Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c42e1ef5-a27a-4620-b9d9-0ee4580457b2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kalotay Kristóf állítása szerint többé nem tud azonosulni a hivatalban történtekkel. ","shortLead":"Kalotay Kristóf állítása szerint többé nem tud azonosulni a hivatalban történtekkel. ","id":"20250525_sumeg-kdnp-fidesz-vegh-laszlo-kalotay-kristof-kozbeszerzes-eu-botrany-alpolgarmester-lemond","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c42e1ef5-a27a-4620-b9d9-0ee4580457b2.jpg","index":0,"item":"94f7d08a-74eb-4a82-9d3e-cdeabbc63957","keywords":null,"link":"/itthon/20250525_sumeg-kdnp-fidesz-vegh-laszlo-kalotay-kristof-kozbeszerzes-eu-botrany-alpolgarmester-lemond","timestamp":"2025. május. 25. 14:15","title":"Lemondott Sümeg KDNP-s alpolgármestere, ezzel egy időben feljelentette a fideszes önkormányzatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fcd05e1d-7fac-433d-9ef8-551fcf0490be","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A taktikai nukleáris fegyverek szállítására alkalmas hadihajó Észak-Korea második ismert rombolója. Kim Dzsongun szerint bűncselekmény történt, ami „csorbította az ország méltóságát”, három embert vettek őrizetbe miatta.","shortLead":"A taktikai nukleáris fegyverek szállítására alkalmas hadihajó Észak-Korea második ismert rombolója. Kim Dzsongun...","id":"20250525_Eszak-Korea-hadihajo-baleset-rombolo-orizetbe-vettek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fcd05e1d-7fac-433d-9ef8-551fcf0490be.jpg","index":0,"item":"644a91bb-8de2-4b50-8ca1-8835ca483ed7","keywords":null,"link":"/vilag/20250525_Eszak-Korea-hadihajo-baleset-rombolo-orizetbe-vettek","timestamp":"2025. május. 25. 14:32","title":"Megrongálódott Észak-Koreában egy hadihajó, miközben vízre bocsátották, a felelősöket „megbüntetik”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b55a5f4e-d3fe-43ce-81b7-ed1c2757021c","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A kellékfegyver elsült, a balesetben a film operatőre meghalt, a rendező pedig megsérült.","shortLead":"A kellékfegyver elsült, a balesetben a film operatőre meghalt, a rendező pedig megsérült.","id":"20250524_rust-fegyvermester-felteteles-szabadlabra-helyezes-alec-baldwin-halyna-hutchins","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b55a5f4e-d3fe-43ce-81b7-ed1c2757021c.jpg","index":0,"item":"a0148fc3-fdff-49e8-8c7c-880b49be1bb5","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_rust-fegyvermester-felteteles-szabadlabra-helyezes-alec-baldwin-halyna-hutchins","timestamp":"2025. május. 24. 19:19","title":"Feltételes szabadlábra helyezték a fegyvermestert, aki éles pisztolyt adott Alec Baldwin kezébe a Rust forgatásán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d35e014d-6694-43fb-b671-fd4f06ec0d97","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250525_kh-atm-keszpenzfelvetel-kartya-nelkul-coop-hibrid-bolt-szeged-geoffrey-hinton-mesterseges-intelligencia-chrome-jelszocsere-agy-mikromuanyagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d35e014d-6694-43fb-b671-fd4f06ec0d97.jpg","index":0,"item":"84b24d16-b7a3-46a8-b10f-c3ea761ed638","keywords":null,"link":"/tudomany/20250525_kh-atm-keszpenzfelvetel-kartya-nelkul-coop-hibrid-bolt-szeged-geoffrey-hinton-mesterseges-intelligencia-chrome-jelszocsere-agy-mikromuanyagok","timestamp":"2025. május. 25. 12:00","title":"Ez történt: Bevezették, hogy bankkártya nélkül is lehessen készpénzt felvenni, itt vannak a magyarok számai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"daed3b15-9e84-4679-8489-5489a2844f55","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Magam is meghallgattam a Hyper, hyper című számukat” – hízelgett a helyi polgármester az ott koncertező technocsapatnak 1995. május 25-én. A trió ugyanis nem Budapesten, hanem Sarkadon kezdte meg a magyarországi turnéját. Csodálatos videó is készült a látogatásról.","shortLead":"„Magam is meghallgattam a Hyper, hyper című számukat” – hízelgett a helyi polgármester az ott koncertező...","id":"20250524_Magam-is-meghallgattam-a-Hyper-hyper-cimu-szamukat-hizelgett-sarkadi-polgarmester-az-ott-koncertezo-Scooternek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/daed3b15-9e84-4679-8489-5489a2844f55.jpg","index":0,"item":"7ab0c433-a17c-45c8-bb4c-409df67f1f2e","keywords":null,"link":"/elet/20250524_Magam-is-meghallgattam-a-Hyper-hyper-cimu-szamukat-hizelgett-sarkadi-polgarmester-az-ott-koncertezo-Scooternek","timestamp":"2025. május. 24. 14:30","title":"Poptörténeti szenzáció: harminc éve Sarkadon lépett fel a Scooter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07cd82b7-cc1f-42bd-b934-b7e4cf0908c9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Deadpoollal már bizonyította, hogy a korhatár nem zárja ki a kasszasikert. ","shortLead":"A Deadpoollal már bizonyította, hogy a korhatár nem zárja ki a kasszasikert. ","id":"20250524_Ryan-Reynolds-meggyozne-a-Disney-t-hogy-csinaljanak-vegre-egy-korhataros-Star-Wars-filmet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07cd82b7-cc1f-42bd-b934-b7e4cf0908c9.jpg","index":0,"item":"4a5ab28e-0658-4ccb-8480-6e3b3c7365d2","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_Ryan-Reynolds-meggyozne-a-Disney-t-hogy-csinaljanak-vegre-egy-korhataros-Star-Wars-filmet","timestamp":"2025. május. 24. 17:15","title":"Ryan Reynolds meggyőzné a Disney-t, hogy csináljanak végre egy korhatáros Star Wars-filmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d4f10e7-8d7c-409e-a0f3-5c8dd173ed23","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Bár csak hét éve alakult, „50 Éves Jubileumi Életműkoncert” címmel adott koncertet a Budapest Parkban a Carson Coma. Az eső ellenére is telt házas bulin ott volt a HVG fotóriportere, Fazekas István is. ","shortLead":"Bár csak hét éve alakult, „50 Éves Jubileumi Életműkoncert” címmel adott koncertet a Budapest Parkban a Carson Coma...","id":"20250524_Tiszta-Harcosok-Klubja-a-szakado-esoben-unnepelte-sajat-jovojet-a-Carson-Coma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d4f10e7-8d7c-409e-a0f3-5c8dd173ed23.jpg","index":0,"item":"4ae36752-bf09-4de8-98a1-0a18b82ad409","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_Tiszta-Harcosok-Klubja-a-szakado-esoben-unnepelte-sajat-jovojet-a-Carson-Coma","timestamp":"2025. május. 24. 10:53","title":"„Tiszta Harcosok Klubja” – szakadó esőben ünnepelte saját jövőjét a Carson Coma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf0129e1-efd5-46ae-87d0-7d34b973e225","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Nem jól mutatja a GDP az emberiség fejlődését, mert nem számol egy nagyon fontos összetevővel, amit nem kezelhetünk korlátlanul kiaknázható erőforrásként. Pedig már akkorák az igényeink, és olyan ütemben használjuk ki a természetet, hogy az egyre inkább a kárára válik. Mintha minden halat kihalászna a tóból a helyi halgazdaság. Partha Dasgupta közgazdász, a Cambridge-i Egyetem professzora a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen igyekezett közgazdász-nyelvre lefordítani az ökológiai válságot, ami egyben a végletekig kifacsart természeti tőke válsága.","shortLead":"Nem jól mutatja a GDP az emberiség fejlődését, mert nem számol egy nagyon fontos összetevővel, amit nem kezelhetünk...","id":"20250525_partha-dasgupta-kozgazdasz-professzor-eloadas-interju-gdp-termeszeti-toke-bioszfera-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf0129e1-efd5-46ae-87d0-7d34b973e225.jpg","index":0,"item":"9599a080-4c61-492a-b029-6aa6b774a3fa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250525_partha-dasgupta-kozgazdasz-professzor-eloadas-interju-gdp-termeszeti-toke-bioszfera-fenntarthatosag","timestamp":"2025. május. 25. 12:35","title":"Ki kellene törnünk a GDP mágikus köréből, de túlságosan is rabjai vagyunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2025-től az autó önmagát vezeti majd az autópályán
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Bár a közvélemény még mindig fantasztikumként tekint az önjáró személyautókra, nincs már túlságosan messze a teljesen automatizált, önjáró járművek kora. Ezt vallják legalábbis a fejlesztések egyik zászlóvivőjénél, a Continentalnál, ahol nagy erőkkel dolgoznak a technológia csiszolásán, tökéletesítésén.
Noha a Continentalt sokan még mindig gumiabroncsgyártóként tartja számon, a patinás német márka elsősorban már autóipari alkatrészek, rendszerek és technológiák fejlesztésével foglalkozik és az árbevételének jelentős része is erről a területről származik. A gyártó számos területen, például a környezetkímélő és a biztonságot javító technológiák terén jeleskedik, ugyanakkor kiemelten fajsúlyosak a vezetést elősegítő rendszerek frontján tett erőfeszítéseik is. A sáv- és távolságtartás, a táblafelismerés és egyéb nyalánkságok már manapság is jól működnek számos járműben, ám ezek összehangolása, egyetlen rendszerbe integrálása – amely már az automatizált autózás küszöbét jelenti – jóval bonyolultabb feladat.
Continental Automated Driving
Continental
Csak idén a Continental több mint 100 millió eurót fektetett kutatásba és fejlesztésbe, többek között az autóvezetés automatizálását megcélzó projektbe, amelyen összesen 1300 mérnök dolgozik. Munkájuk egy Volkswagen Passatban ölt testet, amelyet a Hannover közelében található boszorkánykonyhán, a Contidromban tartott 2013-as Tech Show keretein belül büszkén mutattak meg az újságíróknak, továbbá az esemény keretein belül felvázolták azt is, hogy miért tartják szükségesnek a technológiai fejlesztések ezen irányát, s mire lehet számítani ezen a fronton.
A miértre adott válasz egyszerű. A vezetést támogató rendszereknek és az innovatív biztonsági megoldásoknak köszönhetően a németeknél a közúti balesetek halálos áldozatainak száma két évtized alatt 12 ezerről körülbelül 4 ezerre csökkent, és az EU-s cél 2020-ig további 50 százalékos csökkenés. A Continental szerint az automatizált autózás révén elérhető, hogy a tragikus végkimenetelű balesetek száma záros határidőn belül a nullához közelítsen, de az irányvonalnak van számos más előnye is: ezek közül elég csak az üzemanyag-takarékosabb közlekedést vagy a hasznosan eltölthető időt kiemelni. Egyik napról a másikra persze nem jutunk majd oda, hogy a sofőr csak egy kiegészítő lesz a volán mögött, aki filmet néz, esetleg internetes oldalakat böngész a fedélzeti infotainment-rendszer kijelzőjén, ám a Continental előrejelzései szerint erre sem kell túlságosan sokat várni: a márka három lépcsőben képzeli a folyamatot.
A járható terület feltérképezése még nem tökéletes
Continental
Az első lépcsőt 2016-ra érheti el az autóipar, ekkor kerülhetnek ugyanis forgalomba az első, „részben automatizált” járművek. A Continental definíciója szerint ezek szélvédőkamerákkal, ultrahanggal működő szenzorokkal, infrával, továbbá kis- és nagy hatótávolságú radarral felvértezett autók lesznek, amelyek folyamatosan térképezik fel a környezetüket, gyorsítanak, lassítanak, tartják a sávot és követnek más járműveket, de ez a funkció csak autópályán, ott is csak 30 kilométer/órás sebesség alatt lesz alkalmazható, továbbá a sofőrnek készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást. 2020-ban jöhet a következő lépcső, a „jelentősen automatizált” járművek megjelenése: ezek autópályán már folyamatos felügyelet nélkül vezetik majd önmagukat, de továbbra is szükség lesz a sofőr éberségére, hogy bármikor közbeavatkozhasson. Az a korszak, amikor az autópályán való autózás zömmel a közösségi portálokon való lógást és lazítást jelenti majd a sofőrnek, leghamarabb 2025-ben kezdődhet el, a Continental szerint ekkor tűnnek majd fel az utakon a „teljes egészében automatizált” járművek. A gyártó szerint az autópályákon 130 kilométer/órás sebességhatárig már nem lesz szükség a sofőr közreműködésére, csak olyan esetekben, mint például az autópályáról történő lehajtás: ekkor a vezetőnek át kell vennie az irányítást még az automatizáltságnak ezen a magas szintjén is, ha viszont ezt nem teszi meg, a biztonságos közlekedés érdekében az autó lefékez majd és leparkol az út mellett.
Kikerüli a gyalogosokat
Continental
A Contidrom területén meg is tapasztalhattuk, hogy mire képes az önjáró Passat, amely első pillantásra legfeljebb annyiban különbözik az összes többitől, hogy eltüntették róla a VW-márkajelzést, s az oldalán diszkréten feltüntették, hogy a jármű az „automatizált vezetés” projekt egyik demonstrációs eszköze. A kocsi a volán mögött ülő mérnök tájékoztatása szerint már túljutott a 15 ezer mérföldön: a távot persze nem a Contidromban és nem is Európa útjain teljesítették, hanem Nevadában, ahol – Florida és Kalifornia mellett – a törvények lehetővé teszik az automatizált járművek közúti menetpróbáit. Noha más vállalatok – például a Google - is dolgoznak hasonló területen, Nevadában a Continental volt az első, amely megkapta az engedélyt az önjáró autó közúti tesztelésére.
Boldogul az elterelésekkel is
Continental
A képességbemutató keretein belül utasként tapasztalhattuk meg, hogy mivel tud többet az önjáró Passat a vezetést segítő modern rendszerekkel felvértezett autókhoz képest. Például azt, hogy nem csak lát, hanem reagál is: a közlekedési táblákat felismerte, de a sebességkorlátozásoknál nem csak emlékeztetett, hanem lassított is, megállt a pirosat mutató lámpánál, érzékelte az útpadkát és irányt változtatott az útépítéseknél használatos forgalomelterelő tábláknál. Meggyőzően teljesített az autó a fékteszten is, biztonságosan megállt, amikor az előtte haladó jármű hirtelen állóra fékezett, s nem okozott gondot neki a gyalogos-szimuláció sem. Mivel soha nem tudni, hogy a gyalogosok mikor lépnek az autó elé, ez a közúti közlekedés egyik legkiszámíthatatlanabb tényezője: a Passat elé kötélpályán húztak be egy babát, amelyet gyorsabb és lassabb sebességnél is biztonsággal került ki. Minden nem lehet tökéletes, így van még fejlődnivaló: a járható terület felmérése például ilyen. Az autót vezető mérnök nem is titkolta, hogy amennyiben nincs egyértelmű jelzés, például útburkolati jel, esetleg korlát vagy útpadka, a rendszer egyelőre minden sík területet járhatóként értelmez.
2025-től várhatóan már lazíthatunk az autópályán
Continental
A demonstráció rávilágított, hogy bár a városi közlekedésre szabott, a bonyolult forgalmi helyzetekhez igazított automata autóra valószínűleg még sokáig kell várni, ahhoz minden bizonnyal jóval közelebb állunk, hogy a sokszor egyhangú, unalmas autópályázás jóval kellemesebb időtöltéssé váljon. Az ehhez szükséges technológia lassan tökéletesre csiszolódik, így a nagy kérdés már csak az, hogy a törvényi keretek adottak lesznek-e a mindennapos használathoz. A vita már évek óta tart az irányvonal képviselői és ellenzői között, s gyaníthatóan egy darabig megy is még a huzavona, mivel olyan alapvető kérdéseket kell tisztázni, mint például az, hogy kié lesz a felelősség abban az esetben, amikor ember vezette autó ütközik majd egy automatizált járgánnyal.