szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az európai piac további zsugorodásától tart az autóipar, a Fiat kivételével. A legagyobb gyártók vezetői elmélkedtek az iparág közeljövőjéről a Genfi Autószalonon.

Az autóipari felsővezetők többsége borús képet fest az európai piaci kilátásokról, a gazdasági visszaesés szerintük még legalább fél évtizeden keresztül visszafoghatja a piaci keresletet. A Fiat vezérigazgatója, Sergio Marchionne azonban nem osztja kollégái aggodalmát, és bízik az európai autópiac mihamarabbi fellendülésében, ehhez azonban gazdaságpolitikai irányváltást tart szükségesnek.

A BMW vezérigazgatója, Norbert Reithofer például kijelentette: a következő öt évben nem lehet számítani a volatilitás csillapodására. "Ezt meglehetősen nagy bizonyossággal állíthatom" - fogalmazott. Karl-Thomas Neumann, az Opel vezérigazgatója sem számít a krízis végére belátható időn belül: "fel kell készülnünk rá, hogy ennek egyhamar nem lesz vége" - mondta. Philippe Varin, a PSA konszern vezére szerint pedig "nem hagyatkozhatunk az európai helyzet javulására és a növekedés megindulására".

A Fiat vezére a genfi autószalonon viszont nem osztotta azt a nézetet, hogy az (európai) autópiac az elkövetkező három-öt évben is a jelenlegihez hasonló bajban lesz. Éppen ellenkezőleg: sokkal inkább azt a nézetet vallja, hogy a piaci forgalom az idén nyáron már túljuthat a mélyponton.

Sergio Marchionne szerint 2014 akár már a fellendülés éve is lehet, feltéve, hogy az európai politikai a megszorításokról a gazdasági növekedés ösztönzésére helyezi át a hangsúlyt. A Fiat vezére 50 százalékos esélyt ad egy ilyen gazdaságpolitikai irányváltásnak.

Az a folyamat, ami 2012-ben a nagy autógyártók - köztük a General Motors, a Ford, a PSA Peugeot Citroën és a Fiat - együttesen hétmilliárd eurós veszteségében csúcsosodott ki, nem tarthat örökké. Az európai kormányoknak tenniük kell valamit, mielőtt látványos összeomlásra kerülne sor - mutatott rá Sergio Marchionne.

Az Egyesült Államokban, ahol a Fiat érdekeltsége, a nyereséges Chrysler az egész Fiat-Chrysler konszern számára biztosítja a túlélést, Sergio Marchionne már modelloffenzívába is kezdett: az Alfa Romeo márka újbóli bevezetésével kívánja a Fiat javára lefaragni a prémium kategóriás márkák, például a Mercedes, a BMW és az Audi piaci részesedését.

A BMW óvatos, pedig jól áll.
BMW

A PSA Peugeot Citroën a kitörési lehetőséget az európai piac helyett a feltörekvő térségekben, egyebek között az orosz és a kínai piacokban látja. Miközben 2012-ben még csak termelésének 38 százalékát értékesítette Európán kívül, ezt az arányt 2015-re már 50 százalék fölé tervezi növelni. A francia konszern 2014 végére már nullszaldót tűzött ki célul, szemben a 2012-es havi 200 millió eurós veszteséggel.

Az amerikai Ford az idén a 2012-es 1,3 milliárd eurós adó előtti veszteséghez hasonló nagyságrendű veszteségre számít. Igaz, ennek nagy része az új modellek fejlesztésére fordított kiadásoknak lesz tulajdonítható. Az új modellekkel aztán a Ford 2015-re kíván nullszaldót elérni.

Az Opel is új modellekkel próbálja megfordítani szerencséjét. "Jelenleg 23 modell fejlesztésén dolgozunk" - mondta Karl-Thomas Neumann cégvezér. Az új Adam és Mokka modell bemutatásával az Opel a helyes útra lépett, de a vezérigazgató szerint "ebben a szegmensben nagyon nehéz pénzt keresni". Az Opelnek ezért költségeit is csökkentenie kell, és gyártási eljárását racionalizálnia. "Nem tudunk nyereségre szert tenni, pedig egymillió autót adtunk el. Ezen változtatni kell" - hangsúlyozta.

Az európai helyzetet még a rekordot rekordra halmozó BMW is  kihívásként éli meg, mivel a konszern forgalmának 40-45 százalékát az európai eladások adják. Bevétele és nyeresége miatt azonban a kínai és az amerikai piac erőteljes keresletének köszönhetően nem kell aggódnia. Az idei első két hónapban például történetének legnagyobb forgalmát tudta elérni 250 ezer BMW, Mini és Rolls-Royce modell eladásával.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!