
5 tévhit, ami miatt nagyon lemaradtak a hazai vállalkozások
A digitalizációt még ma is sokan félreértelmezik: a kkv-k, a nagyvállalatok, de még a magánszemélyek is azt vallják, hogy ismerik és élnek a lehetőségeivel. A legtöbb esetben sajnos ez nem így van. Íme 5 tévhit, amelyekkel jobb, ha leszámolunk, ha szeretnénk, hogy vállalkozásunk jövőálló és digitálisan felkészült legyen.
Az Európa digitális teljesítményére vonatkozó (DESI) 2021-es mutatók szerint Magyarország a digitalizáció terén nem áll jól, eredményeink messze elmaradnak más európai országokétól. Míg a kisvállalatok versenyében az utolsó előtti helyen kullogunk, a munkavállalói felkészültség terén mindössze öt országot sikerült csak magunk mögé utasítani. Sőt, hazai mutatók jelentős visszafejlődést jeleznek, hiszen a 2020-as rangsorhoz képest két hellyel esett vissza digitális tudatosságunk.
A siker záloga a digitalizáció, miért buknak el mégis sokan?
Pedig a digitalizáció nemcsak a fejlődés, de a hatékonyság, a rugalmasság és a növekvő üzleti eredmények kulcsa is. A Coca-Cola például 2014 óta lépett a digitalizáció útjára, felhőalapú működésével nemcsak értékes adatállományát tudta elérhetővé tenni a csúcsidőszakokban is, de a váltással működési és üzemeltetési költségeinek mintegy 40 százalékát is megtakarította. Mégis mi lehet az oka, hogy míg a digitalizált mammutcégek szinte szárnyalnak, addig a McKinsey kutatása szerint a digitalizációs projektek mintegy 30 százaléka lesz csak sikeres, 70 százalékuk pedig egyszerűen elbukik? A szakértők szerint a stratégia hiánya okozza a kudarcokat, illetve az is, hogy nem mindig ismerjük fel, hogy a fejlesztés, amibe belevágunk, sok esetben egyáltalán nem jelent digitalizációt. Íme, az öt legjellegzetesebb tévút, hogy felismerhessük, ha nem jó irányba tartunk.
1. „Digitalizáció? Persze, épp benne vagyunk, vettünk néhány laptopot!”
A pandémia sokak számára új működési stratégiát teremtett, elengedhetetlenné vált a távmunka, és az online működés. Ezért sokan érzik úgy, cégük digitalizációja a járvány során lezajlott, csakhogy ez nem egészen így van: a home office kialakítása még nem jelenti a digitalizációt. A hibrid tárgyalók, a virtuális desktopok, a felhőadatközpontok és a szerver nélküli felhő használata már sokkal inkább a digitális fejlettség mérőfoka. Igaz ezek használatához, kialakításához elengedhetetlen, hogy a munkafolyamatokra, a vállalati működésre optimalizált ökoszisztéma épüljön fel, amely segíti, nem pedig gátolja a hatékonyságot.
2. „Eddig papíralapon dolgoztunk, de ma már mindent online intézünk!”
A digitalizáció a tudatos építkezés legmagasabb lépcsőfoka, jóval több az online jelenlétnél. Hiszen az üzleti modellek mellett digitalizálhatjuk a vevőkapcsolatokat, a termékeket, a szolgáltatásokat, valamint a támogató és vezetési folyamatokat is. Ez tulajdonképpen az adatalapú működés, ahol valós időben pontos, friss és megbízható adatok segíthetik üzleti döntéseinket.
3. „Mi inkább kivárjuk, mi lesz másoknak sikeres és azt lemásoljuk.”
A digitalizáció olyan, akár az ujjlenyomat: nincs két egyforma modell. Van, akinek a szolgáltatása vagy a terméke automatizálásához elengedhetetlen a digitalizáció, másoknak a mesterséges intelligenciához, az analitikai vagy gépi tanuláshoz fontos egy felhőszolgáltatás. Ezért a bevált stratégiák nem működnek mindenhol. Vagyis a digitalizáció nem „dobozos termék”; működése akkor tökéletes, ha illeszkedik a vállalat által elvártakhoz és egyszerűsíti, megkönnyíti a működést és a munkafolyamatokat.
4. „A vezetőség kiválogatta, ami jópofa, a munkatársak meg használat közben majd megismerik.”
A digitális átalakulás sosem működik folyamatmenedzsment-átvilágítás és üzleti előkészítés nélkül. A hatékonyság, a szervezeti rugalmasság eléréséhez elengedhetetlen, hogy a különböző megoldásokat ne öncélúan alkalmazzuk: a felhőalapú, az analitikai vagy az automatizációs technológiák azt az üzleti célt szolgálják, amelyet a vállalkozás kitűzött maga elé. Vagyis a technológiáknak – mint az építőkockáknak –egymásra kell épülniük: abból nem válogathatunk aszerint, amit tetszetősebbnek látunk. Ha pedig megvan a digitális üzleti stratégiánk, érdemes a munkatársainkat is felkészítenünk a változásokra. Enélkül nem értik majd a fejlesztés lényegét, a velük elérendő célokat és miérteket. Ezért mindig készítsük fel és tanítsuk be munkatársainkat, csak így garantálhatjuk a digitalizáció cégen belüli, hosszútávú fennmaradását.
5. „Mi mindent a felhőben tárolunk. Nekünk így a legkényelmesebb.”
A felhőt használó vállalkozások gyakran úgy vélekednek, hogy ha már fizettek érte, miért ne tároljanak mindent a felhőben? Hiszen ott minden adat és információ gyorsan elérhető és visszakereshető. Ám a legtöbb vállalat felépítése, adat- és alkalmazáskörnyezete összetettebb annál, hogy a felhő vagy a házon belüli informatikai környezet az összes szükségletet egyedül és jól kiszolgálhatná. A felhőbe szánt adatokat még a migrálás előtt érdemes osztályoznunk, és csak azokat tárolni felhőben, amelyek az üzleti célokat támogatják, ezzel biztosítva a valóban hasznos elemzések készítését, a kockázatok kezelését, gyors elérhetőséget és a törvényi megfelelőséget is.
De akkor hogyan kezdjünk hozzá? Ellenőrizzük a digitalizációs lépéseket!
Hogyan alakítsuk ki jól cégünk digitalizációját? Ezek a legfontosabb lépések, ha fejleszteni szeretnénk jövőbeli működésünket, és ezzel jövőállóvá tennénk cégünket.
- Tekintsük értéknek adatainkat!
Adatok nélkül nincs üzleti siker, az adat és az információ az üzleti intelligencia alapja. Ha nem kezeljük jól, nem védjük és tároljuk megfelelően, nem bővítjük és frissítjük azokat, azzal lemondunk üzleti eredményeink egy részéről, amihez adataink megfelelő használatával juthatnánk hozzá.
- Legyen stratégiánk, mielőtt a digitalizációba vágunk!
A digitalizációhoz csak megfelelő üzleti és IT stratégia mentén kezdjünk neki. Mielőtt fejlesztenénk, ismernünk kell adataink komplexitását, felhasználási módjait, a megőrzéséhez kapcsolódó biztonsági követelményeket, a jogszabályi megfeleléseket, és minden olyan munkafolyamatot, ahol és ahová becsatlakozhat a digitális technológia.
- Legyünk költséghatékonyak, de ne minden áron!
A digitális fejlődés, de már az adatmigráció is költséget jelent, mégse spóroljunk rajta. Különösen az üzletileg kritikus adatok esetén okozhat gondot, ha például nem a megfelelő méretű és konfigurációjú felhőszolgáltatást választjuk azok tárolására. Bízzunk meg a szakemberekben: mindez olyan beruházás, amit a jövőálló működésünkbe fektetünk.
- Szenteljünk külön figyelmet az adatvédelemnek!
Az adatvédelem és az adatbiztonság nemcsak a szolgáltató feladata, hanem a mienk is. Az adatok szenzitív források, amelyekből nemcsak előnyt kovácsolhatunk, de akár vissza is élhetünk velük. Egyedül rajtunk múlik, hogy mennyire biztonságos a felhőhasználatunk.
- Vonjuk be és edukáljuk a munkatársakat!
Végül fontos értenünk, hogy a digitális átalakulás nemcsak a hardver és a szoftver szintjén megy végbe, legfontosabb mozgatórugója a munkaerő, aki felhasználói jártassággal használja az adatvagyonunkat. Ezért munkavállalói edukáció nélkül szinte minden digitalizáció irányába tett lépés elbukhat. Figyeljünk a cégen belüli kommunikációra, a csapatok, osztályok közötti együttműködésre, ez a sikeres és hatékony digitalizáció záloga.
Az Aruba Cloud Magyarország a kis- és középvállalatok felhőszakértője és -szolgáltatója. Nemzetközileg bevált felhőmegoldásokat kínál, magyar piaci ismerete és kiemelkedő szakértelme révén és a 3. generációs Intel® Xeon® Scalable Processzorok segítségével támogatja a hazai kkv-kat a digitális átállásban.
További információk ezen az oldalon olvashatók.

A tartalom az Aruba Cloud megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.