Adózóna
Adózóna
Tetszett a cikk?

Összeszorul a gyomrunk, bármilyen nem várt levél érkezik a NAV-tól, főleg, ha adóellenőrzést helyeznek kilátásba. Azt érezzük, hogy hiába próbáltunk minden szabályt betartani, „azért jönnek, hogy megbüntessenek.” Pedig nem kellene rettegnünk a hatóságtól, ha felkészülünk, ugyanúgy, mintha egy tárgyalásra érkezne az üzleti partnerünk. És igen, itt is komoly profitot bukhatunk, ha nem sül el jól a biznisz.

25 kritikus pont. Az adóhatósági ellenőrzés előtt ennyi mindent kell rendben tartanunk. Vannak adminisztratív, egyszerű intézkedések és vannak pontok, melyekre akár még az üzlet megkötése vagy számla kiállítása előtt kell gondolnunk. Ne higgyük, hogy a hatóságnak az a feladata, hogy mindenképpen büntessen. Vannak szabályok, melyeket be kell tartani, ezeket ellenőrzik, ha pedig hiányosságokat találnak, akkor büntetnek. A HVG Kiadó és adózási szakportálja az Adózóna most egy hiánypótló kiadványban foglalta össze a legfontosabb tudnivalókat. Ebből adunk egy kis ízelítőt!

A levél megérkezésekor már késő

Az adóellenőrzésre fel kell készülnie minden vállalkozónak, mert utólag csak jogorvoslatra van lehetőség. Amikor a „semmiből” megérkezik a revizor és mi össze-vissza beszélünk, félreérthetően kommunikálunk, akkor gyanúsak leszünk. Egy büntetőperben mondhatjuk, hogy „nem emlékszünk”, de az ellenőrzés során nincs ilyen opció! Kérhetünk viszont időt a válaszadásra, hiszen nem lehet minden egyes ügylet a fejünkben. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, inkább ne mondjunk semmit. Utólag persze visszavonhatjuk a nyilatkozatunkat, melyet zavarunkban tettünk, de jobb benyomás érdekében szerencsésebb inkább hallgatni, mint téves információkat adni.

Csak pozitívan

A cégünk egy megbízható, jó adózó. Hát bizonyítsuk! Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen képet lát rólunk az adóhatóság, amikor megérkezik hozzánk, arról nem is beszélve, hogy a „jókat” kisebb eséllyel ellenőrzik. Szerezzük meg a „megbízható adózó” státuszt a NAV-tól! Ennek több előnye is van. A legfontosabb, hogy megmutatjuk a makulátlanságunk, nyílt lapokkal játszunk. Másrészt engedékenyebbek az ellenőrzés során. Egy cég vizsgálata akár hosszú hónapokig, évekig is elhúzódhat és hiába minden jóérzésünk a kedves ellenőrök felé, nem kellemes egy olyan irodába bejárni, melyben a hatóság emberei járnak le-föl (az adóhatóság ugyanis beléphet a vállalkozás helyiségeibe, vizsgálhatja az eszközöket és helyiségeket, iratokat, munkafolyamatokat az ellenőrzés során). A megbízható adózók ellenőrzése ezzel szemben maximum 180 nap, ráadásul a bírság kiszabása nélkül mulaszthatunk sok esetben (például bevallási kötelezettség elmulasztásánál). De ha mégis kapunk büntetést, az is csak a felső határ fele lehet.

„Majd holnap megcsinálom!”

Az adminisztratív ügyek halogatása jellemző, ugyanakkor nagyon veszélyes. Könnyen lehet, hogy csak azért érkezik a meg a cégünkhöz a hivatal, mert egy téves információ van a cégkivonaton és ezen megakad a rendszer „mindent látó szeme”. Ha alapvető adatok változnak (név, adószám, székhely stb.) mindig azonnal aktualizáljuk. Nem jelent felmentést, ha megkérjük a könyvelőnket vagy a titkárnőt, de ők nem végzik el a feladatot!

„3-4 éve volt az az ügyfél, emlékszel?”

A hasonló kérdésekre a válasz általában egy bizonytalan igen, vagy egy egyértelmű nem. Minden ügyletet érdemes dokumentálni, a tényeket pontosan leírni, főként, ha egy nagyobb összegű megbízás van a háttérben. Ilyen esetekben előre kérhetjük a hatóság állásfoglalását. Ezt később az esetleges vizsgálat során általában el is fogadják az ellenőrök. Ha mégis találnak valami szabálytalanságot, mi nyugodtan feltehetjük a kezünket. Hiszen mindent megtettünk, hogy az adózási rendnek megfeleljünk és bíztunk a NAV szakértelmében.

Felejtsük el a papírt!

Rengeteg számlázó-program van a piacon, de válasszunk olyat, mely a törvényi előírásoknak megfelel. A bevezetés előtt akár kikérhetjük a NAV véleményét is. A megbízható szoftver csak a kezdet, próbáljuk minimalizálni a papír alapú bizonylatokat, nyugtákat.  Talán bagatell, de mégis még mindig nagyon kevesen gondolnak bele, mennyit spórolhatnak a digitális iratokkal, hisz sokkal könnyebb és olcsóbb ezeket tárolni a számítógépen. Arról nem is beszélve, mennyire kínos egy csomó megsárgult salátalevelet átnyújtani az ellenőrnek. Nem lesz jókedvű, ha át kell rágnia magát egy átláthatatlan papírhalmon…
Postai levelet már az adóhatóság is ritkábban használ. Sokszor előfordul, hogy hivatalos iratot az ügyfélkapun keresztül kapunk meg! Ezért nagyon fontos, hogy az ottani „levelesládát” minimum kéthetente ellenőrizzük, sőt a vizsgálat alatt naponta tegyük meg.

Rendelje meg az Adóellenőrzés a gyakorlatban című kiadványt most 20% kedvezménnyel:

Le Monde: Orbán ismét bemutatott Brüsszelnek

Le Monde: Orbán ismét bemutatott Brüsszelnek

Több mint százmillós bírságot vetett ki kilenc biztosítóra az MNB

Több mint százmillós bírságot vetett ki kilenc biztosítóra az MNB

Megvan az első győzelme, nagy lépést tett az elitben maradás felé a hokiválogatott

Megvan az első győzelme, nagy lépést tett az elitben maradás felé a hokiválogatott

Nyilvánosságra hozott a HM egy oldalt a Ruszin-Szendit elmarasztaló dokumentumból, amit a Nemzetbiztonsági Bizottság zárt ülésére készítettek

Nyilvánosságra hozott a HM egy oldalt a Ruszin-Szendit elmarasztaló dokumentumból, amit a Nemzetbiztonsági Bizottság zárt ülésére készítettek