Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Tetszett a cikk?

Kár szépíteni, eddig maximum marketing célból gondolkoztak el a vállalkozások teljesen elektromos flottán. A magasztos célokat - mint a környezet megóvása és a tisztább városi levegő elérése - darabokra törték a piszkos anyagiak, mivel az e-autók drágábbak hagyományos társaiknál. Az új állami támogatási rendszer azonban változtathat ezen, jelentősen csökkentve a megtérülési időt, a zöld rendszámmal pedig egy flotta esetében százezreket spórolhatunk az ingyenes parkolással.

Ma már egyetlen gyártó sem engedheti meg magának, hogy ne legyen a termékpalettáján teljesen elektromos autó (hogy mitől lesz valami teljesen elektromos, arról később írunk). Vannak olyan márkák, akik régi „motorosok” már a kategóriában, de egyre több új szereplő tűnik fel az elektromos autók piacán. Ilyen a Mercedes-Benz is, melynek B osztálya (B 250 e) némiképp különbözik a többi típustól. A hibrid és elektromos autók tervezői legtöbbször nem a valós vásárlói igények alapján alkotják meg a kocsit, hanem egy futurisztikus modellt terveznek. Ezzel szemben a német gyártó a benzines és dízeles hajtásúak alapján építkezik, így a márka alapértékei, az elegancia, kényelem és biztonság nem változnak az új hajtással sem.

Hibrid, Plug-in hibrid és a többiek

Az elektromos meghajtás kifejezéshez szinte mindenki más-más képzetet társít, ami részben érthető, hiszen sokféle formában került már bele az autók különböző fajtáiba. Érdemes tisztázni milyen típusai is vannak az elektromos kocsiknak:

1. Hibrid autó

Elsődlegesen robbanómotoros jármű (többnyire benzines, de dízeles változatok is léteznek), melyben a hajtást elektromotor(ok) is segítik. A hibrid autók jelentős része ma már képes tisztán elektromosan is üzemelni (pl: dugóban).

2. Plug-in hibrid

Az előző kategória nagyobb akkumulátorral és külső töltési lehetőséggel változata. A tisztán elektromos hatótáv 20-50 km-re nő. A kategória angol elnevezése (plug-in hibrid electric vehicle) alapján ezek az autók gyakran a PHEV jelölést kapják.

3. Hatótáv növelt elektromos autó

A hatótáv növelt elektromos autók már tisztán elektromotorokkal hajtott járművek, amelyekbe a gyártó egy kis méretű, áramtermelési célra optimalizált benzinmotort is szerel. Ezek az autók teljes értékű elektromos autóként is használhatók, hiszen 100-150 km megtételére is képesek tisztán elektromos üzemben.

4. Tisztán elektromos autó

Ez az az autótípus, amit a legtöbb villanyautós elektromos autóként elismer. Az energiát akkumulátorba (jelenleg többnyire lítium-ion) töltve viszi magával, csak külső forrásból tölthető, robbanómotort nem tartalmaz és tisztán elektromos motorokkal működik. A tisztán elektromos autó előnye a nulla lokális szennyezés, a hangtalan és rezgésmentes üzem, a nagy nyomaték, az otthoni tölthetőség, a minimális karbantartási igény és a rendkívül olcsó üzemeltetés. Ilyen a Mercedes-Benz B-osztálya, és fontos tudni, hogy az októbertől igényelhető támogatás ezekre a modellekre is vonatkozik.

Vannak jó példák!

Kétség nem fér hozzá, hogy a városon belüli közlekedésre az elektromos autó a legjobb eszköz. Nem szennyezi a környezetet, ráadásul a fenntartási költsége is alacsony és a zajterhelése is minimális. Rájöttek erre a rendőrségnél is, így a napokban 44 darab új elektromos rendőrautó került a flottába.

A merész döntést sajnos nem itthon, hanem a szászországi rendőrségen hozták meg, majd vásároltak 24 darab Mercedes-Benz B 250 e, 15 darab Renault Zoe és 5 darab Renault Kangoo elektromos rendőrautót. A Mercedes-Benz B-osztály és a Renault Zoe járőrautó lett, míg a Kangoo Z.E. megkülönböztető jelzés nélküli ügyintéző autóként került a szervezethez.

Támogatással megéri a flotta?

Az októbertől igényelhető támogatással a bruttó vételár 21 százalékát kívánják finanszírozni, maximum másfél millió forintos összegig. Feltétele a támogatásnak, hogy csak új elektromos jármű beszerzésére vonatkozik majd, illetve maximum 15 millió forintos beszerzési árig terjed a támogatás. Ezzel egyidőben eltörölték az elektromos járművek cégautóadó mentességét (még így is olcsóbb a hagyományosnál), viszont megmaradt a regisztrációs adó és az átírási illeték mentesség. Egy gyors számítással nekünk két hasonló kategóriás modellnél öt év megtérülés jött ki (lásd a lenti táblázatot), ami egy átlagos idő, amíg egy céges autót használnak. Ez két dolgot jelent: ha öt évnél tovább használjuk a kocsit, évente 382 ezer forintot spórolunk. De ha csak 5 évig, akkor is egy olyan modellt használhatunk, melynek károsanyag-kibocsátása nulla! Bár vannak más fejlesztések, egyelőre kétség nem fér hozzá, hogy a legjobb megoldás az elektromos autó, ha gondolunk a jövőre és óvni akarjuk a környezetünket.

* Most úgy tűnik eltörlik a cégautóadó mentességet
** A maximum 21 százalékos állami támogatással számoltunk (maximum 5 autó)
**** A vételár különbség és az éves megtakarításből számolva

Néhány fontos tudnivaló a támogatással kapcsolatban

- A támogatott járművet legalább három évig használni kell, kötelező cascót kötni rá, totálkár esetén pedig a kártérítésből vissza kell fizetni a támogatást.
- Magyarországi lakhellyel rendelkező magánszemélyek és egyéni vállalkozók legfeljebb 1 autóra, magyarországi székhellyel vagy telephellyel vagy fiókteleppel rendelkező civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek, gazdasági társaságok, költségvetési szervek pedig 5 autóra vehetik igénybe a kedvezményt.
- Az ingyenes parkolásról és további kedvezményekről még tárgyal az Országgyűlés.

A támogatási programnak a vásárlási támogatás csak az egyik részét képezi, az elektromos autók terjedéséhez az is kell, hogy egyszerűen lehessen őket tölteni. A töltőhálózat kiépítéséhez az önkormányzatok kaphatnak támogatást a jövőben.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Mercedes-Benz közreműködésével jött létre, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Az olaszok szerint védett madarat lőtt ki Donald Trump fia Velencében

Az olaszok szerint védett madarat lőtt ki Donald Trump fia Velencében

Hová tűnt Simicska Lajos? Tíz évvel a G-nap után megnéztük, mi lett a cégbirodalom sorsa

Hová tűnt Simicska Lajos? Tíz évvel a G-nap után megnéztük, mi lett a cégbirodalom sorsa

A valaha mért legmelegebb volt az idei január

A valaha mért legmelegebb volt az idei január

Most már hivatalosan is egy a ritmusa Tóth Gabinak és párjának

Most már hivatalosan is egy a ritmusa Tóth Gabinak és párjának