Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7127e736-1d0a-4761-9da9-01ac2dd11d3c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A munkás lábára törmelék omlott, a mentők a Szent János Kórház traumatológiájára szállították.","shortLead":"A munkás lábára törmelék omlott, a mentők a Szent János Kórház traumatológiájára szállították.","id":"20250613_sulyos-serules-munkas-tiborcz-istvan-gellert-szallo-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7127e736-1d0a-4761-9da9-01ac2dd11d3c.jpg","index":0,"item":"b145d51d-c08f-4213-a749-55611d4366d7","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250613_sulyos-serules-munkas-tiborcz-istvan-gellert-szallo-felujitas","timestamp":"2025. június. 13. 13:50","title":"Súlyosan megsérült egy munkás a Tiborcz-féle Gellért Szálló felújításánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db3d9e58-547b-40df-8f80-f1bc58e27d2e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kanadai erdőtüzek miatt „piszkos” a légkör, és érkezik a szaharai eredetű por is. ","shortLead":"A kanadai erdőtüzek miatt „piszkos” a légkör, és érkezik a szaharai eredetű por is. ","id":"20250614_erdotuz-fust-szaharai-por-idojaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db3d9e58-547b-40df-8f80-f1bc58e27d2e.jpg","index":0,"item":"b990c733-73b7-49d4-a255-cdb0149745ea","keywords":null,"link":"/elet/20250614_erdotuz-fust-szaharai-por-idojaras","timestamp":"2025. június. 14. 12:48","title":"Füst és szaharai por is lesz a levegőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. június. 13. 15:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"d3e62cf7-c0cb-4a35-b496-7c735c43e9e9","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Egy, a Pécsi Tudományegyetem (PTE) szakemberei által kifejlesztett, jelenleg országos tesztelés alatt álló okostelefonos alkalmazással mobilja segítségével egy nagyobb gyermek a jövőben akár maga is tesztelheti, hogy a tompalátó kockázati csoportba tartozik-e.","shortLead":"Egy, a Pécsi Tudományegyetem (PTE) szakemberei által kifejlesztett, jelenleg országos tesztelés alatt álló...","id":"20250614_gyerekkori-tompalatas-okostelefon-app-pte-gyorsteszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3e62cf7-c0cb-4a35-b496-7c735c43e9e9.jpg","index":0,"item":"7ab3c252-560e-49f4-a16b-bbef3f707854","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_gyerekkori-tompalatas-okostelefon-app-pte-gyorsteszt","timestamp":"2025. június. 14. 18:03","title":"Magyarok találták ki, négy klinikán már tesztelik a 7 év alatti gyerekek látásának új gyorstesztjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81b817-ed73-409b-aeaf-660b6c053e0a","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Egészen megveszekedett az orbáni propaganda, most már teljes erővel uszul arra, akinek egy jó szava is van a honvédő háborút folytató Ukrajnáról. Innen már csak egy lépés az „ukránbérencség”. Az „imperialisták bérence” fordulat szinte napi szitokszó volt a Rákosi-korszakban, amelyet a mai propagandisták láthatóan jól ismernek. Legalábbis úgy tűnik, szívesen merítenek az akkori szövegekből.","shortLead":"Egészen megveszekedett az orbáni propaganda, most már teljes erővel uszul arra, akinek egy jó szava is van a honvédő...","id":"20250614_Orban-kormanyzati-propaganda-Rakosi-korszak-haboru-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81b817-ed73-409b-aeaf-660b6c053e0a.jpg","index":0,"item":"7258ee29-735f-4447-b268-eda01eb978b8","keywords":null,"link":"/360/20250614_Orban-kormanyzati-propaganda-Rakosi-korszak-haboru-beke","timestamp":"2025. június. 14. 08:00","title":"Lassan már a Rákosi-korszakból merít a kormányzati propaganda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc421518-dd65-45e5-b2da-53cde3b6f343","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A jelek szerint egy huszonéves kormányfőtanácsos vállalta az ukrán maffia áldozatának szerepét.","shortLead":"A jelek szerint egy huszonéves kormányfőtanácsos vállalta az ukrán maffia áldozatának szerepét.","id":"20250614_Na-de-ki-volt-a-csomagtartoban-megkotozve-Szentkiralyi-mellett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc421518-dd65-45e5-b2da-53cde3b6f343.jpg","index":0,"item":"a4bbf86a-9f63-4500-95e2-53aa5f2b9390","keywords":null,"link":"/itthon/20250614_Na-de-ki-volt-a-csomagtartoban-megkotozve-Szentkiralyi-mellett","timestamp":"2025. június. 14. 20:16","title":"Na de ki volt a csomagtartóban megbilincselve Szentkirályi Alexandra videójában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09996e8d-b34a-4893-9176-7f093634266f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szörnyű fogyókúrára fogta magát gimnazistaként.","shortLead":"Szörnyű fogyókúrára fogta magát gimnazistaként.","id":"20250613_Stahl-Judit-dieta-gyomorverzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09996e8d-b34a-4893-9176-7f093634266f.jpg","index":0,"item":"c0dfd79f-ad99-4364-8e25-eda20b2039a6","keywords":null,"link":"/elet/20250613_Stahl-Judit-dieta-gyomorverzes","timestamp":"2025. június. 13. 12:10","title":"Stahl Juditnak háromszor két deci tej volt a napi adagja, gyomorvérzést kapott az önsanyargatástól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6dc43cd5-f5f7-4e26-89e3-3b369a8331d1","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Nem kell nukleáris szennyezéstől tartani Irán szerint az Izrael által indított támadások következményeként. Az IDF újabb iráni katonai vezetőket ölt meg, és az atomtudós, valamint civil áldozatok száma is egyre nő. Teherán kemény választ adott szombatra virradóra, több száz drónt és rakétát küldött Izrael felé, és bár ezek többségét az izraeli légvédelem ártalmatlanította, szombaton már halálos áldozatokról és több tucatnyi sérültről adtak hírt. ","shortLead":"Nem kell nukleáris szennyezéstől tartani Irán szerint az Izrael által indított támadások következményeként. Az IDF...","id":"20250614_Iran-Izrael-haboru-tamadas-dron-raketa-percrol-percre-elo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dc43cd5-f5f7-4e26-89e3-3b369a8331d1.jpg","index":0,"item":"8b2026af-94ec-40cc-b62f-544ea6b83ced","keywords":null,"link":"/vilag/20250614_Iran-Izrael-haboru-tamadas-dron-raketa-percrol-percre-elo-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 06:39","title":"Teherán a Hormuzi-szoros lezárását fontolgatja, megszólalt Netanjahu – a háború második napja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mellbevágó adat, hogy a hazai újautó-eladásokban a céges négykerekűek aránya évről évre ugrásszerűen emelkedik: tavaly a személyautók közel háromnegyedét jogi személyek vásárolták, a kishaszonjárművek esetében pedig ez a szám már elérte a 95 százalékot. Az elemzők ezért is mondják, hogy az autópiacot a cégautó-vásárlások tartják életben, ha valamilyen oknál fogva azok visszaesnének, az a piac teljes összeomlását vonná maga után.
A céges autók előretörésének okai közismertek: a 2008-után bekövetkezett válság nyomán töredékére csökkent a fizetőképes magánkereslet, már híre-hamva sincs a forgalmat éltető korábbi nagyvonalú hiteleknek. E nyomorúságos helyzetben a hazai importőrök már jó ideje a céges vásárlókra, ezen belül is a flottaeladásokra összpontosítnak. Még a prémiummárkák esetében is, jóllehet a drágább felsőkategóriás járgányok nem éppen tipikus flottaautók. A tavaly eladott 1360 Audi 83 százalékának forgalmi engedélyében szerepel tulajdonosként valamilyen jogi személy.
A legkeresettebb típus az A6-os volt: az eladott 312 kocsi 90 százaléka került céges vevőkhöz. A BMW modelljeiből 2012-ben több mint 1300-at helyeztek forgalomba, háromnegyed részüket cégautóként. A legnagyobb érdeklődés itt is a felsőkategóriás 5-ös sorozat iránt mutatkozott, ugyancsak 300-400 darabos nagyságrendben. A Mercedes és a Volvo, szinte fej fej mellett, ugyancsak ott van a prémiumkategória élbolyában 870, illetve 846 darabos céges értékesítéssel (lásd még a táblázatainkat a tavalyi újautó-eladásokról). Mindemellett úgy tűnik, hogy az autó – a megszorítások ellenére – továbbra is az egyik legalapvetőbb juttatási forma a cégeknél. A Kienbaum személyzeti tanácsadó társaság felmérése szerint a vezető beosztású munkavállalók többsége, 48 százalék alsó-közép kategóriás járművel jár, de mindössze 7,6 százalékuk ülhet prémiumokba (ami főként Volvo S60, Audi A6 vagy BMW 5-öst jelent), továbbá 6,1 százalékuk valamilyen luxusterepjáróba.
Országonként persze eltérő, mi számít valójában luxusautónak. Magyarországon a gépkocsik kategorizálásánál kicsit máshol húzódnak a határok, mint Nyugat Európában – állapítja meg az egyik vezető flottakezelő cég, a LeasePlan Hungaria Zrt. elemzése. Eszerint itthon a felső kategóriás modellek, így a BMW 7-es, a Mercedes S osztály, a Volvo 80-as, vagy a Lexus LS típusai – felszereltségtől függetlenül – luxusmodelleknek minősülnek. Még akkor is, ha áruk sok esetben egy Porsche, Ferrari, Bugatti vagy Bentley példányának csupán töredéke. Így a 2012-es esztendőben a forgalomba helyezett 94 luxuskategóriájú jármű az összes újautó-értékesítés mindössze 1,5 ezrelékét tette ki, s ez az arány évek óta hasonló érték körül mozog.
A LeasePlan által tavaly vásárolt cégautók közül a nyolc legdrágább értéke haladta csak meg a 20 millió forintot, és a valaha megvásárolt legdrágább modell egy Audi A8 4,2 V8 Quattro beszerzési ára sem érte el a 30 millió forintot. A legmagasabb beruházási értékű LeasePlan autók körében három A8-as Audi, egy-egy Jaguar XJ Type, illetve Lexus LS 600hL, valamint egy BMW 7-es és X5-ös képviselte a luxuskategóriát.
A legdrágább autók listáján kiugró a német márkák aránya, közel 80 százalékuk innen származik. Az elemzés ugyanakkor megjegyzi, hogy az előbbieket leszámítva, a hétköznapi modellek árától már nem „fényévnyi távolságban” lévő autók birtoklása nálunk rendszerint a jól profitáló vállaltokat vezető, tehetős üzletemberek privilégiuma, akik azonban az ilyen gépkocsik használatával nem tűnnek ki látványosan a közép-felső kategóriás autókban ülők népesebb csoportjától. A kiemelt csúcsvezetők is csak a teljes flotta mindössze 2 százalékát jelentő Audi A6, BMW 5-ös, vagy Mercedes E osztály, Volvo XC60 modelljeit használják, míg az igazgatók általában a vállalati flották 15 százalékát kitevő középkategóriás típust, vagyis Audi A4, BMW 3-as, Skoda Superb, VW Passat, vagy Ford Mondeo volánját forgatják.
Pesti Timea, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója ugyanakkor a hvg-hu-nak hangsúlyozta azt a korábbi megállapítást, hogy a cégvezetők korlátozott luxuskeresésében a modellválasztást korlátozó cégautó-szabályzatok és sok esetben a kirívó presztízsű autók kerülése is szerepet játszik. A felmérések ugyanis arra utalnak, hogy a céghierarchiák csúcsain helyet foglalóknak – luxuskocsik helyet – „be kell érniük” a 15-25 millió forintos prémiumos nagyautókkal.
Azok a vezetők, akik a multinacionális nagyvállalat itteni érdekeltségét kormányozzák, gyakran tapasztalhatják, hogy hasonló beosztású nyugat-európai kollegáik Audi A8-ba, vagy Mercedes S osztályba feszítenek. Az itteni car policy, azaz a cégautó-szabályzat azonban előírja: az ügyvezető még akkor sem vásárolhat luxusautót, ha ez a vásárlásra engedélyezett keretösszegekbe beleférne. Igaz, némi vigasz, hogy az alacsonyabb kategóriájú Audi A6-ba vagy Mercedes E osztályba az elérhető összes extrát megrendelhetik.