4iG Nyrt.
4iG Nyrt.
Tetszett a cikk?

Az adatok korában a gyártással foglalkozó cégeknek már percre pontos információkra van szüksége annak érdekében, hogy versenyképesek tudjanak maradni.

Magyarországon a szemünk előtt zajlik épp az ipari szektor digitalizációja, ami egyúttal a gyártással foglalkozó vállalatokat is átvezeti a hatékonyság korszakába. Legkésőbb a 2020-ban kirobbant koronavírus-világjárvány mutatott rá, hogy a sikerre törekvő cégeknél ma már nincs helye a pazarlásnak – sem gazdasági, sem környezetvédelmi szempontból –, azaz sem a nyersanyagok, munkadarabok, sem a gyártási folyamatokban részt vevő szakemberek ideje nem végtelen, így a maximumot kell kihozni a rendelkezésre álló erőforrásokból. Hasonlóan lényeges szempont, hogy a gyártócégek termékeit az első pillanattól az utolsóig nyomon lehessen követni – minőségbiztosítási vagy épp biztonsági okokból.

„A mai magyar gyártóvállalatok számára az egyik legfontosabb kérdés, hogy hogyan digitalizáljuk a gyártást” – mutatott rá Gém Péter, a 4iG Nyrt. szakértékesítési és üzletfejlesztési igazgatója. „Ha a vevőm tudni szeretné, hogy hogyan és mi módon gyártottam az adott terméket, amit beépítek mondjuk egy gépjárműbe, egy vagonba vagy bármibe, akkor nagyon fontos, hogy ez lépésről lépésre nyomonkövethető legyen.”

A 4iG saját fejlesztésű, az Ipar 4.0 működésén alapuló digitális platformja, a 4iOP többek között épp ezt teszi lehetővé. A rendszer segítségével az olyan gyártócégek, mint például a Dunakeszi Járműjavító szakemberei – akik már használják a platformot – pontosabb képet kaphatnak arról, hogy milyen folyamatok zajlanak le például egy vasúti alváz fődarabjának gyártása során. Nemcsak magukról a műveletekről van szó, a rendszer ugyanis azt is rögzíti, hogy melyik lépésben milyen anyagok, alkatrészek kerülnek be a kész termékbe.

„A fejlesztés előtt statikus adataink voltak a gyártásról, a művezető jegyezte föl a napi ledolgozott órák számát” – mondta el Magyar Krisztián, a Dunakeszi Járműjavító műszaki igazgatója. „Most már – a bevezetés után – dinamikus adatokkal dolgozunk. Tulajdonképpen percre vagy órára pontos információink vannak, hiszen a rendszer folyamatosan regisztrál, így a saját ERP – vállalati erőforrás-tervező – rendszerünkben is látjuk az információkat. Azt gondolom, hogy a 4iOP-rendszer így a gyártási folyamatokat teszi hatékonyabbá.”

Gém Péter rámutatott, hogy a 4iOP-platform hatalmas előnye, hogy nem egy saját, dedikált felületen fut a kommunikáció, hanem egy informatikai szempontból rendkívül rugalmas, sokoldalú megoldás segítségével, amely lehetővé teszi, hogy a különböző feladatokat gyorsan, hatékonyan, néhány gombnyomással lehessen kiosztani. Ugyanakkor a cég munkatársai akár egyénileg is bejelentkezhetnek a felületre. A rendszer csaknem valós időben rögzíti az információkat, a munkaidő végén pedig minden fontos részletet és adatot szinkronizál, így mindenki az aktuális, legfrissebb állapotot fogja látni, ha bejelentkezik.

A platform azzal is segíti a hatékonyabb gyártási folyamatok kialakítását, hogy minden adatot digitálisan lehet benne kezelni, így nincs szükség rá, hogy a műszakvezető papíron jegyezze a ledolgozott órákat, de a dolgozók sem a munkadarabok mellé ragasztott fecniken rögzítik a szükséges információkat. Ehelyett, a járműjavító teljes wifi-lefedettségének köszönhetően, az egyes munkaállomások között mozgó szakemberek táblagépek segítségével követhetik nyomon a folyamatokat, a legaktuálisabb adatok alapján.

A Dunakeszi Járműjavítóban egyelőre az alvázfődarabok gyártásánál támaszkodnak a 4iOP-platformra, de a műszaki igazgató szerint a rendszert rövidesen kiterjesztik majd az összes gyártással foglalkozó részlegre is.

„Az év végére szeretnénk elérni, hogy olyan szoftveres terméket hozzunk létre, amelyet akár 20-30 nap alatt be lehet vezetni az ügyféloldalon, és megoldást tudjunk nyújtani azoknak, akik kiváltanák a papíralapú kommunikációt a hasonló folyamatok során. Továbbá azoknak is, akik számára fontos, hogy a hatékonyság fokozásával megszilárdítsák a versenyképességüket” – fejtette ki Gém Péter.

„Én olyan partnereknek ajánlanám ezt a terméket, akik szeretnék online nyomon követni a gyártást, és minél kevesebb időt fordítanának az adminisztrációs munkákra” – tette hozzá Magyar Krisztián.

 

Az anyag a 4iG Nyrt. megbízásából, a HVG BrandLabbel közös produkcióban készült. Létrehozásában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Egyszerűbb neki elmondani, mint egy pszichológusnak – a gépesített terapeuta esélyei és veszélyei

Egyszerűbb neki elmondani, mint egy pszichológusnak – a gépesített terapeuta esélyei és veszélyei

Szoboszlai Dominik nagy hibáját emelik ki az angol lapok

Szoboszlai Dominik nagy hibáját emelik ki az angol lapok

Pszichológusokat kérdeztünk: Lehet-e pénzért érzelmeket vásárolni? Megcsalásnak számít-e, ha a harmadik fél egy gép? Mire (nem) jó egy virtuális társ?

Pszichológusokat kérdeztünk: Lehet-e pénzért érzelmeket vásárolni? Megcsalásnak számít-e, ha a harmadik fél egy gép? Mire (nem) jó egy virtuális társ?

A legkisebb méregzsáktól a begombázott unikumig – az év tesztautói 2024-ben

A legkisebb méregzsáktól a begombázott unikumig – az év tesztautói 2024-ben