Mi lesz veled, európai autóipar?

Az európai piac további zsugorodásától tart az autóipar, a Fiat kivételével. A legagyobb gyártók vezetői elmélkedtek az iparág közeljövőjéről a Genfi Autószalonon.

  • MTI MTI
Mi lesz veled, európai autóipar?

Az autóipari felsővezetők többsége borús képet fest az európai piaci kilátásokról, a gazdasági visszaesés szerintük még legalább fél évtizeden keresztül visszafoghatja a piaci keresletet. A Fiat vezérigazgatója, Sergio Marchionne azonban nem osztja kollégái aggodalmát, és bízik az európai autópiac mihamarabbi fellendülésében, ehhez azonban gazdaságpolitikai irányváltást tart szükségesnek.

A BMW vezérigazgatója, Norbert Reithofer például kijelentette: a következő öt évben nem lehet számítani a volatilitás csillapodására. "Ezt meglehetősen nagy bizonyossággal állíthatom" - fogalmazott. Karl-Thomas Neumann, az Opel vezérigazgatója sem számít a krízis végére belátható időn belül: "fel kell készülnünk rá, hogy ennek egyhamar nem lesz vége" - mondta. Philippe Varin, a PSA konszern vezére szerint pedig "nem hagyatkozhatunk az európai helyzet javulására és a növekedés megindulására".

A Fiat vezére a genfi autószalonon viszont nem osztotta azt a nézetet, hogy az (európai) autópiac az elkövetkező három-öt évben is a jelenlegihez hasonló bajban lesz. Éppen ellenkezőleg: sokkal inkább azt a nézetet vallja, hogy a piaci forgalom az idén nyáron már túljuthat a mélyponton.

Sergio Marchionne szerint 2014 akár már a fellendülés éve is lehet, feltéve, hogy az európai politikai a megszorításokról a gazdasági növekedés ösztönzésére helyezi át a hangsúlyt. A Fiat vezére 50 százalékos esélyt ad egy ilyen gazdaságpolitikai irányváltásnak.

Az a folyamat, ami 2012-ben a nagy autógyártók - köztük a General Motors, a Ford, a PSA Peugeot Citroën és a Fiat - együttesen hétmilliárd eurós veszteségében csúcsosodott ki, nem tarthat örökké. Az európai kormányoknak tenniük kell valamit, mielőtt látványos összeomlásra kerülne sor - mutatott rá Sergio Marchionne.

Az Egyesült Államokban, ahol a Fiat érdekeltsége, a nyereséges Chrysler az egész Fiat-Chrysler konszern számára biztosítja a túlélést, Sergio Marchionne már modelloffenzívába is kezdett: az Alfa Romeo márka újbóli bevezetésével kívánja a Fiat javára lefaragni a prémium kategóriás márkák, például a Mercedes, a BMW és az Audi piaci részesedését.

A BMW óvatos, pedig jól áll.
BMW

A PSA Peugeot Citroën a kitörési lehetőséget az európai piac helyett a feltörekvő térségekben, egyebek között az orosz és a kínai piacokban látja. Miközben 2012-ben még csak termelésének 38 százalékát értékesítette Európán kívül, ezt az arányt 2015-re már 50 százalék fölé tervezi növelni. A francia konszern 2014 végére már nullszaldót tűzött ki célul, szemben a 2012-es havi 200 millió eurós veszteséggel.

Az amerikai Ford az idén a 2012-es 1,3 milliárd eurós adó előtti veszteséghez hasonló nagyságrendű veszteségre számít. Igaz, ennek nagy része az új modellek fejlesztésére fordított kiadásoknak lesz tulajdonítható. Az új modellekkel aztán a Ford 2015-re kíván nullszaldót elérni.

Az Opel is új modellekkel próbálja megfordítani szerencséjét. "Jelenleg 23 modell fejlesztésén dolgozunk" - mondta Karl-Thomas Neumann cégvezér. Az új Adam és Mokka modell bemutatásával az Opel a helyes útra lépett, de a vezérigazgató szerint "ebben a szegmensben nagyon nehéz pénzt keresni". Az Opelnek ezért költségeit is csökkentenie kell, és gyártási eljárását racionalizálnia. "Nem tudunk nyereségre szert tenni, pedig egymillió autót adtunk el. Ezen változtatni kell" - hangsúlyozta.

Az európai helyzetet még a rekordot rekordra halmozó BMW is  kihívásként éli meg, mivel a konszern forgalmának 40-45 százalékát az európai eladások adják. Bevétele és nyeresége miatt azonban a kínai és az amerikai piac erőteljes keresletének köszönhetően nem kell aggódnia. Az idei első két hónapban például történetének legnagyobb forgalmát tudta elérni 250 ezer BMW, Mini és Rolls-Royce modell eladásával.

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Kormányzóképes erőként igyekezett látni és láttatni magát hétvégi, nagykanizsai kongresszusán a Tisza Párt, amelynek már a választási programja is körvonalazódik. A kormány sem tétlen azonban, friss ígéreteivel pedig nyilvánvalóan a választási eredmény befolyásolása a cél.