szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Horvátországban nyaraló magyar turistákat hozott haza az a busz, amelyik balesetet szenvedett vasárnap hajnalban az M7-esen. A nyolc halálos áldozat között volt a sofőr is, aki nem tudni, miért tért le az útról és csapódott a felüljáró pillérének. Nem zárható ki, hogy elalvás vagy rosszullét miatt.

“Nagyon megérintett minket a tragédia, nem találom a szavakat” - mondta a hvg.hu-nak az M7-esen, hajnalban történt tömegbalesetben érintett autóbusszal külföldi nyaralásokat szervező magyar utazási iroda munkatársa. A balesetben nyolcan meghaltak, 48-an pedig megsérültek.

Nyolc halálos áldozata van az M7-es autópályán történt buszbalesetnek - részletek

A magyar rendszámú busz átszakította a szalagkorlátot és az autópálya-felüljáró hídpillérének ütközött. Sok a sérült, zajlik a helyszínelés és a műszaki mentés, hosszú időre leáll a forgalom a Budapest felé vezető oldalon.

A Volmer-Tours Kft. telefonszámán elért férfi a nevét nem volt hajlandó ugyan elárulni, de kérdésünkre megerősítette: az ő buszukat érte baleset, a buszon utazó magyar csoport pedig horvátországi nyaralásból tartott vissza Budapestre.

Azt is megtudtuk, hogy az M7-esen balesetet szenvedett Mercedes buszt csak bérelték, az nem az irodáé volt. Az utazási irodát képviselő férfi kérdésünkre megerősítette: a halálos áldozatok között van a buszt váltásban vezető sofőrök közül az egyik, amelyik éppen vezette a járművet.

MTI / Mihádák Zoltán

A magyar rendszámú buszt hajnali 4 óra 55 perckor érte baleset az M7-es autópálya 70-es kilométerszelvényében, a Budapest felé vezető oldalon, Szabadbattyán térségében: a jármű átszakította a szalagkorlátot és az autópálya-felüljáró hídpillérének ütközött.

A helyszínelés és a műszaki mentés még a késő délelőtti órákban is tartott, az M1 helyszíni tudósításában pedig elhangzott, hogy a nyomok alapján

a busz nagy sebességgel kezdett az útról a leállósáv felé húzódni, ami arra utalhat, hogy a sofőr rosszul lehetett vagy akár el is aludhatott.

A busz oldalán a beszámolók szerint a RoliTúra felirat volt olvasható. A RoliTúra egy utazásszervező honlap, a mögötte álló vállalkozás pedig a Volmer-Tours Kft. nevű cég. Utóbbi munkatársát sikerült a hvg.hu-nak elérnie, de a férfi a fentieken túl többet nem mondott.

A Telex eközben elérte a RoliTúra alapítóját, Szabó Rolandot, aki közölte: a busz egy egynapos baskai túrán volt Horvátországban, az utaslista szerint 56 utassal, ebből két gyerek, két sofőr. Hozzátette: a munkatársai a helyszínen segítik a hatóságok munkáját.

Ki kellett vágni a hídpillérnek ütközött busz roncsaiból a sérülteket - fotók

A magyar rendszámú busz átszakította a szalagkorlátot és az autópálya-felüljáró hídpillérének ütközött. Sok a sérült, zajlik a helyszínelés és a műszaki mentés, hosszú időre leáll a forgalom a Budapest felé vezető oldalon.

A Volmer-Tours Kft. egy 2007 végén alapítot, mosonmagyaróvári székhelyű vállalkozás. Főtevékenysége utazásszervezés, és szerepel a Budapest Főváros Kormányhivatala, mint kereskedelmi hatóság által vezetett utaztásszervezői közhiteles nyilvántartásban.

A nyilvántartás szerint a cégnek 7 millió forint összegű nemzetközi vagyoni biztosítéka, illetve 500 ezer forint értékű belföldi vagyoni biztosítéka van. A Volmer-Tours Kft. a cégbírósági adatok szerint 3 millió forint jegyzett tőkével rendelkezik, ügyvezetője Tamás Zoltán János, aki a másik három tulajdonos mellett a cég résztulajdonosa is.

A vállalkozást az éves pénzügyi beszámolók alapján – a turisztikai ágazat más szereplőihez hasonlóan – súlyosan érinthette a koronavírus-járvány, a turizmus leállása. A tavalyi évet 0 forint árbevétellel és 93 ezer forintos veszteséggel zárták, míg 2019-ben még 76 milliós forrgalmuk és 1,28 milliós nyereségük volt.

A felborult, balesetet szenvedett busz
MTI / Mihádák Zoltán

A RoliTúra és a Volmer-Tours neve nem véletlenül fonódott össze egyébként az elmúlt években. A RoliTúra honlapján Szabó Roland alapító idézi fel, hogy a veszprémi egyetemisták által alapított utazásszervező cég csak 2009-2013 között működött RoliTúra Kft. néven, 2013-tól Iránytű Utazási Iroda néven folytatták, 2018-2020 között a "szervezési és utaztatási feladatokat" egy alvállalkozójuk, a Földgömb Utazási Iroda Kft.vette át, majd idén tavasszal történt újabb változás. A honlapon az alapító azt írja:

2021. áprilisától tovább folytathatjuk utazásszervezői tevékenységünket! A Rolitúra belföldi és külföldi utazásait a Volmer-Tours Kft-vel szervezzük közösen!

Órákkal a baleset után, vasárnap délben sem a Volmer-Tours Kft. honlapján, sem a RoliTúra weboldalán vagy Facebook-oldalán sem volt látható a balesetre utaló bejegyzés, részvétnyilvánítás vagy egyéb más tájékoztatás.

Noha annak nem találtuk nyomát, hogy az utazásszervező cégnek a múltban is lett volna súlyos vagy akár csak kisebb balesete, a RoliTúra sokéves töreténete alatt panasz volt már a cég útjaira. Sőt, a RoliTúra működését kísérő, a fentebb említett időközönként egymást váltogató cégekkel sem volt mindig minden rendben.

A vasárnap hajnali balesetnek 8 halálos áldozata és 48 sérültje volt
MTI / Mihádák Zoltán

"Hibás műszaki állapotban, nyári gumikkal, kizárólag románul beszélő sofőrökkel és a szervezők nélkül indultak útnak a Suli Sí és a Travelex franciaországi sítáborának buszai magyar utasokkal. Az út szervezőinek korábbi utazási irodáit már többször is megbüntették" – írta 2019 februárjában az Index, a kifogásolható minőségű úthoz köthető cégek között akkor feltűnt a RoliTúra és több partnerének neve is.

A hvg.hu egyik olvasója pedig a hajnali tragikus balesetről értesülve osztotta meg 2016-os, a RoliTúrához kötődő utazási élményeit. Ő egy olaszországi vulkántúrán vett részt, kisebb létszámú csoporttal, mikrobusszal utazva. Olvasónkat már az felháborította, hogy

a cég szerint teljesen oké volt, hogy a túravezető volt egyben az egyedüli sofőr, aki oda és visszafele is levezeti egymaga a távot.

Olvasónk beszámolója szerint "odafele szerencsére félúton lerobbant a kisbusz, így megszálltunk éjszakára." Visszafelé kompra is kellett szállni, de ez sem volt profin megszervezve. Azt írta: "kabint nem foglaltak, alvás a földön a hajón a közösségi térben, a sofőrnek is, onnan pedig irány haza: 12-13 órás út". A biztonság érdekében olvasónk beszámolója szerint "Éjjelre leváltottuk a sofőrt. Szó se róla, Magyarországig jól elvezetett, utána volt szüksége egy kis alvásra."

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!