szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyáltalán nem biztos, hogy azoknak lesz igazuk, akik szerint a mai fiatal generációk tagjai tömegesen hagynának fel a saját autók vásárlásával – állítják amerikai szakértők, akik szerint leginkább a gazdasági válság miatt csökkent az USA-ban az újautó-vásárlás. Szerintük amikor már egy családban a második gyerek is elkezdi az iskolát, aki tud, autót vesz.

„Az utóbbi tíz évben az USA-ban nőtt a magántulajdonban lévő autók száma, és ez igaz azokra a sűrűn lakott területekre is, ahol nagyon sokan használják az Ubert, vagy az autómegosztó szolgáltatásokat” – írja az amerikai Wired magazin Bruce Schaller közlekedési szakember kutatásaira hivatkozva.  

A felmérés szerint például Bostonban, New Yorkban, Philadelphiában és Chicagóban is gyorsabban nő a magánautók száma, mint a népesség. „Ráadásul több olyan vállalkozás, amely leginkább a saját autót elutasító fiatalokat célozta meg, egyre komolyabb gondokkal küszködik. A Car2Go autómegosztó szolgáltató, amely a Daimler és a BMW közös tulajdonában van, október elején jelentette be, hogy kivonul az amerikai városok feléből, míg a hasonló szolgáltatást nyújtó, BMW-tulajdonban lévő ReachNow már nyáron bejelentette, beszünteti tevékenységét” – írta a Wired.

A portál szerint hasonlóan komoly gondokkal küszködik több elektromosroller-szolgáltató is, az adatok alapján úgy tűnik, hogy a nagyvárosi fiatalok leginkább péntek este mondanak le a saját járműről, mert nem akarnak alkoholos befolyásoltság alatt volánhoz ülni. „Schaller szerint az újautó-vásárlásokat a 2008-as gazdasági válság fogta vissza, s most, hogy véget ért a recesszió, s tart a fellendülés, ugyanolyan arányban vesznek az emberek autót, mint korábban” – vélekedett a szakértő.

Egy másik elemző, Robin Chase szerint amiatt is nő a fiatalok körében a sajátautók aránya, mert ez a generáció is családot alapított már. Szerinte azokban a családokban, ahol már a második gyerek is elérte az iskoláskort, a legtöbben mégiscsak megveszik maguknak a saját járművet.

A Wired szerint az is lassítja az autómegosztó szolgáltatások terjedését, hogy az üzletág rendkívül tőkeigényes. Ez különösen azokban a városokban igaz, ahol viszonylag alacsony a népsűrűség, és ezért nehezebb újabb és újabb felhasználókat találni.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!