Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Számos változással szembesülnek mától a korábbi Vodafone, DIGI és minDigTV Prémium ügyfelei, mostantól mindent a One felületein kell intézni. Van azonban némi csavar a dologban – mutatjuk, mire kell figyelnie ezentúl.","shortLead":"Számos változással szembesülnek mától a korábbi Vodafone, DIGI és minDigTV Prémium ügyfelei, mostantól mindent a One...","id":"20250102_vodafone-digi-antenna-hungaria-egyesules-one-magyarorszag-ugyintezes-informaciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590.jpg","index":0,"item":"7282ceab-49b7-45fc-ae75-0ec6a5f0eaa8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_vodafone-digi-antenna-hungaria-egyesules-one-magyarorszag-ugyintezes-informaciok","timestamp":"2025. január. 02. 08:51","title":"Véget ért a nagy leállás, One lett a Vodafone-ból és a Digiből – így intézheti az ügyeit ezentúl (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak szinte semmire. Ami korábban sem volt könnyű, most még nehezebb, hiszen 2010 óta a NER sok területen törvényesítette is a lopást, a célzott közpénzherdálást. Mégis, Magyar Péter is elszámoltatást tervez: a kishalaknak immunitást ígér, de több ezer, milliárdossá vált embert számonkérne: mibű’?","shortLead":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak...","id":"20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979.jpg","index":0,"item":"ca3802b5-256f-48e6-b298-19fa6268b077","keywords":null,"link":"/360/20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","timestamp":"2025. január. 02. 14:32","title":"Magyar Péter elszámoltatási programja: nem csak börtönválogatottal fenyeget, stadionnyi embert vonna kérdőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"000e254d-a307-4ea2-828f-cce182d11d02","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Kőkemény verseny kezdődhet azzal, hogy az év első napjával megszűnt a határellenőrzés a magyar–román határon. A schengeni bővítés összhangban van az európai projekttel, szuverenista körökben viszont gyanússá vált. A magyar kormány ingadozik a nemzeti büszkeség és a rideg érdekérvényesítés közt.","shortLead":"Kőkemény verseny kezdődhet azzal, hogy az év első napjával megszűnt a határellenőrzés a magyar–román határon...","id":"20250102_schengen-bovites-europai-unio-magyarorszag-romania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/000e254d-a307-4ea2-828f-cce182d11d02.jpg","index":0,"item":"d8651033-09ea-4d45-b6ad-64573659bb6c","keywords":null,"link":"/360/20250102_schengen-bovites-europai-unio-magyarorszag-romania","timestamp":"2025. január. 02. 06:30","title":"Magyarországnak is hozhat a konyhára, a kormány mégis ferde szemmel néz Románia és Bulgária schengeni tagságára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95c26f43-faa2-4889-a62c-3fadbf1ac1fb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Havi bruttó 521 ezer forintot keres majd minden új belépő eladó vagy pénztáros az Aldinál a 8 százalékos emelés után. A régiek akár 721 ezer forint bruttóval is számolhatnak.","shortLead":"Havi bruttó 521 ezer forintot keres majd minden új belépő eladó vagy pénztáros az Aldinál a 8 százalékos emelés után...","id":"20250102_8-szazalekos-beremeles-aldi-berfejlesztes-fizetesemeles-elado-penztaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95c26f43-faa2-4889-a62c-3fadbf1ac1fb.jpg","index":0,"item":"ff0cda69-26a0-4084-ad0b-e9ba201bfe50","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_8-szazalekos-beremeles-aldi-berfejlesztes-fizetesemeles-elado-penztaros","timestamp":"2025. január. 02. 13:05","title":"Aldi: Nyolcszázalékos lesz a béremelés idén, félmillió felett a kezdő bruttó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","shortLead":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","id":"20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f.jpg","index":0,"item":"c34435fa-95e5-4163-90f9-bca74ea3822a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","timestamp":"2025. január. 02. 09:59","title":"Egekbe szöktek az út- és hídépítések árai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b35516ea-2d88-4e8d-bd93-31c8776c1257","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Egy kórházi dolgozó szerint nem történt több baleset, de a sérülések súlyossága szokatlannak mondható. ","shortLead":"Egy kórházi dolgozó szerint nem történt több baleset, de a sérülések súlyossága szokatlannak mondható. ","id":"20250102_berlin-tuzijatek-szilveszter-szabalyozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b35516ea-2d88-4e8d-bd93-31c8776c1257.jpg","index":0,"item":"7d82217e-79a7-4d4a-bc95-f906678ea8da","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_berlin-tuzijatek-szilveszter-szabalyozas","timestamp":"2025. január. 02. 21:22","title":"Németországban öt ember vesztette életét a tűzijátékok miatt, vannak, akik betiltanák az árusításukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2398cd39-b931-48ac-8f9d-99c85c05d1f0","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ilyen lett volna a Potter-univerzum, ha beengedik a Harcosok klubja rendezőjét. ","shortLead":"Ilyen lett volna a Potter-univerzum, ha beengedik a Harcosok klubja rendezőjét. ","id":"20250103_David-Finchert-megkerestek-rendezne-e-Harry-Potter-filmet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2398cd39-b931-48ac-8f9d-99c85c05d1f0.jpg","index":0,"item":"332388d0-b3ae-49c9-9296-04d65b2fe6a5","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_David-Finchert-megkerestek-rendezne-e-Harry-Potter-filmet","timestamp":"2025. január. 03. 08:58","title":"David Finchert megkeresték, rendezne-e Harry Potter-filmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebad5613-a0d7-4111-af05-813448949432","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"És többen is nézték őket.","shortLead":"És többen is nézték őket.","id":"20250103_Fordult-a-kocka-tavaly-mar-tobb-olyan-filmet-mutattak-be-ami-allami-tamogatas-nelkul-keszult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebad5613-a0d7-4111-af05-813448949432.jpg","index":0,"item":"4e0f18f6-141a-42db-b5cb-48a0c0464c89","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_Fordult-a-kocka-tavaly-mar-tobb-olyan-filmet-mutattak-be-ami-allami-tamogatas-nelkul-keszult","timestamp":"2025. január. 03. 10:30","title":"Fordult a kocka: tavaly már több olyan filmet mutattak be, ami állami támogatás nélkül készült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mellbevágó adat, hogy a hazai újautó-eladásokban a céges négykerekűek aránya évről évre ugrásszerűen emelkedik: tavaly a személyautók közel háromnegyedét jogi személyek vásárolták, a kishaszonjárművek esetében pedig ez a szám már elérte a 95 százalékot. Az elemzők ezért is mondják, hogy az autópiacot a cégautó-vásárlások tartják életben, ha valamilyen oknál fogva azok visszaesnének, az a piac teljes összeomlását vonná maga után.
A céges autók előretörésének okai közismertek: a 2008-után bekövetkezett válság nyomán töredékére csökkent a fizetőképes magánkereslet, már híre-hamva sincs a forgalmat éltető korábbi nagyvonalú hiteleknek. E nyomorúságos helyzetben a hazai importőrök már jó ideje a céges vásárlókra, ezen belül is a flottaeladásokra összpontosítnak. Még a prémiummárkák esetében is, jóllehet a drágább felsőkategóriás járgányok nem éppen tipikus flottaautók. A tavaly eladott 1360 Audi 83 százalékának forgalmi engedélyében szerepel tulajdonosként valamilyen jogi személy.
A legkeresettebb típus az A6-os volt: az eladott 312 kocsi 90 százaléka került céges vevőkhöz. A BMW modelljeiből 2012-ben több mint 1300-at helyeztek forgalomba, háromnegyed részüket cégautóként. A legnagyobb érdeklődés itt is a felsőkategóriás 5-ös sorozat iránt mutatkozott, ugyancsak 300-400 darabos nagyságrendben. A Mercedes és a Volvo, szinte fej fej mellett, ugyancsak ott van a prémiumkategória élbolyában 870, illetve 846 darabos céges értékesítéssel (lásd még a táblázatainkat a tavalyi újautó-eladásokról). Mindemellett úgy tűnik, hogy az autó – a megszorítások ellenére – továbbra is az egyik legalapvetőbb juttatási forma a cégeknél. A Kienbaum személyzeti tanácsadó társaság felmérése szerint a vezető beosztású munkavállalók többsége, 48 százalék alsó-közép kategóriás járművel jár, de mindössze 7,6 százalékuk ülhet prémiumokba (ami főként Volvo S60, Audi A6 vagy BMW 5-öst jelent), továbbá 6,1 százalékuk valamilyen luxusterepjáróba.
Országonként persze eltérő, mi számít valójában luxusautónak. Magyarországon a gépkocsik kategorizálásánál kicsit máshol húzódnak a határok, mint Nyugat Európában – állapítja meg az egyik vezető flottakezelő cég, a LeasePlan Hungaria Zrt. elemzése. Eszerint itthon a felső kategóriás modellek, így a BMW 7-es, a Mercedes S osztály, a Volvo 80-as, vagy a Lexus LS típusai – felszereltségtől függetlenül – luxusmodelleknek minősülnek. Még akkor is, ha áruk sok esetben egy Porsche, Ferrari, Bugatti vagy Bentley példányának csupán töredéke. Így a 2012-es esztendőben a forgalomba helyezett 94 luxuskategóriájú jármű az összes újautó-értékesítés mindössze 1,5 ezrelékét tette ki, s ez az arány évek óta hasonló érték körül mozog.
A LeasePlan által tavaly vásárolt cégautók közül a nyolc legdrágább értéke haladta csak meg a 20 millió forintot, és a valaha megvásárolt legdrágább modell egy Audi A8 4,2 V8 Quattro beszerzési ára sem érte el a 30 millió forintot. A legmagasabb beruházási értékű LeasePlan autók körében három A8-as Audi, egy-egy Jaguar XJ Type, illetve Lexus LS 600hL, valamint egy BMW 7-es és X5-ös képviselte a luxuskategóriát.
A legdrágább autók listáján kiugró a német márkák aránya, közel 80 százalékuk innen származik. Az elemzés ugyanakkor megjegyzi, hogy az előbbieket leszámítva, a hétköznapi modellek árától már nem „fényévnyi távolságban” lévő autók birtoklása nálunk rendszerint a jól profitáló vállaltokat vezető, tehetős üzletemberek privilégiuma, akik azonban az ilyen gépkocsik használatával nem tűnnek ki látványosan a közép-felső kategóriás autókban ülők népesebb csoportjától. A kiemelt csúcsvezetők is csak a teljes flotta mindössze 2 százalékát jelentő Audi A6, BMW 5-ös, vagy Mercedes E osztály, Volvo XC60 modelljeit használják, míg az igazgatók általában a vállalati flották 15 százalékát kitevő középkategóriás típust, vagyis Audi A4, BMW 3-as, Skoda Superb, VW Passat, vagy Ford Mondeo volánját forgatják.
Pesti Timea, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója ugyanakkor a hvg-hu-nak hangsúlyozta azt a korábbi megállapítást, hogy a cégvezetők korlátozott luxuskeresésében a modellválasztást korlátozó cégautó-szabályzatok és sok esetben a kirívó presztízsű autók kerülése is szerepet játszik. A felmérések ugyanis arra utalnak, hogy a céghierarchiák csúcsain helyet foglalóknak – luxuskocsik helyet – „be kell érniük” a 15-25 millió forintos prémiumos nagyautókkal.
Azok a vezetők, akik a multinacionális nagyvállalat itteni érdekeltségét kormányozzák, gyakran tapasztalhatják, hogy hasonló beosztású nyugat-európai kollegáik Audi A8-ba, vagy Mercedes S osztályba feszítenek. Az itteni car policy, azaz a cégautó-szabályzat azonban előírja: az ügyvezető még akkor sem vásárolhat luxusautót, ha ez a vásárlásra engedélyezett keretösszegekbe beleférne. Igaz, némi vigasz, hogy az alacsonyabb kategóriájú Audi A6-ba vagy Mercedes E osztályba az elérhető összes extrát megrendelhetik.