemmizve érzik magukat, a mellőzöttség pedig tovább súlyosbítja az új honban helyét nem lelő Okszana mentális állapotát. Ahogy elveszíti a kapcsolatot a mozgalommal, valamint elidegenedik a saját művészetétől, kezdi nem találni többé a helyét az életben.
Az első főszerepében tehetségét máris megcsillantó Albina Korzh magabiztosan viszi a hátán a filmet és rétegzett portrét rajzol a címszereplőről: szenvedélyes és érzékeny alakítása megrázó erővel jeleníti meg a lelki problémákkal küzdő Sacsko vívódásait és nagy amplitúdójú hullámzásait.
„Neked mi a küldetésed?”– teszi fel az őt legjobban foglalkoztató kérdést a filmbéli Okszana szeretőinek a mámoros percek után. Számára ugyanis az élet nem önmagáért való volt, ahogy a művészet sem.
Küldetéstudat, aktivizmus, művészet és szexualitás nála elválaszthatatlan egységet alkotott: ezeken keresztül tudott kapcsolódni az élethez, ezek jelentették neki magát a létezést.
Amikor a mozgalom ügyét kicsavarták a kezéből, a művészet pedig megszűnt számára forradalom lenni, végleg elvesztett mindent, ami az élethez kötötte. Akár az elhajigált festékestubusai, olyan üresnek érezte magát utolsó napjaiban. „Nem vagyok igazi” – mondja a film drámai csúcspontján, miközben görcsösen próbálja színes festékekkel összemázolni a testét, de még ezzel sem sikerül ellensúlyoznia megfakult tekintetét. Ahogy a görög tragédiák hősnői, inkább a halált választja, mint a célját vesztett életet.
Az Oxana július 3-tól látható a mozikban.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozták, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.
A hidegfront északnyugat felől érkezik, de majd csak az éjjeli órákban.