szerző:
Tetszett a cikk?

Divatterepjáró helyett ezúttal itt egy igazi kőkemény terepjáró, melynek csak a belterét próbálták egy kicsit divatosra venni. Ha komoly terepezésről van szó, akkor ma a Land Cruiser az egyik legjobb választás, igaz, nem olcsó és nem is túl fürge.

A Land Cruiser a Toyota legrégebb óta futó sorozata, az első ilyen szériás modell, egy leginkább az első Jeephez hasonló apró terepjáró 1951-ben látta meg a napvilágot. Az azóta eltelt közel hét évtizedben rengeteget fejlesztettek a Land Cruiseren, két dolog viszont változatlan maradt. Az egyik az átlagot messze meghaladó terepjáróképesség, a másik pedig a strapabíró kivitel, a megbízható működés.

Kíváncsiak voltunk arra, hogy mit tud a széria legújabb modellje egy olyan világban, melyben az igazi terepes modelleket alaposan háttérbe szorítják a C-HR-hez és a RAV4-hez hasonló, földutat, sarat és kaptatókat szinte csak hírből ismerő SUV-ok.

László Ferenc

Minden relatív

Az aktuális Land Cruiser szinte pontosan akkora, mint az általunk nemrégiben alaposan letesztelt Ssangyong Rexton G4, vagyis európai átlagautós szemmel nézve hatalmas. A 4,84 méter hosszú és 1,84 méter magas terepjáró szinte minden közlekedő társa fölé emelkedik, és olyan megjelenése van az utakon, melyhez foghatóval kevés más négykerekű bír.

Az Európában forgalmazott J150-es modell azonban csak egy kompakt Land Cruiser, ha a japán gyártó globális termékskáláját nézzük. Az USA-ban és az arab országokban árult J200-as változat ugyanis 11 centiméterrel hosszabb és 4 centiméterrel magasabb nála, miközben a tengelytávja is 6 centiméterrel nagyobb.

László Ferenc

Ismerős valahonnan

Ha egy laikus, de még egy az autók iránt komolyabb érdeklődést mutató is a 2018-as évjáratú új Land Cruiserre tekint, valahogy olyan érzése támadhat, hogy ez az autó már ismerős valahonnan. Ez abszolút nem véletlen, hiszen a J150-es Prado típus 2009 óta csak kisebb-nagyobb ráncfelvarrásokat kapott, és a kilenc éve kijött típus is nagyban hasonlít a 2002-ben debütált J120-as elődjére.

Időről időre persze változtatnak egy picit a fényszórókon, átrajzolják a hűtőrácsot, módosítják a lökhárítókat és frissítik a lemezek alatti technikát, de a lényeg nem sokat változik. Ilyen például a szögletes alapdesign, illetve a 2,79 méteres tengelytávolság, melyhez 16 éve nem nyúltak hozzá.

László Ferenc

Miért is tették volna, hiszen a Land Cruiser minden ülésén, vagyis nemcsak az első kettőn hatalmas a helykínálat. 395 ezer forint ellenében hét ülést kapunk, melyek közül még a leghátsókon is egész korrekt a hely. A pótüléseket gombnyomásra villanymotor varázsolja elő a csomagtér padlójából, és az eltüntetésük is hasonló módon megy végbe.

A csomagtartó alaphelyzetben 640 literes, arra viszont nem árt felkészülni, hogy hétszemélyes módban 120 literesre zsugorodik. És olyan keskeny, hogy még egy karton ásványvíz sem fér el benne bontatlanul. Negatívum továbbá, hogy a hatalmas hátsóajtó oldalra és jobbra nyílik.

László Ferenc

László Ferenc
László Ferenc
Furán áll neki a luxus

Amikor ennek az autónak az alapjait lefektették, még a kanyarban sem voltak a divatterepjárók, és ugyebár a Land Cruisernek nem is ezekkel a SUV-okkal kell versenyeznie. Ettől függetlenül azért érzik a Toyotánál, hogy beltér tekintetében illene haladni a korral és legalább lőtávolba kellene kerülni a német prémium márkákhoz.

A legjobban felszerelt VX-L kivitelt képviselő tesztautó belterén nagyon érződik ez a szándék, de valahogy nagyon izzadtságszaga van a dolognak. A tervezők ugyanis nem tettek mást, mint a hatalmas felületeket és terepjárósan elnagyolt formákat bevonták az átlagnál jobb minőségű anyagokkal. Az összkép emiatt nem mondható pozitívnak, a Land Cruisernek vélhetően sokkal jobban áll a fapados beltér, mint ez az erőltetett luxus.

László Ferenc

A Ssangyong Rexton G4 beltere sem hibátlan, de ott valahogy sokkal kerekebbnek hat a történet, és akkor a Toyota elavult, nehézkesen kezelhető fedélzeti számítógépes rendszeréről még nem is beszéltünk. 2018-ban már simán elvárható lenne az Android Auto és Apple Carplay támogatás, a Land Cruiserből viszont teljesen kimaradt.

Ezt a békát talán még le is nyelnénk, ha kicsit igényesebb lenne a felhasználói felület, és a tolatókamera, valamint a 360 fokos kamerarendszer képminőségéről nem egy régi Junoszty tévé jutna eszünkbe. A 14 hangszórós JBL hifi átlagosan szól, a háromzónás klíma gyorsan és relatíve hangtalanul teszi a dolgát, ezenkívül pedig említést érdemel többek közt az adaptív tempomat, a holttér- és keresztforgalomfigyelő, a sávelhagyásra figyelmeztető technika és a táblafelismerés.

A két első ülés közötti könyöktartó olyan hatalmas, hogy egy kisebb hűtő is elfért benne. A plafonból az ülések mögött középen egy DVD-lejátszós kijelző hajtható le, a második sorban utazó gyermekek legnagyobb örömére.

László Ferenc

Terepre termett

Ahogy az egy valamire való terepjárótól elvárható, a Land Cruiser sem önhordó karosszériás, hanem alvázas felépítményű. Elől kettős keresztlengőkaros felfüggesztés található, hátul pedig négy lengőkaros merev híd és csúcsfelszereltség mellett légrugó kapott helyet. Utóbbi esetben állítható a hátsó felfüggesztés magassága és Comfort, Normal, illetve Sport üzemmodú adaptív futóművet is kapunk.

Az állandó négykerékhajtás mellett említést érdemel többek közt a Torsen rendszerű központi differenciálmű, illetve az elektromosan zárható hátsó diffi, ami a már többször említett Rexton G4 talán legnagyobb hiányossága. Nem jelent gondot, ha például az esőzések miatt 70 centiméter mélyen vízbe kell merülni a kocsival, mellyel akár 42 fokos emelkedőn is fel lehet jutni. Hasonlóképp a legnagyobb oldaldőlés is 42 fokos lehet.

László Ferenc

A komoly terepen közlekedőknek sokat mondanak a 31, 22, illetve 25 fokos első, középső, illetve hátsó terepszögek. A laikusoknak pedig legyen elég annyi, hogy egy hétköznapi közlekedési helyzetekhez szokott sofőrnek sokkal hamarabb fogy el a bátorsága terepen, minthogy a Land Cruiser képességei határolnák be a továbbjutás esélyeit.

Mivel sok esetben nem mindegy, hogy éppen milyen jellegű terepen közlekedünk, a terepmód választóval a következő lehetőségek közül lehet választani: szikla, laza kő, köves földút, bucka, sár és homok. Ezzel a Toyotával szinte művészet elakadni, és akkor még nem is beszéltünk arról, hogy mire lehet képes az autó a szériánál sokkal komolyabb terepgumikkal.

Aszfalton is egészen élhető produkciót kapunk, de rögtön az első pillanattól kezdve érződik, hogy a Land Cruiser nem ide való, és sokkal furcsábban viselkedik szilárd útburkolaton, mint bármelyik divatterepjáró.

László Ferenc

Kisebb motor, jobb váltó

Az eddigi 190 lóerős 3 literes dízelmotor helyét átvette egy vállalhatóbb hangú, 177 lóerős 2,8 literes gázolajos egység. 13 lóerőt tehát elbuktunk, viszont a közös nyomócsöves soros négyhengeres új motor 30 Nm-rel nagyobb, 450 Nm-ot bocsát rendelkezésre, akár már 1600-as percenkénti fordulatszámtól.

Ilyen teljesítménnyel egy 1,8-2 tonnás autó akár egész virgonc is lehetne, a Land Cruiser azonban közel 2,5 tonnát nyom a mérlegen. Ekkora tömeghez egyszerűen kevés a 2,8 literes motor produkciója, hiszen egy 0-100-as gyorsulás már közel 13 másodpercnyi időt vesz igénybe. A nagy tömeg és a hatalmas homlokfelület miatt 50 lóerő plusznak és legalább ennyi extra Nm-nek komoly hasznát lehetne venni.

László Ferenc

A gyári adatok 7,5 literes vegyes átlagfogyasztásról szólnak, mi a gyakorlatban 10 literrel tudtunk eljárni. Az üzemanyagtartály 87 literes, ami közel 900 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé.

A Land Cruiser legfontosabb és egyértelműen leghasznosabb újítása, hogy az automataváltó immár nem 5, hanem 6 fokozattal rendelkezik. Az egység kicsit fürgébben pakolja a fokozatokat és autópálya tempó mellett a korábbiaknál jelentősen alacsonyabb fordulatszámot, kedvezőbb fogyasztást biztosít. Az automata egység az olcsóbb példányokhoz 700 ezer forintos áron rendelhető, melyek alapban hatsebességes kéziváltóval bírnak.

László Ferenc

Konklúzió, árak

+ : kiváló terepjáró képességek, strapabíró kivitel, hatalmas beltér, 7 személyes opció, új automataváltó, korrekt fogyasztás.

: nagy tömeg, lomha mozgás, furcsa luxusbeltér, elavult fedélzeti számítógép, magas ár.

Ha a legjobb terepjáróképességű, illetve legmegbízhatóbb négykerékhajtású autóra vágyunk, akkor jó helyen járunk, a Toyota Land Cruisert nekünk találták ki. A japánok azonban alaposan megkérik a csak kis lépésekben frissítgetett kultikus modell árát, melynek ráadásul nem feltétlenül áll jól a tesztautó által képviselt magas felszereltségi szint baltával faragott, erőltetett luxusa.

Egy Land Cruiserért minimum 12 millió forintot kell kifizetnünk, és ezért az összegért csak egy 3 ajtós, fapados felszereltségű, kéziváltós példányt kapunk. Az 5 ajtós élvezetek 14,37 millió forinttól kezdődnek és a jól felszerelt tesztautó ára a 21,6 millió forintot is meghaladja.

Ha beérjük némileg szerényebb terepes tudással, akkor remek alternatíva a Ssangyong Rexton G4, ami alaphangon 8 millió forintba kerül, és mindent bele rendelve sem kóstál többet 13,4 millió forintnál.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!