Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
A méret a lényeg? Ez történik, ha összecsattan egy 5 méteres limuzin meg egy városi miniautó
smart Mo.
Tetszett a cikk?
A pici, kompakt autókat általában a könnyű parkolás és a kedvező fogyasztás miatt részesítjük előnyben, azonban sokaknak aggálya, hogy egy ilyen járműben „nincs elég anyag”, ezért nem túl biztonságos. Nos, 2017-ben ezt a vélekedést ideje besorolni a tévhitek közé.
Látványos videót tett közzé a Daimler konszern, amelyen egy 2014-es Mercedes S-osztály és egy 2015-ös smart fortwo típusú autót ütköztettek össze kontrollált körülmények között, hogy bebizonyítsák, az autók mérete ma már nem befolyásolja az utasok biztonságát.
A videón jó látható, hogy a smart utasai gyakorlatilag karcolás nélkül ússzák meg a csúnya ütközést, pont úgy, mint a Mercedesben ülők. Míg azonban az utóbbinál a biztonságot a prémium „csomag” részének tekintik az autórajongók, a smart esetében a legújabb technológiai fejlesztések eredményét lehet megcsodálni.
Mint a dió héja
A smart fortwo biztonságának „lelke” az úgynevezett Tridion biztonsági karosszériamag, amely egy 75 százalékban nagy teherbírású acélból készült keret, amely elvezeti az ütközés során fellépő hatalmas erőket, megóvva ezzel az utasok testi épségét. A Tridion cella ráadásul mindezt minimális deformálódással oldja meg, így tovább csökkentve a sérülések kockázatát. A tesztből az is kiderült, hogy az utasokra ható erők bőven alatta maradtak a kritikus biomechanikai értékeknek. Ez különösen azért fontos, mert az autóvezetőket – és természetesen az utasokat – akár már kis sebességnél is érhetik súlyos sérülések.
Az egyik leggyakoribb és legismertebb sérülési típus az úgynevezett ostorcsapás-sérülés. Ez akkor fordul elő, ha a fej és a nyak hirtelen hátra majd előre mozdul, amit legtöbbször egy hátulról érkező autóval való ütközés idéz elő. A Tridion cella azonban – mint a diót a héja – hatékonyan védi az utasokat a hátulról érkező erőhatásoktól is.
Elkerülhető ütközések
Az ostorcsapás-sérülés hirtelen fékezés esetén is előfordulhat, ezért a smart fortwo-hoz olyan aktív fékasszisztenst fejlesztettek ki, amely előre figyelmezteti a sofőrt, ha fennáll az ütközés veszélye, 30 km/h sebesség felett pedig autonóm fékezéssel lelassítja, vagy akár meg is állítja az autót, hogy az ütközés elkerülhetővé váljon.
Az ostorcsapás mellett a fej és a nyak egyéb sérülései is gyakoriak, főleg oldalsó erőhatás esetén. Ez jellemzően akkor fordulhat elő, ha a vezető figyelme lankad, ezért elhagyja a sávját és kisodródik. A tervezők azonban erre is gondoltak: a sávtartó automatika egy kamera segítségével figyeli az utat, és hang-, valamint fényjelzéssel figyelmeztet, ha a sáv elhagyására utaló jeleket érzékel.
Hasonló baleset történhet akkor is, ha például egy kamion szélárnyékából kiérve az oldalszél megdobja az autót. A smart fortwo utasaira ezért az úgynevezett „crosswind assist” – oldalszél-asszisztens vigyáz, amely figyeli, hogy az autó mennyire mozdul ki a haladási irányból, és az egyes kerekeket külön-külön megfékezve segít a sofőrnek az irányítása alatt tartani a járművet.
Szintén nagyon gyakoriak a különféle lábsérülések, mint például a térd vagy a sípcsont törése, roncsolódása. Ez tipikusan a videón is látható ütközések esetén fordulhat elő, ha a sofőr lába beszorul a kormányrúd és a műszerfal közé. A megerősített karosszéria és a stratégiailag elhelyezett gyűrődőzónák azonban éppen az itt fellépő erőket nyelik el és irányítják távolabb az utasoktól. Mindemellett hét légzsák is óvja az utasokat, amelyek közül újdonság az ülés támlájából felfúvódó, a medencét és a tüdőt védő légzsák.
Infografika
A lenti infografikán megmutatjuk a balesetek fő okait, a vezető sérüléseinek kockázatát az ütközés jellegétől függően, valamint azt, hogy milyen technológiák védhetik hatékonyan az utasokat még a legkisebb autókban is.
Az oldalon elhelyezett tartalom a smart Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.