szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bár a közvélemény még mindig fantasztikumként tekint az önjáró személyautókra, nincs már túlságosan messze a teljesen automatizált, önjáró járművek kora. Ezt vallják legalábbis a fejlesztések egyik zászlóvivőjénél, a Continentalnál, ahol nagy erőkkel dolgoznak a technológia csiszolásán, tökéletesítésén.

Noha a Continentalt sokan még mindig gumiabroncsgyártóként tartja számon, a patinás német márka elsősorban már autóipari alkatrészek, rendszerek és technológiák fejlesztésével foglalkozik és az árbevételének jelentős része is erről a területről származik. A gyártó számos területen, például a környezetkímélő és a biztonságot javító technológiák terén jeleskedik, ugyanakkor kiemelten fajsúlyosak a vezetést elősegítő rendszerek frontján tett erőfeszítéseik is. A sáv- és távolságtartás, a táblafelismerés és egyéb nyalánkságok már manapság is jól működnek számos járműben, ám ezek összehangolása, egyetlen rendszerbe integrálása – amely már az automatizált autózás küszöbét jelenti – jóval bonyolultabb feladat.

Continental Automated Driving
Continental

Csak idén a Continental több mint 100 millió eurót fektetett kutatásba és fejlesztésbe, többek között az autóvezetés automatizálását megcélzó projektbe, amelyen összesen 1300 mérnök dolgozik. Munkájuk egy Volkswagen Passatban ölt testet, amelyet a Hannover közelében található boszorkánykonyhán, a Contidromban tartott 2013-as Tech Show keretein belül büszkén mutattak meg az újságíróknak, továbbá az esemény keretein belül felvázolták azt is, hogy miért tartják szükségesnek a technológiai fejlesztések ezen irányát, s mire lehet számítani ezen a fronton.

A miértre adott válasz egyszerű. A vezetést támogató rendszereknek és az innovatív  biztonsági megoldásoknak köszönhetően a németeknél a közúti balesetek halálos áldozatainak száma két évtized alatt 12 ezerről körülbelül 4 ezerre csökkent, és az EU-s cél 2020-ig további 50 százalékos csökkenés. A Continental szerint az automatizált autózás révén elérhető, hogy a tragikus végkimenetelű balesetek száma záros határidőn belül a nullához közelítsen, de az irányvonalnak van számos más előnye is: ezek közül elég csak az üzemanyag-takarékosabb közlekedést vagy a hasznosan eltölthető időt kiemelni. Egyik napról a másikra persze nem jutunk majd oda, hogy a sofőr csak egy kiegészítő lesz a volán mögött, aki filmet néz, esetleg internetes oldalakat böngész a fedélzeti infotainment-rendszer kijelzőjén, ám a Continental előrejelzései szerint erre sem kell túlságosan sokat várni: a márka három lépcsőben képzeli a folyamatot.

A járható terület feltérképezése még nem tökéletes
Continental

Az első lépcsőt 2016-ra érheti el az autóipar, ekkor kerülhetnek ugyanis forgalomba az első, „részben automatizált” járművek. A Continental definíciója szerint ezek szélvédőkamerákkal, ultrahanggal működő szenzorokkal, infrával, továbbá kis- és nagy hatótávolságú radarral felvértezett autók lesznek, amelyek folyamatosan térképezik fel a környezetüket, gyorsítanak, lassítanak, tartják a sávot és követnek más járműveket, de ez a funkció csak autópályán, ott is csak 30 kilométer/órás sebesség alatt lesz alkalmazható, továbbá a sofőrnek készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást. 2020-ban jöhet a következő lépcső, a „jelentősen automatizált” járművek megjelenése: ezek autópályán már folyamatos felügyelet nélkül vezetik majd önmagukat, de továbbra is szükség lesz a sofőr éberségére, hogy bármikor közbeavatkozhasson. Az a korszak, amikor az autópályán való autózás zömmel a közösségi portálokon való lógást és lazítást jelenti majd a sofőrnek, leghamarabb 2025-ben kezdődhet el, a Continental szerint ekkor tűnnek majd fel az utakon a „teljes egészében automatizált” járművek. A gyártó szerint az autópályákon 130 kilométer/órás sebességhatárig már nem lesz szükség a sofőr közreműködésére, csak olyan esetekben, mint például az autópályáról történő lehajtás: ekkor a vezetőnek át kell vennie az irányítást még az automatizáltságnak ezen a magas szintjén is, ha viszont ezt nem teszi meg, a biztonságos közlekedés érdekében az autó lefékez majd és leparkol az út mellett.

Kikerüli a gyalogosokat
Continental

A Contidrom területén meg is tapasztalhattuk, hogy mire képes az önjáró Passat, amely első pillantásra legfeljebb annyiban különbözik az összes többitől, hogy eltüntették róla a VW-márkajelzést, s az oldalán diszkréten feltüntették, hogy a jármű az „automatizált vezetés” projekt egyik demonstrációs eszköze. A kocsi a volán mögött ülő mérnök tájékoztatása szerint már túljutott a 15 ezer mérföldön: a távot persze nem a Contidromban és nem is Európa útjain teljesítették, hanem Nevadában, ahol – Florida és Kalifornia mellett – a törvények lehetővé teszik az automatizált járművek közúti menetpróbáit. Noha más vállalatok – például a Google - is dolgoznak hasonló területen, Nevadában a Continental volt az első, amely megkapta az engedélyt az önjáró autó közúti tesztelésére.

Boldogul az elterelésekkel is
Continental

A képességbemutató keretein belül utasként tapasztalhattuk meg, hogy mivel tud többet az önjáró Passat a vezetést segítő modern rendszerekkel felvértezett autókhoz képest. Például azt, hogy nem csak lát, hanem reagál is: a közlekedési táblákat felismerte, de a sebességkorlátozásoknál nem csak emlékeztetett, hanem lassított is, megállt a pirosat mutató lámpánál, érzékelte az útpadkát és irányt változtatott az útépítéseknél használatos forgalomelterelő tábláknál. Meggyőzően teljesített az autó a fékteszten is, biztonságosan megállt, amikor az előtte haladó jármű hirtelen állóra fékezett, s nem okozott gondot neki a gyalogos-szimuláció sem. Mivel soha nem tudni, hogy a gyalogosok mikor lépnek az autó elé, ez a közúti közlekedés egyik legkiszámíthatatlanabb tényezője: a Passat elé kötélpályán húztak be egy babát, amelyet gyorsabb és lassabb sebességnél is biztonsággal került ki. Minden nem lehet tökéletes, így van még fejlődnivaló: a járható terület felmérése például ilyen. Az autót vezető mérnök nem is titkolta, hogy amennyiben nincs egyértelmű jelzés, például útburkolati jel, esetleg korlát vagy útpadka, a rendszer egyelőre minden sík területet járhatóként értelmez.

2025-től várhatóan már lazíthatunk az autópályán
Continental

A demonstráció rávilágított, hogy bár a városi közlekedésre szabott, a bonyolult forgalmi helyzetekhez igazított automata autóra valószínűleg még sokáig kell várni, ahhoz minden bizonnyal jóval közelebb állunk, hogy a sokszor egyhangú, unalmas autópályázás jóval kellemesebb időtöltéssé váljon. Az ehhez szükséges technológia lassan tökéletesre csiszolódik, így a nagy kérdés már csak az, hogy a törvényi keretek adottak lesznek-e a mindennapos használathoz. A vita már évek óta tart az irányvonal képviselői és ellenzői között, s gyaníthatóan egy darabig megy is még a huzavona, mivel olyan alapvető kérdéseket kell tisztázni, mint például az, hogy kié lesz a felelősség abban az esetben, amikor ember vezette autó ütközik majd egy automatizált járgánnyal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!