Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b6a5763b-8b30-41d8-a82c-fb1f5aa9732f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy friss tanulmányban több mint tíz ország közel ezer rákos beteg DNS-ét vizsgálták a kutatók, és úgy találták, hogy az E. coli baktériumnak is köze lehet a megbetegedéshez.","shortLead":"Egy friss tanulmányban több mint tíz ország közel ezer rákos beteg DNS-ét vizsgálták a kutatók, és úgy találták...","id":"20250514_vastagbelrak-dns-rakos-megbetegedes-kutatas-mikrobium-ecoli-voroshus-egeszseges-eletmod-ultrafeldolgozott-elelmiszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6a5763b-8b30-41d8-a82c-fb1f5aa9732f.jpg","index":0,"item":"49b01314-a928-41a6-a6a0-de90d86601a3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_vastagbelrak-dns-rakos-megbetegedes-kutatas-mikrobium-ecoli-voroshus-egeszseges-eletmod-ultrafeldolgozott-elelmiszer","timestamp":"2025. május. 14. 06:01","title":"Ezért lesz egyre több fiatal vastagbélrákos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c41a000f-e2d9-4f77-b159-1c269b802078","c_author":"Rácz József","category":"360","description":"Minden társadalomnak el kell döntenie, hogy a szigor vagy a segítés útját választja – Magyarország a drogfogyasztás büntetése mellett döntött, a gyógyítás helyett a szenvedés útját választotta. Milyen hatásai vannak a kriminalizációnak, és milyen eredményeket értek el azok az országok, amelyek a szerhasználatot nem rendészeti, hanem közegészségügyi problémaként kezelik? Rácz József pszichiáter, addiktológiai szakértő, egyetemi tanár, az MTA doktorának írása.","shortLead":"Minden társadalomnak el kell döntenie, hogy a szigor vagy a segítés útját választja – Magyarország a drogfogyasztás...","id":"20250513_racz-jozsef-pszichiater-drogtorveny-velemeny-kriminalizacio-fogyasztok-gyogyitas-borton-melyszegenyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c41a000f-e2d9-4f77-b159-1c269b802078.jpg","index":0,"item":"bfee330b-7e3d-4f0b-aa0a-23d26cb3f908","keywords":null,"link":"/360/20250513_racz-jozsef-pszichiater-drogtorveny-velemeny-kriminalizacio-fogyasztok-gyogyitas-borton-melyszegenyseg","timestamp":"2025. május. 13. 14:10","title":"Rácz József pszichiáter: Ember helyett semmirekellő – amilyen az ország, olyan a drogtörvénye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a9d766b-a753-45ac-8864-8c3fb9162cae","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A GTA 4 modern konzolos portján dolgozhat a Rockstar Games, amely akár már idén megérkezhet.","shortLead":"A GTA 4 modern konzolos portján dolgozhat a Rockstar Games, amely akár már idén megérkezhet.","id":"20250513_rockstar-games-gta-4-port-modern-konzolokra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a9d766b-a753-45ac-8864-8c3fb9162cae.jpg","index":0,"item":"c14a77a6-9e9a-423e-8a14-8bd195a83dc9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_rockstar-games-gta-4-port-modern-konzolokra","timestamp":"2025. május. 13. 11:03","title":"Várja már a GTA 6-ot? Lehet, hogy előtte még jön egy másik nagy dobás is a fejlesztőtől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c","c_author":"Kovács Bálint","category":"360","description":"A magyar liberális ellenzék Simicska Lajos G-napja óta úgy várja az Orbán-rendszert megsemmisítő atombombát – legutóbb a Magyar Péter által beígért orbáni „őszödi beszéd” megjelenését –, mint a messiást. Csak épp az utóbbi eljövetelére legalább egy kicsi esély még van.","shortLead":"A magyar liberális ellenzék Simicska Lajos G-napja óta úgy várja az Orbán-rendszert megsemmisítő atombombát – legutóbb...","id":"20250512_Orban-oszodi-beszede-magyar-peter-lebuktatas-atombomba-simicska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c.jpg","index":0,"item":"65dfe94e-3e0f-4f2d-b900-7d1a308da3a2","keywords":null,"link":"/360/20250512_Orban-oszodi-beszede-magyar-peter-lebuktatas-atombomba-simicska","timestamp":"2025. május. 12. 15:10","title":"Kovács Bálint: Milyen lesz Orbán őszödi beszéde, és miért nem jön el soha?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7abaa6f3-1beb-4ad1-af12-baa89fa20030","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szlovák Klein Vision a nyáron teszteli az AirCar második prototípusát, és ha minden a tervek szerint alakul, piacra is dobják majd a repülő autót.","shortLead":"A szlovák Klein Vision a nyáron teszteli az AirCar második prototípusát, és ha minden a tervek szerint alakul, piacra...","id":"20250514_klein-vision-aircar-repulo-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7abaa6f3-1beb-4ad1-af12-baa89fa20030.jpg","index":0,"item":"023ad239-7bbf-4243-8b7d-0820df466d88","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_klein-vision-aircar-repulo-auto","timestamp":"2025. május. 14. 14:03","title":"250 km/h-val repülhet a világ első igazi repülő autója, még az idén piacra dobhatják – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af91918b-6049-45a1-897f-4ef43eb25768","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Számos következtetést levonhatunk a kutyánk, macskánk viselkedéséből, a jeleket azonban félre is lehet érteni.","shortLead":"Számos következtetést levonhatunk a kutyánk, macskánk viselkedéséből, a jeleket azonban félre is lehet érteni.","id":"20250513_haziallat-boldogsag-orom-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af91918b-6049-45a1-897f-4ef43eb25768.jpg","index":0,"item":"d56753c0-389b-4c72-be3e-a29e2bb80724","keywords":null,"link":"/elet/20250513_haziallat-boldogsag-orom-tippek","timestamp":"2025. május. 13. 07:01","title":"Honnan tudjuk, hogy boldog-e a háziállatunk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da09c2d-9f88-4830-984c-755d152667a3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók a gépi látás segítsége nélkül dolgozó rendszert fejlesztettek ki, ami képes felismerni a tárgyak tulajdonságait anélkül, hogy arról bármilyen vizuális információja lenne.","shortLead":"Amerikai kutatók a gépi látás segítsége nélkül dolgozó rendszert fejlesztettek ki, ami képes felismerni a tárgyak...","id":"20250512_targy-felismerese-robot-doboz-szenzor-mozgas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da09c2d-9f88-4830-984c-755d152667a3.jpg","index":0,"item":"c60d3070-75b3-4cb7-b2cc-bf627a1fafce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_targy-felismerese-robot-doboz-szenzor-mozgas","timestamp":"2025. május. 12. 16:03","title":"Csak megrázza a dobozt a robot, és máris megmondja, milyen tárgy lehet benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3860d259-f1db-444a-986d-e1ccb555b0bc","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Régóta várták Dél-Amerikában.","shortLead":"Régóta várták Dél-Amerikában.","id":"20250512_carlo-ancelotti-brazil-szovetsegi-kapitany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3860d259-f1db-444a-986d-e1ccb555b0bc.jpg","index":0,"item":"098336ad-ce3a-4099-8c40-b64ab9beb7e6","keywords":null,"link":"/sport/20250512_carlo-ancelotti-brazil-szovetsegi-kapitany","timestamp":"2025. május. 12. 16:20","title":"Eldőlt: a spanyol bajnokság lezárultával Ancelotti lesz a brazil szövetségi kapitány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Máris tízezrek állnak sorba a hatvanas-hetvenes évek kedvenc kisautója, az ötven évvel ezelőtt debütált Fiat 500-as, a cinquecento napokban bemutatott új változatáért.
Hónapokon át lázasan készült Torino a nagy napra, az 50 éve született Fiat 500-as 21. századi utódjának július 4-ei premierjére, hogy a belvárosi Piazza Vittorio Venetón 500 régi kisautó köszöntse az új jövevényt, és egy nosztalgiatúra keretében kivonuljanak a patinás autógyárba. A cinquecento (ötszáz), ahogy a kis népautót Olaszországban, majd szerte Európában és Amerikában becézték, az 1950-es évek végén beindult, olasz gazdasági csodának nevezett fellendülés, a gyarapodás, a jólét szimbólumaként vonult be a történelembe. A második világháború előtt elmaradott, szegény mezőgazdasági ország látványos gyorsasággal indult el az iparosodás és a modernizáció útján, a félsziget a szó szoros értelmében mozgásba jött. A máig népszerű Vespa, Lambretta és Piaggio robogók mellett egyre többen kezdtek autóra gyűjteni, és a Fiat 500-as megjelenésével a kevésbé tehetőseknek és a fiataloknak is elérhetővé vált a nagy álom: a saját autó. Az akkor 47 milliós országban 1955-ben mindössze 360 ezer, egy évtizeddel később már több mint 5 millió embernek volt négykerekűje.
A kis népautót - amely valójában az 1936-tól 1955-ig gyártott, 520 ezer példányban eladott Topolino (egérke) gyermeke volt - mindjárt elkeresztelték Bambinónak (kisfiú). A sikeres Topolinót először a Fiat 600-assal próbálták felváltani, de ez nem igazán jött be, a torinói gyárban így a Fiat Nuova 500 lett az utód. Az alig 3 méter hosszú, 1,3 méter széles, kéthengeres, 479 köbcentis hátsó motorral szerelt, 13,3 lóerős, óránként 85 kilométer sebességre képes alapmodellt 395 ezer líráért, egy munkás körülbelül egyévi béréért lehetett megvenni. Az olcsó kisautó pillanatok alatt hihetetlenül népszerű lett, folyamatosan fejlesztették és korszerűsítették, készült belőle kupé és kombi változat is. Gyártását nagykorúvá válásakor, 1975-ben szüntették meg. Életének 18 éve alatt 3,6 millió darab kelt el belőle, az 1960-as években háziasszonyok, tisztviselők, munkások, fiatalok, apácák és papok, hétvégeken pedig egész családok feszítettek büszkén Olaszország-szerte a négy felnőttnek meglehetősen szűk, többnyire fehér színű cinquecentókban.
A boldog idők iránti nosztalgiára építve támasztotta fel a Fiat az 500-ast. Az újjávarázsolt kisautó első tervei 2004-ben készültek, azóta lázban égnek a cinquecento-rajongók, akik az internetes fórumokon meghirdetett akció keretében maguk is számos ötlettel járultak hozzá a végleges változathoz. Egérke unokája végül meghatóan hasonlít felmenőire: kívülről az egyszerű, letisztult vonalvezetés, belül pedig például a retro stílusú műszerfal teszi letagadhatatlanná az egyenes ági rokonságot. Az anyagok, a technikai megoldások persze 21. századiak, a motortérfogat és a teljesítmény többszöröse az eredetinek, a belső tér tágas és sokféleképpen variálható, a felszereltség pedig akár luxusszínvonalú is lehet. Egyelőre három modell készül - 1,2 és 1,4 literes benzines, valamint egy 1,3-as dízel - 69, 75, illetve 100 lóerős teljesítménnyel. Az új cinquecentót a lengyelországi Tychyben szerelik össze, ahol a Fiat 500-as utódának szánt, Fiat 126-os lengyel változata, a 126p, azaz a "kispolszki" is készült 1972-től. Az új 500-as alapára 10 ezer euró körül lesz (a felszereltségtől és a teljesítménytől függően egyes modellek akár 20 ezerbe is belekerülhetnek), jóval kevesebb, mint például a Volkswagen retro bogara, az új Beetle, vagy a BMW felfrissített Minije, amelyek 18 ezer euróról startolnak.
Megmozdult Itália (Oldaltörés)
A cinquecento feltámadása nem csak az autós világot mozgatta meg. A Fiat székhelyén, Torinóban közel egy éve kiállításokkal, kulturális eseményekkel készülnek az újszülött érkezésére, művészek, írók idézik fel a régi 500-ashoz fűződő emlékeiket. Az élet szép című film forgatókönyvírója, Vincenzo Cerami például lírai hangú novellát írt a Fiat 500-as életérzésről, a futó kalandokat és nagy szerelmeket látott járgányról. A legnagyobb olasz kiállításszervező cég, a milánói Macef kezdeményezésére híres itáliai dizájnerek varázsolták vissza az egykori álmokat: volt, aki Rolls-Royce-nak látta a négykerekű dobozkát, a zöldséges friss áruval megpakolva robogott vele boltjába, hét végén a családapa piknikezni vitte vele a családját. A vissza a jövőbe jegyében persze az új 500-ast is folyamatosan ünnepelték. A háztartási eszközöket és világítóberendezéseket gyártó Guzzini cég a Fiattal közösen nemzetközi pályázatot hirdetett jellegzetes cinquecento-tárgyak, -felszerelések tervezésére, és maga is beszállt az autóbelső kialakításába.
A közel 120 éves fennállása alatt sok válságot megélt Fiatnál az is fokozza az ünnepi hangulatot, hogy a legnagyobb olasz magánvállalat az idei első öt hónapban 554 331 autót értékesített, az előző évi hasonló időszakánál 6,1 százalékkal többet. Az európai piacon pedig a tavalyi 7,9-ről 8,5 százalékra növelte részesedését. Egy friss elemzés szerint a Fiat már tavaly is olyan jól teljesített, hogy az 1,9 százalékos olasz gazdasági növekedés nagyjából ötödét adta. A cégvezetés most abban reménykedik, hogy a nosztalgia-cinquecento igazi nagy dobás lesz. Az előjelek mindenesetre kedvezőek: a június elején indult előrendelés első 12 órájában egyhavi termelés kelt el.
A legutolsó kéthengeres sikertörténet a Citroen 2CV-é volt, hogy a Trabantról ne is beszéljünk. A Fiat most újra előveszi ezt a technikát, igaz a kis 500-as 0,9 literes motorja 110 lóerőt is képes mozgósítani.
A Fiat megalkotta a terepjárók Barbie babáját. Ám a Panda Cross nem játékszer, ha városban nem is a legtökéletesebb társ, de terepen nem lesz rá panaszunk.
Új olcsó kisautóval készül piacra lépni az olasz Fiat indiai partnerével, a Tatával közösen - idézték olasz lapok a cég elnökét. Sergio Marchionne arra számít, hogy az új modellel áttörést tudnak elérni az ázsiai piacon.