Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a7d264d3-80b2-486f-a7c1-f901d3274933","c_author":"Argyelán József Bankmonitor","category":"gazdasag","description":"Mintegy 286 ezer szerződést, összesen 1200 milliárd forint összegben véd a kamatstop jelenleg attól, hogy a törlesztőrészlet megemelkedjen. De mennyivel nőnének valójában a hitelkamatok, ha a kormány elengedné a 2022 óta meglévő intézkedést? Mennyire tekinthető korrektnek ez az intézkedés?","shortLead":"Mintegy 286 ezer szerződést, összesen 1200 milliárd forint összegben véd a kamatstop jelenleg attól...","id":"20250602_kamatstop-alkotmanybirosag-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7d264d3-80b2-486f-a7c1-f901d3274933.jpg","index":0,"item":"521a7542-6bff-4bc4-8822-8711c0e78234","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250602_kamatstop-alkotmanybirosag-bankmonitor","timestamp":"2025. június. 02. 06:10","title":"Valójában mekkora segítség ez az adósoknak a kamatstop, ami miatt Alkotmánybírósághoz fordultak bankok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7792b1b-9ea0-4c20-b277-ab7e91d56cd6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Kisföldalatti kivételével.","shortLead":"A Kisföldalatti kivételével.","id":"20250601_metro-tovabb-jar-meghosszabbitott-uzemido-BKK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7792b1b-9ea0-4c20-b277-ab7e91d56cd6.jpg","index":0,"item":"918154db-78fa-4f75-97cf-6934c1d0d0f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_metro-tovabb-jar-meghosszabbitott-uzemido-BKK","timestamp":"2025. június. 01. 08:45","title":"Mától tovább járnak a metrók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a80cfe4-d692-467d-8449-8231a582966a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több mint 1300 ember dobta össze az ötmillió forintot. Magyar Péter is felajánlotta, hogy a Tisza Párt fedezi a költségeket, de az elegendő adományok miatt Törley Katalin arra kéri, hogy a pénzzel a Tanítanék Mozgalmat támogassa.","shortLead":"Több mint 1300 ember dobta össze az ötmillió forintot. Magyar Péter is felajánlotta, hogy a Tisza Párt fedezi...","id":"20250601_kirugott-kolcseys-tanarok-perkoltseg-adomanyok-Magyar-Peter-Tisza-Part-Torely-Katalin-Tanitanek-Mozgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a80cfe4-d692-467d-8449-8231a582966a.jpg","index":0,"item":"de9c1b2a-bde6-478f-a36c-c8395ef156ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_kirugott-kolcseys-tanarok-perkoltseg-adomanyok-Magyar-Peter-Tisza-Part-Torely-Katalin-Tanitanek-Mozgalom","timestamp":"2025. június. 01. 09:13","title":"24 órán belül összejött adományokból a kirúgott kölcseys tanárok perköltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d47a407f-3f11-43e8-b91d-8b2e24d00e80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lézerkardok, Yoda-idézetek – valójában semmiben sem különbözött a CIA által üzemeltetett Star Wars rajongói oldal a hasonló site-októl. De persze volt egy fontos különbség: a felület mögött egy titkos bejelentkezési oldal bújt meg.","shortLead":"Lézerkardok, Yoda-idézetek – valójában semmiben sem különbözött a CIA által üzemeltetett Star Wars rajongói oldal...","id":"20250601_star-wars-rajongoi-oldalon-cia-kemek-kapcsolattartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d47a407f-3f11-43e8-b91d-8b2e24d00e80.jpg","index":0,"item":"1fd912b0-5370-45a1-b405-d6a1f3c02677","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_star-wars-rajongoi-oldalon-cia-kemek-kapcsolattartas","timestamp":"2025. június. 01. 08:03","title":"Ezen a nyilvános weboldalon tartotta kapcsolatot a CIA a kémjeivel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A leggazdagabb magyart a 444 stábja szúrta ki, ugyanott szállt meg a barátaival, ahol a Paris Saint-Germain csapata is.","shortLead":"A leggazdagabb magyart a 444 stábja szúrta ki, ugyanott szállt meg a barátaival, ahol a Paris Saint-Germain csapata is.","id":"20250531_Meszaros-Lorinc-menni-Munchen-ketmilliardos-helikopterrel-a-22-milliardos-magangepig-majd-erkezes-a-BL-dontore-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"684872b1-d6b6-41cc-8a5d-adc275e85978","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Meszaros-Lorinc-menni-Munchen-ketmilliardos-helikopterrel-a-22-milliardos-magangepig-majd-erkezes-a-BL-dontore-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 19:33","title":"Mészáros Lőrinc menni München: kétmilliárdos helikopterrel a 22 milliárdos magángépig, majd érkezés a BL-döntőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9309f8fd-7a0c-44ef-a90c-bf465988c080","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Budapest a csőd szélére került, mert a kormány megvágja 50 milliárd forinttal, miközben ennek a pénznek a dupláját veszi ki a szerencsejáték-monopóliumból. A tavalyi céges beszámolók alapján a nemzeti tőkések is bármikor kacagva összedobhatnának 50 milliárd forintot. A gazdaság döcög, de marad az árrésstop, a nyugdíjasok áfavisszatérítés helyett utalványt kapnak, és mégsem azonnal lesz minden zsákfaluban ATM, mert a kormány rájött, hogy ez – sem – ilyen egyszerű. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Budapest a csőd szélére került, mert a kormány megvágja 50 milliárd forinttal, miközben ennek a pénznek a dupláját...","id":"20250601_es-akkor-heti-osszefoglalo-gazdasag-22-het","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9309f8fd-7a0c-44ef-a90c-bf465988c080.jpg","index":0,"item":"51539671-b2de-4091-9910-c821ca9b18f1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_es-akkor-heti-osszefoglalo-gazdasag-22-het","timestamp":"2025. június. 01. 07:00","title":"És akkor lehet választani, melyik „nemzeti nagytőkés” mentse meg Budapestet a csődtől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"614714d0-15c3-4567-9742-be278ffd0d78","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Az amerikai és európai szankciók részbeni feloldása esélyt adhat Szíriának az újjáépítésre, de kérdés, meddig jutnak az enyhítések, és tud-e élni velük a szír kormány.","shortLead":"Az amerikai és európai szankciók részbeni feloldása esélyt adhat Szíriának az újjáépítésre, de kérdés, meddig jutnak...","id":"20250601_amerikai-konnyitesek-szirianak-gazdasagi-letkerdes-szankciok-az-atvaltozas-utja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/614714d0-15c3-4567-9742-be278ffd0d78.jpg","index":0,"item":"012f4eb5-bcb6-4d99-af56-8583508d818b","keywords":null,"link":"/360/20250601_amerikai-konnyitesek-szirianak-gazdasagi-letkerdes-szankciok-az-atvaltozas-utja","timestamp":"2025. június. 01. 15:30","title":"Olyan gyorsan oldják fel a szankciókat, hogy Szíria nehezen alkalmazkodik hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9315d3b1-c52d-4971-b707-3a56f8d98998","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A csontritkulás népbetegség, Magyarországon körülbelül 700-800 ezer embert érint. Megelőzésében és kezelésében is kulcsszerepe van az életmódnak, különösen az étkezésnek és a mozgásnak. Hogyan eszik, és hogyan sportol, akinek sikerült visszájára fordítani a folyamatot? Milyen figyelmeztető tünetek jelentkezhetnek még sok-sok évvel a csonttörés előtt, és kinek jár az ingyenes szűrés Magyarországon?","shortLead":"A csontritkulás népbetegség, Magyarországon körülbelül 700-800 ezer embert érint. Megelőzésében és kezelésében is...","id":"20250531_hvg-csontig-hatol-csontritkulas-megelozes-ingyenes-szures","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9315d3b1-c52d-4971-b707-3a56f8d98998.jpg","index":0,"item":"a0a115f5-e922-440a-ba51-ca3b7010350c","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-csontig-hatol-csontritkulas-megelozes-ingyenes-szures","timestamp":"2025. május. 31. 17:00","title":"A csontritkulás nemcsak megelőzhető, de úgy tűnik, visszafordítható is – így fogjunk neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar autók egyre idősebbek, az átlagéletkoruk már 14,2 évre emelkedett. Hiába hozzák át a kocsikat megkímélt állapotban Nyugat-Európából, ha azok régebbi motorjai túlzottan szennyezik a környezetet. Ezen a helyzeten változtatna most a kormány terve.
Tavaly 158 790 használt járművet hoztak be Magyarországra külföldről. Igaz, hogy a 2017-es adatnál alig 2,2 százalékkal magasabb a tavalyi, de a növekedés nagyon régóta tart. Így jutottunk el a 2012-es, jellemzően 50 ezres használtimporttól mára a 140-160 ezres számokig.
A teljes hazai használtautópiaci forgalom persze jóval nagyobb, az autókereskedő DasWeltauto szerint idén 780 ezer adásvétel történhet. Az importautók 160 ezres tömegén túl a többit a már magyarországi rendszámos autók tulajdonoscseréje adja.
meg kell fiatalítani valahogyan a magyar gépjárműállományt.
Ennek az importot legjobban befolyásoló eleme lenne a regisztrációsadó-tábla átalakítása, amellyel a fiatalabb autókat hoznák kedvezőbb helyzetbe. A lényege, hogy a jövőben az öregebb, leginkább környezetkárosító autók behozatalát fékeznék, míg az Euro 6-os motorral rendelkező autók behozatala során a regisztrációs adó mértéke eddigi felére csökkenne.
A behozott kocsik közül a legtöbb (37%) 11-15 éves autó, de még a 16-20 éves autók is jelentős, 14 százalékos aránnyal bírnak – derült ki a DasWeltauto nemrégiben kiadott piaci elemzéséből. Azért a kormányzati és vásárlói szempontból is leginkább kívánt 0-10 éves réteg sem áll annyira rosszul, ezek a gépjárművek most is közel a felét (47 százalékát) adják az autóimportnak.
A jelenlegi trendek alapján legnagyobb számban behozott benzinesek többsége egyébként 10-14 éves kocsi. A dízelek közt valamivel több a fiatalabb autó is. Ott két hullám van: a fiatal 4-6 éves autóké, majd az idősebb 12-14 éves járműveké.
Ennél is tartalmasabb a kép, ha azt vizsgáljuk, hogy ezek a nagy mennyiségben bekerülő autók milyen technológia színvonalon állnak.
Mert igazából itt van a probléma: a jellemzően 12 évnél régebbi autók még maximum Euro 4-es besorolásúak, vagyis jellemzően még nincs bennük részecskeszűrő.
Ezek az autók például ötször annyi szálló port bocsátanak ki, mint jelenleg gyártott Euro 6-os normát tudó kocsik.
Ezért van tele román trélerrel az M0-s is
Nem csak hozzánk ömlenek persze a régi autók, ez jól látható, ha bármelyik pillanatban kitéved az ember például az M0-s kelet-nyugati szakaszára. Tömve az út román és bolgár csodakaravánokkal, amelyek régi autókat szállítanak. Nemhogy megmozdult, de robbant a piac Romániában, amikor két éve a regadóként emlegetett környezetvédelmi illetéket eltörölték. A mennyiséggel egy időben brutálisan megnőtt az autók életkora, mert nem terhelik tetemes adók a magas károsanyag-kibocsátású járműveket. 2016-ban a Romániában forgalomban lévő autók átlagéletkora még 11 év volt, a díj eltörlése óta azonban ez 13 évre emelkedett, és élünk a gyanúperrel, hogy a trend még nem tört meg.
A behozatal mellett ennek köszönhetően a belső kereskedelem is jelentősen megugrott. A korábban magas illeték miatt sokan nem tudták értékesíteni autóikat: egy Euro 4-es, 2000 köbcentis motorral felszerelt gépjármű után például 2000-2500 eurós díjat kellett fizetni. Ez a tétel nagy visszatartó erő volt, de lényegében eltűnt.
Technológiai határvonal
A probléma a 15 évesen behozott autókkal kettős – mondja Frank György a DasWeltauto márkaigazgatója. Az egyik, hogy ezek már tényleg nem mennek majd sokáig, jellemzően rövid időn belül egy hátsóudvarban végzik, roncsként. Drága javíttatni őket, arra már nem fog senki áldozni. A másik probléma a környezetszennyezésük. Az összes ilyen, Euro 3-as 4-es – vagyis még részecskeszűrő nélküli – autó súlyosan környezetszennyező. Amelyikben lenne, ha elromlik, sokan kiégettetik, vagy kiköttetik az elromlott és újonnan 300 ezer forintba kerülő emisszió-csökkentő berendezést.
A határt valahol itt kéne meghúzni.
Jogos vágya a legtöbb embernek, hogy legyen autója. Így van ez például Indiában is, ahol nem is szól bele az állam meddig mennek a járművek, senkit nem érdekel, hogy közben mennyire súlyosan szennyezik a környezetet. Nálunk nyilván nem lehet ugyanez a cél.
A német sem jó kedvében dobja el
A németek sem azért szabadulnak a régi autóiktól, mert mindenképp újat akarnának, hanem ott is az adórendszer bünteti régi autót, amit nem ér meg tovább üzemeltetni. Ilyenkor persze még mindig jobban jár a német tulaj, ha eladja egy keleti neppernek pár száz euróért a régi kocsiját, főleg hogy náluk különben még fizetni is kellene a kocsi végleges kivonásáért. A kelet-európai kereskedő pedig szép pénzt csinál itthon, 400-500 ezerért eladva az egyébként kidobásra váró autót.
Az már a magyar regisztrációs adó furcsa logikája, hogy abból indul ki, mintha ma is gyártanának új autóként Euro 4-es járműveket. Egy ilyennek – ha lenne nulla éves belőle – elvileg 600 ezer forint lenne a regisztrációs adója. Ezt csökkentik az avultatással, mondván, egy ilyen, Euro 4-es autó 11 éves korára, mennyivel érne kevesebbet. Ez lesz az az alacsony szorzó, ami viszont, azt eredményezi, hogy az ilyen régi, elavult technikájú kocsi után alig kell regisztrációs adót fizetni.
A használtautó-piac másik nagy problémája, hogy a friss, 0-7 éves, modern autók persze használtan sehol sincsenek, legalábbis nem a hazai pénztárcák tömegei számára megfizethető áron. Merthogy ezek még kint is drágák. Sőt, a fiatal magyar autókat tőlünk viszik nyugatra. Így járnak gyakran a lízingből visszakerülő 4 éves autók is, amelyek utána jó pénzért mennek tehetősebb országokba.
Az autóvásárláshoz és -behozatalhoz, valamint a cégautókhoz fűződő közterhek radikális átalakítására készül az Orbán-kormány: jelentősen csökkentenék a fizetnivalókat annak érdekében, hogy könnyebb és olcsóbb legyen kocsit cserélni, így megújuljon az elavult magyar járműállomány – derül ki a hvg.hu birtokába került előterjesztésből. A Pénzügyminisztérium által kidolgozott, még titkos javaslatnak a kocsivásárlást tervezők örülhetnének, kevesebb lenne az intéznivaló, többféle illeték és az eredetvizsgálat díja is megszűnne. Ha a kormány rábólint a reformra, a regisztrációs adó is változna, hogy fékezzék a kevésbé korszerű autók behozatalát.
Donald Trump csapkodó gazdaságpolitikája elbizonytalanította a piacokat, ezért veszélyben van az amerikai állampapírok horgonyszerepe a befektetéseknél. A növekvő hozamokat a lakosság is gyorsan megérzi.