szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

2030-ra 40 százalékkal csökkentenék az új autók szén-dioxid-kibocsátását.

Egyre eltökéltebb az Európai Parlament, ha környezetvédelemről van szó: a brüsszeli testület határozatot fogadott el az új autók szén-dioxid-kibocsátásáról. Ennek értelmében még a korábban javasoltnál is nagyobb mértékben, 40 százalékkal kellene csökkenteni a járművek károsanyag-kibocsátását 2030-ra.

Ezzel kapcsolatban már korábban is fogadtak el javaslatot, de abban még az állt, hogy a szén-dioxid-kibocsátást 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell mérsékelni a 2021-re előirányzott értékhez képest. Az új határozat azonban már 2025-re is 20 százalékos csökkentést ír elő. Azoknak a gyártóknak, amelyek nem teljesítik ezt az elvárást, büntetést kell fizetniük, ami az európai költségvetésbe kerülne. Ebből az autóipari változások által érintett munkaerő továbbképzését finanszíroznák.

Az EP szerdai plenáris ülésén elfogadott határozat nem elégszik meg ennyivel: azt is előírja, hogy – segítvén az elektromos autók terjedését – 2025-re 20 százalékra, 2030-ra pedig 35 százalékra kell növelni a zéró- és alacsony kibocsátású járművek piaci részesedését a személyautók és kisteherautók esetében.

Mindezek ellenőrzéséhez egy új tesztprogramra is szükség lesz, ezért felszólították az Európai Bizottságot, hogy álljon elő egy olyan tesztprogram tervével, amely valós környezetben méri az autók károsanyag-kibocsátását, és ezáltal pontosabb eredményt ad.

A indítványt 389:239 arányban szavazták meg a képviselők, de azt nem tudni, hogy a magyar képviselők hogyan szavaztak – nemrég Szijjártó Péter külügyminiszter ugyanis arról biztosította az Audi és a BMW vezetőit, hogy Magyarország nem fog támogatni egyetlen olyan javaslatot sem Brüsszelben, ami rontaná a német, és ezen belül is a bajor autóipar helyzetét.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!