Porsche Lízing
Porsche Lízing
Tetszett a cikk?

Egyre nagyobb teret nyer magának az a felfogás, hogy csak a dolgok használatért fizessünk, a tulajdonláshoz kapcsolódó időbefektetéstől és költségektől pedig megszabaduljunk. Mindkettőnek van jobb helye.

Az előfizetéses üzleti modell nem új: több száz éves hagyománya van. Azon a területen szökkent szárba, ahol a mai napig is fontos szerepe van: a hírközlésben. Ez kezdetben a nyomtatott sajtótermékeket jelentette, és számos előnyt kínált a kiadónak és az olvasónak is.

A kiadó kalkulálhatott egy stabil vásárlói körrel, ezáltal tervezni tudta a költségeit és a bevételeit is. A vásárló pedig biztos lehetett benne, hogy mindig hozzájut a megrendelt laphoz. Ezért hosszabb távú elköteleződést vállalt és előre fizetett, de az egyes lapszámokat olcsóbban kapta, és még házhoz is vitték neki.

Előfizetünk, mert megéri

Ezek a komparatív előnyök a legújabbkori modellekben is tetten érhetők, bár sok esetben jellemzően már nincs is lehetőség egyedi vásárlásokra, sokkal inkább valamilyen előfizetéses modellhez kapcsolódóan állnak rendelkezésre a szolgáltatások; elég csak a mobiltelefon, a kábeltévé, az internet hozzáférésre és az azokon keresztül elérhető szolgáltatásokra gondolni.

De ehhez hasonló az is, amikor bérletet veszünk például a szoláriumba, vagy a tömegközlekedési eszközök használatára: ezeknél a vásárlói előny elsősorban a vételár oldalán jelenik meg, azaz olcsóbban jutunk a szolgáltatáshoz, mintha egyesével fizetnénk értük.

A digitális forradalom új lehetőségeket teremt

Az okos eszközök és ezzel párhuzamosan az internethasználók számának növekedése egészen új modelleket teremtett. Ennek egyik első jele volt a hanghordozó-piac terén lezajlott átalakulás. A kezdeti összeomlást követően – amelynek során illegálisan ugyan, de ingyen hozzáférhetővé váltak a produkciók – kialakultak azok a szolgáltatások, amelyek során egy előfizetéses modell keretében lehetett hozzájutni a zeneszámokhoz.

Ezzel párhuzamosan a videostreaming-szolgáltatások is megjelentek, amelyek szintén ezt a mintát alkalmazzák. Az előfizetők számára alacsony havidíjért cserébe válnak hozzáférhetővé hang- és képanyagok tízezrei, így alakul át szolgáltatássá az, ami korábban egy CD vagy egy DVD formájában leginkább termékként jelent meg.

A vevő számára a helyzet jóval kényelmesebb, mint egy lemezbolt kínálatát böngészni órákon át, hiszen az okostelefonján olyan palettával találkozik, amellyel fizikai környezetben korábban sosem. A havi előfizetési díj pedig jóval alacsonyabb, mint egyetlen hanglemez ára. Ugyanez a kényelmi és költségelőny megjelenik a filmmegosztó platformokon is.

Termékbe oltott szolgáltatás

Az előfizetéses gazdasági modell egyik fontos jellemzője, hogy egyre inkább a szolgálgatási elem biztosítja azt az előnyt, amely egy bizonyos termékre irányítja a figyelmünket.
Az elmúlt években folyamatosan alakutnak olyan kereskedelmi vállalkozások, amelyek bár kifejezetten terméket szállítanak az előfizetőnek, de olyan lehetőségeket biztosítva melléjük, amelyeket az üzletekben nem feltétlenül kapnak meg a vásárlók.

Hódít a „dobozos” megoldás, mégpedig a legkülönfélébb területeken. Van olyan vállalkozás, amely szépségipari illetve testápolási termékeket szállít az előfizetőinek, de oly módon, hogy az érdeklődő először a cég honlapján kitölt egy személyes tesztet, amely például az ízlésére, az általa kedvelt anyagokra, illatokra fókuszál. Ha a csomag elnyerte a tetszését, akkor előfizetőként folyamatosan megkapja a termékeket.

Létezik olyan cég is, amely meghatározott időközönként, boltban akár nem is kapható, közvetlenül a főzdékből származó különleges söröket postáz a megrendelőinek, akik csak a doboz felnyitása után tudják meg, hogy mit rejt a csomag. Ezzel pedig nem csak a terméket, hanem a jóleső várakozás izgalmát is megkapják.

Csak használjuk, a többi nem a mi gondunk

Az előfizetéses megoldások termékhasználathoz kapcsolása azért is lehet vonzóbb a vásárlóknak, mert alacsonyabb belépőösszeggel juthatnak olyan lehetőséghez, amelyet ha egy az egyben megvennének, akkor az jelentős kiadást jelentene számukra.

Az előfizetéses és megosztásos modell összekapcsolása adja magát, például nem kell megvenni egy kerékpárt 150 ezer forintért, ha egy bizonyos, a használati szokásainkhoz igazítható előfizetői díj ellenében lehetőség nyílik a használatára.

Ráadásul anélkül, hogy egyéb költségeink lennének: nem kell tartani attól, hogy ellopják, nem kell költeni a karbantartásra, sem pedig az avulásból adódó értékvesztést nem kell elszenvednünk. Nem beszélve arról, hogy csak annyi időt kell a kerékpárral foglalkoznunk, amennyit rajta ülünk; viszont bármikor ráülhetünk, nem kell például a szervizelés miatt nélkülöznünk, csak felpattanunk egy másikra a dokkoló állomáson.

Átalakulóban a tulajdonhoz való viszonyunk

Az előfizetés alapú modellek sikerességét illetően az egyik kulcsfontosságú tényező a jól meghatározott célközönség, illetve a piaci – sok esetben a társadalmi – igény megfelelő felmérése.

Nem véletlenül említünk társadalmi igényeket: a fejlett gazdaságokban radikálisan kezd átalakulni a tulajdonhoz, a birtokláshoz való viszony. Ezek szerepe a fiatalabb korosztály tagjainak szemében egyre kisebb, sokkal fontosabb számukra az elsődleges funkció.

Az az igény például adott, hogy a viselt ruha tiszta legyen. Ha van a közelben egy mosoda, akkor lehet, hogy nem egy mosógép sok tízezer forintért történő megvásárlása, helyszínre szállítása, karbantartása, a működéséhez szükséges víz, áram, mosó- és öblítőszerek valamint a nem tervezett javítások költségei jelentik a legkifizetődőbb megoldást. Főleg akkor nem, ha albérletről van szó.

Bár a fenti példa egy jellemzően nem hosszabb távra tervezett élethelyzetre érvényes, tartósabb használati ciklusra szánt eszközöknél is megfontolandó lehet a hasonló konstrukció. Egy autó például egyre kevésbé státuszszimbólum vagy örömforrás, pusztán helyváltoztató eszköz. Ezt a lehetőséget az új fogyasztói szemlélet alapján már sokan anélkül szeretnék kinyerni a termékből, hogy a tárgy birtoklásával járó kényelmetlenségeket vállalni akarnák.

Nem csak a nem várt költségekről beszélünk: a felhasználók egyre kevesebb személyes időt szeretnének az őket körülvevő tárgyi világ funkcionális fenntartására szánni. Egyre erősebbek azok a megfontolások is, amelyek a környezetvédelmet, az élhetőbb lakókörnyezetet helyezik előtérbe, kiegészítve azzal, hogy a tartós fogyasztási cikkek sokszor a tulajdonosokuknál töltött idő jelentős részében használaton kívül állnak, költséget viszont akkor is termelnek. Nem beszélve arról, hogy az értékük folyamatosan csökken, miközben eleve nagy kezdeti költséggel lehetett hozzájuk jutni.

Fizetni csak azért, ami

Szólnak tehát érvek amellett – és a fiatalabb fogyasztói réteg erre egyre fogékonyabb is –,hogy csak azért fizessenek a felhasználók, ami valóban maga a felhasználás vagy az ésszerű ideig tartó rendelkezésre állás.

Persze a használati időszakokat nem mindig lehet és nem is mindig kell percnyi pontossággal meghatározni, de a havi, negyedéves, éves, adott esetben néhány éves periódusok – terméktől, szolgáltatástól függően – viszonylag jól prognosztizálhatók. A felhasználó számára pedig az legjobb csomag, amely a költségeket kiszámíthatóvá teszi.

Fix havidíj, aztán már csak tankolni kell
Nyugat-Európában és a szomszédos országokban már komoly népszerűségnek örvend a ŠKODA privát bérleti konstrukciója. Tartósbérleti megoldások már régóta léteznek, de eddig zömmel a céges, flottaüzemeltető partnerek adták a konstrukció célpiacát. A privát bérleti program a magánszemélyeknek is biztosítja a vállalati környezetben már megismert előnyöket: az alacsony, akár nulla forintos kezdeti befizetést, a tervezhető költségeket és a magasszintű terméktámogatást.
A ŠKODA új megoldása havi fix bérleti díj fejében lehetővé teszi, hogy a felhasználónak az üzemanyag-költségen kívül szinte ne is legyen más kiadása: a díj tartalmazza az autó használatán felül a forgalomba helyezés költségét, a kötelező biztosítást, a CASCO-t, a kötelező szervizeket, sőt, még a téligumi garnitúrát, annak cserélését és tárolását is.
A bérleti díj függ attól, hogy a felhasználó mekkora éves futásteljesítményre számít, illetve attól, hogy az autót hány évig kívánja használni; e két tényező – azonos karbantartottság mellett – jelentősen befolyásolja a gépjármű értékvesztését, amely költség a bérleti díjakban is megjelenik.
A lakossági újautó piac egyik jellegzetessége, hogy a vásárlók általában valamilyen finanszírozási konstrukció keretében oldják meg az autóvásárlást. Ez, bár tervezhető kiadásokat jelent, de csak tulajdonjog megszerzése tekintetében. Kevesen számolnak viszont azzal, hogy egy több éves futamidő végén még mindig kamatostól fizetik az új autó árát, miközben a kocsi már eredeti értékének akár a felét is elveszítette, nem beszélve a fenntartással járó műszaki (karbantartások, időszakos vagy futásteljesítményhez kötött javítások, balesetekből eredő károk elhárítása) és bürokratikus kiadásokról (átírási költség, forgalomba helyezés díja, biztosítások, adók) vagy a használtautó eladásával kapcsolatos nyűgről.
A privát bérleti konstrukcióban nincsenek nem tervezett költségek, ügyintézéssel töltött felesleges órák, ugyanis ezeket a feladatokat a ŠKODA és a Porsche Lízing vállalja magára.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Porsche Lízing megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Porsche Lízing

Ezeket még mindig megveszi? Mégis minek?

A sharing economy 2014-ben 13 milliárd dollár összforgalmat generált, ami 2025-ben várhatóan 335 milliárdra nő. De miért vált pont most fontossá a társadalom számára a javak megosztása, és mik azok a termékek és szolgáltatások, amelyeknél a jövőben a vásárlás helyett még inkább a bérlés mellett fogunk dönteni?

Porsche Lízing

Nyűg a saját autó? Mutatjuk az alternatívákat

Egy saját gépkocsi fenntartása költséges mulatság, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a saját tulajdonú autónk többet fog állni, mint amennyit használjuk. De mit tehet az, akinek azért időnként szüksége lenne a négy kerékre? Összeszedtük, milyen lehetőségek közül lehet választani.

Azonnali hatállyal lemondott a Peugeot és az Opel tulajdonosának, a Stellantisnak a vezérigazgatója

Azonnali hatállyal lemondott a Peugeot és az Opel tulajdonosának, a Stellantisnak a vezérigazgatója

Megtorpantak a hőszivattyú-eladások Európában

Megtorpantak a hőszivattyú-eladások Európában

Aki így közlekedik, mint ez a fehérvári autós, előbb-utóbb biztos elüt valakit – videó

Aki így közlekedik, mint ez a fehérvári autós, előbb-utóbb biztos elüt valakit – videó

Már huti lázadókat is importál az ukrajnai frontra Moszkva

Már huti lázadókat is importál az ukrajnai frontra Moszkva