99,13%-os hatékonysággal nullázza az áramszámlát: bekapcsolták a valaha gyártott leghatékonyabb motort

Egy indiai acélmű számára gyártott nagy teljesítményű szinkron villanymotor a valaha gyártott leghatékonyabb motor. A fejlesztő ABB számításai szerint az acélmű a motor 25 éves élettartama alatt a fokozott energiahatékonyság révén mintegy 6 millió dollárra becsült villamosenergia-költséget takarít meg. Az energiahatékonysági beruházás várható megtérülési ideje alig több mint három hónap.

  • HVG HVG
99,13%-os hatékonysággal nullázza az áramszámlát: bekapcsolták a valaha gyártott leghatékonyabb motort

Az ABB saját világrekordját döntötte meg a nagy teljesítményű, szinkron villanymotorok energiahatékonysága területén azzal az új készülékkel, amelyet a Top Industrial Efficiency (TIE) módszertant követve terveztek. A leírás szerint TIE olyan berendezések gyártását eredményezi, amelyek túlszárnyalják az eddigi szabványos referenciaértékeket.

Az indiai acélműbe szállítandó rekorder motor a tesztek során 99,13 százalékos hatásfokot ért el, ami jelentős fejlődés az ABB korábbi, 2017-ben felállított 99,05 százalékos világrekordjához képest. A hatásfok a motor által felvett elektromos teljesítmény és a leadott, mechanikai teljesítmény hányadosa. (A hatékonyság elméleti határértéke 100 százalék.)

56 MW teljesítményű szinkron villanymotor az ABB-től. Új rekord
ABB

Ha az ügyfél a 98,64 százalékos hatásfokú, szabványos konstrukció helyett a TIE-optimalizált motort választja, akkor a termék 25 éves élettartama alatt mintegy 61 GWh energiát és 5,9 millió dolláros villamosenergia-költséget takaríthat meg. Emellett 45 ezer tonna CO₂-kibocsátás megelőzését is eléri, ami 10 ezer autó egy teljes éves kibocsátásának felel meg. A megtakarítások és a kibocsátás csökkentésének lehetősége még nagyobb azokban az országokban, ahol a villamos energia drágább.

Az ABB szerint a most elért eredmény azért is jelentős, mivel az ilyen típusú szinkronmotorok átlagos hatásfoka jellemzően 98,2 és 98,5 százalék között mozog.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.