Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2fcf5c12-be83-41ad-ab4b-7d334d8ebb3f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A jövő hét végére azonban újabb hidegfront érkezik.","shortLead":"A jövő hét végére azonban újabb hidegfront érkezik.","id":"20250523_Elege-van-a-rossz-idobol-Hetvegen-kicsit-jobb-lesz-idojarasjelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2fcf5c12-be83-41ad-ab4b-7d334d8ebb3f.jpg","index":0,"item":"0d0f236c-9870-49fe-8ccc-333f3959eb65","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_Elege-van-a-rossz-idobol-Hetvegen-kicsit-jobb-lesz-idojarasjelentes","timestamp":"2025. május. 23. 18:25","title":"Elege van a rossz időből? Hétvégén kicsit jobb lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45b78670-3156-47da-8839-b0c843508e21","c_author":"Onozó Róbert - Varga Ferenc (Cannes) ","category":"kultura","description":"Szombaton véget ér a 78. cannes-i filmfesztivál és utolsó helyszíni podcast tudósításunkban számba vesszük az idei mezőny legjobbjait és legnagyobb csalódásait. Ráadásul az utolsó napra még jutott egy aprócska remekmű, amely Phoebe Waller-Bridge és Kemény Lili őszinteségét és humorát juttatta eszünkbe.","shortLead":"Szombaton véget ér a 78. cannes-i filmfesztivál és utolsó helyszíni podcast tudósításunkban számba vesszük az idei...","id":"20250524_cannes-filmfesztival-osszegzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45b78670-3156-47da-8839-b0c843508e21.jpg","index":0,"item":"85663f96-c9e6-4cc0-a041-e15817d7aeb5","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_cannes-filmfesztival-osszegzes","timestamp":"2025. május. 24. 07:58","title":"Cannes végére még maradt egy mestermű","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28c153b8-0c25-4777-bd25-20acaca0344b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egymillió lépéses túrája végállomásán, Nagyváradon mondott beszédet Magyar Péter. Orbán Viktornak megüzente, hogy itt a vége, és a határon túli magyarokat szerinte eláruló és nemrég lemondott Gyurcsány után ideje az árulásban a stafétát átvevő Orbánnak is mennie. A Tisza elnöke a román népnek partnerséget kínált, a magyaroknak pedig emberséges, békés Magyarországot ígért – Európában.","shortLead":"Egymillió lépéses túrája végállomásán, Nagyváradon mondott beszédet Magyar Péter. Orbán Viktornak megüzente, hogy itt...","id":"20250524_A-vegso-visszaszamlalas-megkezdodott-Magyar-Peter-Nagyvaradrol-uzent-Orbannak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28c153b8-0c25-4777-bd25-20acaca0344b.jpg","index":0,"item":"5b04dd0b-52be-4452-b5a8-e88647ed4f01","keywords":null,"link":"/itthon/20250524_A-vegso-visszaszamlalas-megkezdodott-Magyar-Peter-Nagyvaradrol-uzent-Orbannak-ebx","timestamp":"2025. május. 24. 15:30","title":"Magyar Péter Nagyváradról üzent Orbánnak: „A rombolás, gyűlöletkeltés, árokásás a múlté, a végső visszaszámlálás megkezdődött!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f672a24-a3c2-4237-a653-46397b36661c","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Fekete-Afrika lakosságának több mint a harmada éget rendszeresen faszenet, főként a főzéshez, óriási környezeti károkat okozva. És a több tízmilliárd dolláros faszénüzlet várhatóan tovább bővül.","shortLead":"Fekete-Afrika lakosságának több mint a harmada éget rendszeresen faszenet, főként a főzéshez, óriási környezeti károkat...","id":"20250524_hvg-afrikai-faszenuzlet-olthatatlan-parazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f672a24-a3c2-4237-a653-46397b36661c.jpg","index":0,"item":"63e39315-003c-4078-895c-f78d6ce4d0a3","keywords":null,"link":"/360/20250524_hvg-afrikai-faszenuzlet-olthatatlan-parazs","timestamp":"2025. május. 24. 15:30","title":"Afrika igazi „fekete aranya” óriási biznisz, de sokszorosan megfizetünk érte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c3014fd-12a9-4a9f-850b-c2c02144d3b9","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"A női életút egyik izgalmas, ugyanakkor sok nehézséggel teli szakasza a menopauza. Ezt egy jóval nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb szakasz követi, a posztmenopauza, amely számtalan pozitív lehetőséget rejt magában, ha az ember nyitottan és tudatosan áll hozzá. Mi történik szervezetünkben ebben az időszakban, milyen változásokra számítsunk, és mit tegyünk azért, hogy minél tovább aktívak és egészségesek maradhassunk?","shortLead":"A női életút egyik izgalmas, ugyanakkor sok nehézséggel teli szakasza a menopauza. Ezt egy jóval nyugodtabb...","id":"20250324_ez-var-rank-a-menopauza-utan-cikatridina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c3014fd-12a9-4a9f-850b-c2c02144d3b9.jpg","index":0,"item":"0f28b434-4f2b-4510-92ae-6e0734d21ba6","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250324_ez-var-rank-a-menopauza-utan-cikatridina","timestamp":"2025. május. 24. 15:30","title":"Amikor kisimul az élet: ez vár ránk a menopauza után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"17507a22-6271-4f99-ba2e-7bb7fe1fc344","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Amerika már nem őrzője, hanem hackere a globális kereskedelmi rendszernek. Kína megnyerte az összecsapást az USA-val szemben – mondta a Neue Zürcher Zeitungnak adott interjúban Richard Baldwin professzor, aki évtizedek óta figyeli és elemzi a világkereskedelem rendszerét. ","shortLead":"Amerika már nem őrzője, hanem hackere a globális kereskedelmi rendszernek. Kína megnyerte az összecsapást az USA-val...","id":"20250523_USA-Kina-vilagkereskedelem-vamhaboru-Richard-Baldwin-NZZ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17507a22-6271-4f99-ba2e-7bb7fe1fc344.jpg","index":0,"item":"a581695c-975f-418e-b91e-e7f490fcb72d","keywords":null,"link":"/360/20250523_USA-Kina-vilagkereskedelem-vamhaboru-Richard-Baldwin-NZZ","timestamp":"2025. május. 23. 14:30","title":"„Április 2-án kezdődött az USA globális vezető szerepének vége”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4df206a9-603b-4d73-8c30-375ab6a58c44","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Névtelen levélben panaszkodtak a VI. kerületi polgármesternek nyugdíjasok arról, hogy nem tudnak leülni a trolimegállóban. Soproni Tamás intézkedett, most már van pad. Válaszlevelet is küldött.","shortLead":"Névtelen levélben panaszkodtak a VI. kerületi polgármesternek nyugdíjasok arról, hogy nem tudnak leülni...","id":"20250523_soproni-tamas-polgarmester-nyugdijasok-trolimegallo-pad-nyilt-level-szemetlada","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4df206a9-603b-4d73-8c30-375ab6a58c44.jpg","index":0,"item":"1b23078d-5116-4011-96ab-ce90397d4870","keywords":null,"link":"/elet/20250523_soproni-tamas-polgarmester-nyugdijasok-trolimegallo-pad-nyilt-level-szemetlada","timestamp":"2025. május. 23. 16:57","title":"Szemétládázva kérte számon egy nyugdíjas a padot Soproni Tamás polgármesteren, aki csattanós választ adott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d71449b1-8013-4c61-8b47-c1d9e00bb38c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A volt polgármester nagylelkűségét nem nézték jó szemmel párttársai sem, tavaly ősszel ki akarták zárni a Fideszből.","shortLead":"A volt polgármester nagylelkűségét nem nézték jó szemmel párttársai sem, tavaly ősszel ki akarták zárni a Fideszből.","id":"20250523_paks-vegkielegites-polgarmester-fidesz-onkormanyzat-birosag-peci-torvenyszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d71449b1-8013-4c61-8b47-c1d9e00bb38c.jpg","index":0,"item":"fed66e6c-0fdd-4601-829f-879a60d6d32b","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_paks-vegkielegites-polgarmester-fidesz-onkormanyzat-birosag-peci-torvenyszek","timestamp":"2025. május. 23. 19:29","title":"Több mint 40 milliót kellene visszafizetnie a volt paksi főjegyzőnek a 63 milliós végkielégítéséből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mellbevágó adat, hogy a hazai újautó-eladásokban a céges négykerekűek aránya évről évre ugrásszerűen emelkedik: tavaly a személyautók közel háromnegyedét jogi személyek vásárolták, a kishaszonjárművek esetében pedig ez a szám már elérte a 95 százalékot. Az elemzők ezért is mondják, hogy az autópiacot a cégautó-vásárlások tartják életben, ha valamilyen oknál fogva azok visszaesnének, az a piac teljes összeomlását vonná maga után.
A céges autók előretörésének okai közismertek: a 2008-után bekövetkezett válság nyomán töredékére csökkent a fizetőképes magánkereslet, már híre-hamva sincs a forgalmat éltető korábbi nagyvonalú hiteleknek. E nyomorúságos helyzetben a hazai importőrök már jó ideje a céges vásárlókra, ezen belül is a flottaeladásokra összpontosítnak. Még a prémiummárkák esetében is, jóllehet a drágább felsőkategóriás járgányok nem éppen tipikus flottaautók. A tavaly eladott 1360 Audi 83 százalékának forgalmi engedélyében szerepel tulajdonosként valamilyen jogi személy.
A legkeresettebb típus az A6-os volt: az eladott 312 kocsi 90 százaléka került céges vevőkhöz. A BMW modelljeiből 2012-ben több mint 1300-at helyeztek forgalomba, háromnegyed részüket cégautóként. A legnagyobb érdeklődés itt is a felsőkategóriás 5-ös sorozat iránt mutatkozott, ugyancsak 300-400 darabos nagyságrendben. A Mercedes és a Volvo, szinte fej fej mellett, ugyancsak ott van a prémiumkategória élbolyában 870, illetve 846 darabos céges értékesítéssel (lásd még a táblázatainkat a tavalyi újautó-eladásokról). Mindemellett úgy tűnik, hogy az autó – a megszorítások ellenére – továbbra is az egyik legalapvetőbb juttatási forma a cégeknél. A Kienbaum személyzeti tanácsadó társaság felmérése szerint a vezető beosztású munkavállalók többsége, 48 százalék alsó-közép kategóriás járművel jár, de mindössze 7,6 százalékuk ülhet prémiumokba (ami főként Volvo S60, Audi A6 vagy BMW 5-öst jelent), továbbá 6,1 százalékuk valamilyen luxusterepjáróba.
Országonként persze eltérő, mi számít valójában luxusautónak. Magyarországon a gépkocsik kategorizálásánál kicsit máshol húzódnak a határok, mint Nyugat Európában – állapítja meg az egyik vezető flottakezelő cég, a LeasePlan Hungaria Zrt. elemzése. Eszerint itthon a felső kategóriás modellek, így a BMW 7-es, a Mercedes S osztály, a Volvo 80-as, vagy a Lexus LS típusai – felszereltségtől függetlenül – luxusmodelleknek minősülnek. Még akkor is, ha áruk sok esetben egy Porsche, Ferrari, Bugatti vagy Bentley példányának csupán töredéke. Így a 2012-es esztendőben a forgalomba helyezett 94 luxuskategóriájú jármű az összes újautó-értékesítés mindössze 1,5 ezrelékét tette ki, s ez az arány évek óta hasonló érték körül mozog.
A LeasePlan által tavaly vásárolt cégautók közül a nyolc legdrágább értéke haladta csak meg a 20 millió forintot, és a valaha megvásárolt legdrágább modell egy Audi A8 4,2 V8 Quattro beszerzési ára sem érte el a 30 millió forintot. A legmagasabb beruházási értékű LeasePlan autók körében három A8-as Audi, egy-egy Jaguar XJ Type, illetve Lexus LS 600hL, valamint egy BMW 7-es és X5-ös képviselte a luxuskategóriát.
A legdrágább autók listáján kiugró a német márkák aránya, közel 80 százalékuk innen származik. Az elemzés ugyanakkor megjegyzi, hogy az előbbieket leszámítva, a hétköznapi modellek árától már nem „fényévnyi távolságban” lévő autók birtoklása nálunk rendszerint a jól profitáló vállaltokat vezető, tehetős üzletemberek privilégiuma, akik azonban az ilyen gépkocsik használatával nem tűnnek ki látványosan a közép-felső kategóriás autókban ülők népesebb csoportjától. A kiemelt csúcsvezetők is csak a teljes flotta mindössze 2 százalékát jelentő Audi A6, BMW 5-ös, vagy Mercedes E osztály, Volvo XC60 modelljeit használják, míg az igazgatók általában a vállalati flották 15 százalékát kitevő középkategóriás típust, vagyis Audi A4, BMW 3-as, Skoda Superb, VW Passat, vagy Ford Mondeo volánját forgatják.
Pesti Timea, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója ugyanakkor a hvg-hu-nak hangsúlyozta azt a korábbi megállapítást, hogy a cégvezetők korlátozott luxuskeresésében a modellválasztást korlátozó cégautó-szabályzatok és sok esetben a kirívó presztízsű autók kerülése is szerepet játszik. A felmérések ugyanis arra utalnak, hogy a céghierarchiák csúcsain helyet foglalóknak – luxuskocsik helyet – „be kell érniük” a 15-25 millió forintos prémiumos nagyautókkal.
Azok a vezetők, akik a multinacionális nagyvállalat itteni érdekeltségét kormányozzák, gyakran tapasztalhatják, hogy hasonló beosztású nyugat-európai kollegáik Audi A8-ba, vagy Mercedes S osztályba feszítenek. Az itteni car policy, azaz a cégautó-szabályzat azonban előírja: az ügyvezető még akkor sem vásárolhat luxusautót, ha ez a vásárlásra engedélyezett keretösszegekbe beleférne. Igaz, némi vigasz, hogy az alacsonyabb kategóriájú Audi A6-ba vagy Mercedes E osztályba az elérhető összes extrát megrendelhetik.